TRANSPORTMINISTEREN
22. januar 2020
2019-7813
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. december stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 77
–
Forslag til lov om ændring af færdselsloven (forhøjelse af
bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for reglerne om speditørers forpligtelse til sikre over-
holdelse af køre-hvile-tidsreglerne? Vil ministeren endvidere redegøre for,
hvordan reglerne fortolkes i Danmark, hvordan reglerne kontrolleres fra myn-
dighedernes side og hvad erfaringerne er for politiet og anklagemyndigheden
med at løfte bevisbyrden og retsforfølge speditørerne for overtrædelse af reg-
lerne? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor ofte en speditør er blevet straf-
fet med bøde eller fængsel
–
inkl. bødernes størrelse og fængselsstraffens
længde
–
set i forhold til, hvor mange sager der har været, og om det ministe-
rens opfattelse, at politi og anklagemyndighed ofte forsøger at gøre et medvir-
keansvar gældende for speditører i sager om overtrædelse køre-hvile-
tidsreglerne.
Svar:
Køre- og hviletidsforordningens artikel 10, stk. 4, fastsætter en forpligtelse for
speditører til at sikre sig, at kontraktmæssige transporttidsplaner er i overens-
stemmelse med reglerne om køre- og hviletid. Er speditørens tidsplan for
transporten ikke i overensstemmelse med reglerne om køre- og hviletid, kan
speditøren straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder efter færdselsloven
og køre- og hviletidsbekendtgørelsen. Køre- og hviletidsreglerne indeholder
således regler, der kan stille speditøren selvstændigt strafferetsligt til ansvar for
tilrettelæggelse af transporttidsplaner.
Speditører kan også på andet grundlag straffes for medvirken til overtrædelse
af reglerne om køre- og hviletid efter straffelovens almindelige regler om med-
virkensansvar. Speditører vil således efter omstændighederne kunne ifalde
strafansvar for transportvirksomhedens og/eller chaufførens overtrædelse af
reglerne om køre- og hviletid.