Skatteudvalget 2019-20
L 76 Bilag 11
Offentligt
2124407_0001.png
Til lovforslag nr.
L 76
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den [13. december 2019]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningsloven
(Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på henstand og forlænget henstandsperiode)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 36, stk. 3,
ændres »opnået henstand eller afdrags‐
vis« til: »valgt afdragsvis« og »eller 2« udgår.
02.
§ 36, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Foretager arvingen, legataren eller gavemodtage‐
ren inden udløbet af afdragsperioden direkte eller indirekte
en hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomhed,
for hvilke der er valgt afdragsvis betaling med boafgifter el‐
ler gaveafgift, forfalder de resterende afgifter, der vedrører
de overdragne aktiver, til betaling senest 4 uger efter afhæn‐
delsen med sidste rettidige betalingsdag 14 dage senere. 1.
pkt. finder ikke anvendelse, hvis overdragelsen sker ved en
skattefri virksomhedsomdannelse eller skattefri omstruktu‐
rering, hvis der ved virksomhedsomdannelsen eller omstruk‐
tureringen ikke sker vederlæggelse med andet end aktier i
det modtagende selskab. I sådanne tilfælde finder betingel‐
sen i 1. pkt. i restløbetiden anvendelse på de aktier, der er
modtaget som vederlag.«
03.
I
§ 36, stk. 5,
ændres »fået henstand m.v.« til: »valgt af‐
dragsvis betaling efter stk. 1«.«
[Redaktionel ændring] [Regler om hel eller delvis oprethol‐
delse af henstand ved efterfølgende afståelse og omstruktu‐
rering af virksomheden] [Konsekvensændring]
Til § 2
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »3.«: »og 4.«.
02.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes efter 3. pkt.: »Ved bindende svar
om værdien af aktier eller en virksomhed, hvor betingelser‐
ne for at vælge afdragsvis betaling efter boafgiftslovens §
36, stk. 1, er opfyldt, er svaret bindende i 12 måneder regnet
fra spørgerens modtagelse af svaret.«
DokumentId
Journalnummer
L 76 - 2019-20 - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2124407_0002.png
2
03.
I
§ 25, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »og 3. pkt.« til: », 3. pkt. og
4. pkt.«.«
[Konsekvensændring] [Forlængelse af bindingsperioden for
bindende svar om værdien af en virksomhed i forbindelse
med generationsskifte] [Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Der er i lovforslaget foreslået at give retskrav på at vælge
henstand med betaling af bo- og gaveafgift i form af en af‐
dragsordning i op til 30 år. Den gældende henstandsordning,
der er foreslået ophævet, fordi den stort ikke er blevet an‐
vendt, kunne bestå i enten en henstands- eller afdragsord‐
ning, mens den foreslåede ordning er en afdragsordning.
Der foreslås en konsekvensrettelse af ordlyden i boaf‐
giftslovens § 36, stk. 3, således at bestemmelse alene omta‐
ler ordningen som en afdragsordning. Endvidere foreslås en
henvisningsfejl rettet.
Ad nr. 02
Det fremgår af den gældende bestemmelse i boafgiftslo‐
vens § 36, stk. 4, at afhændes de aktiver, for hvilke der er
givet henstand eller afdragsvis betaling med boafgifter eller
gaveafgift, forfalder afgifterne eller de resterende afgifter til
betaling.
Det fremgår ikke af bestemmelsen, hvilke konsekvenser
en delvis afhændelse af f.eks. en virksomhed i selskabsform
har, dvs. hvis en arving eksempelvis sælger 50 pct. af aktie‐
rne, og der er opnået henstand med betaling af boafgiften for
alle aktier. Det fremgår heller ikke, hvad konsekvensen er,
hvis selskabet sælger virksomheden i selskabet, herunder
hvis der sker salg af en virksomhed, der drives i et dattersel‐
skab.
Det foreslås, at der fastsætter nærmere bestemmelser, om
at henstanden opretholdes delvist, hvis der sker delvis afstå‐
else af virksomheden, samt at afdragsordningen kan opret‐
holdes fuldt ud i visse tilfælde af efterfølgende omstrukture‐
ring af virksomheden, jf. forslaget til boafgiftslovens § 36,
stk. 4.
Med forslaget til
§ 36, stk. 4, 1. pkt.,
foreslås det således,
at foretager arvingen, legataren eller gavemodtageren inden
udløbet af afdragsperioden direkte eller indirekte en hel eller
delvis overdragelse af aktier eller virksomhed, for hvilke der
er valgt afdragsvis betaling med boafgifter eller gaveafgift,
forfalder de resterende afgifter, der vedrører de overdragne
aktiver, til betaling senest 4 uger efter afhændelsen med
sidste rettidige betalingsdag 14 dage senere.
Hvis virksomheden f.eks. udloddes til et barn, som ikke
har til hensigt at drive virksomheden videre, men som kort
efter modtagelsen af arven videresælger virksomheden til en
anden investor, vil der således – uden særlige regler herom –
kunne opnås en likviditetsfordel sammenlignet med den si‐
tuation, hvor arvelader eller boet sælger virksomheden di‐
rekte til den pågældende investor og herefter udlodder salgs‐
provenuet til arvingen, der ikke berettiger til henstand.
Med henblik på at imødegå sådanne dispositioner fore‐
slås det, at et salg inden afdragsperiodens udløb indebærer,
at den resterende afgift bortfalder forholdsmæssigt på
grundlag af den del af virksomheden, som sælges. Sælges
50 pct. af virksomheden, bortfalder afdragsordningen for så
vidt angår 50 pct. af den resterende afgift.
Det foreslås, at afdragsordningen bortfalder både ved en
direkte og indirekte overdragelse af aktierne eller virksom‐
heden og både hel og delvis overdragelse foreslås omfattet.
Det omfatter først og fremmest en overdragelse af de er‐
hvervede aktier eller den erhvervede virksomhed.
Salg af enkeltaktiver, herunder i den virksomhed, som
drives af det selskab, hvori der er erhvervet aktier med ned‐
sat afgift, kan efter omstændighederne være omfattet af reg‐
lerne.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, om salg af en‐
keltaktiver, herunder f.eks. aktier i et datterselskab, udløser
bortfald af afdragsordningen. Har salget og provenuet fra et
selskabs salg af aktiver medført, at selskabet har udviklet sig
til et pengetankselskab, vil det normalt medføre bortfald af
afdragsordningen, idet hensynet til selskabets likviditet, som
er baggrunden for retskravet på en afdragsordning, ikke læn‐
gere foreligger.
Aktiver, der udskilles som led i sædvanlig drift af virk‐
somheden, vil ikke medføre bortfald af afdragsordningen.
Sker salget som led i en omlægning af driften, hvor frigjort
kapital i forlængelse af salget reinvesteres i virksomheden,
bortfalder afdragsordningen heller ikke.
Det foreslås i forslaget til boafgiftslovens § 36, stk. 4, 2.
pkt., at 1. pkt. ikke finder anvendelse, hvis overdragelsen
sker ved en skattefri virksomhedsomdannelse eller skattefri
omstrukturering, hvis der ved virksomhedsomdannelsen el‐
ler omstruktureringen ikke sker vederlæggelse med andet
end aktier i det modtagende selskab. I sådanne tilfælde fin‐
der betingelsen i 1. pkt. i restløbetiden anvendelse på de ak‐
tier, der er modtaget som vederlag.
Tilsvarende gælder, hvis overdragelsen sker i forbindelse
med en skattefri omdannelse af en personligt ejet virksom‐
hed eller skattefri omstrukturering af selskabet, hvis arvin‐
gen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen eller om‐
struktureringen ikke vederlægges med andet end aktier i det
erhververende selskab. Ejertidskravet overføres i restløbeti‐
den på aktier, der er modtaget som vederlag. Dette svarer til
reglerne ved skattefri omstrukturering af selskaber i fusions‐
skatteloven, der tillige foreslås at gælde ved skattefri om‐
dannelse af en virksomhed, der er erhvervet til nedsat afgift.
Afdragsordningen vil bortfalde, selv om en arving eller
gavemodtagers overdragelse finder sted i forbindelse med
skilsmisse, overdragelse i henhold til en ejeraftales med‐
salgspligtbestemmelser og lignende situationer.
Ad nr. 03
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag 01.
Til nr. 2
Ad nr. 01 og nr. 03
Der er tale om en konsekvensrettelse for følge af æn‐
dringsforslag 02.
Ad nr. 02
L 76 - 2019-20 - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2124407_0003.png
3
Ifølge skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2, 3. pkt., er et
bindende svar om et aktivs værdi bindende for skattemyn‐
dighederne ved behandlingen af det pågældende forhold i 6
måneder regnet fra spørgerens modtagelse af svaret. Det kan
dog i det bindende svar bestemmes, at svaret kun skal være
bindende i en kortere periode.
Det foreslås med ændringsforslaget, at bindende svar om
et aktivs værdi, der har betydning ved overdragelse af akti‐
vet som led i et generationsskifte, skal være bindende for
skattemyndighederne i 12 måneder regnet fra spørgerens
modtagelse af svaret.
Forslaget vil give mere tid til at tilrettelægge overdragel‐
sen af en virksomhed som led i et generationsskifte.
Det foreslås, at de overdragelser, der skal være omfattet
af den forlængede bindingsperiode, skal være virksomheder,
hvor modtageren har mulighed for at vælge afdragsvis beta‐
ling af bo- og gaveafgift, jf. forslaget til boafgiftslovens §
36, stk. 1. Det er ikke et krav, at der vælges henstand med
gaveafgiften.
Det foreslås endvidere, at den gældende regel om, at der i
svaret kan indsættes en kortere bindingsperiode end den
maksimale periode, også skal gælde for de svar, hvor den
maksimale bindingsperiode bliver 12 måneder.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2019 og var
til 1. behandling den 11. december 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 12. december 2019 foretaget en teknisk gennem‐
gang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt‐
telsen, og Skatteministeriet sendte den 20. november 2019
dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 2. december 2019
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse. Udvalget forventer spørgsmålene be‐
svaret i et åbent samråd inden 2. behandling.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 70 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1
L 76 - 2019-20 - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2124407_0004.png
4