Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2124233_0001.png
13. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperioden).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 25. november 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelse af 25/11-19 fra Dansk Skovforening om skovbrugets bundne kapital og afkastmuligheder, til skatteministeren
2124233_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2019 fra Dansk Skovfor-
ening, jf. L 76
bilag 3.
Svar
Dansk Skovforening anfører, at den nedsatte bo- og gaveafgift har været medvirkende til,
at familieejede virksomheder har fået bedre muligheder for at bidrage med investeringer i
virksomhederne og skabelse af arbejdspladser. Endvidere spørger Dansk Skovforening,
om regeringen mener, at det ved fjernelsen af 1 mia. kr. årligt fra de familieejede virksom-
heder sikres, at de har gode og stabile vilkår for at drive virksomhed i Danmark og for at
kunne bidrage med investeringer og arbejdspladser. Dansk Skovforening anfører, at ens-
artede regler for alle virksomheder ikke fører til ensartede konsekvenser.
Dansk Skovforening anfører videre, at en forøgelse af bo- og gaveafgifterne vil for-
ringe skovbrugets økonomiske situation og dermed forringe skovenes muligheder for
at levere arbejdspladser, optimeret CO
2
-oplagring, øget biodiversitet m.v. Endvidere
anføres det, at tidligere tiders høje generationsskifteafgifter har ført til øget hugst af
værdifuldt træ på ejendommene og efterfølgende delsalg fra skovejendommen for at
ejerne kunne betale afgifterne.
Den foreslåede forhøjelse af bo- og gaveafgifterne skal ifølge Dansk Skovforening ses i
sammenhæng med den nye ejendomsvurderingslov, hvor der fremover kun skal fast-
sættes en ejendomsværdi i forbindelse med generationsskifter
til brug for bo- og ga-
veafgiftsberegningen. Dansk Skovforening mener, at en øget generationsskifteafgift vil
have effekter, der er i direkte modstrid med regeringens intentioner på miljø-, klima-,
biodiversitets- og friluftsområdet.
Endvidere bemærkes, at det ikke er korrekt, når det i forslaget anføres, at en gradvis af-
dragsordning over 30 år, hvorved likviditetsbelastningen i forbindelse med generations-
skifter begrænses, ikke forventes at have nævneværdige konsekvenser for erhvervslivet.
En forrentet afdragsordning over 30 år vil ifølge Dansk Skovforening forringe virk-
somhedernes mulighed for konsolidering og skabelse af yderligere arbejdspladser sær-
ligt i skovbrugsvirksomheder, hvor der er meget lavt afkast i forhold til de meget store
bundne værdier.
Det kritiseres desuden, at renten er fastsat ud fra en markedsrente uden sikkerhedsstillelse
og herved bliver højere og for de virksomheder, der vil kunne stille sikkerhed. Det anfø-
res, at det indebærer en højere rente end den, som kan opnås gennem de almindelige kre-
ditinstitutter. Det anføres, at disse virksomheder således formentlig i stedet for henstand
vil optage almindelige kreditforeningslån til betaling af bo- og gaveafgiften.
Kommentar
Danmark har fået en ny regering og et nyt politisk flertal, som ønsker at sætte velfærd før
skattelettelser, styrke de unges uddannelser, forbedre rammerne for den grønne omstilling
mærkbart og forbedre hjælpen til syge og psykisk sårbare. Vi har meget klart sagt, at vi vil
Side 2 af 3
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelse af 25/11-19 fra Dansk Skovforening om skovbrugets bundne kapital og afkastmuligheder, til skatteministeren
2124233_0003.png
tilbagerulle den tidligere regerings skæve skattelettelser. Derfor tilbageruller vi den tidli-
gere regerings milliardskattelettelse til nogle af landets rigeste familier og genindfører en
ensartet bo- og gaveafgift på 15 pct.
Det betyder, at vi med finanslovsaftalen eksempelvis kan ansætte 1.000 flere sygeplejer-
sker, at vi kan indføre minimumsnormeringer, styrke indsatsen for personer, som lever
med psykiske lidelser og investere i uddannelse, så danske virksomheder og lønmodtagere
rustes endnu bedre i kampen om vækst og arbejdspladser.
I forhold til henstandsrenten bemærkes, at henstandsbeløbet ifølge forslaget skal for-
rentes med en markedsrente ved lån. Renten skal beregnes efter nærmere regler på
grundlag af et simpelt gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank opgjorte kasse-
kreditrente for ikkefinansielle selskaber i månederne juli, august og september i det for-
udgående indkomstår.
Denne rente vurderes at være udtryk for markedsrenten, og dermed vurderes henstands-
ordningen at være provenuneutral. En lavere rente vil således indebære et mindrepro-
venu.
Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål 4, 5 og 33 til L 76.
Side 3 af 3