Retsudvalget 2019-20
L 78
Offentligt
2138405_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. januar 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Karen Brøgger Nielsen
2019-731-0051
1360485
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
udlevering af lovovertrædere til og fra Danmark (udleveringsloven) (L 78),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar
2020.
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 78 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, under hvilke omstændigheder, herunder ved brug af internettet, en statsborger i Danmark kan kræves udleveret til retsforfølgning i udlandet, f.eks. ved at kalde IS-terrorister for afskum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om udlevering af lovovertrædere til og fra Danmark (udleveringsloven)
(L 78):
”Vil ministeren redegøre for, under hvilke omstændigheder,
herunder ved brug af internettet, en statsborger i Danmark kan
kræves udleveret til retsforfølgning i udlandet, f.eks. ved at
kalde IS-terrorister for afskum?”
Svar:
For så vidt angår udlevering til andre medlemsstater i EU henvises til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg til lov-
forslaget.
Betingelserne for udlevering til strafforfølgning i de nordiske lande fremgår
bl.a. af lovforslagets § 9, der er en videreførelse af udleveringslovens § 10
k. Det er fastsat i bestemmelsens stk. 1, at udlevering til strafforfølgning i
Finland, Island, Norge eller Sverige for en lovovertrædelse, der efter lov-
givningen i det land, der har anmodet om udlevering, kan straffes med
fængsel eller anden frihedsberøvende foranstaltning, kan ske på grundlag af
en nordisk arrestordre.
Bestemmelsen skelner ikke mellem egne statsborgere og udlændinge, og der
gælder ikke noget strafferammekrav (ud over kravet om frihedsstraf mv.)
eller krav om dobbelt strafbarhed.
Betingelserne for udlevering til strafforfølgning i en stat uden for Norden
og EU fremgår bl.a. af lovforslagets § 18, der er en videreførelse af udleve-
ringslovens § 2. Det er fastsat i bestemmelsens stk. 1, at der på grundlag af
en overenskomst med en stat uden for Norden og Den Europæiske Union
kan ske udlevering af danske statsborgere til strafforfølgning i den pågæl-
dende stat, 1) hvis den pågældende i de sidste 2 år forud for den strafbare
handling har haft bopæl i den stat, hvortil udlevering ønskes, og en hand-
ling, der svarer til den lovovertrædelse, for hvilken der begæres udlevering,
efter dansk ret kan straffes med fængsel i mindst 1 år, eller 2) hvis handlin-
gen efter dansk ret kan medføre højere straf end fængsel i 4 år.
Det følger endvidere af stk. 2, at gælder der i forhold til en stat uden for Nor-
den og Den Europæiske Union ikke en af de i stk. 1 nævnte overenskom-
ster, kan der ske udlevering af en dansk statsborger til strafforfølgning, hvis
2
L 78 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, under hvilke omstændigheder, herunder ved brug af internettet, en statsborger i Danmark kan kræves udleveret til retsforfølgning i udlandet, f.eks. ved at kalde IS-terrorister for afskum, til justitsministeren
betingelserne i stk. 1 i øvrigt er opfyldt, og særlige hensyn til retshånd-hæ-
velsen taler derfor.
Det følger af lovforslagets kapitel 2 om almindelige betingelser for udleve-
ring fra Danmark til udlandet, at udlevering under visse omstændigheder
kan afslås. Det følger således bl.a. af lovforslagets § 5, der viderefører ud-
leveringslovens §§ 10 f, stk. 1, og 10 n, jf. § 10 f, stk. 1, at udlevering ikke
kan finde sted, hvis den pågældende handling helt eller delvis er foretaget
her i landet, og handlingen ikke er strafbar efter dansk ret. Det følger endvi-
dere af lovforslagets § 6, at udlevering kan afslås, hvis det strider mod Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder hvis der er fare for, at den på-
gældende efter udleveringen på grund af sin afstamning, sit tilhørsforhold
til en bestemt befolkningsgruppe, sin religiøse eller politiske opfattelse el-
ler i øvrigt på grund af politiske forhold vil blive udsat for forfølgelse, som
retter sig mod dennes liv eller frihed eller i øvrigt er af alvorlig karakter.
3