Skatteudvalget 2019-20
L 76 Bilag 13
Offentligt
2125868_0001.png
17. december 2019
J.nr. 2019-7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode)
Hermed sendes yderligere ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af
ovennævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningsloven (Ens-
artet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode)
Til § 1
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”04.
I
§ 1, stk. 2, litra f,
ændres
”plejebarnet.” til ”plejebarnet,” og der
indsættes
som
litra g:
”g)
hvis afdøde ikke har efterladt sig afkom, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse
på aktier og virksomheder, som tilfalder afdødes søskende og disses børn og bør-
nebørn, hvorefter reglerne om tillægsboafgift ikke finder anvendelse, når betingel-
serne i § 1 a, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og 3, er opfyldt. Foretager arvingen eller legata-
ren inden udløbet af en periode på 3 år fra udlodningen direkte eller indirekte en
hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomheder, der er omfattet af 1. pkt.,
skal der betales tillægsboafgift efter § 1, stk. 2, af denne del af arven, idet forhøjel-
sen af afgiften dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-årsperioden, som
ikke er udløbet ved overdragelsen. Afgiftspligten efter 2. pkt. påhviler arvingen el-
ler legataren. § 1 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.”
[Søskende og deres børn og børnebørn undtages fra tillægsboafgift ved afdødes
barnløshed ved arv af erhvervsvirksomhed, når afdøde har deltaget aktivt i driften
af virksomheden og arvingen opretholder ejerskabet i tre efter erhvervelsen]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
”05.
I
§ 22, stk. 1, litra e,
ændres ”plejebarnet, og” til ”plejebarnet,”,
i
litra f
æn-
dres
”bedsteforældre” til ”bedsteforældre og” og der
indsættes som
litra g:
”g)
h
vis gavegiver ikke har efterladt sig afkom, finder § 23, stk. 1, 1. pkt., tilsva-
rende anvendelse på aktier og virksomheder, som tilfalder gavegivers søskende og
disses børn og børnebørn, når betingelserne i § 23 a, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, er op-
fyldt. Foretager gavemodtager inden udløbet af en periode på 3 år fra modtagelsen
direkte eller indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomheder,
der er omfattet af § 23 a, stk. 1. 1. pkt., bortfalder anvendelsen af 1. pkt. for denne
Side 2 af 8
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0003.png
del af gaven, idet forhøjelsen dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-års-
perioden, som ikke er udløbet ved overdragelsen. § 23 b, stk. 2 og 3, finder tilsva-
rende anvendelse.”
[Søskende og deres børn og børnebørn undtages fra indkomstskat af gaver ved ga-
vegivers barnløshed ved gaveoverdragelse af erhvervsvirksomhed, når gavegiver
har deltaget aktivt i driften af virksomheden og gavemodtager opretholder ejerska-
bet i tre år efter erhvervelsen]
Til § 2
5)
Efter den under nr. 1 foreslåede ophævelse af § 5, stk. 1, nr. 11, indsættes:
”Nr. 12 bliver herefter nr. 11”.
[Indsættelse af rykningsklausul].
Bemærkninger
Til nr. 3
Efter de gældende regler betales der nedsat boafgift ved arv af erhvervsvirksomhe-
der ved generationsskifte til den nære familie, dvs. afdødes afkom m.fl.
Endvidere omfatter den nedsatte afgift søskende og deres børn og børnebørn i til-
fælde, hvor afdøde ikke har afkom, der således behandles efter boafgiftslovens
regler om nedsat afgift vedrørende erhvervsvirksomheder. Uden den anførte undta-
gelse ville der skulle betales tillægsboafgift på 25 pct. af arvens værdi, når den til-
falder afdødes søskende og disses afkom.
Det fremsatte lovforslag om genindførelse af en ensartet bo- og gaveafgift indebæ-
rer, at undtagelsesbestemmelsen om arv af erhvervsvirksomheder, der ved afdødes
barnløshed tilfalder afdødes søskende og deres børn og børnebørn, bortfalder. Her-
efter vil arv, der tilfalder afdødes søskende og disses afkom være omfattet tillægs-
boafgiften på 25 pct., uanset at afdøde er barnløs.
Det foreslås med ændringsforslaget, jf. forslaget til boafgiftslovens
§ 1, stk. 2, litra
g, 1. pkt.,
at hvis afdøde ikke har efterladt sig afkom, finder boafgiftsloven § 1, stk.
1, tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder, som tilfalder afdødes sø-
skende og disses børn og børnebørn, hvorefter reglerne om tillægsboafgift ikke
Side 3 af 8
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0004.png
finder anvendelse, når betingelser i boafgiftslovens § 1 a, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og 3,
er opfyldt.
Ændringsforslaget indebærer, at afdødes søskende og deres børn og børnebørn ved
afdødes barnløshed skal være omfattet af den almindelige boafgift på 15 pct. og
dermed undtages fra tillægsboafgift på 25 pct. ved arv af erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i boafgiftslovens § 1 a,
stk. 1, 1. pkt., skal være opfyldt, indebærer, at de virksomheder, der skal være om-
fattet af ændringsforslaget, vil skulle omfatte de virksomheder, der efter gældende
regler er omfattet af den nedsatte boafgift af erhvervsvirksomheder.
Det vil sige erhvervsvirksomheder, der opfylder betingelserne i dødsboskattelo-
vens § 36, stk. 1, for succession i det overdragne aktiv, og som efter dødsboskatte-
lovens § 37, stk. 1, 1. og 2. pkt., kan succedere med hensyn til værdier, der oversti-
ger modtagerens andel i boet, og som ikke er omfattet af den personkreds, hvor der
skal betales tillægsboafgift af arv.
Afgrænsning af de virksomheder, som ved afdødes barnløshed kan udloddes til sø-
skende og deres børn og børnebørn, svarer således til de virksomheder, der efter
gældende regler er omfattet af den nedsatte boafgift ved overdragelse ved arv af
erhvervsvirksomheder.
Det vil som efter gældende regler ikke være en betingelse for undtagelsen fra til-
lægsboafgiften, at udlodningen rent faktisk sker med succession, men blot at betin-
gelserne herfor er opfyldt. Der ses endvidere bort fra den almindelige betingelse
for succession, hvorefter udlodningen ikke må medføre tab. Hvis der i øvrigt fore-
ligger en erhvervsvirksomhed, og de øvrige betingelser for succession er opfyldt,
skal afgiftsnedsættelsen også gælde i dette tilfælde.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i boafgiftslovens § 1 a,
stk. 2, skal være opfyldt, indebærer, at arvelader skal have ejet virksomheden i
mindst 1 år forud for dødsfaldet og have deltaget aktivt i virksomheden i mindst 1
år af afdødes ejertid, hvilket således også svarer til kravet om ejertid og aktiv del-
tagelse, som efter gældende regler er en betingelse for at være omfattet af den ned-
satte boafgift ved overdragelse ved arv af erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i boafgiftslovens § 1 a,
stk. 3, skal være opfyldt, indebærer, at arvinger i udlandet i visse tilfælde skal stille
sikkerhed for betaling af tillægsboafgift, hvis arvingen videresælger virksomhe-
den, inden der er forløbet 3 år fra erhvervelsen, jf. nedenfor.
Med ændringsforslaget foreslås det, jf. forslaget til boafgiftslovens
§ 1, stk. 1, litra
g, 2. pkt.,
at foretager arvingen eller legataren inden udløbet af en periode på 3 år
fra udlodningen direkte eller indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktierne
eller virksomheden, der er undtaget fra tillægsboafgift efter 1 pkt., vil der skulle
Side 4 af 8
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0005.png
betales tillægsboafgift efter § 1, stk. 2, af den del af arven, der forholdsmæssigt
svarer til den andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet ved overdragelsen. I
3.
pkt.
foreslås, at afgiftspligten efter 2. pkt. skal påhvile arvingen eller legataren og
dermed ikke boet.
Forslaget indebærer, at der ud over ejertidskravet i forhold til afdøde desuden stil-
les krav om, at arvingen eller legataren opretholder ejerskabet af virksomheden i 3
år. Dette svarer til betingelserne efter de gældende regler for at være omfattet af
den nedsatte boafgift af erhvervsvirksomheder.
Et salg inden 3-års periodens udløb indebærer efter ændringsforslaget, at undtagel-
sen for tillægsboafgift bortfalder forholdsmæssigt på grundlag af den del af virk-
somheden, som sælges, sammenholdt med den del af 3-årsperioden, som ikke er
udløbet. Dette opgøres efter de gældende regler for bortfald af afgiftsnedsættelse
af erhvervsvirksomheder.
Et helt eller delvist salg af virksomheden i den anførte periode vil efter ændrings-
forslaget indebære, at arvingen ud over boafgiften for denne del af arvebeholdnin-
gen vil skulle betale tillægsboafgift. Forhøjelsen reduceres dog forholdsmæssigt
svarende til den del af ejertidskravet, som ikke er udløbet ved overdragelsen.
I ændringsforslaget foreslås det, jf. forslaget til boafgiftslovens
§ 1, stk. 1, litra g,
4. pkt.,
at boafgiftslovens § 1 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
Ændringsforslagets henvisning til boafgiftslovens § 1 b, stk. 2, indebærer, at salg
af virksomheden som følge af erhververens død eller alvorlige sygdom kan ske,
uden at der indtræder forhøjelse af afgiften.
Tilsvarende gælder, hvis overdragelsen sker i forbindelse med en skattefri omdan-
nelse af en personligt ejet virksomhed eller skattefri omstrukturering af selskabet,
hvis arvingen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen eller omstrukturerin-
gen ikke vederlægges med andet end aktier i det erhvervede selskab. Ejertidskravet
overføres i restløbetiden på aktier, der er modtaget som vederlag.
Er arvingen eller legataren ikke skattepligtig her til landet, skal aktierne eller virk-
somheden ved boets indkomstopgørelse efter gældende regler anses for afstået af
boet til handelsværdien på udlægstidspunktet, idet der i dette tilfælde ikke kan ske
overdragelse med succession.
Dette udelukker dog ikke, at aktierne eller virksomheden vil kunne være omfattet
af boafgiften på 15 pct. og ikke af tillægsboafgift ved udlodning til f.eks. søskende
i tilfælde af afdødes barnløshed.
Ændringsforslagets henvisning til boafgiftslovens § 1 b, stk. 3, indebærer, at det af
hensyn til håndhævelsen af det 3-årige ejertidskrav, som efter gældende regler vil
Side 5 af 8
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0006.png
være en betingelse for fritagelse for tillægsboafgiften foreslås, at der stilles betryg-
gende sikkerhed over for Skatteforvaltningen for betalingen af en eventuel betaling
af tillægsboafgift, hvis arvingen eller legataren er hjemmehørende i en stat, som
ikke er omfattet af overenskomst af 7. december 1989 mellem de nordiske lande
om bistand i skattesager, Rådets direktiv af 16. marts 2010 om gensidig bistand
ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstalt-
ninger eller OECD-konventionen om bistand i skattesager.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige provenumæssige kon-
sekvenser sammenholdt med den generelle usikkerhed ved provenuvurderingen af
afgiftsforhøjelsen.
Til nr. 4
Efter de gældende regler betales der nedsat gaveafgift ved gaveoverdragelse af er-
hvervsvirksomheder ved generationsskifte til den nære familie, dvs. gavegivers af-
kom m.fl.
Endvidere omfatter den nedsatte afgift søskende og disses børn og børnebørn i til-
fælde, hvor gavegiver ikke efterlader sig afkom, der således behandles efter boaf-
giftslovens regler om nedsat afgift vedrørende erhvervsvirksomheder. Uden den
anførte undtagelse ville der skulle betales indkomstskat af gavens værdi, uanset at
afdøde er barnløs.
Det fremsatte lovforslag om genindførelse af en ensartet bo- og gaveafgift indebæ-
rer, at undtagelsesbestemmelsen om gave i form af erhvervsvirksomheder, der ved
afdødes barnløshed tilfalder afdødes søskende og deres børn og børnebørn, bortfal-
der. Herefter vil gaver, der gives til gavegivers søskende og deres afkom, være
omfattet indkomstskattepligt.
Det foreslås med ændringsforslaget, jf. forslaget til
boafgiftslovens § 22, stk. 1,
litra g, 1. pkt.,
at hvis gavegiver ikke har efterladt sig afkom, finder boafgiftslo-
vens § 23, stk. 1, 1. pkt. tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder, som til-
falder gavegivers søskende og disses børn og børnebørn, når betingelserne i boaf-
giftslovens § 23 a, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, er opfyldt.
Ændringsforslaget indebærer, at gavegivers søskende og deres børn og børnebørn
ved gavegivers barnløshed vil skulle være omfattet af den almindelige gaveafgift
på 15 pct. og dermed ikke være omfattet indkomstskattepligt af gavens værdi.
Ændringsforslagets henvisning til, at betingelserne i § 23 a, stk. 1, 1. pkt., skal
være opfyldt indebærer, at de virksomheder, der vil være omfattet af ændringsfor-
slaget, vil skulle omfatte de virksomheder, der er omfattet af de gældende regler
Side 6 af 8
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0007.png
om nedsat gavegift, det vil sige aktier og virksomheder, der opfylder betingelserne
for at kunne overdrages med succession, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34,
stk. 1, 5 og 6, eller kildeskattelovens 33 C, stk. 1.
Afgrænsning af de virksomheder, som ved gavegivers barnløshed kan gives til sø-
skende og deres børn og børnebørn, svarer således til de virksomheder, der efter
gældende regler er omfattet af den nedsatte gaveafgift ved overdragelse ved gave
af erhvervsvirksomheder.
Det vil som efter gældende regler ikke være en betingelse for undtagelsen fra ind-
komstskatten, at overdragelsen rent faktisk sker med succession, men blot at betin-
gelserne herfor er opfyldt. Der ses endvidere bort fra den almindelige betingelse
for succession, hvorefter udlodningen ikke må medføre tab. Hvis der i øvrigt fore-
ligger en erhvervsvirksomhed, og de øvrige betingelser for succession er opfyldt,
vil afgiftsnedsættelsen også skulle gælde i dette tilfælde.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i boafgiftslovens § 23 a,
stk. 2, skal være opfyldt, indebærer at gavegiver skal have ejet virksomheden i
mindst 1 år forud for dødsfaldet og have deltaget aktivt i virksomheden i mindst 1
år af gavegivers ejertid, hvilket svarer til kravet om ejertid og aktiv deltagelse, som
efter gældende regler er en betingelse for at være omfattet af den nedsatte boafgift
ved overdragelse ved gave af erhvervsvirksomheder.
Med ændringsforslaget foreslås det, jf. forslaget til boafgiftslovens
§ 22, stk. 1,
litra g, 2. pkt.,
at foretager gavemodtager inden udløbet af en periode på 3 år fra
modtagelsen direkte eller indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktierne eller
virksomheden omfattet af § 23 a, stk. 1. 1. pkt., bortfalder anvendelsen af 1. pkt.
for den del af gaven, der forholdsmæssigt svarer til den andel af 3-årsperioden,
som ikke er udløbet ved overdragelsen. Endvidere foreslås i ændringsforslaget, jf.
forslaget til boafgiftslovens
§ 22, stik. 1, litra g, 3. pkt.,
at boafgiftslovens § 23 b,
stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
Forslaget indebærer, at der ud over ejertidskravet i forhold til gavegiver desuden
stilles krav om, at gavemodtager opretholder ejerskabet af virksomheden i 3 år.
Dette svarer til betingelserne efter de gældende regler for at være omfattet af den
nedsatte boafgift ved overdragelse ved gave af erhvervsvirksomheder.
Et salg inden 3-års periodens udløb indebærer efter ændringsforslaget, at gaven i
så fald skal medregnes til gavemodtagers skattepligtige indkomst for den del af
virksomheden, som sælges, sammenholdt med den del af 3-årsperioden, som ikke
er udløbet. Dette svarer til de gældende regler for opgørelse for bortfald af afgifts-
nedsættelse af erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at boafgiftslovens § 23 b, stk. 2, finder tilsva-
rende anvendelse, indebærer, at salg af virksomheden som følge af erhververens
Side 7 af 8
L 76 - 2019-20 - Bilag 13: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeriet
2125868_0008.png
død eller alvorlige sygdom kan ske, uden at gaven skal medregnes til den skatte-
pligtige indkomst.
Tilsvarende gælder, hvis overdragelsen sker i forbindelse med en skattefri omdan-
nelse af en personligt ejet virksomhed eller skattefri omstrukturering af selskabet,
hvis arvingen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen eller omstrukturerin-
gen ikke vederlægges med andet end aktier i det erhvervede selskab. Ejertidskravet
overføres i restløbetiden på aktier, der er modtaget som vederlag. Dette svarer til
reglerne ved skattefri omstrukturering af selskaber i fusionsskatteloven, der tillige
foreslås at skulle gælde ved skattefri omdannelse af en virksomhed, der er erhver-
vet til nedsat afgift.
Er gavemodtager ikke skattepligtig her til landet, skal aktierne eller virksomheden
ved gavegivers indkomstopgørelse anses for afstået af gavegiver til handelsvær-
dien på overdragelsestidspunktet, idet der i dette tilfælde ikke vil kunne ske over-
dragelse med succession.
Dette udelukker dog ikke, at aktierne eller virksomheden kan være omfattet af bo-
afgiften på 15 pct. og dermed ikke være indkomstskattepligt ved gaveoverdragelse
til en søskende i tilfælde af gavegivers barnløshed.
Ændringsforslagets henvisning til, at boafgiftslovens § 23 b, stk. 3, finder tilsva-
rende anvendelse, indebærer, at det vil være en betingelse for fritagelse for ind-
komstskattepligten, at der stilles betryggende sikkerhed over for Skatteforvaltnin-
gen for betalingen af en eventuel indkomstskattepligt, hvis gavemodtager er hjem-
mehørende i en stat, som ikke er omfattet af overenskomst af 7. december 1989
mellem de nordiske lande om bistand i skattesager, Rådets direktiv af 16. marts
2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter,
afgifter og andre foranstaltninger eller OECD-konventionen om bistand i skattesa-
ger.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige provenumæssige kon-
sekvenser sammenholdt med den generelle usikkerhed ved provenuvurderingen af
afgiftsforhøjelsen.
Til nr. 5
Det foreslås, at der efter den i lovforslaget under nr. 1 foreslåede ophævelse af § 5,
stk. 1, nr. 11, indsættes: ”Nr. 12 bliver herefter nr. 11”.
Der er tale om indsættelse af en manglende rykningsklausul, der er en konsekvens
af § 1 i lov nr. 1125 af 19. november 2019, hvor der i skatteforvaltningslovens § 5,
stk. 1, blev indsat som nr. 12 blev indsat en bestemmelse vedrørende skønsmæs-
sige ansættelser af moms efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Side 8 af 8