Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2124184_0001.png
13. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven. (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 10. december 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at lade søskende og søskendes børn og børnebørn blive omfattet af den almindelige afgiftssats på 15 pct., til skatteministeren
2124184_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for virkningen på provenu ved at lade søskende og søskendes
børn og børnebørn blive omfattet af den almindelige afgiftssats på 15 pct., i de tilfælde
hvor arvelader/gavegiver ikke efterlader sig afkom.
Svar
I det følgende skønnes over de provenumæssige konsekvenser ved at ændre i reglerne for
bo- og gaveafgift i de tilfælde, hvor den, der giver gave eller efterlader arv, er barnløs.
Boafgiften
udgør efter gældende regler 15 pct. af boets værdi over 295.300 kr. (2019-niveau)
for nærtbeslægtede. Ved boafgift til fjernere slægtninge er der en tillægsboafgift på 25 pct.,
beregnet efter 15-pct. afgiften. Den effektive afgiftssats udgør dermed 36,25 pct. (15+(1-
0,15)*25).
Provenuet fra tillægsboafgiften skønnes at udgøre i størrelsesordenen 450 mio. kr.
1
For-
udsættes det beregningsteknisk, at halvdelen kan henføres til søskende og deres afkom
ved arvegivers barnløshed, skønnes et mindreprovenu på ca. 250 mio. kr. i umiddelbar
virkning og ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, ved at de omfattes af reglerne for
nærtbeslægtede,
jf. tabel 1.
Gaveafgiften
for nærtbeslægtede udgør 15 pct. ud over et bundfradrag på 65.700 kr. (2019-
niveau). For ikke nærtbeslægtede beskattes gaver som indkomst. Provenuet fra gaveafgif-
ten skønnes at udgøre i størrelsesordenen 400 mio. kr., men der er ikke data for, hvor
mange gaver det drejer sig om, gavernes størrelse eller familieforholdet mellem gavegiver
og -modtager. Det skønnes med endog meget stor usikkerhed et mindreprovenu på ca.
150 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvis sø-
skende og deres afkom omfattes af reglerne for nærtbeslægtede i tilfælde, hvor gavegiver
er barnløs,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at søskende og deres afkom omfattes af reglerne for
nærtbeslægtede i bo- og gaveafgiftsloven (ved barnløshed)
Mio. kr., 2019-niveau
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Boafgift
1
-250
-150
-150
Gaveafgift
-150
-100
-100
2
Samlet
-400
-300
-300
Anm.: Skønnene skal konsolideres i et eventuelt lovforslag. Tallene summerer ikke pga. afrunding.
1: Det er beregningsteknisk forudsat, at halvdelen af provenuet fra tillægsboafgiften kan henføres til barnløse arvegiveres
søskende og deres afkom.
2: Der forudsættes ingen adfærdsvirkning ved en lempelse af gaveafgiften, da et eventuelt merprovenu ved øget anven-
delse af gaver forudsættes modregnet i mindre boafgift (på et senere tidspunkt).
Kilde: Egne beregninger.
1
Af svaret på SAU alm. del spørgsmål 345 (2016-17) skønnes provenuet fra tillægsafgiften til ca. 1 mia. kr. (2017). Nedju-
steringen skyldes forbedrede formuedata for afdøde, men der er stadig tale om et skøn med en væsentlig usikkerhed.
Side 2 af 3
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at lade søskende og søskendes børn og børnebørn blive omfattet af den almindelige afgiftssats på 15 pct., til skatteministeren
2124184_0003.png
Der gøres opmærksom på, at de gældende regler for gaveafgiften har karakter af en
værnsregel med det formål at forebygge indkomsttransformation fra løn til gaver.
For så vidt angår overdragelser af en erhvervsvirksomhed fra barnløse henvises i øvrigt til
svaret på spørgsmål 66 til L 76.
Side 3 af 3