Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 80
Offentligt
2124369_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. december 2019
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 7 til L 80, forslag til lov om
dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 9. december 2019 efter ønske fra Søren Egge Rasmussen
(EL).
Spørgsmål nr. 7
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor ministeren ikke finder, at det vil være mere hensigtsmæssigt at
videreføre forbuddet mod aflivning ved drukning med en specifik undtagelse for dræbersnegle frem for
at fjerne forbuddet helt i den nye dyrevelfærdslov?”
Svar
Det bemærkes, at det er hensigten, at forbuddet mod aflivning ved drukning af hvirveldyr, undtagen
fisk, videreføres i en bekendtgørelse, der træder i kraft samtidig med lov om dyrevelfærd. Der bliver
således ikke noget tomrum, hvor det er tilladt at drukne dyr, der føler smerte og lidelse ved drukning.
For en række dyr, f.eks. insekter og snegle, ses der på nuværende tidspunkt ikke at være videnskabelig
dokumentation for, at disse føler smerte og lidelse ved drukning, men såfremt der senere kommer
videnskabelig dokumentation for andre dyrearters mulige evne til at føle smerte og lidelse ved
drukning, kan der i takt hermed fastsættes nye regler herom med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i lovforslagets § 25, stk. 2.
Det vil være uhensigtsmæssigt med et forbud mod aflivning ved drukning af dyr direkte i loven,
herunder med en specifik undtagelse for visse dyrearter, da loven hermed ikke giver mulighed for
administrativt at fastsætte regler om forbud mod aflivning ved drukning af de undtagne dyrearter,
såfremt der senere måtte komme videnskabelig dokumentation for, at disse dyr føler smerte og lidelse
ved drukning.
Baggrunden for, at det ikke er fundet hensigtsmæssigt med et forbud mod aflivning ved drukning af
hvirveldyr, undtagen fisk, direkte i loven, og en bemyndigelse til også at fastsætte forbud mod aflivning
ved drukning af andre dyrarter, er, at denne konstruktion vil betyde, at regler om forbud mod
drukning kommer til at stå to steder, dels i loven dels i en bekendtgørelse. Dette må anses for
uhensigtsmæssigt og i strid med lovens intention om at samle regler om samme emne et sted.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
Miljø-
og Fødevareministeriet •
Slotsholmsgade 12
• 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk