Til lovforslag nr.
L 81
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 6. februar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om midlertidig
regulering af boligforholdene, lov om naturbeskyttelse og lov om maritim
fysisk planlægning
(Frist ved udlæg af sommerhusområder, kommuneplanredegørelse for Grønt Danmarkskort, boliger på arealer belastet af lugt,
overførsel af fleksboligordningen, realisering af forsøgsprojekter og mulighed for at vedtage planer eller meddele tilladelse
m.v. efter offentliggørelse af forslag til havplan m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervs-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lov-
forslaget og nr. 5-8. Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Tilkendegivelse fra erhvervsministeren
Ministeren har anmodet om, at besvarelsen af L 81 –
spørgsmål 11 optages i betænkningen med henvisning til, at
svaret præciserer lovforslagets bemærkninger.
»Det er ikke hensigten med lovændringen, at lugtvilkår
for eksisterende produktionsvirksomheder, som fastsættes
efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes
alene som følge af planlægning af og etablering af nye boli-
ger. Lovforslaget betyder, at det fremover følger af planreg-
lerne, at beskyttelsesniveauet for lugt er sænket i de udlagte
arealer. Formålet med at udpege arealer belastet af lugt over
Miljøstyrelsens lugtgrænser er at skabe mulighed for plan-
lægning og opførelse af nye boligbebyggelser samtidig med,
at eksisterende produktionsvirksomheder uændret kan fort-
sætte sine aktiviteter i forhold til deres særskilte bidrag til
lugtbelastningen, selv om der kommer boliger.
Som det fremgår af lovforslaget bemærkninger, er hen-
sigten med lovforslaget således, at miljømyndighederne ikke
alene på grundlag af etablering af boliger på udlagte arealer
skal kunne skærpe vilkårene for lugt for en eksisterende pro-
duktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter, selv om de
vejledende grænseværdier overskrides. Med det forstås, at
det at der planlægges for eller etableres boliger i områder
belastet af lugt, ikke kan give anledning til skærpede lugtvil-
kår for eksisterende produktionsvirksomheder med uændre-
de aktiviteter.
Det forhold, at eksisterende produktionsvirksomheder
uændret kan fortsætte sine igangværende aktiviteter betyder
dog ikke, at lugtvilkår i miljøgodkendelser og påbud aldrig
kan skærpes. Eksisterende produktionsvirksomheder vil li-
gesom i dag kunne få skærpede vilkår, der udspringer af an-
dre omstændigheder end udlagte boliger i lugtbelastede
arealer, som fx mulighed for anvendelse af ny teknologi.
I erhvervsministerens vurdering, af, om der kan gives til-
ladelse, vil det indgå, om nogle af produktionsvirksomhe-
derne har udviklingsplaner, som gør, at der vil blive afgivet
mere lugt i fremtiden. Hvis det er tilfældet, vil det blive ta-
get med i den samlede vurdering i forhold til tilladelsen til
kommunen til at kunne planlægge for boliger. Det vil imid-
lertid uanset erhvervsministerens tilladelse fortsat være mil-
jømyndigheden, dvs. kommunen eller Miljøstyrelsen, som
træffer afgørelse om miljøgodkendelse af en udvidelse af
produktionsvirksomheden på baggrund af en konkret ansøg-
ning om godkendelse af udvidelsen. Tilsvarende gør sig
gældende for ikke-godkendelsespligtige produktionsvirk-
somheder, hvor lugtkrav fastsættes i påbud.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for miljøministeren,
som er ansvarlig for miljøbeskyttelsesloven og lugtvejled-
ningen. Miljøministeren har oplyst mig følgende:
»Som det fremgår af lovforslaget bemærkninger, er hen-
sigten med lovforslaget således, at miljømyndighederne ikke
alene på grundlag af etablering af boliger på udlagte arealer
skal kunne skærpe vilkårene for lugt for en eksisterende pro-
duktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter, selv om de
AX024247