Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 80 Bilag 9
Offentligt
2135512_0001.png
Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [22. januar] 2020
2. udkast
(Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling og EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om dyrevelfærd
(Dyrevelfærdsloven)
[af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe‐
ren for fødevarer, fiskeri og ligestilling har stillet ændrings‐
forslag nr. 1, 3, 4, 6, 7 og 10-19. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 8 og 9.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Dansk Folkeparti
Det er vigtigt for Dansk Folkeparti, at det af formålspara‐
graffen vil fremgå, at dyr er sansende væsener. DF deler så‐
ledes ikke opfattelsen af, at der findes dyr, som ikke er san‐
sende, idet alle dyr interagerer med deres omgivelser, hvor‐
ved de sanser og registrerer deres omverden. På den bag‐
grund skal vi sikre bedst mulig dyrevelfærd for alle dyr.
Det er ligeledes vigtigt for Dansk Folkeparti, at der af dy‐
revelfærdslovens § 3 vil fremgå, at dyr skal huses, fodres,
vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske,
naturlige, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov. DF
finder det ikke tilstrækkeligt, at det alene fremgår af lovbe‐
mærkningerne, at bestemmelsen om, at der skal tages hen‐
syn til dyrs adfærdsmæssige behov, også indebærer, at dyrs
naturlige adfærd skal tilgodeses. Det bør således fremgå ek‐
splicit af lovteksten.
Det er også vigtigt for Danske Folkeparti, at forbuddet
mod drukning som aflivningsmetode vil fremgå eksplicit af
dyrevelfærdsloven. DF mener, at det er en forringelse af
lovgivningen at udelade det nugældende forbud mod druk‐
ning som aflivningsmetode, uagtet at der ikke findes viden‐
skabelig dokumentation for, at også hvirvelløse dyr kan føle
smerte og lidelse ved drukning. DF mener, at tvivlen skal
komme alle dyr til gode, af hvilken grund forbuddet bør op‐
retholdes.
Endelig påpeger Dansk Folkeparti, at det med udgangs‐
punkt i de nugældende regler om slagtning efter religiøse ri‐
tualer vil være oplagt for ministeren at gøre mærkning af ri‐
tuelt slagtet kød lovligt samt sikre offentligheden viden om
de afgifter, som virksomhederne betaler for halalcertifikater
og lignende.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Efter »levende« indsættes: »og sansende«.
[Præcisering af formålsbestemmelsen]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 80 - 2019-20 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2135512_0002.png
2
Til § 3
2
Efter »fysiologiske,« indsættes: »naturlige«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
tiltrådt af
<>:
Til § 4
3)
I
stk. 2
ændres », dyreforsøg« til: »eller dyreforsøg,«.
[Sproglig præcisering]
Til § 15
4)
I
stk. 2
ændres »at det skal ske efter behov« til: »regler
om, hvem der må foretage dette, og at det skal ske med en
fornøden hyppighed«.
[Præcisering af bestemmelsens indhold]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 21
5)
I
stk. 3
udgår »nr. 2-6,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte uddannelseskrav]
Af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
tiltrådt af
<>:
Til § 25
6)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»Aflivning af hvirveldyr undtagen fisk ved drukning må
ikke finde sted.«
[Forbud mod aflivning ved drukning]
Til § 43
7)
I
stk. 1
ændres »eller af« til: »i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
8)
I
stk. 3, 1. pkt.,
udgår »bortset fra akvakulturbrug,«.
[Præciseringen om, at akvakulturbrug er undtaget fra beta‐
ling for kontrol, udgår]
9)
I
stk. 3
indsættes efter 2. pkt.:
»Ejere af akvakulturbrug, som i Miljø- og Fødevaremini‐
steriets Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) pr. 1. februar
er registreret som ejer af en eller flere besætninger med en
årsproduktion på mindst 700 kg. betaler til dækning af om‐
kostningerne ved ordinær kontrol i besætningerne et årligt
beløb på 690 kr. Er årsproduktionen på mindst 9000 kg., ud‐
gør beløbet 1.909 kr.«
[Bestemmelse om betaling af et årligt beløb for dyrevel‐
færdskontrol i akvakulturbrug]
Af
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
tiltrådt af
<>:
Til § 45
10)
Ordene »regler fastsat i medfør af loven« ændres til:
»de i medfør af loven fastsatte regler«.
[Sproglig præcisering]
Til § 50
11)
I
stk. 1
ændres »i medfør af loven eller« til: »i medfør
af loven, eller i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
Til § 51
12)
Efter »denne lov« indsættes: »eller de i medfør af lo‐
ven fastsatte regler eller Den Europæiske Unions forordnin‐
ger om forhold, der er omfattet af denne lov,«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Til § 52
13)
I
stk. 3
ændres »eller i henhold til regler« til: »eller i
regler«.
[Sproglig rettelse]
14)
I
stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »truffet«: »af politidi‐
rektøren«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Til § 58
15)
I
stk. 10
ændres »forordninger udstedt af De Europæ‐
iske Fællesskaber« til: »Den Europæiske Unions forordnin‐
ger om forhold, der er omfattet af denne lov «.
[Præcisering]
Til § 70
16)
I
stk. 2
indsættes efter »§§ 4 og 10«: »i lov om værn
for dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 335 af 8. juli 1983,«.
[Præcisering]
Til § 73
17)
Nr. 2
udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 74
18)
I den under
nr. 2
forslåede
§ 4 d,
ændres i
stk. 2, 1.
pkt.,
»Enhver part« til: »Enhver person«.
[Præcisering]
19)
I den under
nr. 2
forslåede
§ 4 d,
ændres i
stk. 2, 2.
pkt.,
»parten« til: »den pågældende«.
[Præcisering]
L 80 - 2019-20 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2135512_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at lovforslagets for‐
målsbestemmelse udvides med en præcisering af, at dyr er
sansende væsener.
Når det er fundet hensigtsmæssigt at indsætte »sansende«
i formålsbestemmelsen, skyldes det ønsket om at omtale dyr
som både levende og sansende væsener. Ordet »sansende«
er dermed tillagt en bredere betydning end det at være i
stand til at føle og opfatte eller sanse smerte og lidelse. Med
ordet »sansende« forstås, at alle dyr i et eller andet omfang
er i stand til at sanse og interagere med deres omgivelser.
Ud over situationer, hvor dyr er i stand til at opfatte og føle
smerte og lidelse, dækker denne bredere betydning også si‐
tuationer, hvor dyr f.eks. refleksmæssigt reagerer på sanse‐
indtryk såsom lys, lyd, tryk, temperatur, fysiske og kemiske
påvirkninger.
Det bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er do‐
kumentation for, at alle dyr er sansende i den forstand, at de
er i stand til at føle og opfatte eller sanse smerte og lidelse. I
forlængelse heraf bemærkes, at hvirveldyr, herunder dyr, der
traditionelt holdes som husdyr, herunder f.eks. svin, kvæg,
fjerkræ og heste, samt familiedyr, herunder f.eks. hunde,
katte, fugle og marsvin, er sansende i den forstand, at de er i
stand til at opfatte eller sanse smerte og lidelse.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at det udtrykkeligt
fremgår af lovforslagets § 3, at der også skal tages hensyn til
dyrs naturlige adfærdsmæssige behov.
Når dyr holdes i menneskers varetægt, vil de skulle ind‐
passe sig i de rammer, som mennesker udstikker for dem,
herunder dyrenes opstaldningsforhold. Uanset om gældende
lovgivning tager hensyn til dyrenes behov for f.eks. social
kontakt med artsfæller eller behov for at udføre pels – eller
fjerpleje, vil det med den foreslåede ændring fremgå, at
mennesker, der har dyr i deres varetægt, er forpligtet til at
tage yderligere hensyn til de naturlige behov, som dyrene
har fra naturens hånd.
Til nr. 3
Der er med den forslåede ændring tale om en sproglig
præcisering af lovforslagets
§ 4, stk. 2.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring præciseres bemyndigelses‐
bestemmelsen i lovforslagets
§ 15, stk. 2,
hvormed der ska‐
bes parallelitet mellem formuleringerne i § 15, stk. 1 og 2.
Med den foreslåede ændring fremhæves det således, at der i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen til at kunne fastsætte
regler om beskæring af hove og anlæggelse af beslag bl.a.
vil kunne fastsættes regler om, hvem der må foretage beskæ‐
ring af hove og anlægge beslag, og regler om, at dette skal
ske med en fornøden hyppighed. Regler om fornøden hyp‐
pighed omfatter herunder regler om, at beskæring af hove og
anlæggelse af beslag skal ske efter behov.
Det er på nuværende tidspunkt hensigten at anvende be‐
myndigelsen i lovforslagets § 15, stk. 2, til i bekendtgørel‐
sesform at videreføre bestemmelsen i § 28, stk. 1, i lov om
hold af heste, jf. lovbekendtgørelse nr. 304 af 30. marts
2017, om at beskæring af hove og anlæggelse af beslag på
heste skal ske efter behov.
Der er tale om en præcisering af bestemmelsens indhold,
og ændringsforslaget har som sådan ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren vil kun‐
ne fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til dyrevel‐
færd for personer, som er tilknyttet virksomheder med land‐
brugsmæssigt hold af dyr, uden at være ansvarlige for drif‐
ten, men som håndterer dyr i virksomheden.
Med den forslåede udvidelse af bemyndigelsen i lovfor‐
slagets § 21, stk. 3, kan ministeren således også fastsætte
regler om uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for per‐
soner, som er tilknyttet de virksomheder, der er nævnt i lov‐
forslagets § 21, stk. 1, nr. 1, uden at være ansvarlige for drif‐
ten.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring indebærer, at et forbud mod
drukning af hvirveldyr, undtagen fisk, kommer til at fremgå
direkte af loven. Der foreslås således indsat et
2. pkt.
i lov‐
forslagets,
§ 25, stk. 1,
hvormed det fastsættes, at aflivning
af hvirveldyr undtagen fisk ved drukning ikke må finde sted.
Forbuddet mod drukning vil gælde for pattedyr, fugle, kryb‐
dyr og padder.
Forbuddet mod drukning vil således ikke gælde for ikke-
hvirveldyr, f.eks. insekter og snegle, idet der på nuværende
tidspunkt ikke er videnskabelig dokumentation for, at disse
dyr føler smerte og lidelse ved drukning. Såfremt der senere
kommer videnskabelig dokumentation for disse dyrearters
mulige evne til at føle smerte og lidelse ved drukning, kan
der i takt hermed fastsættes regler for disse dyr i medfør af
lovforslagets § 25, stk. 2.
Til nr. 7
Der er med den foreslåede ændring tale om en sproglig
præcisering af lovforslagets § 43, stk. 1, så det fremgår tyde‐
ligt, at der kan fastsættes regler om betaling for omkostnin‐
ger ved kontrolopgaver, der udføres i henhold til Den Euro‐
pæiske Unions forordninger om forhold, der er omfattet af
denne lov. Der udføres således ikke kontrolopgaver i hen‐
hold til regler fastsat i medfør af EU-forordninger, men i
henhold til selve forordningerne, da regler fastsættes i med‐
før af dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 8 og 9
Den foreslåede ændring af indebærer, at også akvakultur‐
brug bliver omfattet af kravet om betaling af et årligt beløb
for udførelse af dyrevelfærdskontrol.
Det betyder, at ejere af akvakulturbrug, som i Miljø- og
Fødevareministeriets Centrale Husdyrbrugsregister (CHR)
L 80 - 2019-20 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2135512_0004.png
4
pr. 1. februar er registreret som ejer af en eller flere besæt‐
ninger med en årsproduktion på mindst 700 kg skal betale et
årligt beløb på 690 kr. til dækning af omkostningerne ved
ordinær kontrol med dyrevelfærd i besætningerne, eller hvis
årsproduktionen er på mindst 9000 kg, udgør beløbet 1.909
kr.
Ifølge lovforslagets § 43, stk. 3, 3. og 4. pkt., der bliver 5.
og 6. pkt. med ændringsforslaget, bliver de nævnte beløb år‐
ligt pris- og lønreguleret pr. 1. januar med den sats for det
generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministe‐
riet, og det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kro‐
nebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse.
Til nr. 10
Der er med den foreslåede ændring tale om en sproglig
præcisering af lovforslagets § 45, så det fremgår tydeligt, at
der kan fastsættes regler om tilsyn og kontrol med, at Den
Europæiske Unions forordninger om forhold, som er omfat‐
tet af denne lov, overholdes. Det er således selve EU-forord‐
ningerne, som der kan fastsættes regler om tilsyn og kontrol
med overholdes, og ikke regler fastsat i medfør af EU-for‐
ordningerne, da regler fastsættes i medfør af dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 11
Der er med den foreslåede ændring tale om en sproglig
præcisering af lovforslagets § 50, stk. 1, så det fremgår tyde‐
ligt, at tilvejebringelse af oplysninger til brug for løsning af
opgaver i henhold til Den Europæiske Unions forordninger
om forhold, som er omfattet af denne lov. Det drejer sig så‐
ledes om løsning af opgaver i henhold til selve forordninger‐
ne, og ikke regler fastsat i medfør af forordninger, da regler
fastsættes i medfør af dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 12
Der er med den foreslåede ændring er der tale om en
sproglig præcisering af lovforslagets § 51, så det klart frem‐
går, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan
indhente de oplysninger hos andre offentlige myndigheder,
der er nødvendige for at kontrollere, at Den Europæiske
Unions forordninger om forhold, som er omfattet af denne
lov, overholdes. Det drejer sig således om at kontrollere
overholdelsen af selve forordningerne, og ikke regler fastsat
i medfør af forordninger, da regler fastsættes i medfør af
dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 13
Der er med den foreslåede ændring tale om en sproglig
korrektion i lovforslagets § 52, stk. 3.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 14
Med den foreslåede ændring præciseres det i lovforsla‐
gets § 52, stk. 5, 1. pkt., at bestemmelsen vedrører afgørelser
truffet af politidirektøren.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 15
Der er med den foreslåede ændring er der tale om en
sproglig præcisering af lovforslagets § 58, stk. 10, så det
fremgår, at der er tale om EU-forordninger, som vedrører
forhold, som ligger inden for lovens område.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 16
Med den foreslåede ændring præciseres det i lovforsla‐
gets § 70, stk. 2, at der er tale om §§ 4 og 10 i den ophævede
lov om værn for dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 335 af 8. juli
1983, og ikke § 4 og § 10 i den gældende dyreværnslov. Be‐
stemmelserne er fortsat gældende, jf. § 32, stk. 2, 2. pkt., i
dyreværnsloven, og som det fremgår lovforslagets § 70, stk.
2, forbliver disse bestemmelser i kraft, indtil de afløses af
regler fastsat i medfør af denne lov.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 17
Med den foreslåede ændring udgår lovforslagets § 73, nr.
2, som vedrører en ophævelse af §§ 63-70 i lov om Miljø-
og Fødevareklagenævnet, som ændret ved § 57 i lov nr. 338
af 2. april 2019. Der er tale ændringsparagraffer i Lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, som er trådt i kraft, og som
det derfor juridisk set er overflødigt at ophæve samtidig
med, at dette kan give anledning til forvirring.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 18 og 19
Med de foreslåede ændringer præciseres den under lov‐
forslagets § 74, nr. 2, forslåede § 4 d, stk. 2, i lov om lov om
mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 1847 af 14. de‐
cember 2015, således, at det fremgår tydeligt, at enhver per‐
son, der tilsiges efter stk. 1, bliver part i en sag ved at ind‐
træde, men at den pågældende ikke er part på forhånd. En
person kan også være en juridisk person.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2019 og var
til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Føde‐
vareudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 80 - 2019-20 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2135512_0005.png
5
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for fødevarer, fiskeri og lige‐
stilling sendte den 17. september 2019 dette udkast til udval‐
get, jf. MOF alm. del – bilag 129, folketingsåret 2018, 2.
samling. Den 28. november 2019 sendte ministeren for fø‐
devarer, fiskeri og ligestilling høringssvarene og et hørings‐
notat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 42 spørgsmål
til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer (ALT)
Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Bent Bøgsted (DF) Lise Bech (DF) Mette Abildgaard (KF)
Orla Østerby (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1