Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 80
Offentligt
2124344_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. december 2019
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 4 til L 80, forslag til lov om
dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 6. december 2019 efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 4
”Vil
ministeren redegøre for de regler, som allerede er indført om kursus og uddannelse mv. for at
passe dyr?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:
”Der
er fastsat regler om uddannelse i forbindelse med pasning af dyr, både når det gælder
landbrugsdyr og familie- og hobbydyr.
Da det var uddannelse af personer, der er beskæftiget med pasning af landbrugsdyr, der var i fokus ved
1. behandlingen af lovforslaget, redegøres der i det følgende for de gældende regler om
uddannelseskrav for personer, der er beskæftiget med pasning af landbrugsdyr. Disse er indeholdt i:
Bekendtgørelse nr. 245 af 16. marts 2010 om uddannelse og kvalifikationer ved hold af
slagtekyllinger. Uddannelseskravet er rettet mod den eller de fysiske personer, der har det daglige
ansvar for en bedrift med slagtekyllinger, der holdes til erhvervsmæssigt formål.
Bekendtgørelse nr. 1319 af 23. november 2018 om uddannelse m.v. af personer, der er ansvarlige
for driften af minkfarme, samt personer, der fører direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr i
pelsdyrfarme. Uddannelseskravet er rettet mod personer, der er ansvarlige for driften af
minkfarme, der er omfattet af bekendtgørelse om obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme,
dvs. minkfarme med 20 mink og derover. Endvidere er der krav om uddannelse af personer, der
fører direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr, uanset hvilke pelsdyr der er tale om.
Bekendtgørelse nr. 650 af 31. maj 2018 om uddannelseskrav for den besætningsansvarlige for
landbrugsmæssigt hold af svin, malkekvæg og æglæggende høner. Uddannelseskravet er rettet
mod den besætningsansvarlige for besætninger af en vis størrelse.
o
For svins vedkommende, når antal svin på et CHR-nummer er større eller lig med en eller
flere af følgende tærskelværdier:
300 søer, gylte eller orner
3.000 slagtesvin (30 kg
slagtning)
6.000 smågrise (7
30 kg)
For malkekvægs vedkommende, når antal køer på et CHR-nummer er større eller lig med
følgende tærskelværdi:
100 køer
o
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
L 80 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om redegørelse for de regler, som allerede er indført om kursus og uddannelse m.v. for at passe dyr, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
o
For æglæggende høners vedkommende, når antallet af æglæggende høner på et CHR-
nummer er større eller lig med følgende tærskelværdi:
350 høner
Bekendtgørelse nr. 1495 af 10. december 2015 om opdræt af ræve. Uddannelseskravet er rettet
mod personer, der forestår driften af et opdræt af ræve (den driftsansvarlige). Det bemærkes at
hold af ræve er forbudt, jf. bekendtgørelse nr. 469 af 15. maj 2014 af lov om forbud mod hold af
ræve. Der findes kun ét rævehold, der har tilladelse til at fortsætte driften indtil udgangen af 2023.
Bekendtgørelse nr. 1497 af 10. december 2015 om opdræt af hjortedyr. Uddannelseskravet er rettet
mod personer, der forestår driften af et opdræt af hjortedyr (den driftsansvarlige).
Bekendtgørelse nr. 1496 af 10. december om opdræt af fjervildt. Uddannelseskravet er rettet mod
personer, der forestår driften af et opdræt af fjervildt (den driftsansvarlige).
Bekendtgørelse nr. 1509 af 10. december 2015 om opdræt af strudsefugle. Uddannelseskravet er
rettet mod personer, der forestår driften af et opdræt af strudsefugle (den driftsansvarlige).”
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2