Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2123128_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven. (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 10. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Erling Bonnesen (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om betydningen for bosætningen i de danske land- og yderkommuner, hvis det ikke lykkes at generationsskifte disse virksomheder, til skatteministeren
2123128_0002.png
Spørgsmål
De danske landdistrikter er præget af små og mellemstore håndværks-, produktions- og
servicevirksomheder. Kan ministeren redegøre for, hvor mange af disse der står over for
et generationsskifte de næste 10 år? Og hvad vil det betyde for bosætningen i de danske
land- og yderkommuner, hvis det ikke lykkes at generationsskifte disse virksomheder på
grund af regeringens forhøjelse af bo- og gaveafgiften?
Svar
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere, hvor mange generationsskifter der vil
blive påvirket af tilbagerulning af den nedsatte bo- og gaveafgift ved overdragelse af en
erhvervsvirksomhed.
Det skønnes i rapporten ”Familievirksomheder i Danmark” af Bennedsen m.fl.,
at ca.
23.000-24.000 virksomheder står overfor et generationsskifte i de kommende 10 år. Om
disse vil blive generationsskiftet indenfor familien afhænger af en række forhold, herunder
præferencerne hos den nuværende ejer og dennes børn. En spørgeskemaundersøgelse an-
givet i rapporten blandt nuværende virksomhedsejere indikerer, at 15-20 pct. planlægger
et generationsskifte indenfor familien. På dette grundlag skønnes det, at ca. 400 erhvervs-
virksomheder årligt vil blive påvirket af afgiftsforhøjelsen. Det skal dog understreges, at
tallet er forbundet med stor usikkerhed.
Der foreligger ikke et grundlag, der umiddelbart muliggør en vurdering af disse virksom-
heders geografiske fordeling. Tilsvarende foreligger der ikke umiddelbart et grundlag der
giver mulighed for at vurdere fordelingen på brancher og størrelse.
Tilbagerulningen af den nedsatte bo- og gaveafgift ved overdragelse af erhvervsvirksom-
heder forventes generelt ikke at have negative konsekvenser for investeringerne, væksten
eller beskæftigelsen i Danmark. Den forventes derfor heller ikke at påvirke bosætnings-
mønstret ift. land- og yderkommuner.
I De Økonomiske Råds rapport
Produktivitet 2017
fremgår, at den nedsatte afgift ved
overdragelse af erhvervsvirksomheder kan have negative samfundsøkonomiske effekter. I
rapporten fremhæves, at afgiftsnedsættelsen
”kan reducere produktiviteten eksempelvis ved at
virksomhederne ikke anvender de mest effektive ledelses-
og ejerformer.”
Ved at genindføre en ensar-
tet afgift sikres det, at fx et salg til eksterne købere ikke fravælges alene af skattemæssige
hensyn. OECD er også klar i deres vurdering fra januar 2019, hvor de skriver, at
”skattefa-
voriseringen af generationsskifte indenfor familien hæmmer iværksætteri og investeringer”.
Side 2 af 2