Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2123138_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven. (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 10. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om provenuberegningerne, hvis den øgede skattebyrde i stedet fører til højere udbytte og der således medtages den højere udbytteskat, til skatteministeren
2123138_0002.png
Spørgsmål
I Skatteministeriets provenuberegninger virker det som om, det er forudsat, at forhøjelsen
af bo- og gaveafgiften ikke påvirker størrelsen på det udbytte, der trækkes ud af virksom-
heden den eneste afledte effekt synes således at være på den disponible indkomst hos ar-
vingen/gavemodtageren, der nedsættes med den forhøjede skattebyrde (hvilket afføder et
mindreprovenu for staten i form af færre forbrugsafgifter). Hvorledes vil provenubereg-
ningerne se ud, hvis den øgede skattebyrde i stedet fører til højere udbytte, og der således
medtages den højere udbytteskat (42 pct.), som dette nødvendigvis vil afstedkomme og
de negative afledte effekter det vil få for virksomheden at udbetale dette ekstra udbytte
(og de provenumæssige konsekvenser heraf)?
Svar
I provenuvurderingen af L 76 er der taget udgangspunkt i de samme forudsætninger og
antagelser som i forbindelse med afgiftsnedsættelsen med vedtagelsen af L 183 om æn-
dring af boafgiftsloven og forskellige andre love (Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved
generationsskifte af erhvervsvirksomheder og genoptagelse af skatteansættelsen for værdi-
papirer m.v.) fra folketingsåret 2016-17.
Der foreligger ikke umiddelbart et grundlag, der muliggør en vurdering af, i hvilket om-
fang afgiften vil blive finansieret af højere udbytter fra virksomheden og derved bl.a. re-
ducere afgiftsgrundlaget.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at provenuvurderingen ved både L 76 (2019-20)
og L 183 (2016-17) er forbundet med betydelig usikkerhed.
Side 2 af 2