Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 28. januar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, og Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Venstre stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er enige i lovforslagets
formål med hensyn til at gøre op med ulige konkurrencevil-
kår og sikring af ordnede forhold i transportbranchen ved at
hæve bøderne for ulovlig afholdelse af det regulære ugentli-
ge hvil i køretøjet. Den af regeringen foreslåede tidobling af
bødeniveauet er imidlertid helt ude af proportioner, ikke
mindst set i lyset af det forholdsvis lave vejkontroltryk, der
ligeledes er afgørende for forebyggelsen af ulovlig afholdel-
se af hvil i køretøjet. Derfor har Venstre fremsat et æn-
dringsforslag, der begrænser forøgelsen af bødeniveauet til
en femdobling. V støtter dette ændringsforslag, der forkastes
af et flertal i udvalget. På denne baggrund stemmer Venstre
imod det samlede lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget anser det som
stærkt mangelfuldt, at lovforslaget ikke i større grad sikrer,
at alle aktører på godstransportområdet tænkes ind i den
skærpede bødesanktionering. Dansk Folkeparti er af den
klare opfattelse, at når man øger bødestørrelsen og fordeler
bøden imellem den enkelte chauffør og vognmanden, bør
man også sanktionere med bøder over for speditionsvirk-
somheden, som har entreret med den pågældende vogn-
mand. Ligeledes anser Dansk Folkeparti fordelingen af bø-
deforlæg imellem den enkelte chauffør og vognmanden som
stærkt urimelig. Chaufføren kan ikke trække sin udgift fra i
et regnskab, men ender med at skulle betale den samlede bø-
de ud af sin nettoløn efter skat, hvorimod en vognmands-
virksomhed har mulighed for et ligningsmæssigt fradrag for
udgiften. Således rammer bøden langt hårdere hos chauffø-
ren end hos vognmanden. Dansk Folkeparti ønsker derfor, at
en skærpet lov, herunder fordelingen af bødestørrelser, bør
tage væsentlig hensyn til dette.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
I
nr. 2
ændres »stk. 10« til: »stk. 12«.
[Redaktionel ændring]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, KF, NB og
LA):
AX024217