Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2124050_0001.png
12. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven. (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 11. december 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Louise Schack Elholm.
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om baggrunden for, at Skatteministeriet har fremskrevet provenugevinsten ved at afskaffe formueskattekursen fra 2016-niveau til 2020-niveau, til skatteministeren
2124050_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse baggrunden for, at Skatteministeriet i høringsskemaet har fremskre-
vet provenugevinsten ved at afskaffe formueskattekursen fra 2016-niveau til 2020-niveau
(fra 600 mio. kr. til 700 mio. kr.), mens det omvendt ved at sammenholde provenubereg-
ningerne i L 76 med provenuberegningerne i L 183 (2016-17) må konstateres, at ministe-
riet fastholder en nominelt uændret provenueffekt for selve satsændringen?
Svar
I provenuvurderingen er det beregningsteknisk lagt til grund, at der i gennemsnit fremad-
rettet vil blive overdraget aktiver til en samlet værdi på ca. 13,5 mia. kr. årligt, når der kor-
rigeres for ophævelsen af formueskattekursen i februar 2015. Det svarer til, hvad der blev
forudsat i forbindelse med afgiftsnedsættelsen med vedtagelsen af L 183 om ændring af
boafgiftsloven og forskellige andre love (Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generati-
onsskifte af erhvervsvirksomheder og genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer
m.v.) fra folketingsåret 2016-17.
Når der ikke er foretaget en mekanisk opregning med BNP af dette grundlag til 2020-ni-
veau skal det ses i lyset af den betydelige usikkerhed, der er forbundet med skønnet og
det forhold, at provenuet fra bo- og gaveafgiften de seneste år generelt ikke synes at være
vokset i takt med BNP. En opregning vurderes derfor at ville føre til en overvurdering af
provenuvirkningen.
I forhold til provenuvirkningen ved afskaffelse af formueskattekursen er der alene tale
om en faktuel oplysning af provenuet, som det blev skønnet ved ophævelsen af cirkulæ-
ret. Der er ikke taget foretaget en nærmere vurdering af de provenumæssige konsekvenser
ved at genindføre cirkulæret. Herunder specielt en vurdering af de provenumæssige kon-
sekvenser ved at genåbne muligheden for at avancer igen vil kunne føres ud af landet ved
overdragelse til et familiemedlem i udlandet til en kurs væsentlig under handelsværdien.
Ved ophævelsen af formueskattekursen var denne mulighed relativt ukendt og anvendel-
sen begrænset. Ved en genindførelse af muligheden for at anvende formueskattekursen
vil denne mulighed være velkendt, og anvendelsen må forventes at ville stige i de kom-
mende år.
Side 2 af 2