Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2124180_0001.png
13. december 2019
J.nr. 2019 - 11273
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperioden).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 31 af 11. december 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om alle virksomheder opnåede bedre afgiftsmæssige vilkår for generationsskifte efter 2015, til skatteministeren
2124180_0002.png
Spørgsmål
Det italesættes i forbindelse med lovforslaget, at det er en ”lempelse” af bo-
og gaveafgif-
ten, som den tidligere regering gennemførte, som regeringen nu ruller tilbage. Ministeren
bedes oplyse, om alle virksomheder opnåede bedre afgiftsmæssige vilkår for generations-
skifte efter 2015.
Svar
Danmark har fået en ny regering og et nyt politisk flertal, som ønsker at sætte velfærd før
skattelettelser, styrke de unges uddannelser, forbedre rammerne for den grønne omstilling
mærkbart og forbedre hjælpen til syge og psykisk sårbare. Vi har meget klart sagt, at vi vil
tilbagerulle den tidligere regerings skæve skattelettelser. Derfor tilbageruller vi den tidli-
gere regerings milliardskattelettelse til nogle af landets rigeste familier og genindfører en
ensartet bo- og gaveafgift på 15 pct.
Det betyder, at vi med finanslovsaftalen eksempelvis kan ansætte 1.000 flere sygeplejer-
sker, at vi kan indføre minimumsnormeringer, styrke indsatsen for personer, som lever
med psykiske lidelser og investere i uddannelse, så danske virksomheder og lønmodtagere
rustes endnu bedre i kampen om vækst og arbejdspladser.
Som det ligeledes fremgår af besvarelsen af spørgsmål 2 til L 76 kunne værdiansættelsen
tidligere typisk ske til formueskattekursen, der dog blev ophævet i starten af 2015. Bag-
grunden var, at Skattestyrelsen (det daværende SKAT) havde gjort opmærksom på, at for-
mueskattekursen kunne ligge særdeles langt fra handelsværdien, samt at avancebeskatning
kunne undgås, hvis fx en gavemodtager boede i udlandet. Endelig havde Skatterådet fast-
slået, at der stort set altid var et retskrav på at benytte formueskattekursen selv i tilfælde,
hvor det kunne fastslås, at handelsværdien var meget højere.
I tilfælde, hvor værdiansættelsen efter formueskattekursen lå meget langt fra handelsvær-
dien, hvilket især kunne være tilfældet for aktier i selskaber med store immaterielle aktiver,
vil nedsættelsen af afgiftssatsen derfor afhængig af de konkrete omstændighederne ikke
nødvendigvis have været en lempelse samlet set i forhold til beskatningen inden ophævel-
sen af formueskattekursen i 2015.
Side 2 af 2