Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 8 Bilag 1
Offentligt
2083259_0001.png
Enhed
Udsatte Børn
Sagsbehandler
Johanne
Søndergaard
Koordineret med
Høringsnotat
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om social service (Afskaffelse af
forudgående børnesamtale ved økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren,
afskaffelse af særhandleplaner og afskaffelse af afgørelse om revision af handleplan)
1. Hørte myndigheder
Lovforslaget har været i høring i perioden 12. februar 2019 til 13. marts 2019.
Lovforslaget har været sendt i høring hos: 3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet,
Amnesty International, Ankestyrelsen, BUPL
Forbundet af Pædagoger og Klubfolk,
Børn og Familier, Børn og Familier, Børnesagens Fællesråd, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Børnerådet, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Psykologforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet,
Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DUKH, FADD
Foreningen af
Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge, FOA
Fag og Arbejde, Faaborg-Midtfyn
Kommune (Socialtilsyn Syd), Fabu, FH
Fagforeningens Hovedorganisation,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i DK,
Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge,
ForældreLANDSforeningen (FBU), Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn
Hovedstaden), HK/kommunal, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord), Holbæk
Kommune (Socialtilsyn
Øst), Institut for Menneskerettigheder, KFUM’s Sociale
Arbejde, KL, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen BoPaM, Landsforeningen Børn
og Forældre, Landsforeningen af Socialpædagoger, Lev Uden Vold, Livsværk, LOKK
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, LOS, Lægeforeningen, Mødrehjælpen,
Plejefamiliernes Landsforening, Politiforeningen, Red Barnet, Red Barnet Ungdom,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialstyrelsen, TABUKA, Ungdommens Røde
Kors, Ungdomskriminalitetsnævnet og Ungdomsringen.
Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar fra følgende høringsparter: Advokatrådet,
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening, FOA,
Sagsnr.
2019 - 4630
Doknr.
136986
Dato
02-10-2019
L 8 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
2083259_0002.png
Foreningen for social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Hjørring
Kommune (Socialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Institut for
Menneskerettigheder, KL, LOS, Politiforbundet, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn
Midt), Socialpædagogerne og Ungdomskriminalitetsnævnet.
Alle høringssvar er offentliggjort på høringsportalen.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger er anført i kursiv.
3. Bemærkninger til lovforslaget
Advokatrådet, Ankestyrelsen, FOA, LOS, Politiforbundet, Silkeborg Kommune
(Socialtilsyn Midt), Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Hjørring Kommune
(Socialtilsyn Nord) og Ungdomskriminalitetsnævnet har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
3.1. Afskaffelse af forudgående børnesamtale ved økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaver
Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark, KL og Socialpædagogerne
finder det positivt at afskaffe kravet om en
forudgående børnesamtale ved økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren
efter servicelovens § 52 a.
3.2. Afskaffelse af særhandleplaner for kriminalitetstruede unge og for unge med et
behandlingskrævende stofmisbrug
Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark, KL og Socialpædagogerne
finder det positivt, at afskaffe de to
særhandleplaner for hhv. kriminalitetstruede unge og unge med et
behandlingskrævende stofmisbrug, således at de to særhandleplaner i stedet indgår i
den almindelige handleplan efter servicelovens § 140, stk. 1.
3.3. Afskaffelse af afgørelse om revision af handleplan
Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark og KL
finder det positivt af afskaffe afgørelse om revision af handleplanen.
KL
finder det dog uhensigtsmæssigt, at kommunen alligevel skal træffe en afgørelse,
hvis revisionen af handleplanen indebærer, at der skal foretages en ændring i
indsatsen.
Institut for Menneskerettigheder og Socialpædagogerne
bemærker, at det
giver en større retssikkerhed for barnet, hvis det revision af handleplan fastholdes som
en afgørelse.
Social- og Indenrigsministeriet bemærker, at hvis en foranstaltning ændres, vil der
fortsat skulle træffes afgørelse herom, som kan påklages efter gældende regler. For
at undgå et dobbelt klageforløb, afskaffes afgørelsen om revisionen af handleplanen.
2
L 8 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
2083259_0003.png
På baggrund af høringssvarene er det tydeliggjort i bemærkningerne, at
retssikkerheden bevares for barnet, den unge og forældrene, da de stadig kan
påklage en afgørelse om ændring af foranstaltningen.
3