Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 80
Offentligt
2135305_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. januar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 34 til L 80, forslag til lov om
dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 19. december 2019 af Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 34 til L 80
”Vil
ministeren redegøre for, om det nuværende generelle forbud i Dyreværnsloven mod drukning af dyr
har medført ”uhensigtsmæssigheder” for borgere
m.fl. med særlig tanke på eventuelle anmeldelser til
politi og/eller retssager m.m., og vil ministeren i givet fald redegøre for, hvilket kvantitativt omfang
dette eventuelt måtte have haft, jf. § 25, stk. 1, i forslag til lov om dyrevelfærd?”
Svar
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet anmodet om bidrag fra Justitsministeriet, som har
indhentet bidrag fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten, der har oplyser følgende:
”Det generelle forbud mod drukning af dyr fremgår af § 13, stk. 1, 2. pkt., i dyreværnsloven.
Sager om
overtrædelse af denne bestemmelse registreres ikke under en særskilt gerningskode i Politiets
Sagsstyringssystem (POLSAS). Derimod anvendes i POLSAS forskellige overordnede gerningskoder
vedrørende sager om overtrædelse af dyreværnsloven. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk
at tilvejebringe nærmere oplysninger om antallet af anmeldelser, sigtelser, tiltaler og afgørelser
vedrørende dyreværnslovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Nærmere oplysninger herom vil forudsætte en manuel
gennemgang af et stort antal sager.
Rigspolitiet har derfor indhentet en udtalelse fra samtlige politikredse om relevante sager i perioden
2015-2019. Det bemærkes, at politikredsenes oplysninger beror på kredsenes umiddelbare kendskab til
sådanne sager, hvorfor oplysningerne er behæftet med en vis usikkerhed.
Hovedparten af politikredsene har ikke kendskab til sager, som i perioden fra 2015 til 2019 er behandlet
i medfør af dyreværnslovens § 13, stk. 1, pkt. 2.
Sydøstjyllands Politi og Nordjyllands Politi har oplyst, at kredsene har kendskab til én sag om drukning
af en mus eller rotte i et glas vand. Gerningsmanden var 14 år og kunne derfor ikke straffes. Sagen blev
efterforsket i begge politikredse.
Østjyllands Politi har oplyst, at der i kredsen skønsmæssigt forekommer 1-2 anmeldelser om året for
overtrædelse af dyreværnslovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Det drejer sig fortrinsvis om hundehvalpe og
kattekillinger. Anmeldelserne fører sjældent til sigtelse, da dyrene ofte bliver fundet i poser, i
affaldscontainere og lignende i det offentlige rum, hvorfor der ofte ikke kan udfindes en gerningsmand.
Endelig har Syd- og Sønderjyllands Politi oplyst, at kredsen har identificeret én sag om overtrædelse af
dyreværnslovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Sagen omhandlede drukning af en kattekilling og blev afgjort med et
tiltalefrafald.”
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 80 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om det generelle forbud i dyreværnsloven mod drukning af dyr har medført uhensigtsmæssigheder for borgere m.fl. med tanke på anmeldelser til politi og/eller retssager, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Jeg kan hertil bemærke, at det ikke på baggrund af ovennævnte oplysninger kan konkluderes, at det
generelle
forbud mod drukning af dyr i dyreværnsloven har medført ”uhensigtsmæssigheder” for
borgere m.fl., lige som det omvendt ikke kan udelukkes, at et forbud mod drukning af alle dyr i loven
potentielt kan føre til
”uhensigtsmæssigheder”
i form af utilsigtede politianmeldelser og bødesager m.v.
Mogens Jensen
/
Paolo Drostby
2