Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 81 Bilag 1, L 81 A Bilag 1, L 81 B Bilag 1
Offentligt
2118087_0001.png
3. december 2019
Høringsnotat vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om
planlægning, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov
om naturbeskyttelse og lov om maritim fysisk planlægning (Frist
ved udlæg af sommerhusområder, kommuneplanredegørelse for
Grønt Danmarkskort, boliger belastet af lugt, overførsel af fleksbo-
ligordningen, realisering af forsøgsprojekter og mulighed for at ved-
tage planer eller meddele tilladelser mv. efter forslag til havplan er i
offentlig høring)
1. Indledning
I aftalen om udlæg af nye sommerhuse og styrket naturhensyn (Social-
demokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance) fra december 2018 fremgår, at aftaleparterne er enige
om at gennemføre en række ændringer af planloven. Som opfølgning på
bl.a. denne aftale har et lovforslag været i offentlig høring.
Lovforslaget reducerer fristen til 4 år for kommunernes planlægning for
nye sommerhusområder iht. landsplandirektiv om nye sommerhusområ-
der, jf. aftalen fra december 2018.
Forslaget stiller også krav om, at der i kommuneplanen skal redegøres
for, i hvor høj grad kommunens planlægning for udvikling af naturom-
råder indenfor Grønt Danmarkskort er realiseret, jf. aftalen fra 2018.
Derudover giver forslaget mulighed for, at kommunalbestyrelsen i særli-
ge tilfælde kan få erhvervsministerens tilladelse til at planlægge for boli-
ger på arealer, der er belastet af lugt i konsekvensområder omkring er-
hvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logi-
stikvirksomheder.
Med lovforslaget overføres desuden den såkaldte fleksboligordning fra
lov om midlertidig regulering af boligforhold. Forslaget vil gøre det mu-
ligt for kommunerne at administrere fleksboligordningen i sammenhæng
med andre hensyn, som kommunerne varetager efter planloven.
Derudover giver lovforslaget mulighed for, at erhvervsministeren kan
give mulighed for en fristforlængelse og mindre ændringer af forsøgs-
projekter til fremme af kyst- og naturturisme.
Lovforslaget indeholder tillige en ændring af havplanloven, der fastlæg-
ger rammerne for planlægning af de danske havområder. Den første
havplan skal udstedes senest den 31. marts 2021. Den foreslåede lovæn-
dring vil primært sikre, at statslige og kommunale myndigheders admi-
nistration i form af planer, tilladelser m.v. kan fortsætte efter offentlig-
gørelse af forslag til havplan, når de ikke er i strid med det offentliggjor-
te forslag eller den gældende havplan.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0002.png
2/27
Lovforslaget blev sendt i høring den 9/9 2019 med høringsfrist den 4/10
2019 hos en bred kreds af myndigheder, organisationer mv. Der er mod-
taget 39 høringssvar, hvoraf 27 høringssvar indeholder bemærkninger til
lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og
præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved
substansen i det pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere i
dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser overordnet set, at lovforslaget generelt er positivt modta-
get.
DI, Dansk Byggeri, Danmarks Naturfredningsforening (DN), og Frilufts-
rådet er alle positive ift. solnedgangsklausulen, mens interesseorganisa-
tioner, som bl.a. DN og Friluftsrådet, har enkelte forbehold til redegørel-
sen for Grønt Danmarkskort.
At flytte fleksboligordningen til planloven får alene positive bemærk-
ninger fra Dansk Erhverv, Dansk byggeri, Friluftsrådet, Dansk Kyst og
Naturturisme, Roskilde Universitet, KL og Feriehusudlejernes Branche-
forening.
Næsten alle høringssvar har bemærkninger til bestemmelserne om kom-
muneplanlægning i områder belastet af lugt. Nogle er meget positive og
andre er meget kritiske overfor de nye muligheder, og specielt sammen-
hængen til miljøbeskyttelseslovens vejledende grænseværdier vækker
bekymring.
En forlængelse af forsøgsprojekterne bliver også generelt positivt mod-
taget, dog med undtagelse af DN og Friluftsrådet.
Endelig tages ændringen i havplanloven til efterretning.
KL tager forbehold for efterfølgende politisk behandling af høringssva-
ret.
3. Bemærkninger
Kommentarer til høringssvarene vil blive givet med udgangspunkt i føl-
gende overordnede emner:
3.1 Bestemmelser om reduceret frist for kommunalplanlægning for
sommerhusområder i henhold til landsplandirektiv
3.2 Bestemmelse om kommuneplanredegørelse for Grønt Danmarkskort
3.3 Bestemmelser om kommune- og lokalplanlægning i områder bela-
stet af lugt
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0003.png
3/27
3.4 Bestemmelse om overførsel af fleksboligordningen til planloven
3.5 Bestemmelse om fristforlængelse og mindre ændringer af forsøgs-
projekter
3.6 Bestemmelse om mulighed for at vedtage planer eller meddele tilla-
delser mv. efter forslag til havplan er i offentlig høring
3.7 Øvrige bemærkninger
3.1. Bestemmelser om reduceret frist for kommunalplanlægning for
sommerhusområder i henhold til landsplandirektiv
DI, Dansk Byggeri, DN, og Friluftsrådet er alle positive over for den re-
ducerede tidsfrist til 4 år for den kommunale planlægning for nye som-
merhusområder, der er udlagt ved et landsplandirektiv. RUC peger på, at
det bør overvejes, om lovændringerne har de tilsigtede virkninger. Varde
Kommune, KL, DE og Feriehusudlejernes Brancheforening er omvendt
undrende over for den foreslåede korte tidsfrist. Dansk Træskibssam-
menslutning bemærker, at de generelt er imod nye sommerhusbebyggel-
ser i kystnærhedszonen, og Dansk Kyst- og Naturturisme vil lade det
være op til kommunernes høringssvar at forholde sig konkret til, om 4 år
er en rimelig frist ift. de kommunale processer.
Dansk Byggeri begrunder deres svar med, at det giver mulighed for at
tilbageføre grunde og udlægge nye, som i højere grad imødekommer kø-
bernes efterspørgsel. DN og Friluftsrådet foreslår samtidig, at en ompla-
cering af en sommerhusgrund til et andet sted i kystnærhedszonen forud-
sætter, at der er tale om en eksisterende grund med en reel byggemulig-
hed. DN foreslår ligeledes, at nye sommerhusområder ikke placeres in-
den for Grønt Danmarkskort. KL og Varde Kommune mener, at 4 år er
en meget begrænset tid til dialog med mulige investorer og en efterføl-
gende planproces. KL foreslår, at den gældende frist på 8 år fastholdes,
mens Varde Kommune i stedet foreslår en frist på 12 år, som er kommu-
neplanens tidsperspektiv. Feriehusudlejernes Brancheforening og DE fo-
reslår, at erhvervsministeren bemyndiges til, efter en konkret vurdering
på baggrund af en ansøgning fra den stedlige kommune, at kunne for-
længe fristen med 2 år, hvis de ekstra år med stor sandsynlighed kan
medføre en endelig lokalplan.
Kommentar
Lovforslaget udmønter en del af den politiske aftale af 19. december
2018 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance om udlæg af sommerhusområder
og styrket naturhensyn. Aftaleparterne er enige om, at sommerhusområ-
der, der udlægges i kystnærhedszonen ved landsplandirektiv, skal bort-
falde, hvis ikke kommunen har lokalplanlagt for området, inden for 4 år.
Den foreslåede ændring skal medvirke til, at de udlagte sommerhusom-
råder hurtigt virker til gavn for dansk turisme mv. Den foreslåede æn-
dring forventes efter omstændighederne også at kunne medvirke til, at
ansøgninger og udlæg i de enkelte ansøgningsrunder tilpasses de aktuel-
le behov for nye sommerhusområder.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0004.png
4/27
Det er vurderingen, at det vil være muligt at lokalplanlægge for de nye
sommerhusområder inden for en frist på 4 år fra landsplandirektivets
udstedelse.
Lovforslaget har til formål at gennemføre den aftalte forkortelse af fri-
sten for kommunernes planlægning. Lovforslaget behandler ikke i øvrigt
rammerne for at udlægge og tilbageføre sommerhusområder. Der vil i
anden sammenhæng blive taget stilling til rammerne for kommende an-
søgningsrunder om udlæg og omplacering af sommerhusområder.
På ovenstående baggrund giver bemærkningerne ikke anledning til æn-
dringer.
3.2. Bestemmelse om kommuneplanredegørelse for Grønt Dan-
markskort
KL, Landbrug og Fødevarer, DN, Friluftsrådet, Varde Kommune og Ar-
kitektskolen i Aarhus har særligt bemærkninger til forslaget om en rede-
gørelse for, i hvilket omfang kommunens planlægning for udvikling af
naturområder inden for Grønt Danmarkskort er realiseret.
KL stiller sig undrende over for det nye krav, idet der på nationalt niveau
ikke er afsat midler til realisering af Grønt Danmarkskort i større skala.
Landbrug og Fødevarer påpeger, som i tidligere høringssvar vedrørende
Grønt Danmarkskort, bl.a. det yderst uhensigtsmæssige i, at der i forbin-
delse med Grønt Danmarkskort udpeges potentielle naturområder uden,
at der er klare retningslinjer for konsekvenserne heraf eller en klar plan
for, hvordan man i samarbejde med de berørte lodsejere kan realisere
planlægningen. I tilknytning fremhæver Landbrug og Fødevarer bl.a., at
grundejere også bør inddrages i en offentlig debat om planlægningen om
Grønt Danmarkskort. DN og Friluftsrådet anbefaler, at det tydeliggøres i
lovbemærkningerne, at hensigten med bestemmelsen er, at der stilles
krav om, at kommunerne i forbindelse med kommuneplanlægningen
skal redegøre for, i hvor høj grad udviklingen af naturområder inden for
Grønt Danmarkskort kan siges at være realiseret. Varde Kommune be-
mærker, at den supplerende redegørelse bør kunne udarbejdes på bag-
grund af eksisterende kommuneplanretningslinjer og med samme detal-
jeringsniveau som øvrige redegørelseskrav. Arkitektskolen i Aarhus ud-
trykker bekymring for, hvilken merværdi en redegørelse vil have, hvis
der blot er tale om en status for kommunens planlægning for udvikling
af naturområder.
Kommentar
Lovforslaget udmønter en del af den politiske aftale af 19. december
2018 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance om udlæg af sommerhusområder
og styrket naturhensyn. Aftaleparterne er enige om yderligere at styrke
arbejdet med Grønt Danmarkskort ved i planloven at stille krav om, at
kommunerne i forbindelse med kommuneplanen skal redegøre for, i hvor
høj grad deres planlægning for udvikling af naturområder inden for
Grønt Danmarkskort kan siges at være realiseret.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0005.png
5/27
Med den foreslåede ændring skal kommunerne med afsæt i planlægnin-
gen for Grønt Danmarkskort redegøre for udviklingen af naturområder.
Redegørelsen skal bl.a. indeholde en omtrentlig arealmæssig opgørelse
over udviklingen i kommunens udpegninger af områder til Grønt Dan-
markskort samt i relevant omfang indeholde oplysninger om større na-
turindsatser i form af naturgenopretning og naturpleje. Det lægges i den
sammenhæng til grund, at kommunerne i redegørelsen overordnet tager
stilling til, om ændringer i udpegningen af Grønt Danmarkskort er ud-
tryk for, at der faktisk er sket ændringer i udbredelsen af arealer med
naturområder. Dette vil blive præciseret i lovbemærkningerne.
Kravene til redegørelsen skal ses i lyset af, at der er tale om et supple-
rende krav til kommuneplanredegørelsen. Redegørelsen skal derfor i
form, indhold og detaljeringsniveau kunne indpasses de enkelte kommu-
ners arbejde med planlægningen for Grønt Danmarkskort.
Den foreslåede ændring skal styrke grundlaget for kommunernes arbej-
de med Grønt Danmarkskort. Herunder medvirke til at fokusere den po-
litiske diskussion og fremme den offentlige debat i forbindelse med of-
fentliggørelsen af forslag til kommuneplanen, hvor private grundejere
kan tage del i debatten på samme grundlag.
Den foreslåede ændring har til formål at gennemføre aftalen om et sup-
plerende redegørelseskrav i relation til Grønt Danmarkskort. Lovforsla-
get handler ikke om kriterier for kommunernes udpegning af Grønt
Danmarkskort eller i øvrigt om rammerne for kommunernes naturind-
sats mv.
På ovenstående baggrund vil lovbemærkningerne blive præciseret.
3.3. Bestemmelser om kommune- og lokalplanlægning i områder be-
lastet af lugt
KL, Aarhus Kommune, Rebild Kommune, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Dansk Kyst- og Naturturisme, Praktiserende Landinspektørers for-
ening (PLF) og ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstrans-
port (ITD) finder den nye mulighed positiv. KL mener, at det er nødven-
digt i mange byer, hvor nye indbyggere øger efterspørgslen på nye boli-
ger. De finder det derfor også positivt, at ordningen gælder i hele landet.
Aarhus Kommune mener, at ordningen vil sikre en fortsat vækst ved, at
der er mulighed for en blandet by med både boliger, kontorerhverv og
produktionserhverv. Aarhus Kommune har i adskillige år haft fokus på
udvikling af samspillet mellem udvikling af byen og produktionsvirk-
somhederne. Randers Kommune mener, at nogle af uhensigtsmæssighe-
derne omkring planlægning i lugtbelastede områder vil kunne håndteres
bedre i medfør af ordningen.
KL, Aarhus Kommune, Randers Kommune og Danske Arkitektvirk-
somheder finder det positivt, at beboere i boliger med lugtgener selv kan
vælge at lukke vinduerne og dørene og få frisk lugt via mekanisk venti-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0006.png
6/27
lation eller at anvende altaner og åbne vinduer, i stedet for det tidligere
fremsatte lovforslag med boliger i hermetisk lukkede bygninger. KL fin-
der det også positivt, at der sker en differentiering mellem lugt i forhold
til støv og anden luftforurening, da lugt kun er en gene til forskel fra støv
og anden luftforurening. Danske Arkitektvirksomheder finder, at lov-
forslaget gør det nemmere at planlægge og opfylde behovet for nye boli-
ger med altaner og oplukkelige vinduer, ovenikøbet med attraktiv belig-
genhed. Ordningen sikrer derudover en rimelig balance mellem hensynet
til erhvervslivet og kommunernes behov.
DI tilslutter sig den foreslåede løsning og kvitterer for, at der er søgt at
finde en balanceret løsning, som både tager hensyn til byernes udvik-
lingsmuligheder og virksomhedernes muligheder for fortsat at virke på
de områder, hvor de ligger i dag. Dansk Byggeri finder det positivt, at
der åbnes op for at etablere boliger i områder, hvor det ellers ikke har
været muligt pga. lugtgener fra produktionsvirksomheder. Det er dog
vigtigt, at det bliver på de eksisterende produktionsvirksomheders præ-
misser således, at et eventuelt boligbyggeri ikke bliver en barriere for
virksomhedernes videre produktion eller omkringliggende infrastruktur.
Det er afgørende, at produktionsvirksomheder ikke presses ud af områ-
der i byerne, der med tiden er blevet attraktive til udvikling af boliger.
Danske Havnevirksomheder og Danske Havne anerkender kommuner-
nes ønske om at bygge boliger på attraktive arealer, men som udgangs-
punkt er det deres vurdering, at det ikke er ideelt med boliger, kontorer
og produktionsområder tæt på hinanden, da risikoen for miljøkonflikter
bliver stor. De tilslutter sig princippet i den foreslåede ordning, men
finder dog dele af lovforslaget stærkt problematiske.
Landbrug & Fødevarer (L&F) og Marine Ingredients Denmark (MID)
opfordrer til, at man ikke tillader etablering af boliger med oplukkelige
vinduer i områder belastet af lugt, men kun åbner mulighed for herme-
tisk lukkede boliger. De mener, at det vil svække miljøbeskyttelsen og
medføre permanente miljøkonflikter, som vil presse virksomhederne ud.
Det vil medføre øgede omkostninger og påvirke erhvervets konkurren-
ceevne negativt. Daka Denmark A/S finder det særdeles problematisk at
give mulighed for opførelse af boliger i lugtramte områder. MID peger
på, at industrien kan blive presset af byudviklingen, hvis kommunerne i
stigende grad etablerer boliger tættere på produktionsfaciliteter. Især
havnearealer vækker bekymring, idet mange af MID’s medlemsvirk-
somheder er dybt afhængige af havneinfrastrukturen.
Kolding Kommune finder det foruroligende, at der åbnes op for mulig-
hed for planlægning for boliger, hvor de fremtidige beboere vil blive ud-
sat for lugtgener over grænseværdierne. Selv om lugt ikke er sundheds-
skadeligt, medfører lugt ofte miljøkonflikter, som efter deres opfattelse
bør minimeres gennem planlægningsarbejde. Danmarks Naturfrednings-
forening (DN) mener, at selv om lugtgener ikke er sundhedsskadelige, så
er det uhensigtsmæssig fysisk planlægning at planlægge for boliger på
arealer, hvor beboerne som udgangspunkt udsættes for lugtgener.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0007.png
7/27
Arkitektskolen Aarhus mener, at boliger på lugtbelastede arealer er en
dårlig ide. For det første fordi det bør være muligt at kunne åbne sine
vinduer (uden at der kommer lugt ind), og hvis der er en væsentlig lugt-
påvirkning, er det et godt fingerpeg om, at man burde bygge boligen et
andet sted. De spørger endvidere til, hvem der reelt har ønsket ordnin-
gen, og mener, at det må være grundejer, udviklingsselskab og/eller de-
veloper.
Asfaltindustrien fraråder at gennemføre ordningen, da det vil betyde, at
de klare og operative regler i den nuværende lov risikerer at blive erstat-
tet med uklarhed og usikkerhed og vil medføre miljøkonflikter. De fore-
slår, at lovbestemmelserne fra 2017 fastholdes.
Kommentar
Flere kommuner har udtrykt ønske om at få mulighed for at kunne plan-
lægge for nye boligbebyggelser i områder påvirket af lugt. Bl.a. på bag-
grund af stigende efterspørgsel efter boliger i de større byer, for at kun-
ne udvikle tidligere erhvervsarealer til boligområder eller for at videre-
udvikle blandede byområder på en hensigtsmæssig måde. Senest har
København, Aarhus, Odense, Aalborg, Randers og Esbjerg Kommune
fremsendt brev til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget om et sådant
ønske. Lovforslaget imødekommer ønsket om at kunne planlægge for bo-
liger, hvor der er påvirkninger fra erhverv.
Det vil være op til den enkelte kommunalbestyrelse aktivt at beslutte om
og i hvilket omfang, de ønsker at ansøge om erhvervsministerens tilla-
delse til at kunne planlægge for boliger på arealer belastet af lugt i de-
res kommune. Det vil således bero på den enkelte kommunalbestyrelses
overvejelser og kvalitative vurdering, hvordan kommunalbestyrelsen øn-
sker at forme byen eller området, så den bliver god at bo, færdes og væ-
re i samtidig med, at virksomhedernes drift- og udviklingsmuligheder
sikres.
3.3.1. Udpegning af lugtbelastede arealer
Aarhus Kommune finder det uklart, om det er den enkelte lokalplan eller
arealet, erhvervsministeren skal give tilladelse til.
L&F mener, at tilladelsesordningen bør anses som en forsøgsordning, da
der ikke er erfaring med så markante lempelser af lugtgrænserne. Der
bør derfor ikke være mulighed for at udpege et yderligere lugtbelastet
areal udover muligheden for de 2 lugtbelastede arealer, når der er givet
byggetilladelse svarende til 80 procent af byggeretten.
Kommentar
Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for udpegning af op til to
lugtbelastede arealer hvert fjerde år inden for konsekvensområder. Ud-
pegningen af lugtbelastede arealer sker ved revidering af kommunepla-
nen eller et tillæg til kommuneplanen. Det er op til kommunalbestyrel-
sen, om der skal udpeges 1, 2 eller ingen lugtbelastede arealer. En ud-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0008.png
8/27
pegning i kommuneplanen kræver ikke erhvervsministerens tilladelse. Et
udpeget areal i en kommuneplan kan rumme flere lokalplaner.
En lokalplan om udlægning af arealer til boliger på et lugtbelastet areal
kan kun vedtages, hvis der foreligger en tilladelse fra erhvervsministe-
ren. Der skal således foreligge en tilladelse, som dækker den enkelte lo-
kalplan. Tilladelsen vil omfatte arealet, hvor boligerne skal ligge, hvilket
ikke nødvendigvis svarer til hele det udpegede lugtbelastede areal. Hvis
der er tale om et større areal og ikke alle boligprojekter er lige langt i
processen, kan kommunalbestyrelsen vælge at ansøge ministeren ad fle-
re omgange. Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at bestemme
ansøgningens omfang. Det vigtige er, at der er tale om en fyldestgørende
ansøgning.
Derudover har kommunalbestyrelsen mulighed for at kunne udpege et
yderligere lugtbelastet areal, hver gang der er givet byggetilladelse sva-
rende til 80 procent af byggeretten på et af de udpegede lugtbelastede
arealer. Bestemmelsen er inspireret af den bestemmelse, der findes i
planloven om transformationsområder (støjbelastede arealer) og er på
linje med denne bestemmelse ikke udformet som en forsøgsordning. Mu-
ligheden skal imødekomme, at en kommune kan have et ønske om at ud-
pege et yderligere område eller flere inden for den fireårige periode.
3.3.2. Udpegning af erhvervsområder og konsekvensområder
Aarhus Kommune havde helst set, at der blev en generel mulighed for
planlægning af boliger på lugtbelastede arealer, og ikke begrænset til
konsekvensområderne. Dette fordi lugtgener ikke er begrænset til kon-
sekvensområderne omkring produktionsvirksomhederne. Aarhus Kom-
mune har dog forstået det sådan, at konsekvensområdet kan udpeges
som et større samlet område, der er belastet af lugt.
Randers Kommune påpeger, at der kan være tilfælde, hvor den lugtende
virksomhed ligger i et område, der strategisk ønskes omdannet til andre
formål end produktionserhverv på længere sigt. Kommunen påpeger, at
det i en sådan situation vil være i strid med kommunens udviklingsstra-
tegi at udpege erhvervsområdet som forbeholdt produktionsvirksomhe-
der, transport- og logistikvirksomheder.
PLF påpeger, at en del produktionsvirksomheder ikke er udlagt med
konsekvensområder. De anbefaler, at der også gives mulighed for at
planlægge for boliger i tilknytning til produktionsvirksomheder uden
udpegede konsekvensområder i de tilfælde, hvor produktionsvirksomhe-
den kun lugter en eller få dage om året eller inden for kortere tidsinter-
valler, da der vil være tale om en lille miljøpåvirkning. Det vil gøre, at
lovforslagets anvendelse vil kunne udbredes yderligere og skabe øget
mulighed for byfortætning med nye boligområder i byområder. De fore-
slår, at der fastsættes en bagatel/minimumsgrænse for, hvornår en pro-
duktionsvirksomhed
”lugter”. Hvis der eksempelvis kun er en lugtfore-
komst få gange årligt, bør det være muligt at planlægge for boliger,
eventuelt med et krav om tinglysning om lugt.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
9/27
Kommentar
Konsekvensområder er opmærksomhedsområder, hvor folk, der bosætter
sig ved, at der er/kan være forurening fra en virksomhed, f.eks. i form af
støj, lugt, støv eller anden luftforurening, og en virksomhed er opmærk-
som på, at der kan tillades boliger i konsekvensområdet. For at sikre op-
lysning af såvel borger som virksomhed er det et krav, at lugtbelastede
arealer til boliger kun kan udlægges i konsekvensområder. Det er op til
kommunalbestyrelsen, hvor stort konsekvensområdet skal være.
Kommunerne kan i kommuneplanen udlægge et konsekvensområde om-
kring udpegede erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder,
transport- og logistikvirksomheder. Planlovens krav om at kommunen
alene må planlægge for boliger på lugtbelastede arealer, hvis lokalpla-
nen kan sikre den fremtidige anvendelse mod lugtforureningen, gælder
uanset om kommunen har valgt at udpege konsekvensområder eller ej.
Konsekvensområderne skal opfattes som en mulighed for kommunen til
at synliggøre, at den eller de pågældende produktionsvirksomheder har
en miljøpåvirkning af de omkringliggende arealer.
I forbindelse med udpegning og afgrænsning af konsekvensområder kan
virksomhedernes fortsatte drifts- og udviklingsmuligheder inddrages i de
planlægningsmæssige overvejelser. Kommunerne kan således gå i dialog
med virksomhederne om deres evt. behov for udviklingsrum i forbindelse
med kommunens planlægning. Der kan også tages udgangspunkt i virk-
somhedernes miljøvilkår. Idet lugt via høje skorstene kan bevæge sig i
kilometerafstande fra den forurenende virksomhed, vil kommunen kunne
vælge at udpege et meget stort og evt. aflangt konsekvensområde for en
virksomheds lugtbelastning. Der er metodefrihed for kommunerne til,
hvordan de udpeger konsekvensområder. Ligeledes er der metodefrihed
til, hvor og hvordan kommunen udpeger erhvervsområder forbeholdt
produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. Det vil
således være op til kommunalbestyrelsen at vurdere og beslutte, hvor
stort henholdsvis et erhvervsområde forbeholdt produktionsvirksomhe-
der, transport- og logistikvirksomheder og et eventuelt tilhørende konse-
kvensområde skal være.
Efter de gældende regler, kan en kommune ikke planlægge for boliger på
arealer, som er belastet af lugt fra en produktionsvirksomhed, også hvis
det kun er få dage om året eller inden for kortere tidsintervaller. Den fo-
reslåede ordning har til formål at give mulighed for, at erhvervsministe-
ren i særlige tilfælde kan give tilladelse til at planlægge for boliger på
lugtbelastede arealer. Der skal i kommuneplanen være udpeget er-
hvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logi-
stikvirksomheder, og der skal være udpeget et tilhørende konsekvensom-
råde udenom. Herefter kan kommunen udpege et lugtbelastet areal, og
ansøge erhvervsministeren om tilladelse. At nogle produktionsvirksom-
heder kun lugter lejlighedsvis, kan netop tale for, at erhvervsministeren
kan give en tilladelse.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0010.png
10/27
3.3.3. Erhvervsministerens tilladelse
KL bemærker, at de nye muligheder med boliger i lugtbelastede områder
også kunne være blevet indarbejdet som principper for den generelle
kommuneplanlægning, fremfor ved erhvervsministerens tilladelse. DI
lægger vægt på, at det er erhvervsministeren, som kan give tilladelse.
Aarhus Kommune finder, at overholdelse af grænseværdier i 1,5 meters
højde, kan suppleres med, at grænseværdierne dermed er overholdt ved
de nære udendørs opholdsarealer på terræn og ved indgangsdøren.
DI foreslår, at oplysninger om de forhøjede lugtgrænser fremgår, så det
er tydeligt for borgerne. Idet det er vigtigt at fastholde, at de 30 lugten-
heder er højt sammenlignet med de 5-10 lugtenheder, som er de tilladte
grænser i dag.
Danske Havnevirksomheder foreslår at nævne de nuværende lugtgræn-
seværdier på 5-10 lugtenheder og opfordrer til, at den forslåede over-
skridelse sænkes fra 20 lugtenheder til 10-15 lugtenheder.
L&F og MID mener, at miljøbeskyttelsen svækkes betydeligt, idet der er
tale om, at det bliver muligt for kommunerne at etablere boliger direkte i
virksomhedernes røgfaner, og at det kan tillades, at lugtgrænseværdierne
kan overskrides med op til 400 procent. Svækkelsen vil betyde perma-
nente miljøkonflikter og give dårligere livskvalitet for beboere. L&F
mener, at de 400 procent skal fremgå af lovforslaget, og at det bør frem-
gå, at man ingen erfaringer har med så store lempelser af lugtgrænserne,
og at man ikke ved, hvad det vil have af konsekvenser for beboerne.
Danske Havne påpeger, at en overskridelse på 20 lugtenheder er op til en
4 dobling af de nuværende grænseværdier på 5-10 lugtenheder.
Daka Denmark A/S spørger, hvilken lugtgrænse, der forventes at gælde i
1,5 meters højde, om det er 5 eller 10 lugtenheder.
Danske Havnevirksomheder og Kolding Kommune
mener, at ”særlige
tilfælde” i forhold til erhvervsministerens tilladelse skal uddybes. De
spørger, i hvilke særlige tilfælde, det vil være muligt at anvende ordnin-
gen. L&F mener, at det bør fremgå af lovforslaget
at de ”helt særlige til-
fælde” er en undtagelsesordning.
Danske Havnevirksomheder, Kolding
Kommune, Danske Havne, Aarhus Kommune og L&F mener, at det skal
fremgå af lovbemærkningerne hvilke kriterier, der kan gives tilladelse
efter.
Kolding Kommune
spørger, hvorvidt sætningen ”områdets karakter
kan
rumme, at der gives tilladelse” betyder, at det ikke længere er kommu-
nalbestyrelsen, der har ansvar for at afgøre, hvordan byen skal formes.
Aarhus Kommune mener, at tilladelsen skal omfatte alle lugtgrænsevær-
dier for de produktionsvirksomheder, der giver anledning til lugtgener,
og hvor der opføres boliger, idet det ellers vil give konflikt med de virk-
somheder, der ikke indgår i tilladelsen. Asfaltindustrien bemærker, at der
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0011.png
11/27
i lovforslaget er lagt op til, at det skal have betydning, om der er en eller
flere virksomheder, der vil blive berørt i deres drifts- og udviklingsmu-
ligheder. Dette kan efter deres opfattelse komme til at lægge et urimeligt
pres på enkelvirksomheder.
KL og Aarhus Kommune påpeger, at lugtpåvirkningernes hyppighed og
akkumuleret lugt fra forskellige typer produktionsvirksomheder ikke er
en del af lugtberegningen eller lugtvejledningens principper i dag.
Danske Havne mener, at det bør defineres nærmere, hvilken effekt det
kan få for virksomhederne, om der har været dialog med virksomheder-
ne, og at der er taget højde for virksomhedernes udviklingsmuligheder.
De foreslår, at kommunen redegør for en evt. manglende dialog. L&F
mener, at kommunens ansøgning skal gøres tilgængelig for de berørte
virksomheder.
L&F anmoder videre om, at en godkendelse skal være afhængig af, at
kommunen ikke har de samme kvadratmeter boligareal på anden vis,
f.eks. ved etablering af lavere bygninger i andre højder, andre steder i
kommunen. Arkitektskolen Aarhus mener ligeledes at et ønske om boli-
ger på lugtbelastede arealer, kun giver mening, hvis der ikke er andre re-
levante arealer at byudvikle på.
DN peger på, at der erfaringsmæssigt er mange hårde konflikter mellem
naboer og virksomheder, og at disse konflikter har ført til den hidtidige
afstandsregulering gennem de sidste snart 70 år. En afstandsregulering
hvis formål har været at gøre op med konflikter om lugt, røg, støj og
møg. Med lovforslaget vender disse konflikter tilbage. De mener derfor
ikke, at formålet med lovforslaget om at undgå miljøkonflikter opnås.
Dansk Byggeri havde gerne set, at erhvervsministeren tilladelse kan an-
kes.
Kommentar
Den foreslåede tilladelsesordning er en undtagelse til forbuddet om at
planlægge for boliger i områder og højder belastet af lugt, som kom ind
i planloven i 2017. Det har været et ønske fra flere sider, at undtagelsen
skal bero på en tilladelse fra erhvervsministeren og ikke alene være op
til kommunerne selv.
Lovforslaget åbner mulighed for, at erhvervsmisteren efter ansøgning
fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde kan meddele en kommunal-
bestyrelse tilladelse til at planlægge for boliger på lugtbelastede arealer,
hvor lugtbelastningen fra eksisterende produktionsvirksomheder i over
1,5 meters højde overstiger de vejledende grænseværdier for lugt. Er-
hvervsministeren kan dog ikke give tilladelse til at planlægge for boli-
gerne, hvor lugtbelastningen fra den enkelte produktionsvirksomhed i
over 1,5 m’s højde, overstiger
de vejledende grænseværdier med mere
end 20 lugtenheder. Kravet om, at lugtbelastningen ikke må overstige de
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
12/27
vejledende grænseværdier i
1,5 m’s højde,
gælder således rundt om hele
bygningen og ikke kun ved indgangsdøren.
Lugtvejledningens vejledende grænseværdier i forhold til boligområder
er 5-10 lugtenheder. I lovforslaget tillades der boliger på arealer, hvor
lugtbelastningen fra den enkelte produktionsvirksomhed overstiger de
vejledende grænseværdier med op til 20 lugtenheder. Dette betyder, at
erhvervsministeren i særlige tilfælde kan give tilladelse til at etablere
boliger på arealer, hvor den enkelte produktionsvirksomhed har en lugt-
belastning på op til 25-30 lugtenheder.
Det vurderes, at det skal præciseres i lovforslaget, at det drejer sig om
en lugtbelastning, som overstiger de vejledende grænseværdier med op
til 20 lugtenheder i forhold til den enkelte produktionsvirksomhed, og at
det uddybes i bemærkningerne, at det svarer til maksimalt 25-30 lugten-
heder fra hver enkelt produktionsvirksomhed.
Erhvervsministeren kan kun give tilladelse til planlægning af boliger på
lugtbelastede arealer i særlige tilfælde. Bestemmelsen skal sikre, at der
kun meddeles tilladelse i særlige tilfælde, hvilket skal forstås som, at der
i hvert tilfælde skal foretages en konkret vurdering herunder f.eks. af, om
områdets karakter kan rumme det i forhold til samspillet mellem produk-
tionsvirksomheder og boliger. Områdets karakter er en samlet vurdering
af f.eks. antal af produktionsvirksomheder og deres individuelle lugtbi-
drag, samt om der er andre virksomheder med f.eks. diffuse lugtkilder,
som ikke er omfattet af Miljøstyrelsens lugtvejledning, men som bidrager
til lugten i området. I takt med områdets sårbarhed i form af antallet af
produktionsvirksomheder, som udleder lugt, hvor meget og hvor ofte,
bliver der tale om, at der må lægges vægt på, hvor meget de planlagte
boliger vil blive berørt af lugt. Der vil således ved vurderingen blive lagt
vægt på, hvor meget lugt boligerne (en beboer) vil blive udsat for, her-
under hyppigheden af lugten og antallet af produktionsvirksomheder,
som udleder lugt. Kriterierne indebærer, at det kan blive vanskeligt at få
tilladelse til at planlægge for boliger, jo mere det lugter både fra den
enkelte produktionsvirksomhed, men også i forhold til antallet af pro-
duktionsvirksomheder, der udleder lugt.
I vurderingen vil det kunne indgå, om nogle af virksomhederne har ud-
viklingsplaner, som gør, at der vil blive afgivet mere lugt i fremtiden.
Det er udgangspunktet, at virksomheden skal holde sig inden for det
fastsatte vilkår i miljøgodkendelsen eller påbuddet, men hvis der er om-
stændigheder, der gør, at der på sigt vil blive afgivet mere lugt i forhold
til vilkåret, skal det indgå i vurderingen. Der vil også kunne lægges vægt
på, at en virksomhed vil udlede mindre lugt eller vil fraflytte på sigt.
I områdets karakter ligger også, at der kan lægges vægt på andre lugt-
kilder end den lugt, som fastsættes via lugtgrænseværdier. I forhold til
virksomheder, som ikke reguleres ved grænseværdier, forudsættes det, at
kommunen i sin ansøgning om tilladelse oplyser om disse virksomheder,
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
13/27
hvis det vil have indflydelse på lugten ved boligen, idet det bidrager til at
beskrive, hvor meget der lugter på et areal.
Ovenstående indebærer, at dokumentationen for lugten fra den enkelte
produktionsvirksomhed skal være i overensstemmelse med, hvordan lugt
beregnes, måles, mv efter lugtvejledningen, herunder OML-modellen. I
forhold til virksomheder, der udleder lugt, som ikke reguleres ved græn-
seværdier, skal der oplyses om virksomheden, og hvilken indflydelse den
vil have på boligen. Der er ikke tale om, at der skal findes nye metoder
til at beregne lugten.
En række høringssvar rejser spørgsmål til begrebet ”akkumuleret lugt” i
lovforslaget. Begrebet henviser i lovforslaget til beskrivelsen af lugt fra
den enkelte virksomhed i området som helhed. Der har således ikke væ-
ret tænkt på ”akkumuleret lugt” i miljøbeskyttelseslovens forstand eller,
at kommunerne skal foretage beregninger ud over det, som der fremgår
af lugtvejledningen i forhold til den enkelte virksomhed. Idet begrebet
”akkumuleret lugt” kan misforstås som,
at kommunerne med lovforsla-
get får en ny opgave med at beregne en samlet lugtbelastning i området,
foreslås det, at begrebet udgår af lovforslaget, og at det i stedet beskri-
ves som en beskrivelse af lugt fra hver enkelt produktionsvirksomhed.
Hvor hyppigt en produktionsvirksomhed udleder lugt er ikke omfattet af
lugtvejledningen, men kan være et væsentligt planlægningsmæssigt rele-
vant kriterie ved erhvervsministerens afvejning af, om der kan gives til-
ladelse, idet nogle typer produktionsvirksomheder kun afgiver lugt en
gang imellem eller sæsonmæssigt. Såfremt hyppigheden ikke er et væ-
sentligt kriterie i den konkrete sag, fordi produktionsvirksomheden udle-
der lugt mere eller mindre hele året, behøver kommunalbestyrelsen ikke
at redegøre nærmere for dette. Det vil da blive lagt til grund, at lugten
er mere eller mindre konstant, hvorfor det ikke vil være relevant for
kommunalbestyrelsen at dokumentere hyppighed. Kriteriet om hyppig-
hed skal således ses som et positivt kriterie i forhold til vurderingen af,
om der kan gives tilladelse.
I forhold til kriteriet om antallet af produktionsvirksomheder, som hver
især bidrager til en lugtbelastning, som er over de vejledende grænse-
værdier i forhold til de planlagte boliger, vil der ved vurderingen blive
lagt vægt på, hvor mange produktionsvirksomheder, der er tale om af
hensyn til at reducere risikoen for miljøkonflikter. Et stort antal produk-
tionsvirksomheder, hvor deres lugtebelastning hver især overstiger de
vejledende grænseværdier, vil således tale imod en tilladelse.
Det foreslås, at beskrivelsen af de kriterier, som erhvervsministeren vil
kunne lægge vægt på i vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse,
uddybes i lovbemærkningerne
I forbindelse med vurderingen af en ansøgning vil produktionsvirksom-
hederne blive partshørt. Idet samspillet mellem kommunerne og produk-
tionsvirksomhederne er af væsentlig betydning, vurderes det, at det kan
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0014.png
14/27
tilføjes i lovbemærkningerne, at hvis en kommune ikke har været i dialog
med de relevante produktionsvirksomheder, bør kommunen oplyse om
den manglende dialog og begrundelsen herfor.
Sigtet med bestemmelsen er, at kommunen får mulighed for at udnytte
attraktive arealer i byen. Det vil således være op til kommunen at beslut-
te, hvordan de ønsker byen indrettet.
Erhvervsministerens afgørelser efter planloven kan ikke ankes, men ret-
lige spørgsmål i lokalplaner kan påklages til Planklagenævnet.
Kravene til dokumentation vil blive eksemplificeret i forbindelse med en
opdatering af Erhvervsstyrelsens vejledning om produktionsvirksomhe-
der i kommune- og lokalplanlægning.
3.3.4. Lugtberegning, miljøstyrelsens regler
Aarhus Kommune mener, at der bør henvises til, at lugtenheder define-
res i Miljøstyrelsens lugtvejledning, og at det bør tydeliggøres, at græn-
seværdierne baseres på miljøgodkendelser, branchebekendtgørelser og
påbud også i forhold til at dokumentere niveau af lugt.
Danske Havne og Aarhus Kommune peger på, at Miljøstyrelsen arbejder
på en ny lugtvejledning, og at måleenheden forventes udskiftet til en ny
måleenhed. Danske Havnevirksomheder foreslår, at den fremtidige må-
leenhed European Odour Unit (oue) også angives. Daka Denmark A/S
påpeger, at da lugtreguleringsområdet pt. er under revision via en ny
lugtvejledning, giver det anledning til en yderligere stor usikkerhed om-
kring det fremtidige reguleringsgrundlag.
L&F peger på, at der altid vil være en risiko for fejl i lugtmålingerne, og
at beregningen af lugtgrænseværdierne (OML-modellen) ændres løben-
de, hvorfor beregningen af lugtniveauet i højden kan ændre sig, hvorfor
der er stor usikkerhed forbundet med lugtberegningerne. Daka Denmark
A/S påpeger de udfordringer og usikkerheder, der er ved lugtmålinger
efter lugtvejledningen i dag, og at visse typer lugt kan give anledning til
at naboer føler sig stærkt generet, også selv om lugtenhederne er under 5
lugtenheder. Randers Kommune påpeger, at usikkerheden ved målinger i
forhold til punktkilder og diffuse kilder er svært håndterbare. Derudover
er det deres indtryk, at det vil være nødvendigt at udvikle nye værktøjer
til beregning af lugtens udbredelse, da det kræver en anden type bereg-
ninger end OML-målinger. Asfaltindustrien påpeger, at der i dag ikke
findes anerkendte og valide målemetoder til lugtbidrag fra diffuse kilder
fra asfaltværker. Det betyder, at kommunen ikke kan tage højde for disse
i en redegørelse, men at den enkelte borger alligevel kan føle sig generet
af lugten. At kortlægge hvor mange virksomheder, der udleder lugt samt
hvor meget, kan således efter deres opfattelse ikke lade sig gøre i prak-
sis. Derudover vil det udgøre et ganske omfattende arbejde, både for
myndighed og de berørte virksomheder.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0015.png
15/27
L&F mener, at det bør beskrives, hvem der har ansvaret for overskridel-
ser, som skyldes fejl i lugtberegninger eller ændringer af OML-
modellen. Daka Denmark A/S spørger, hvordan der sikres fyldestgøren-
de dokumentation for virksomhedernes lugtpåvirkninger, såfremt denne
ikke foreligger, og hvem der i givet fald skal betale. Dette fordi der ofte
kun foreligger ingen eller få lugtmålinger, hvilket er et meget sparsomt
grundlag, udover at målinger er præget af en væsentlig usikkerhed.
Kommentar
Lovforslaget henviser til de vejledende grænseværdier for lugt, som hø-
rer under Miljøstyrelsens lugtvejledning. Dokumentationen for lugten
skal være i overensstemmelse med, hvordan lugt beregnes, måles, mv. ef-
ter lugtvejledningen.
Det er korrekt, at Miljøstyrelsen er i færd med at udarbejde en ny lugt-
vejledning, hvor der forventes et skift fra enheden for lugtgrænser til en-
heden Odour Units. I vejledningen vil der være en omregning mellem
enhederne.
Lovforslaget omfatter kun lugt omfattet af lugtvejledningen, og dermed
lugt fra punktkilder som skorstene og afkast. Andre lugtkilder end punkt-
kilder, som f.eks. oplag, kompostmiler, bassiner, tanke, åbne døre og
porte (diffuse kilder), reguleres alene ved krav til indretning og drift og
ikke grænseværdier, og er derfor ikke omfattet af lovforslaget.
Det vil ikke være virksomheden, som skal betale for lugtmålinger i for-
hold til planlægningen, mv., men vil typisk være developer, bygherre el-
ler kommunen selv. En developer eller bygherre, som ønsker opførelse af
boliger vil således ofte afholde udgifterne i forbindelse med, at de øn-
sker, at kommunen søger om en tilladelse og foretager en lokalplanlæg-
ning. Princippet, om at forureneren betaler, følges ikke i dette lov-
forslag, idet kommunalbestyrelsen og bygherre netop aktivt vælger at
planlægge for boliger på et areal, der allerede er belastet af lugt. Så-
fremt der er fejl i beregninger, kan der blive tale om, at der skal ske ret-
lig eller fysisk lovliggørelse. Retlig lovliggørelse indebærer, at kommu-
nalbestyrelsen skal sørge for, at boligerne bliver retligt lovliggjort gen-
nem et nyt plangrundlag eller dispensation. En ny lokalplan eller di-
spensation kræver en tilladelse fra erhvervsministeren. Hvis det ikke kan
lade sig gøre at lovliggøre boligerne retligt, fordi ministeren ikke giver
tilladelse, skal der ske fysisk lovliggørelse af boligerne. En fysisk lovlig-
gørelse vil medføre, at bygningen, hvis allerede opført, ikke kan anven-
des til boliger, men, eksempelvis kan lukkes hermetisk og anvendes til
kontorformål, o. lign, herunder hoteller. Eventuelt erstatningsansvar i
forhold til beboere i boligerne, vil kunne rettes til developer, bygherre
eller kommune, alt efter hvem der har ansvaret efter de erstatningsretli-
ge regler. Erhvervsministeren kan ikke gøres ansvarlig for fejl i bereg-
ningerne.
Miljøstyrelsens lugtvejledning vil som opfølgning på planlovsændringen
blive suppleret med vejledende tekst om lugt fra eksisterende produkti-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0016.png
16/27
onsvirksomheder i boligområder, der med erhvervsministerens tilladelse
er udlagt på lugtbelastede arealer. Af lugtvejledningen vil det fremgå, at
der i medfør af planlovens bestemmelser gælder et sænket beskyttelses-
niveau for lugt for sådanne udlagte arealer. Det vil fremgå, hvordan be-
stående produktionsvirksomheder skal reguleres i forhold til planlovens
regler om, at der kan planlægges for boliger på arealer, der er belastet
af lugt, således at lokalplanen og boliger opført efter lokalplanen ikke vil
medføre, at eksisterende produktionsvirksomheder i området med uæn-
drede aktiviteter, alene på grund af boligerne, vil blive pålagt udgifter til
lugtbegrænsende tiltag, som de ikke ellers ville være blevet pålagt, med
henblik på fremadrettet at skulle overholde de vejledende lugtgrænser.
3.3.5. Forholdet mellem planloven og miljøbeskyttelsesloven
virk-
somhedernes beskyttelse
DI påpeger, at klager over lugt behandles efter miljøbeskyttelseslovens
regler og ikke planlovens regler. Det skal derfor sikres, at der ikke er
konflikter mellem planloven og miljøbeskyttelsesloven, da det vil give
usikre vilkår for virksomhederne. L&F og MID mener, at retsbeskyttel-
sen af virksomhederne skal ske gennem en ændring af miljøbeskyttelses-
loven, idet det fremgår af miljøbeskyttelsesloven, at
”Hvis en listevirk-
somhed medfører væsentlig forurening, kan tilsynsmyndigheden meddele
påbud om, at forureningen skal nedbringes…”
De mener, at loven altid
vil have forrang overfor en ikke juridisk bindende vejledning, og forven-
ter at klagenævnet generelt antager en stram tolkning af miljøbeskyttel-
sesreglerne.
ITD understreger, at byplanlægningen ikke må give grundlag for at
skærpe vilkårene for eksisterende virksomheder, hvis der etableres boli-
ger i området. Tilsvarende må eventuelle klager og konflikter mellem
virksomheder og borgere ikke få negative konsekvenser for virksomhe-
dernes fortsatte drift og investeringer.
Danske Havnevirksomheder efterlyser en beskrivelse af sammenhængen
mellem planloven og miljøbeskyttelsesloven, og en vurdering af, om af-
gørelser efter miljøbeskyttelsesloven kan normeres af en undtagelsestil-
ladelse under planloven.
Kommentar
Det følger af lovforslaget, at der med erhvervsministerens tilladelse i
særlige tilfælde vil kunne planlægges for boliger, hvor lugtbelastningen
fra den enkelte eksisterende virksomhed overskrider grænseværdierne
med op til 20 lugtenheder. Endvidere vil det fremgå af en tinglysning på
ejendommen, at lugtbelastningen er overskredet i forhold til grænsevær-
dierne.
De vejledende grænseværdier for lugt fremgår af Miljøstyrelsens lugt-
vejledning, som anvendes, når miljømyndighederne fastlægger virksom-
hedernes lugtvilkår. Som følge af den foreslåede ændring af planloven
kan de vejledende grænseværdier i Miljøstyrelsens lugtvejledning fravi-
ges. Lovforslaget betyder, at beskyttelsesniveauet for boliger på de ud-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
17/27
lagte arealer sænkes med hensyn til lugt således, at beboere må tåle en
stærkere lugt end normalt.
Ændringen af beskyttelsesniveauet betyder, at beboere i de påvirkede
boliger, får en større gene i form af højere lugtbelastning fra den enkelte
produktionsvirksomhed, end det, som følger af Miljøstyrelsens vejleden-
de grænseværdier. Lugtvejledningen vil blive suppleret med vejledende
tekst om lugt fra eksisterende produktionsvirksomheder i boligområder,
der er udlagt i lugtbelastede områder, så det udtrykkeligt fremgår, at der
i medfør af planlovens bestemmelser gælder et sænket beskyttelsesniveau
for lugt for sådanne udlagte arealer. Af lugtvejledningen vil det således
udtrykkeligt fremgå, hvordan bestående produktionsvirksomheder skal
reguleres i forhold til planlovens regler om, at der kan planlægges for
boliger på arealer, der er belastet af lugt, således at lokalplanen og bo-
liger opført efter lokalplanen ikke vil medføre, at eksisterende produkti-
onsvirksomheder i området med uændrede aktiviteter, alene på grund af
boligerne, vil blive pålagt udgifter til lugtbegrænsende tiltag, som de ik-
ke ellers ville være blevet pålagt, med henblik på fremadrettet at skulle
overholde de vejledende lugtgrænser. Tilsvarende ordning er tidligere
blev anvendt i forbindelse med ændring af planloven, som gav mulighed
for udlægning af boliger på støjbelastede områder.
Der er en årelang praksis for, at Miljøstyrelsens vejledninger og således
også lugtvejledningen lægges til grund, når miljømyndighederne træffer
afgørelser om miljøgodkendelser eller påbud efter miljøbeskyttelseslo-
ven. Ligeledes er der en årelang praksis for, at klagenævn (Miljø- og
Fødevareklagenævnet) og domstolene lægger vejledningerne til grund,
når de træffer afgørelse eller kendelse.
Det foreslås, at lovforslagets bemærkninger suppleres, så det fremgår, at
det ikke er hensigten med lovændringen, at lugtvilkår for virksomheder,
som fastsættes efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skær-
pes alene som følge af planlægning af og etablering af boliger. Det er
således lovgivers intention med ændringerne i planloven, at det fremover
vil følge af planreglerne, at beskyttelsesniveauet for lugt er sænket i de
udlagte arealer. Hensigten er således, at miljømyndighederne ikke alene
på grundlag af etablering af boliger på udlagte arealer skal kunne
skærpe vilkårene for lugt for en eksisterende produktionsvirksomhed
med uændrede aktiviteter, selv om de vejledende grænseværdier over-
skrides. Dette betyder i praksis for eksisterende produktionsvirksomhe-
der, at virksomhederne ikke alene med henvisning til, at boligerne nu er
etableret, forhindres i at fortsætte sine igangværende aktiviteter for så
vidt angår lugt, som de havde før. Det er ikke meningen, at en kommune,
som miljømyndighed, over for en produktionsvirksomhed skal træffe en
afgørelse om skærpede lugtvilkår, som strider mod kommunens egen
planlægning og kommunens egen i forvejen indhentede tilladelse fra er-
hvervsministeren. Miljøstyrelsen, hvis den er miljømyndighed, skal til-
svarende handle inden for de rammer og det beskyttelsesniveau, som er
sat med disse regler i planloven, og den lokalplanlægning, som konkret
udmønter sig på baggrund heraf.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0018.png
18/27
Det forhold, at eksisterende produktionsvirksomheder kan fortsætte de-
res drift med uændrede lugtvilkår, betyder dog ikke, at lugtvilkår i mil-
jøgodkendelser og påbud aldrig kan skærpes, idet en skærpelse kan ud-
springe af andre omstændigheder end udlagte boliger, som f.eks. mulig-
hed for anvendelse af ny teknologi. Der gælder miljøbeskyttelseslovens
principper og myndighedsbeføjelser helt som i dag. Forurenende virk-
somheder skal f.eks. så vidt muligt begrænse forureningen, så det svarer
til, hvad der kan opnås ved anvendelse af bedst tilgængelig teknik (BAT),
hvilket betyder, at hvis der er udviklet en ny teknik, der muliggør lugtre-
duktioner, og som samtidig er økonomisk acceptabel, kan virksomheder
blive pålagt reduktion.
Det forhold, at de enkelte eksisterende produktionsvirksomheders bidrag
til lugtbelastningen ved de planlagte boliger kan blive højere end de vej-
ledende grænseværdier, er ikke et udtryk for, at eksisterende produkti-
onsvirksomheder kan øge deres bidrag til lugtbelastningen i forhold til
før planlægningen for de nye boliger. Udlægningen af lugtbelastede
arealer vil først og fremmest tilvejebringe rammerne for, at virksomhe-
derne kan fortsætte uændret i forhold til deres særskilte bidrag til lugt-
belastningen, selv om der kommer boliger.
Der lægges i øvrigt til grund, at kommunen ved ansøgning om tilladelse
til erhvervsministeren om udlæg af boliger i områder belastet med lugt
konkret og fyldestgørende har beskrevet eventuelle konsekvenser for be-
rørte produktionsvirksomheders drifts- og udviklingsmuligheder.
3.3.6. Tinglysning og retningslinjer i lokalplan om oplysningspligt
L&F finder det relevant, at den procentuelle overskridelse af grænse-
værdierne for lugt indgår i orienteringen af lejer og ejer.
Kolding Kommune er forundret over, at der i lokalplaner stilles krav om,
at udlejer skal orientere lejer om servitutten om, at lugtgrænseværdier er
overskredet, idet bestemmelser med direkte handlepligt ikke har været
en del af ”lokalplankataloget” i planlovens § 15.
Randers Kommune vil
gerne vide, hvordan eventuelle klager skal håndteres, hvis udlejer ikke
orienterer lejer om lugtpåvirkningen. Hvem kan der klages til, og hvil-
ken lovgivning behandles klagen efter. De vil også gerne vide, hvad det
betyder for behandlingen af klagen, at lokalplanen skal indeholde be-
stemmelser om udlejers orienteringspligt overfor lejer. Kan en tinglys-
ning eventuelt stå alene uden at dette skal skrives ind i lokalplanen. Eller
kan lokalplanens bestemmelser herom erstattes af en redegørelse for ser-
vitutten.
Aarhus Kommune ønsker, at Erhvervsstyrelsen udarbejder en standard-
servitut, som kan vedhæftes afgørelserne om tilladelse.
Tinglysningsretten anbefaler, at man i forslaget til § 15 b, stk. 6 indsæt-
ter en bestemmelse om, at servitutten har forrang for pantegæld således,
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0019.png
19/27
at man ikke risikerer, at servitutten efterfølgende udslettes ved en
tvangsauktion over ejendommen.
Kommentar
Hensigten med at fastsætte regler i lokalplanen har været at sikre, at så-
vel ejer og lejere er oplyst om eventuelle lugtgener før de køber eller le-
jer en bolig, og dermed at reducere risikoen for klager.
Planloven regulerer imidlertid generelt ikke forhold mellem en ejer og
en lejer, ligesom planlægning generelt ikke er forbundet med handle-
pligt. Idet en lejer først og fremmest vil orientere sig i sin lejekontrakt
om pligter og rettigheder, vurderes effekten af en regulering af udlejers
pligt overfor lejer i en lokalplan som relativt begrænset. Det foreslås
derfor, at der ikke indskrives en bestemmelse om en oplysningspligt af
lejer i planlovens lokalplankatalog, men at oplysningen af lejer i højere
grad sikres ved, at kravet til servituttens indhold udbygges og styrkes.
Det foreslås derfor, at det præciseres i planloven, at forpligtelsen om
orientering skal omfatte alle udlejere, direkte eller indirekte, ved at det
fremgår, at ejer ved salg og udlejning i overdragelses- eller lejeaftalen
skal orientere køber og lejer om servitutten og dens indhold, og at lejere
hvis de udlejer, i den nye lejeaftale skal orientere den nye lejer om servi-
tutten og dens indhold. I det tilfælde, hvor en udlejer ikke lever op til
forpligtelsen efter servitutten, vil forholdet reguleres i medfør af lejelo-
ven. På denne måde sikres således en større sikkerhed for, at udlejeren
er opmærksom på kravet om forudgående orientering, end hvor kravet
fremgår af planloven.
Det vil blive lavet eksempler på servitutter i opdatering af Erhvervssty-
relsens vejledning om produktionsvirksomheder i kommune- og lokal-
planlægning.
3.3.7. Redegørelse
Asfaltindustrien og ITD finder det positivt, at der i planerne skal redegø-
res for, hvordan der er taget højde for virksomhederne og deres udvik-
lingsplaner.
Danske Havne ønsker, at planlægningen af boligerne kan ske i samar-
bejde med kommunen, havnen og virksomhederne på havnen, så der ta-
ges hensyn til produktionsvirksomhederne på havnearealerne, herunder
deres udviklingsmuligheder. Dette for at forebygge og ideelt set undgå
konflikter med havnens naboer. Danske Havnevirksomheder ønsker at
redegørelsen skal ske i dialog med produktionsvirksomhederne.
Kommentar
En lokalplan skal ledsages af en redegørelse for, hvorledes lokalplanen
forholder sig til kommuneplanen og øvrig planlægning i området. Der
skal i forhold til en lokalplan om boliger på lugtbelastede arealer gøres
rede for, hvordan planen tager højde for produktionsvirksomhederne i
erhvervsområdet forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og lo-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0020.png
20/27
gistikvirksomheder. Redegørelsen skal så vidt muligt være tilvejebragt i
dialog med produktionsvirksomhederne.
Redegørelsen kan f.eks. være oplysninger om, hvordan grænseværdierne
er overholdt på de påbudte udendørs opholdsarealer for boliger, således
at det ikke giver grundlag for at skærpe vilkårene for virksomhederne og
påbud. Oplysninger om lugt er f.eks. hvor meget lugtbelastningen over-
stiger de vejledende grænseværdier for lugt, hyppighed samt de enkelte
produktionsvirksomheders bidrag til lugtbelastningen på det lugtbela-
stede areal i relevante højder. Redegørelsen skal ligeledes indeholde en
vurdering af, hvordan lokalplanen tager højde for virksomhedernes
drifts- og udviklingsmuligheder.
3.3.8. Tilladelse til at ophæve bestemmelser om boliger på lugtbelaste-
de arealer
Danske Havne påpeger, at der kan ske udskiftning af virksomheder i
havneområder, hvor produktionsvirksomheder flytter ud, og anden til-
svarende produktionsvirksomhed senere overtager areal og bygninger.
Det bevirker, at konsekvensområder i midlertidige perioder kan være
mindre belastet af lugt. Derfor bør en ophævelse af en servitut, mv. ske
ud fra en langsigtet vurdering, hvor det godtgøres, at produktionsområ-
det skal anvendes til en anden type industri, eller at den forurenende
virksomhed er ophørt med at forurene på lang sigt. Ophævelsen bør lige-
ledes ske i dialog med virksomheder og erhvervshavne. Danske Havne-
virksomheder mener, at der i loven skal fastsættes kriterier for hvornår
erhvervsministeren kan give tilladelse til, at der kan ske dispensation,
ophævelse eller ændring af en lokalplan på lige fod med hvornår er-
hvervsministeren kan meddele tilladelse til planlægningen.
Asfaltindustrien mener også, at det ikke bør være en førsteprioritet at
bygge boliger i eller op ad et område, der er udlagt til produktionsvirk-
somheder, men hvor en virksomhed er lukket eller flytter. Det er i forve-
jen ikke nemt for danske produktionsvirksomheder at finde egnede be-
liggenheder, og en virksomhed, der lukker eller flytter fra et område med
gode logistikforhold for produktion, bør i stedet være en mulighed for en
anden produktionsvirksomhed til at etablere sig.
Kommentar
En kommunalbestyrelse kan ikke dispensere, ændre eller ophæve en be-
stemmelse i en lokalplan om boliger på lugtbelastede areal eller ophæve
en servitut herom, medmindre erhvervsministeren har givet samtykke
hertil.
En ændring eller ophævelse af en lokalplans bestemmelser kan være re-
levant, såfremt arealet ikke længere er belastet af lugt, der hvor boliger-
ne ligger, f.eks. fordi den forurenende virksomhed er ophørt med at lugte
enten pga. produktionsændringer eller fraflytning. Hvis en virksomhed
kun midlertidigt er ophørt med at lugte, men ved normal drift igen vil
lugte, vil der ikke være grundlag for at give tilladelse til, at en kommu-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0021.png
21/27
nalbestyrelse kan dispensere, ændre eller ophæve en bestemmelse om
boligerne.
Kriteriet for tilladelsen beror således på, om der er lugt og beror ikke på
en stillingtagen til, om arealet bør være forbeholdt en produktionsvirk-
somhed.
Erhvervsministeren vil ved vurderingen af, om der kan gives samtykke
til, at kommunalbestyrelsen kan ophæve, ændre eller dispensere fra en
lokalplan, tage hensyn til produktionsvirksomheders drifts- og udvik-
lingsmuligheder, herunder partshøre de berørte produktionsvirksomhe-
der og høre relevante myndigheder og parter, som f.eks. Miljøstyrelsen
og erhvervshavne.
Det vurderes, at der er behov for at uddybe lovbemærkningerne om, at
relevante myndigheder og parter også vil blive hørt.
3.3.9. Flere klager
L&F mener, at lovforslaget har regionale konsekvenser, idet lovforslaget
medfører fordyrende stramninger af virksomhederne miljøvilkår, som
skal finansieres af deres kunder, som i vidt omfang befinder sig i regio-
nerne omkring virksomhederne. L&F mener også, at retsbeskyttelsen af
virksomhederne ikke er tilstede, hvorfor lovforslaget må forventes at
medføre væsentlige økonomiske byrder for erhvervslivet (i form af krav
om reducering af lugt), og at det øgede klageniveau vil medføre en stig-
ning af de administrative konsekvenser for borgere, virksomheder og det
offentlige.
L&F og Danske Havne mener ligeledes, at der vil komme flere klager,
og at det bliver administrativt og økonomisk dyrt for en virksomhed at
dokumentere, at grænseværdierne overholdes. Danske Havnevirksomhe-
der mener, at virksomhederne ikke skal bebyrdes med omkostninger, og
at det er kommunalbestyrelsen, som skal pålægges alle omkostninger
ved klagesagsbehandling.
Kommentar
Der er tale om en tilladelse, som kun kan gives i særlige tilfælde, og
dermed må det også forventes, at ordningen kun vil blive brugt i et be-
grænset omfang. Det vurderes derfor, at antallet af klager forbundet
med ordningen vil være begrænset. Der vil dog være en risiko for, at
lovforslaget vil medføre flere klager over lugt i medfør af miljøbeskyttel-
sesloven. Lovforslaget ændrer ikke noget i forhold til, at borgerne kan
klage og den efterfølgende klagesagsbehandlingen.
Tilsynsmyndighedens (kommunen eller Miljøstyrelsen) behandling af
klagen har til formål at afklare lugtgenernes kilde, årsag og omfang, og
om der er tale om overskridelse af virksomhedens lugtvilkår. Desuden
skal det afklares, om der er behov for at påbyde afhjælpende foranstalt-
ninger eller indskærpe gældende regler.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0022.png
22/27
Når en nabo klager over lugtgener fra en virksomhed, vil tilsynsmyndig-
heden typisk kontakte virksomheden og bede den redegøre for, om der
har været driftssituationer (f.eks. unormal drift, uheld mv.), der kan have
forårsaget lugtgener i omgivelserne. Tilsynsmyndigheden vurderer kon-
kret, om der skal suppleres med et tilsyn på virksomheden, herunder be-
sigtigelse hos naboen og i omgivelserne i øvrigt. Tilsynsmyndigheden
kan desuden ud fra en konkret vurdering forlange, at virksomheden får
udført en lugtmåling og evt. spredningsberegning til dokumentation af,
at den overholder sine vilkår om lugtgrænseværdier.
Virksomheder kan også have vilkår i deres miljøgodkendelse om, at de
en eller flere gange årligt ved lugtmålinger og spredningsberegninger
skal dokumentere, at de overholder vilkår om lugtgrænseværdier. Virk-
somheder, som ikke har vilkår om regelmæssig kontrol med overholdelse
af lugtgrænseværdier, kan have vilkår om, at tilsynsmyndigheden højst
én gang om året, f.eks. i forbindelse med klager, kan forlange udført en
lugtmåling og spredningsberegning. Krav om lugtmålinger udover dem,
der er hjemmel til i vilkår i miljøgodkendelsen, skal meddeles som påbud
efter § 72 i miljøbeskyttelsesloven.
Såfremt der er fejl i de oprindelige beregninger i forhold til placeringen
af boligerne, og at den for stærke lugt således ikke beror på virksomhe-
den, kan der blive tale om, at der skal ske retlig eller fysisk lovliggørel-
se, se ovenfor under afsnit 3.3.4.
3.3.10. Øvrige bemærkninger
Randers Kommune og Rebild Kommune foreslår, at der laves mulighed
for tæt-lave og åben-lave boliger i områder belastet af lugt, da dette også
har en væsentlig interesse for kommunerne. Rebild Kommune foreslår i
den forbindelse, at kravet om 1,5 m fjernes, så ordningen også kan gælde
for bygninger på 1 etage, da lugtgrænsen alligevel skal være overholdt
på det udendørs opholdsareal.
Rebild, Rander og Varde kommuner foreslår, at det bør være muligt at
planlægge for nye boligområder på arealer belastet af lugt fra husdyr-
brug. De gør opmærksom på den problemstilling, der er ved, at der ikke
kan planlægges for nye boligområder inden for byzone eller landzone,
hvis de er belastet af lugt fra eksisterende husdyrbrug. Begrænsningen i
dag kan gøre det vanskeligt for ny byudvikling ikke mindst i mindre lo-
kalsamfund. De foreslår, at lugt også må komme fra andre typer erhverv
end produktionsvirksomheder. Varde Kommune foreslår konkret et prin-
cip som ved kystnærhedszonen, hvor udlæg af ny bebyggelse er bag ek-
sisterende bebyggelse væk fra kysten. L&F kvitterer for, at beskyttelsen
af husdyrbrug fortsat er omfattet af lovforslaget.
Danske Havnevirksomheder opfordrer til, at transport- og logistikvirk-
somheder får de samme muligheder som produktionsvirksomheder i for-
hold til transformationsområder for støj, lugtbelastede arealer og redegø-
relse for disse. Mange transport- og logistikaktiviteter, herunder på hav-
ne, støjer, støver og/eller lugter, men er ikke nødvendigvis omfattet af
krav om en miljøgodkendelse. Det bør sikres, at disse virksomheder også
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0023.png
23/27
er omfattet af beskyttelsen mod, at der ikke udlægges arealer til miljøføl-
som anvendelse i nærheden, samt indgår i redegørelserne herom.
Dansk Kyst- og Naturturisme finder det uklart, om boliger til ferie- og
fritidsformål er omfattet af forslaget. De mener, at muligheden bør om-
fatte denne form for boliger, da revitalisering af attraktive arealer i by-
nær beliggenhed kan bidrage til by- og turismeudviklingen og sikre øget
overnatningskapacitet til gæster.
Danske Havne
vurderer, at der i forhold til om ”udlægning
af transfor-
mationsområder for støj” også bør stå lugt.
PLF anbefaler, at der med lovforslaget gives mulighed for, at kravet om
indendørs støjgrænser med oplukkelige vinduer kan fraviges. Dette set i
lyset af, at virksomheder, som lugter også ofte udsender støj. Derfor vil
det være hensigtsmæssigt at kunne fravige kravet om oplukkelige vindu-
er ved miljøpåvirkning fra både lugt og støj.
L&F kvitterer for adgang til udendørs opholdsarealer, og antager i den
forbindelse at der altid er tale om grønne arealer. Friluftsrådet påpeger
nødvendigheden af fortsat i loven at kræve overholdelse af grænsevær-
dier for lugt, støv- og anden luftforurening på udendørs opholdsarealer.
Aarhus Kommune påpeger, at kontorformål i hermetisk lukkede bygnin-
ger også omfatter hoteller, og at lovændringen er indskrænkende i for-
hold til lovkommentarerne fra 2017. Kolding Kommune påpeger, at det
er uklart, om hermetisk lukkede bygninger til kontorer skal sikres et til-
hørende udendørs opholdsareal.
L&F peger på, at der er en fejl i bemærkningerne, idet en skorsten som
udgangspunkt ikke kan forhøjes, men skal reetableres på ny.
Kommentar
Lovforslaget giver mulighed for, at en kommunalbestyrelse får tilladelse
til at planlægge for boliger på lugtbelastede arealer. For at beboere skal
have et sted, hvor der ikke lugter, er der et krav om et udendørs op-
holdsareal, hvor grænseværdier for lugt er overholdt. Dette er suppleret
med et krav om, at lugten ikke må overstige de vejledende grænseværdi-
er for lugt i 1,5 meters højde, og lægger sig op af lugtvejledningens krav
om, at grænseværdierne for lugt ikke må være overskredet i 1,5 meters
højde. Kravet vil medføre, at boligerne typisk vil være etagebyggeri og
ikke etplans huse. En fjernelse af kravet om 1,5 meter vil medføre, at det
kun er på det udendørs opholdsareal, at lugten, ikke må overstige de vej-
ledende grænseværdier for lugt og f.eks. ikke lugten ved indgangsdøren.
Lovforslaget omfatter kun lugt fra produktionsvirksomheder i lighed med
støj fra produktionsvirksomheder. Det er således ikke muligt for kommu-
nen at ansøge om erhvervsministerens tilladelse til at planlægge for bo-
liger på arealer belastet af lugt fra husdyrbrug eller transport- og logi-
stikvirksomheder.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0024.png
24/27
I forhold til ønsket om at få transport- og logistikvirksomheder med un-
der ordningen påpeger flere høringsparter, at ordningen er en undtagel-
se til den beskyttelse, som blev indført med planlovsændringen i 2017.
Transport- og logstikvirksomheder og husdyrbrug er fortsat omfattet af
beskyttelsen fra 2017 om, at en lokalplan kun må udlægge arealer bela-
stet af lugt, støv eller anden luftforurening fra produktionsvirksomheder
til boliger hvis lokalplanen indeholder bestemmelser, som kan sikre den
fremtidige anvendelse mod en sådan forurening.
Ordningen omfatter kun boliger og ikke huse til ferie- og fritidsformål
som eksempelvis sommerhuse eller hoteller.
Transformationsområder omfatter kun støj, hvorfor lugt ikke skal tilføjes
denne bestemmelse i planloven. Transformationsområder for støj- og
lugtbelastede områder kan imidlertid ligge på de samme arealer.
Bestemmelsen om, at støj skal overholde grænseværdierne indenfor, op-
retholdes. Formålet med boliger på arealer belastet af lugt er netop, at
de skal kunne have åbne vinduer, hvorfor kravet om, at grænseværdier
for støj skal overholdes med åbne vinduer, ikke er et modsætningsfor-
hold.
Ifølge Bygningsreglementet er der krav om, at der til en bebyggelse skal
”udlægges arealer af en passende størrelse i forhold til bebyggelsens
anvendelse, omfang og beliggenhed i form af opholdsarealer…..” Det er
den enkelte kommunalbestyrelse, der konkret beslutter, hvad som er en
passende størrelse. Dog er der krav om, at der til boliger i områder be-
lastet af lugt skal etableres et udendørs opholdsareal i tilknytning til be-
byggelsen, hvor grænseværdierne for lugt er overholdt. I forhold til de
udendørs opholdsarealer, hvor grænseværdierne skal være overholdt, er
det ikke et krav, at der skal være grønt og plads til fritidsliv, men der
skal være plads til, at beboere i boligerne har adgang til at komme uden-
for og opholde sig på arealet.
Hermetisk lukkede bygninger til kontorformål og lign. vil fortsat omfatte
hoteller. Det fremgår ikke af de oprindelige lovbemærkninger, men er
blevet fortolket i forbindelse hermed. Det vurderes, at hoteller kan tilfø-
jes lovbemærkningerne. Det er ikke et krav, at der er tilknyttet et uden-
dørs opholdsareal til de hermetisk lukkede bygninger til kontorformål.
Det er korrekt, at skorsten ikke forhøjes, hvilket tilrettes i lovforslagets
bemærkninger.
3.4. Bestemmelse om overførsel af fleksboligordningen til planloven
Dansk Byggeri, Varde Kommune, Feriehusudlejningens Branchefor-
ening og RUC støtter, at regulering af fleksboliger flyttes til planloven.
Dansk Byggeri mener, at det kan give kommunerne mulighed for en me-
re strategisk samtænkning af fleksboliger med en række andre tiltag un-
der planloven. Varde Kommune udtrykker, at det giver en klar hjemmel
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0025.png
25/27
med direkte retsvirkning for borgerne til administrationsgrundlaget ud-
over de retningslinjer og tilkendegivelser, som en kommuneplan kan in-
deholde, og RUC mener, at flytningen fra boligreguleringsloven til plan-
loven forekommer fornuftig, da den afspejler reguleringens begrundelse
og grundlag. KL tager lovændringen til efterretning og gør opmærksom
på, at der kan være et formidlingsbehov i forhold til det fremadrettede
samspil mellem planloven og boligreguleringsloven. En borger ser ger-
ne, at lovens overskrift ændres, og at loven skives sammen med mere si-
gende underoverskrifter.
Kommentar
Det bemærkes, at fleksboligordningen foreslås overført fra boligregule-
ringsloven til planloven, og at lovforslaget ikke herudover handler om
boligreguleringslovens indhold og struktur. Bemærkninger herom må
henvises til Transport- og Boligministeriet, eventuelt i sammenhæng med
anden ændring af boligreguleringsloven.
Erhvervsstyrelsen indgår gerne i dialog med KL om behovet for vejled-
ning om reglerne.
3.5. Bestemmelse om fristforlængelse og mindre ændringer af for-
søgsprojekterne
DI, DE, Varde Kommune, KL, RUC, Dansk Kyst og Naturturisme og
Feriehusudlejernes Brancheforening ser positivt på, at forsøgsprojekter-
ne kan forlænges, og at der gives mulighed for mindre ændringer af pro-
jekterne. DN og Friluftrådet mener derimod ikke, at der er grundlag for
at give mulighed for at forlænge tilladelserne for visse af de 10 projekter
omfattet af forsøgsordningen for kyst- og naturturisme, og DN mener
ikke, at der skal være mulighed for at ændre de 10 første forsøgsprojek-
ter. Både DN og Friluftsrådet foreslår, at de nuværende yderligere mu-
ligheder for 0-15 kystnære projekter udtages af planloven. Vikinge-
skibsmuseet mener, at det er et demokratisk skråplan, at der hverken vil
være klageadgang eller høring af eventuelle ændringer af forsøgsprojek-
terne. Træskibssammenslutningen er imod de 10 forsøgsprojekter samt
sommerhusbebyggelse i kystnærhedszonen.
Kommentar
Den foreslåede ændring vil give mulighed for dels at forlænge fristen
for, hvornår et forsøgsprojekt skal fysisk påbegyndes, dels at godkende
mindre ændringer af et forsøgsprojekt. Der er i begge tilfælde tale om at
ændre rammerne for realiseringen af forsøgsprojekter, der allerede er
taget stilling til. De foreslåede regler skal således give mulighed for, at
konkrete forsøgsprojekter faktisk kan realiseres, svarende til den over-
ordnede forventning. Der er ikke tale om en udvidelse af ordningen i den
forstand, at der kan opføres flere eller andre projekter, end der allerede
er givet tilladelse til.
Ansøgninger efter de foreslåede regler vil blive vurderet på baggrund af
de krav, der er beskrevet i lovforslaget. Sagsbehandlingen vil således
blive koordineret mellem Erhvervsministeriet og Miljø- og Fødevaremi-
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0026.png
26/27
nisteriet med inddragelse af andre relevante parter. Andre myndigheder,
herunder myndigheder der administrer museumsloven, vil blive inddra-
get, hvis der i behandlingen af den konkrete sag måtte vise sig at være
behov for det.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
3.6. Lov om maritim fysisk planlægning
Friluftsrådet, DN og KL udtrykker, at de ikke har bemærkninger til det
konkrete udkast til forslag til ændring af lov om maritim fysisk planlæg-
ning.
Kommentar
Høringssvarene vurderes at være udtryk for, at der generelt er støtte til
det konkrete lovforslag og giver derfor ikke anledning til ændringer af
lovforslaget.
3.6.1. Øvrige bemærkninger
Friluftrådet opfordrer erhvervsministeren til, at friluftsliv og rekreative
interesser medtages i havplanen, så der kommer en helhedsvurdering af
interesserne på havet, der også inddrager værdien af borgernes rekreative
aktiviteter. DN bemærker, at der mangler en direktivnær dansk imple-
mentering af EU’s direktiv om maritim fysisk planlægning. DN foreslår
derfor en justering, så det fremgår, at grundlaget for den første havplan
er at sikre, at væksten på havet kun kan ske på et bæredygtigt grundlag
dvs. med sigte på bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljøet.
KL bemærker, at der bør være løbende dialog mellem Erhvervsministe-
riet og KL ift. myndighedssamarbejdet på området, herunder vedr. snit-
fladerne mellem havplanlægning og planlægning på land.
Kommentar
Havplanloven implementerer EU-direktivet om rammerne for maritim
fysisk planlægning. Loven er udtryk for et ønske om en så direktivnær
implementering som mulig. Loven skal bidrage til at opnå de mål for
havplanlægningen, der er fastsat i loven. Målene fremgår af § 5, stk. 1,
hvorefter havplanlægningen gennemføres ud fra en helhedsorienteret
tilgang, hvor der skal tages hensyn til økonomiske, sociale og miljømæs-
sige forhold m.v. for bl.a. at sikre bevarelse, beskyttelse og forbedring af
miljøet. Erhvervsministeriet gennemfører endvidere en miljøvurdering af
havplanen, inden havplanen træder i kraft.
Det fremgår tillige af lov om maritim fysisk planlægning, at havplan-
lægningen skal bidrage til en bæredygtig udvikling af de fem sektorer,
der er oplistet i lovens § 5, stk. 2: Energisektoren til søs (f.eks. olie, gas
og vind), søtransporten, transportinfrastruktur, fiskeri og akvakultur og
indvinding af råstoffer på havet samt bidrage til bevarelse, beskyttelse
og forbedring af miljøet, herunder modstandsdygtighed over for konse-
kvenserne af klimaforandringerne.
L 81 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2118087_0027.png
27/27
Havplanlægningen kan endvidere tage sigte på at bidrage til at fremme
bæredygtig turisme, rekreative aktiviteter og friluftsliv m.v., jf. lovens §
5, stk. 3. Erhvervsministeriet har fokus på mulighederne for sameksi-
stens mellem alle aktiviteter på havet, og havplanen skal være helheds-
orienteret og tage højde for nuværende og fremtidig brug af havet. Det
er vurderingen, at hensynet til turisme, rekreative aktiviteter og frilufts-
liv m.v. er sikret i forbindelse med havplanlægningen, idet der allerede
er mulighed for at tilgodese disse områder. Det er desuden vurderingen
på nuværende tidspunkt, at rekreative aktiviteter og friluftsliv på havet i
mere eller mindre omfang vil kunne lade sig gøre på samme måde som i
dag.
Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre på lovens formål eller
anvendelsesområde, hvorfor synspunkterne hertil ikke fører til ændrin-
ger af lovforslaget. De fremsatte synspunkter vil indgå i den igangvæ-
rende havplanlægningsproces, og der vil blive arbejdet for en øget ind-
dragelse af relevante interessenter, herunder KL.
3.7. Øvrige bemærkninger
Træskibssammenslutningen mener, at naturbevarelse og almen adgang
til alle naturområder bør prioriteres.
Kommentar
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.