Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 80
Offentligt
2122331_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. december 2019
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 80, forslag til lov om
dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 4. december 2019 efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1
”Med
baggrund i at der i lovforslaget er lagt op til ret mange ministerbeføjelser, herunder at
ministeren kan fastsætte regler, kan ministeren da bekræfte, at der i forbindelse med de nævnte
bestemmelser vil blive foretaget ordførerinddragelse og høring, inden nye regler indføres af
ministeren?”
Svar
Jeg kan bekræfte, at der også fremover er sikret mulighed for at inddrage ordførere og Folketing ved
fastsættelse af administrative regler på området, og at der som hidtil vil blive foretaget høring af
interessenter inden fastsættelse af regler.
Større ændringer i lovgivningen er typisk baseret på aftaler eller forlig mellem Folketingets partier. I
disse situationer bliver nye og større regelændringer forelagt partiernes ordførere. Med lovforslaget
foreslås desuden en praksis for orientering af Folketinget i forbindelse med høring over nye eller
ændrede regler af indgribende karakter.
Bemyndigelsesbestemmelser rejser generelt spørgsmålet om kompetencefordelingen mellem
lovgivningsmagten og forvaltningen, herunder afvejningen mellem Folketingets indflydelse på
principielle og overordnede retningslinjer på et givent område over for hensynet til administrationens
behov for hurtigt og løbende at kunne ændre regler, f.eks. tilpasning til ny viden. Ved regelfastsættelse
gælder det som almindeligt udgangspunkt, at regler fastsættes i bekendtgørelser fremfor i lov, når de
ikke udgør overordnede og principielle regler, som det vil være betænkeligt at undtage fra behandling i
Folketinget. Heri ligger også det hensyn at give Folketinget plads til netop at behandle de overordnede,
centrale og principielle spørgsmål.
Regeringen er meget opmærksom på, at vi skal være varsomme med at flytte beslutningskompetencen
fra Folketinget og ud i ministerierne. Når det alligevel foreslås her, er der to væsentlige grunde.
For det første er mange af de regler, som i dag er indeholdt i artsspecifikke love, og som fremover vil
blive fastsat i bekendtgørelser, af teknisk karakter. Det er derfor fundet hensigtsmæssigt ikke fremover
at bede Folketinget om at tage stilling til f.eks. indretning af stalde, såsom placering af foder og
vandingsfaciliteter m.m. Folketinget vil derfor ikke blive hørt ved fastsættelse af regler af mere teknisk
karakter, medmindre reglerne omhandler mere principielle eller overordnede spørgsmål eller har
andre væsentlige konsekvenser.
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 80 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de mange ministerbeføjelser, og at ministeren kan fastsætte regler, og om der i forbindelse med de nævnte bestemmelser vil blive foretaget ordførerinddragelse, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
For det andet er hensigten med lovforslaget og den nye struktur for lovgivningen på
dyrevelfærdsområdet at gøre det nemmere og hurtigere at implementere ny praktisk viden og
forskningsresultater i lovgivningen.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2