Skatteudvalget 2019-20
L 76 Bilag 1
Offentligt
2109301_0001.png
Lovforslag nr.
L 76
Folketinget 2019-20
Fremsat den 20. november 2019 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningsloven
(Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på henstand og forlænget henstandsperiode)
§1
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar
2015, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 683 af 8. juni 2017
og senest ved § 7 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Boafgiften betales« til: »I
boer vedrørende personer, der er afgået ved døden i 2016,
2017, 2018 eller 2019, betales boafgiften«.
2.
I
§ 1 a, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »2018,« til: »2018 og«, og
», og 5 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved dø‐
den i 2020 eller senere« udgår.
3.
I
§ 1 b, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »2018,« til: »2018 og«, og
», og 10 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved
døden i 2020 eller senere« udgår.
4.
I
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Gaveafgiften betales« til:
»For gaver ydet i 2016, 2017, 2018 eller 2019 betales gave‐
afgiften«.
5.
I
§ 23 a, stk. 4,
ændres »2018,« til: »2018 og«, og »og 5
pct. for gaver ydet i 2020 eller senere« udgår.
6.
I
§ 23 b, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »2018,« til: »2018 og«, og
»og 10 pct. for gaver ydet i 2020 eller senere« udgår.
7.
§ 36, stk. 1
og
2,
affattes således:
»En arving, legatar eller gavemodtager, der som arv eller
gave modtager aktier eller en erhvervsvirksomhed, der op‐
fylder betingelserne i aktieavancebeskatningslovens § 34,
stk. 1, nr. 2 og 3, jf. dog stk. 5, eller kildeskattelovens § 33
C, stk. 1, kan vælge at afdrage den bo- og tillægsboafgift og
gaveafgift, der hviler på de nævnte aktiver, over en periode
på op til 30 år med lige store årlige afdrag regnet fra det
tidspunkt, hvor afgiften forfaldt til betaling. Henstandsbelø‐
bet forrentes med en rentesats svarende til standardrenten i
selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2, og renten forfalder til
betaling samtidig med det årlige afdrag. Valg af afdragsord‐
ning for betaling af boafgifter skal meddeles skifteretten
samtidig med indsendelse af boopgørelsen, jf. lov om skifte
af dødsboer, og valg af afdragsordning for betaling af gave‐
afgift skal meddeles told- og skatteforvaltningen samtidig
med indsendelse af gaveanmeldelsen, jf. § 26.
Stk. 2.
Har en arving, legatar eller gavemodtager hjemsted
i et land, der ikke er omfattet af overenskomst af 7. decem‐
ber 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager
eller Rådets direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foran‐
staltninger, eller som ikke yder bistand til inddrivelse efter
OECD og Europarådets konvention om administrativ bi‐
stand i skattesager, er anvendelsen af stk. 1 betinget af, at
der over for told- og skatteforvaltningen stilles betryggende
sikkerhed for betaling af afgiften. Sikkerheden skal stå i pas‐
sende forhold til afgiftsbeløbet og kan stilles i form af ak‐
tier, obligationer, der er optaget til handel på et reguleret
marked, bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed. Har
arvingen, legataren eller gavemodtageren hjemsted i et land,
der er omfattet af overenskomsten, direktivet eller konventi‐
onen nævnt i 1. pkt., og flytter denne efterfølgende til et
land, der ikke er omfattet af nævnte overenskomst, direktiv
eller konvention, forfalder afgiften til betaling, medmindre
der stilles betryggende sikkerhed, jf. 2. pkt. Har personen
hjemsted i et land, der ikke er omfattet af overenskomsten,
direktivet eller konventionen nævnt i 1. pkt., og flytter per‐
sonen efterfølgende til et land, der er omfattet af nævnte
overenskomst, direktiv eller konvention, frigives den stillede
sikkerhed efter anmodning.«
§2
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af
31. maj 2018, som ændret ved § 23 i lov nr. 1555 af 19.
AN014101
Skattemin., j.nr. 2019-7976
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0002.png
2
december 2017, § 7 i lov nr. 278 af 17. april 2018, § 12 i lov
nr. 1130 af 11. september 2018 og § 6 i lov nr. 1726 af 27.
december 2018, foretages følgende ændring:
1.
§ 5, stk. 1, nr. 11,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2.
§ 1, nr. 7, har virkning for gaver ydet fra og med
den 1. januar 2020 og for udlodninger fra boer vedrørende
personer, der er afgået ved døden den 1. januar 2020 eller
senere, og for personer, for hvilke der er afsagt dødsfald‐
skendelse eller dødsformodningsdom den 1. januar 2020 el‐
ler senere.
Stk. 3.
§ 2 har virkning for udlodninger fra boer vedrøren‐
de personer, der er afgået ved døden den 1. januar 2020 eller
senere, og for personer, for hvilke der er afsagt dødsfald‐
skendelse eller dødsformodningsdom den 1. januar 2020 el‐
ler senere.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tilbagerulning af nedsat bo- og gaveafgift ved overdragelse af erhvervsvirksomhed
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Henstandsordning
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser
3.1.1. Tilbagerulning af nedsat bo- og gaveafgift ved overdragelse af erhvervsvirksomhed
3.1.2. Retskrav på henstand med bo- og gaveafgift
3.2. Implementeringskonsekvenser
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget tilbagerulles lempelsen af bo- og gaveaf‐
giften ved overdragelse af erhvervsvirksomhed, så bo- og
gaveafgiften igen kommer til at være den samme for over‐
dragelse af en erhvervsvirksomhed som for overdragelse af
andre aktiver.
Med nedsættelsen af bo- og gaveafgiften til 5 pct. ved
virksomhedsoverdragelser blev der givet en meget stor skat‐
telettelse til nogle af de mest velhavende danskere. Den pri‐
oritering er regeringen uenig i. Regeringen ønsker at inve‐
stere i fællesskabet og tage fat på de udfordringer, Danmark
står overfor. Det sker eksempelvis ved at øge investeringer i
uddannelse. Samtidig skal der være gode og stabile vilkår
for at drive virksomhed i Danmark, herunder for de familie‐
ejede virksomheder, der bidrager med investeringer og ar‐
bejdspladser i hele Danmark.
Med forslaget foreslås det således at genindføre en ensar‐
tet bo- og gaveafgift på 15 pct., der således bringes tilbage
til niveauet for bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af
erhvervsvirksomheder inden nedsættelsen af afgiften, der i
2017 blev gennemført med virkning fra 2016 af den davæ‐
rende Venstre-regering sammen med Dansk Folkeparti, Li‐
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti.
En ensartet beskatning på tværs af overdragelsesformer vil
understøtte en mere hensigtsmæssig investerings- og er‐
hvervsstruktur. Ensartet beskatning sikrer således, at skatte‐
systemet i mindst mulig grad påvirker valget i forhold til,
hvorvidt en virksomhed skal overdrages til f.eks. eksterne
købere eller generationsskiftes inden for familien. Tilbage‐
rulningen skønnes derfor ikke at føre til reduceret vækst el‐
ler beskæftigelse. Dette understøttes bl.a. af De Økonomiske
Råd.
Hertil kommer, at forslaget trækker i retning af at mindske
indkomstforskellene.
Det foreslås samtidig, at adgangen til henstand forbedres i
lyset af, at den gældende henstandsordning kun har været
anvendt i et meget begrænset antal tilfælde. Det foreslås at
indføre retskrav på henstand og forlænge henstandsperioden
fra 15 til 30 år. Det vil give sikkerhed for, at bo- og gaveaf‐
giften altid vil kunne betales i løbet af en periode på op til
30 år.
Indførelse af retskrav på henstand vil således indebære, at
der ikke skal anmodes om henstand, og at Skatteforvaltnin‐
gen ikke – som efter de gældende regler – vil skulle foreta‐
ges en konkret vurdering af, om den afdragsvise betaling
skønnes rimelig af hensyn til kapitalforholdene i virksomhe‐
den og dennes fortsatte beståen.
De foreslåede ændringer af henstandsordningen, hvorefter
der skal gælde et retskrav på henstand og en længere hen‐
standsperiode, vil betyde, at likviditeten kun vil blive påvir‐
ket i mindre grad i forbindelse med overdragelsen.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0004.png
4
Værdiansættelse af virksomheden vil fortsat skulle ske til
handelsværdien. Det vil i langt de fleste tilfælde kunne ske
ud fra de relativt simple og skematiske retningslinjer i de så‐
kaldte aktie- og goodwillcirkulærer.
Beregningsmodellerne i de to cirkulærer tager imidlertid ud‐
gangspunkt i virksomhedens historiske resultater og vil der‐
for ikke nødvendigvis indikere en markedsværdi ved vær‐
diansættelse af eksempelvis en virksomhed, som må forven‐
tes ikke at have samme fremtidige vækst og afkast, som den
historisk har haft, og som skaber ikke uvæsentlige immateri‐
elle aktiver. Værdifastsættelsen vil i givet fald skulle ske ud
fra de mere komplicerede metoder i Skattestyrelsens vær‐
diansættelsesvejledning, der svarer til dem, erhvervslivets
rådgivere anvender, og som tilsvarende finder anvendelse i
TP-sager og ved overdragelse mellem hovedaktionær og sel‐
skab.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tilbagerulning af nedsat bo- og gaveafgift ved
overdragelse af erhvervsvirksomhed
2.1.1. Gældende ret
Arv og gave beskattes efter boafgiftsloven eller statsskat‐
teloven. Boafgiften beregnes under ét af den samlede arve‐
beholdning, som den afdøde person efterlader sig, jf. boaf‐
giftslovens § 4.
Ved arv af anden formue end erhvervsvirksomheder til
nære familiemedlemmer beregnes boafgiften – ud over et
bundfradrag – som en proportional afgift på 15 pct., jf. § 1,
stk. 1. Ægtefæller er dog undtaget fra boafgiftspligten, jf. §
3, stk. 1, litra a.
Af arv, herunder også erhvervsvirksomheder, der tilfalder
andre, betales tillige en tillægsboafgift på 25 pct., jf. § 1, stk.
2. De 25 pct. beregnes efter fradrag af de nævnte 15 pct., jf.
§ 7, således at den samlede bo- og tillægsboafgift udgør
36,25 pct.
Gaver mellem ægtefæller, der ikke er fraseparerede, er af‐
giftsfri, jf. § 22, stk. 3. Nærtbeslægtede kan give hinanden
afgiftsfrie gaver under visse beløbsgrænser, jf. § 22. Af ga‐
ver vedrørende anden formue end aktier og erhvervsvirk‐
somhed, der overstiger disse beløbsgrænser, betales en ga‐
veafgift på 15 pct. af det overskydende beløb, jf. § 23, stk. 1,
dog 36,25 pct. af gaver til bedsteforældre og stedforældre,
jf. § 23, stk. 2. Gaver til ikke-nærtbeslægtede er indkomst‐
skattepligtige, jf. statsskattelovens § 5, litra c.
Ved generationsskifte af erhvervsvirksomhed, drevet i
personligt regi såvel som i selskabsform, til den nære fami‐
lie – i levende live eller ved arv – betales der en nedsat af‐
gift på 13 pct. i 2016 og 2017, 7 pct. i 2018, 6 pct. i 2019 og
5 pct. i 2020 og frem, jf. boafgiftslovens § 1 a, stk. 4, hen‐
holdsvis § 23 a, stk. 4. I tilfælde, hvor arvelader eller gave‐
giver ikke har afkom, kan overdragelse ske med nedsat af‐
gift til søskende og disses børn og børnebørn, jf. § 1 a, stk.
1, 2. pkt. og § 23 a, stk. 1, 2. pkt.
Afgrænsningen af de virksomheder, der kan overdrages til
nedsat afgift, er baseret på reglerne om skattemæssig suc‐
cession, jf. §§ 1 a henholdsvis 23 a. Der er ikke krav om, at
parterne rent faktisk vælger at overdrage virksomheden med
succession, eller at udlodningen fra boet sker med succes‐
sion. Det er tilstrækkeligt, at betingelserne for at overdrage
eller udlodde virksomheden med skattemæssig succession er
opfyldt.
Adgangen til skattemæssig succession, dvs. overdragelse,
hvor modtageren indtræder i overdragerens skattemæssig
stilling, og nedsat bo- og gaveafgift er betinget af, at det sel‐
skab, der overdrages, ikke har karakter af en såkaldt penge‐
tank.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 34 stk. 1, nr. 3, er
der tale om en pengetank, hvis et selskabs virksomhed i
overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse. Der vil
være tale om en passiv kapitalanbringelse, hvis mindst 50
pct. af indtægterne (indtægtskriteriet) opgjort som gennem‐
snittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra eller mindst
50 pct. af handelsværdien af aktiverne (aktivkriteriet) op‐
gjort på overdragelsestidspunktet eller opgjort som gennem‐
snittet af de seneste 3 regnskabsår vedrører fast ejendom,
kontanter, værdipapirer el.lign., jf. aktieavancebeskatnings‐
lovens § 34, stk. 6.
For personligt ejede virksomheder er skattemæssig suc‐
cession og dermed nedsat bo- og gaveafgift betinget af, at
der er tale om en erhvervsvirksomhed, en af flere erhvervs‐
virksomheder eller en andel af en eller flere erhvervsvirk‐
somheder, jf. kildeskattelovens § 33 C. Overdragelse af en‐
keltstående aktiver er ikke omfattet af adgangen til nedsat
afgift, medmindre de udgør en erhvervsvirksomhed. Udlej‐
ningsejendomme kan ikke overdrages med skattemæssig
succession, medmindre ejendommen benyttes til landbrug
eller skovbrug.
Det er en betingelse, at erhvervsvirksomheden skal være
ejet i mindst et år før dødsfaldet eller gavedispositionen, jf.
boafgiftslovens § 1 a, stk. 2, nr. 1, henholdsvis § 23 a, stk. 2,
nr. 1.
Endvidere er det en betingelse, at ejerskabet til virksom‐
heden opretholdes i en periode på mindst 3 år efter generati‐
onsskiftet, jf. nærmere §§ 1 b henholdsvis 23 b, svarende til
ejertidskravet ved visse skattefri omstruktureringer.
Endeligt er det en betingelse, at ejeren eller dennes nært‐
stående har deltaget i virksomhedens drift i mindst 1 år i ik‐
ke uvæsentligt omfang (personligt ejede virksomheder) eller
deltaget i virksomhedens ledelse (virksomheder i selskabs‐
form) i mindst 1 år, jf. § 1 a, stk. 2, nr. 2, henholdsvis § 23 a,
stk. 2, nr. 2. Passiv investering i eksempelvis en mindre del
af en erhvervsvirksomhed (porteføljeinvestering) omfattes
således ikke.
Et salg inden 3-års-periodens udløb indebærer, at afgifts‐
nedsættelsen bortfalder forholdsmæssigt på grundlag af den
del af virksomheden, som sælges, sammenholdt med den del
af 3-års-perioden, som ikke er udløbet, jf. § 1 b, stk. 1, og §
23 b, stk. 1. Bo- og gaveafgiften for denne del af arvebe‐
holdningen eller gaven forhøjes til den almindeligt gælden‐
de sats på 15 pct. Dette gælder dog ikke, hvis overdragelsen
sker som følge af arvingens, legatarens eller gavemodtage‐
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0005.png
5
rens død, livstruende sygdom eller ved gave til nærtstående
familie i personkredsen omfattet af den nedsatte bo- eller
gaveafgift, jf. § 1 b, stk. 2, henholdsvis § 23 b, stk. 2.
Den nedsatte bo- og gaveafgift omfatter også modtagere
af arv og gave, der er hjemmehørende i udlandet. Har mod‐
tageren hjemsted i et land, der ikke er omfattet af overens‐
komst af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om bi‐
stand i skattesager, Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts
2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i for‐
bindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger (her‐
efter benævnt EU�½s inddrivelsesdirektiv) eller OECD og
Europarådets konvention om administrativ bistand i skatte‐
sager, er afgiftsnedsættelsen betinget af, at der overfor skat‐
teforvaltningen stilles sikkerhed for betaling af en eventuel
afgiftsforhøjelse ved manglende overholdelse af ejertidskra‐
vet, jf. § 1 b, stk. 3, henholdsvis § 23 b, stk. 3.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at forhøje bo- og gaveafgiftssatsen til 15 pct. i
2020 og frem ved overdragelse af erhvervsvirksomheder
ved generationsskifte til nærtstående familie, dvs. den per‐
sonkreds, hvortil der i 2019 betales 6 pct. i bo- og gaveafgift
og efter de gældende regler i 2020 og frem ville skulle have
været betalt 5 pct. i afgift.
Efter lovforslaget vil der ved overdragelse af gave og ud‐
lodning af arv skulle betales den samme afgiftssats på 15
pct., uanset om der er tale om en erhvervsvirksomhed eller
anden formue.
2.2. Henstandsordning
2.2.1. Gældende ret
Der kan efter reglerne i boafgiftslovens § 36, stk. 1 og 2,
ydes henstand med eller afdragsvis betaling af bo- og til‐
lægsboafgifter samt gaveafgift mod forrentning af hen‐
standsbeløbet. Renten udgør Nationalbankens diskonto plus
1 procentpoint, dog mindst 3 pct. p.a.
Henstand kan gives for fast ejendom uden tidsbegræns‐
ning og i indtil 15 år for en erhvervsvirksomhed og for ho‐
vedaktionæraktier og -anparter, når det skønnes rimeligt af
hensyn til kapitalforholdene i virksomheden og dennes fort‐
satte beståen. Ved hovedaktionæraktier forstås aktier som
afgrænset i aktieavancebeskatningsloven § 4, stk. 1-3. Hvis
der modtages en skov som arv eller gave, har arvingen m.v.
et retskrav på henstand.
Det er efter boafgiftslovens § 17, stk. 1, skifteretterne, der
i henhold til § 80 i lov om skifte af dødsboer beregner og
opkræver bo- og tillægsboafgifterne. Opkrævning af gaveaf‐
giften varetages af Skatteforvaltningen. Det er Skatteforvalt‐
ningen, der kan give henstand med eller afdragsvis betaling
af såvel bo- og tillægsboafgifter som gaveafgifter.
Der kan kun gives henstand for bo- og tillægsboafgifter,
der forholdsmæssigt falder på de udloddede aktiver, jf. § 36,
stk. 1 og 2. Udgifter til renter ved henstand efter boafgiftslo‐
ven er fradragsberettigede ved opgørelsen af den skatteplig‐
tige indkomst. Der kan stilles krav om betryggende sikker‐
hed. Sikkerhed kan stilles i form af bankgaranti, pant i fast
ejendom og håndpant i værdipapirer eller fysiske aktiver.
Den pågældende arving, legatar eller gavemodtager, der
har opnået henstand eller afdragsvis betaling med boafgifter
eller gaveafgift efter stk. 1 eller 2, hæfter alene for de boaf‐
gifter eller den gaveafgift, der gives henstand m.v. for, jf.
boafgiftslovens § 36, stk. 3.
Afhændes de aktiver, for hvilke der er givet henstand eller
afdragsvis betaling med boafgifter eller gaveafgift, forfalder
afgifterne eller de resterende afgifter til betaling senest 4
uger efter afhændelsen med sidste rettidige betalingsdag 14
dage senere, jf. boafgiftslovens § 36, stk. 4.
Afgår den arving, legatar eller gavemodtager, der har fået
henstand m.v., ved døden, inden afgifterne er betalt, forfal‐
der afgifterne eller de resterende afgifter ligeledes til beta‐
ling, jf. boafgiftslovens § 36, stk. 5.
2.2.2. Den foreslåede ordning
De gældende regler om bevillingsmæssig henstand med
betaling af bo- og gaveafgift foreslås ophævet, idet adgan‐
gen til henstand efter disse regler stort set ikke har været an‐
vendt. I stedet foreslås det at give arvingen, legataren eller
gavemodtageren et retskrav på henstand uden sikkerhedsstil‐
lelse, når arven m.v. består af en erhvervsvirksomhed. Det
kan være aktier, dvs. en virksomhed i selskabsform, eller en
personligt ejet virksomhed.
De særlige regler om mulighed for ubegrænset henstand
vedrørende fast ejendom og retskrav på henstand vedrøren‐
de skove videreføres ikke.
Henstandsordningen vil bl.a. omfatte de virksomheder,
der bliver omfattet af den foreslåede forhøjelse af bo- og ga‐
veafgiften.
Det foreslås således, at adgangen til at vælge henstand
skal gælde ved overdragelse af aktier, hvor selskabets virk‐
somhed ikke i overvejende grad anses for at bestå i passiv
kapitalanbringelse, dvs. at der ikke må være tale om et så‐
kaldt pengetankselskab efter reglerne i aktieavancebeskat‐
ningslovens § 34. For personligt ejede selskaber skal der
være tale om en virksomhed eller en andel heraf, der er om‐
fattet af kildeskattelovens § 33 C.
Der stilles ikke krav til erhververen, dvs. at alle erhverve‐
re vil have mulighed for at vælge henstand, når erhvervelsen
er omfattet af boafgiftsloven, og de foreslåede betingelser
vedrørende aktierne eller virksomheden er opfyldt.
Efter det foreslåede retskrav vil arvingen m.v. altid have
mulighed for at afdrage bo- og gaveafgift over en længere
årrække. Skatteforvaltningen skal således ikke foretage en
skønsmæssig vurdering i forbindelse med anmodningen, når
de foreslåede objektive betingelser er opfyldt.
Det foreslås, at afgiften skal kunne afdrages med lige store
årlige afdrag over en periode på op til 30 år.
Der foreslås endvidere at ændre den rentesats, som hen‐
standsbeløb for bo- og tillægsboafgifter og gaveafgifter for‐
rentes med. Rentesatsen foreslås ifølge forslaget ændret fra
den gældende rentesats på 1 pct. p.a. over Nationalbankens
diskonto, dog mindst 3 pct. p.a., til standardrenten i selska‐
bsskattelovens § 11 B, stk. 2. Det er vurderingen, at stan‐
dardrenten er et bedre udtryk for markedsrenten.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0006.png
6
Standardrenten beregnes efter nærmere regler på grundlag
af et simpelt gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank
opgjorte kassekreditrente for ikkefinansielle selskaber i må‐
nederne juli, august og september forud for det til indkomst‐
året svarende kalenderår. Standardrenten udgør 2,7 pct. for
2019. Standardrenten offentliggøres senest den 15. decem‐
ber forud for det til indkomståret svarende kalenderår.
Reglerne i boafgiftslovens § 36, stk. 3-5, vil fortsat finde
anvendelse.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Tilbagerulning af nedsat bo- og gaveafgift ved
overdragelse af erhvervsvirksomhed
Med lovforslaget forslås en forhøjelse af bo- og gaveafgif‐
ten ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed fra 5 pct. til
15 pct.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de
provenumæssige konsekvenser. Ligesom i forbindelse med
afgiftsnedsættelsen med vedtagelsen af L 183 om ændring af
boafgiftsloven og forskellige andre love (Nedsættelse af bo-
og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomhe‐
der og genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer
m.v.) fra folketingsåret 2016-17 lægges det beregningstek‐
nisk til grund, at der i gennemsnit fremadrettet vil blive
overdraget aktiver til en samlet værdi på ca. 13,5 mia. kr.,
når der korrigeres for ophævelsen af formueskattekursen i
februar 2015. Det skal understreges, at tallet er forbundet
med stor usikkerhed og vil udvise stor variation fra år til år.
På denne baggrund vurderes det, at det umiddelbare mer‐
provenu ved en satsforhøjelse på ét procentpoint udgør ca.
130 mio. kr. En del af dette merprovenu vil blive opvejet af
færre indtægter fra moms og afgifter, fordi den disponible
indkomst hos arvingerne/gavemodtagerne reduceres. Indreg‐
nes dette tilbageløb, reduceres merprovenuet ved en satsfor‐
højelse på ét procentpoint til ca. 100 mio. kr. Satsforhøjelsen
skønnes under disse forudsætninger at medføre et merprove‐
nu efter tilbageløb på ca. 1.000 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
1,3
1,0
1,0
2021
1,3
1,0
1,0
2022
1,3
1,0
1,0
2023
1,3
1,0
1,0
2024
1,3
1,0
1,0
2025
1,3
1,0
1,0
Varigt
1,3
1,0
1,0
Finansår
2020
0,2
-
-
Idet forslaget vil indebære en ensartet beskatning på tværs
af overdragelsesformer, vurderes forslaget ikke at reducere
vækst eller beskæftigelse. Forslaget vurderes derfor ikke at
give anledning til adfærdsmæssige effekter.
Da der typisk vil være en vis sagsbehandlingstid i forbin‐
delse med behandlingen af boopgørelser i forbindelse med
dødsfald, vurderes merprovenuet kun at udgøre 200 mio. kr.
i finansåret 2020.
Forslaget trækker i retning af at mindske indkomstforskel‐
lene. Med forslaget foreslås det at ophæve en skatteudgift
svarende til den umiddelbare provenuvirkning. Forslaget har
ikke provenumæssige konsekvenser for kommunerne og re‐
gionerne.
De foreslåede regler lever op til de syv principper for digi‐
taliseringsklar lovgivning.
3.1.2 Retskrav på henstand med bo og gaveafgift
Med lovforslaget foreslås det at give retskrav på henstand
med bo- og gaveafgift ved overdragelse af en erhvervsvirk‐
somhed. Idet henstandsbeløbet forrentes med en rente sva‐
rende til markedsrenten, forventes retskravet ikke at have
statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ikke provenumæssige konsekvenser for
kommunerne og regionerne.
De foreslåede regler lever op til de syv principper for digi‐
taliseringsklar lovgivning.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forhøjelsen af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af er‐
hvervsvirksomhed til den almindelige bo- og gaveafgiftssats
på 15 pct. samt indførelsen af en ændret henstandsordning
med retskrav på henstand og afdragsvis betaling af afgiften
på op til 30 år med en markedsrente svarende til kassekredit‐
renten uden sikkerhedsstillelse for ikke-finansielle virksom‐
heder skønnes at medføre løbende administrative omkost‐
ninger på 7,3 mio. kr. i 2020 og 2021 og herefter 4,1 mio.
kr. årligt. Hertil kommer forventede systemudviklingsom‐
kostninger på 0,2 mio. kr. i 2021.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den foreslåede forhøjelse af bo- og gaveafgiften vil øge
beskatningen i forbindelse med generationsskifte af en er‐
hvervsvirksomhed, hvilket isoleret set vil øge likviditetsbe‐
lastningen for virksomheder, der overdrages inden for fami‐
lien.
Med lovforslaget foreslås det imidlertid samtidig at indfø‐
re et retskrav på henstand, således at beskatningen kan af‐
drages gradvis over 30 år, hvilket i vidt omfang begrænser
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0007.png
7
likviditetsbelastningen i forbindelse med generationsskiftet.
De foreslåede regler forventes ikke i øvrigt at have nævne‐
værdige konsekvenser for erhvervslivet. De foreslåede reg‐
ler vurderes ikke at indeholde regulering, der er relevant i
forhold til principperne for agil erhvervsrettet regulering.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Adgangen til at vælge henstand med betaling af bo- og ga‐
veafgifter gælder, uanset hvor arvingen m.v. har hjemsted.
Der stilles krav om betryggende sikkerhedsstillelse for beta‐
lingen, hvis en arving eller gavemodtager har hjemsted i en
stat, hvor afgiften ikke kan inddrives på grundlag af EU´s
inddrivelsesdirektiv eller OECD og Europarådets konven‐
tion om administrativ bistand i skattesager. På dette grund‐
lag vurderes lovforslaget at være i overensstemmelse med
EU-retten.
9. Sammenfattende skema
Lovforslaget indeholder herudover ikke EU-retlige aspek‐
ter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 20. no‐
vember 2019 sendt i høring med frist til den 25. november
2019 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, agroSkat, Arbejderbevægelsens Er‐
hvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvalt‐
ningen, Business Danmark, Børsmæglerforeningen, CEPOS,
Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk Aktionærforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Er‐
hverv, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Skovforening,
Danske Advokater, Danske Ejendomsprojekt-udbyderes
Brancheforening, Den Danske Dommerforening, DI, Dom‐
stolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne,
Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Håndværksrådet, IBIS, Kraka, Landbrug & Føde‐
varer, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, SE‐
GES, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Forhøjelsen af bo- og gaveafgiften for‐
ventes at medføre et årligt merprovenu på
ca. 1,0 mia. kr. årligt.
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen
Den foreslåede forhøjelse og ændrede
henstandsordning skønnes at medføre
løbende administrative omkostninger på
7,3 mio. kr. i 2020 og 2021 og herefter
4,1 mio. kr. årligt. Hertil kommer for‐
ventede systemudviklingsomkostninger
på 0,2 mio. kr. i 2021.
Den foreslåede forhøjelse af bo- og ga‐
veafgiften vil øge beskatningen i forbin‐
delse med generationsskifte af en er‐
hvervsvirksomhed, hvilket isoleret set
vil øge likviditetsbelastningen for virk‐
somheder, der overdrages inden for fa‐
milien.
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Med lovforslaget foreslås at indføre et
retskrav på henstand, således at beskat‐
ningen kan afdrages gradvis over 30 år,
hvilket i vidt omfang begrænser likvidi‐
tetsbelastningen i forbindelse med genera‐
tionsskiftet.
Ingen
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐ Ingen
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Adgangen til at vælge henstand med betaling af bo- og gaveafgifter gælder, uanset
hvor arvingen m.v. har hjemsted. Der stilles krav om betryggende sikkerhedsstillelse
for betalingen, hvis en arving eller gavemodtager har hjemsted i en stat, hvor afgiften
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0008.png
8
ikke kan inddrives på grundlag af EU´s inddrivelsesdirektiv eller OECD og Europa‐
rådets konvention om administrativ bistand i skattesager.
På dette grundlag vurderes lovforslaget at være i overensstemmelse med EU-retten.
Lovforslaget indeholder herudover ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end mini‐
mumskrav i EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler betales en nedsat boafgift for den
del af arvebeholdningen, der udgøres af erhvervsvirksom‐
hed. Boafgiften udgør 13 pct. i boer vedrørende personer,
der er afgået ved døden i 2016 eller 2017, 7 pct. i boer ved‐
rørende personer, der er afgået ved døden i 2018, 6 pct. i bo‐
er vedrørende personer, der er afgået ved døden i 2019, og 5
pct. i boer vedrørende personer, der afgår ved døden i 2020
eller senere. Den nedsatte boafgift finder tilsvarende anven‐
delse for boer efter personer, for hvilke der afsiges dødsfald‐
skendelse eller dødsformodningsdom i de anførte år.
Det foreslås i nr. 1 at ændre boafgiftslovens
§ 1 a, stk. 1,
1. pkt.,
således at boafgiftssatsen vedrørende overdragelse af
erhvervsvirksomhed forhøjes til 15 pct. svarende til satsen
ved overdragelse af anden formue. I boer vedrørende perso‐
ner, der er afgået ved døden i 2020 eller senere, foreslås det
således, at modtagere af aktier og virksomheder vil skulle
betale den almindelige boafgift på 15 pct. Dette vil endvide‐
re indebære, at samme boafgiftssats skal gælde for boer efter
personer, for hvilke der afsiges dødsfaldskendelse eller
dødsformodningsdom i 2020 eller senere.
Til nr. 2
Boafgiften vedrørende overdragelse af erhvervsvirksom‐
hed nedsættes efter gældende ret gradvist i perioden 2016 til
2020, således at afgiften udgør 5 pct. i boer vedrørende per‐
soner, der afgår ved døden i 2020 eller senere, eller over for
hvem der i 2020 eller senere afsiges dødsfaldskendelse eller
dødsformodningsdom.
Det foreslås i lovforslagets nr. 2 at ændre boafgiftslovens
§ 1 a, stk. 4, 1. pkt.,
således at der af udlodninger i boer ved‐
rørende personer, der afgår ved døden i 2020 eller senere, li‐
gesom det var tilfældet før 2016, vil skulle betales den al‐
mindelige boafgift på 15 pct. Det foreslås ligeledes at ændre
§ 1 a, stk. 4, 2. pkt.,
således at samme sats skal gælde vedrø‐
rende udlodninger i boer vedrørende personer overfor hvem,
der i 2020 eller senere afsiges dødsfaldskendelse eller døds‐
formodningsdom.
JA
NEJ
X
Til nr. 3
Efter gældende ret gælder, at hvis udlodningen af aktierne
eller virksomheden fra et bo medfører et skattemæssigt tab
hos boet, så skal afgiftsnedsættelsen (forskellen mellem af‐
giftssatsen på 15 pct. og den konkret anvendte afgiftssats af
aktivets værdi) modregnes i skatteværdien af boets tabsfra‐
drag, herunder kildeartsbegrænsede tab, som boet kan ud‐
nytte, jf. boafgiftslovens § 1 b, stk. 4.
Som konsekvens af, at den nedsatte boafgift foreslås at
ophøre med virkning fra 2020, vil der fra 2020 og fremover
ikke længere kunne foreligge nogen afgiftsnedsættelse til
modregning i skatteværdien af boets tabsfradrag. Det fore‐
slås derfor i forslagets nr. 3 at ændre
§ 1 b, stk. 4, 2. pkt.,
således at der med virkning for boer vedrørende personer,
der er afgået ved døden i 2020 eller senere ikke vil skulle
ske modregning i skatteværdien af boets tabsfradrag.
Til nr. 4
Der betales efter gældende ret en nedsat gaveafgift for
overdragelse af aktier og erhvervsvirksomheder, der opfyl‐
der betingelserne for at kunne overdrages med succession,
jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, 5 og 6, eller
kildeskattelovens § 33 C, stk. 1.
Det foreslås i lovforslagets nr. 4 at ændre boafgiftslovens
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt.,
således at gaveafgiften vedrørende
overdragelse af aktier og erhvervsvirksomhed forhøjes til 15
pct. svarende til satsen ved overdragelse af anden formue.
For gaver ydet i 2020 eller senere vil der således skulle beta‐
les den almindelige boafgift på 15 pct. vedrørende overdra‐
gelser af aktier og virksomheder.
Til nr. 5
Gaveafgiften vedrørende overdragelse af erhvervsvirk‐
somhed nedsættes gradvist i perioden 2016 til 2020, således
at afgiften udgør 5 pct. for gaver, som vil blive ydet i 2020
eller senere.
Det foreslås i forslagets nr. 5 at ændre
§ 23 a, stk. 4,
såle‐
des at der for gaver ydet i 2020 eller senere, ligesom det var
tilfældet før 2016, vil skulle betales den almindelige gaveaf‐
gift på 15 pct.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0009.png
9
Til nr. 6
Hvis overdragelsen af aktierne eller virksomheden medfø‐
rer et skattemæssigt tab hos overdrageren, skal afgiftsned‐
sættelsen (forskellen mellem afgiftssatsen på 15 pct. og den
konkret anvendte afgiftssats af aktivets værdi) efter de gæl‐
dende regler modregnes i skatteværdien af overdragerens
tabsfradrag, herunder kildeartsbegrænsede tab, som overdra‐
geren kan udnytte, jf. boafgiftslovens § 23 b, stk. 4.
Som konsekvens af, at den nedsatte gaveafgift foreslås at
ophøre med virkning fra 2020, vil der fra 2020 og fremover
ikke længere kunne foreligge nogen afgiftsnedsættelse til
modregning i skatteværdien af overdragerens tabsfradrag.
Det foreslås derfor i forslagets nr. 6 at ændre
§ 23 b, stk. 4,
således at der med virkning for gaver ydet i 2020 eller sene‐
re ikke vil skulle ske modregning i skatteværdien af over‐
dragerens tabsfradrag.
Til nr. 7
Den gældende henstands- og afdragsordning for bo- og til‐
lægsboafgifter og gaveafgifter er fastsat i boafgiftslovens §
36, jf. afsnit 2.2.1. i de almindelige bemærkninger.
Afgrænsningen af de virksomheder m.v., hvor der er mu‐
lighed for at opnå henstand med betaling af bo- og gaveaf‐
gift, og den gældende rentesats, er fastsat i boafgiftslovens §
36, stk. 1 og 2. Disse regler foreslås ophævet, idet reglerne
stort set ikke har været anvendt.
De gældende regler om henstand, hvorefter henstand for‐
udsætter tilladelse fra Skatteforvaltningen, foreslås erstattet
af nye regler. Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at den arving, le‐
gatar eller gavemodtager, der som arv eller gave modtager
aktier eller en erhvervsvirksomhed, der er omfattet af aktie‐
avancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 2 og 3, jf. dog stk.
5, eller kildeskattelovens 33 C, stk. 1, skal kunne vælge at
afdrage den bo- og tillægsboafgift og gaveafgift, der hviler
på de nævnte aktiver, over en periode på op til 30 år med li‐
ge store årlige beløb regnet fra det tidspunkt, hvor afgiften
forfaldt til betaling.
Ved overdragelse af aktier vil selskabet skulle opfylde be‐
tingelserne for ikke at være en såkaldt pengetank efter reg‐
lerne i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, jf.
dog stk. 5, på overdragelsestidspunktet.
Det indebærer for det første, at overdragelsen skal udgøre
mindst 1 pct. af aktie- eller anpartskapitalen. For det andet
må virksomheden i selskabet ikke i overvejende grad bestå
af passiv kapitalanbringelse. Passiv kapitalanbringelse fore‐
ligger, hvis mindst 50 pct. af selskabets indtægter stammer
fra fast ejendom eller besiddelse af kontanter, værdipapirer
eller lignende, eller hvis mindst 50 pct. af selskabets aktiver
udgøres af sådanne aktiver, medmindre de pågældende akti‐
ver indgår i virksomhedens aktive del.
For indtægter foretages opgørelsen som den regnskabs‐
mæssige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regn‐
skabsførte indtægter opgjort som gennemsnittet af de sene‐
ste tre regnskabsår. For aktiver ses på, om handelsværdien
af selskabets ejendomme, kontanter, værdipapirer eller lig‐
nende udgør mindst 50 pct. af selskabets samlede aktiver på
overdragelsestidspunktet eller som gennemsnit over de sene‐
ste tre regnskabsår.
Det følger af forslaget, at aktier omfattet af aktieavancebe‐
skatningslovens § 34, stk. 5, 2. og 3. pkt., vil give adgang til
at vælge henstand. Det omfatter overdragelse af aktier i et
selskab, som udøver næring med køb og salg af værdipapi‐
rer eller ved finansieringsvirksomhed, hvorfor erhvervelse
af aktier i disse selskaber også vil kunne give adgang til
henstand med betaling af bo- og gaveafgift. Det vil være en
betingelse, at selskabet er omfattet af lov om finansiel virk‐
somhed eller tilsvarende for udenlandske selskaber.
Det følger ligeledes af forslaget, at erhvervelse af aktier
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 5, 1.
pkt., ligeledes vil give mulighed for at vælge henstand. Det
vil for det første betyde, at der kan vælges henstand ved er‐
hvervelse af næringsaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 17, uanset at det selskab, som der overdrages næringsakti‐
er i, har karakter af en pengetank efter aktieavancebeskat‐
ningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 6. For det andet vil der
også kunne vælges henstand ved erhvervelse af andelsbevi‐
ser m.v., jf. aktieavancebeskatningslovens § 18, uanset den
forening, der overdrages andelsbeviser i, udgør en penge‐
tank.
Ved overdragelse af en personligt ejet virksomhed skal
virksomheden være omfattet af kildeskattelovens § 33 C,
stk. 1. Det indebærer, at der skal være tale om overdragelse
af en selvstændig erhvervsvirksomhed eller en andel heraf.
Udlejning af anden fast ejendom end fast ejendom, som ef‐
ter ejendomsvurderingsloven anses for landbrugs- eller
skovejendom, anses i denne forbindelse ikke for erhvervs‐
virksomhed.
Ved forslaget foreslås således et retskrav på henstand
uden sikkerhedsstillelse, hvis de fastsatte betingelser er op‐
fyldt. Skatteforvaltningen skal ikke derudover foretage en
skønsmæssig vurdering af, om der er behov for henstand af
hensyn til virksomhedens fortsatte beståen.
Det foreslås i
stk. 1, 2. pkt.,
at henstandsbeløbet vil skulle
forrentes med en rentesats svarende til standardrenten i sel‐
skabsskattelovens § 11 B, stk. 2. Standardrenten udgør for
2019 2,7 pct. Endvidere foreslås, at renten forfalder til beta‐
ling samtidig med det årlige afdrag.
Standardrenten beregnes efter nærmere regler på grundlag
af et simpelt gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank
opgjorte kassekreditrente for ikkefinansielle selskaber i må‐
nederne juli, august og september forud for det til indkomst‐
året svarende kalenderår.
Det foreslås i
stk. 1, 3. pkt.,
at valg af henstand med beta‐
ling af boafgift skal meddeles skifteretten samtidig med ind‐
sendelse af boopgørelsen, jf. lov om skifte af dødsboer, og
valg af afdragsordning for betaling af gaveafgift skal med‐
deles Skatteforvaltningen samtidig med indsendelse af gave‐
anmeldelsen, jf. boafgiftslovens § 26.
Reglerne om indsendelse af boopgørelse fremgår af §§ 31
og 32 i lov om skifte af dødsboer for privat skiftede boer og
af §§ 66-68 for bobestyrerboer. Boafgifterne forfalder ifølge
boafgiftslovens § 19 til betaling 4 uger efter, at boet har
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0010.png
10
modtaget afgiftsopkrævningen, med sidste rettidige beta‐
lingsdag 14 dage senere. Falder den sidste rettidige beta‐
lingsdag på en helligdag eller lørdag, forlænges fristen til
den følgende hverdag.
Gaveafgift forfalder ifølge boafgiftslovens § 30 til beta‐
ling samtidig med indgivelse af gaveanmeldelsen. Afgifts‐
pligten af gaver, der i et kalenderår er modtaget ud over
bundgrænsen i boafgiftslovens § 22, indtræder ved modta‐
gelsen af gaven. Gavegiver og gavemodtager skal senest den
1. maj i det følgende år indgive anmeldelse om gaven og
dens afgiftspligtige værdi til Skatteforvaltningen.
I meddelelsen til skifteretten eller Skatteforvaltningen skal
angives den periode, dvs. det antal år, som afgiften vælges
afdraget over, herunder størrelsen af det årlige afdrag. Er der
valgt en afdragsperiode, der er kortere end 30 år, kan perio‐
den efterfølgende begæres forlænget til i alt 30 år med virk‐
ning for det resterende afgiftsbeløb.
I
stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
foreslås det, at har en arving, legatar
eller gavemodtager hjemsted i et land, der ikke er omfattet
af overenskomst af 7. december 1989 mellem de nordiske
lande om bistand i skattesager, EU´s inddrivelsesdirektiv el‐
ler som ikke yder bistand til inddrivelse efter OECD og
Europarådets konvention om administrativ bistand i skatte‐
sager, er anvendelsen af stk. 1 betinget af, at der over for
Skatteforvaltningen stilles betryggende sikkerhed for beta‐
ling af afgiften.
Sikkerheden skal stå i passende forhold til afgiftsbeløbet
og kan stilles i form af aktier, obligationer, der er optaget til
handel på et reguleret marked, bankgaranti eller anden be‐
tryggende sikkerhed.
Dette er begrundet i, at adgangen til at vælge henstand
med betaling af bo- og gaveafgifter gælder, uanset hvor ar‐
vingen m.v. har hjemsted. Hvis arvingen har hjemsted i ud‐
landet, foreslås det, at der skal stilles sikkerhed for afgiften,
hvis det pågældende udland ikke er forpligtet til at yde Skat‐
teforvaltningen bistand til at inddrive afgiften i tilfælde af
misligholdelse, herunder manglende betaling ved bortfald af
henstanden.
I stk.
2, 3.
og
4. pkt.,
foreslås det, at har arvingen, legata‐
ren eller gavemodtageren hjemsted i et land, der er omfattet
af overenskomsten, direktivet eller konventionen nævnt i 1.
pkt., og flytter denne efterfølgende til et land, der ikke er
omfattet af nævnte overenskomst, direktiv eller konvention,
forfalder afgiften til betaling, medmindre der stilles betryg‐
gende sikkerhed, jf. 2. pkt.
Har personen hjemsted i et land, der ikke er omfattet af
overenskomsten, direktivet eller konventionen nævnt i 1.
pkt., og flytter personen efterfølgende til et land, der er om‐
fattet af nævnte overenskomst, direktiv eller konvention, fri‐
gives den stillede sikkerhed efter anmodning.
Dette indebærer, at der tages hensyn for den situation,
hvor arvingen efterfølgende flytter til et land, der ikke yder
administrativ bistand i skattesager, hvilket vil udløse pligt til
at stille sikkerhed for afgiften. Hvis arvingen oprindeligt har
stillet sikkerhed for betaling af afgiften, og arvingen flytter
til et land, der yder administrativ bistand i skattesager, vil
sikkerheden kunne frigives.
Til § 2
Til nr. 1
Efter gældende ret behandles klager over Skatteforvaltnin‐
gens afgørelser om ændret fordeling af arvebeholdningen
mellem afgiftsgrundlaget for erhvervsvirksomheder og den
øvrige del af arvebeholdningen efter boafgiftslovens § 12 a,
der ikke vedrører værdiansættelse efter boafgiftslovens § 12,
af skatteankenævnene, jf. skatteforvaltningslovens § 5, stk.
1, nr. 11.
Det foreslås i nr. 1 at ophæve § 5, stk. 1, nr. 11.
Med den foreslåede tilbagerulning af afgiftsnedsættelsen
ved overdragelse af aktier og erhvervsvirksomheder vil der
med virkning fra 2020 skulle betales den samme boafgift for
aktier og erhvervsvirksomheder som for andre aktiver. Ar‐
vebeholdningen vil således ikke længere skulle fordeles
mellem erhvervsvirksomhed og øvrig formue, og der vil
derfor kun være ét afgiftsgrundlag for boafgiften. Der vil
derfor med virkning fra 2020 ikke længere skulle træffes af‐
gørelse om fordeling af arvebeholdningen mellem erhvervs‐
virksomheder og øvrig formue. Det forslås derfor at klage‐
adgangen ophæves.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1, nr. 7, har virkning for henstand
med bo- og gaveafgift vedrørende gaver ydet fra og med den
1. januar 2020 og udlodninger fra boer vedrørende personer,
der er afgået ved døden den 1. januar 2020 eller senere, og
for personer, for hvilke der er afsagt dødsfaldskendelse eller
dødsformodningsdom den 1. januar 2020 eller senere.
Forslaget indebærer, at de foreslåede regler om retskrav
på henstand med betaling af bo- og gaveafgift vil omfatte
arv og gaver, som vil blive omfattet af den foreslåede af‐
giftsforhøjelse til 15 pct.
Det foreslås i
stk. 3,
at klageadgangen til skatteankenæv‐
nene over afgørelser om fordeling af arvebeholdning mel‐
lem afgiftsgrundlaget for erhvervsvirksomheder og den øvri‐
ge del af arvebeholdningen afskaffes med virkning for boer
vedrørende personer afgået ved døden den 1. januar 2020 el‐
ler senere, og for personer, for hvilke der er afsagt dødsfald‐
skendelse eller dødsformodningsdom den 1. januar 2020 el‐
ler senere.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi
de love, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i
kraft for Færøerne eller Grønland.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0011.png
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende lov
Lovforslaget
§1
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af
12. januar 2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 683
af 8. juni 2017 og § 7 i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
§ 1 a.
Boafgiften betales med den i stk. 4 anførte sats
af værdien af aktier og virksomheder, der tilfalder
en fysisk person, der opfylder betingelserne i
dødsboskattelovens § 36, stk. 1, for succession i
det overdragne, og som efter dødsboskattelovens §
37, stk. 1, 1. og 2. pkt., kan succedere med hensyn
til værdier, der overstiger modtagerens andel i bo‐
et, og som ikke er omfattet af den personkreds,
hvor der skal betales tillægsboafgift af arv. Hvis
afdøde ikke har efterladt sig afkom, finder 1. pkt.
tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder,
som tilfalder afdødes søskende og disses børn og
børnebørn, hvorefter reglerne om tillægsboafgift
ikke finder anvendelse.
Stk. 2-3.
- - -
Stk. 4.
Boafgiften efter stk. 1 udgør 13 pct. i boer
vedrørende personer, der er afgået ved døden i
2016 eller 2017, 7 pct. i boer vedrørende personer,
der er afgået ved døde i 2018, 6 pct. i boer vedrø‐
rende personer, der er afgået ved døden i 2019 og
5 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået
ved døden i 2020 eller senere. 1 pkt. finder tilsva‐
rende anvendelse for boer efter personer, for hvil‐
ke der afsiges dødsfaldskendelse eller dødsfor‐
modningsdom i anførte år.
§ 1 b. - - -
Stk. 4.
Har overdragelsen af et aktiv omfattet af
§ 1 a, stk. 1 medført et skattemæssigt tab, der kan
udnyttes af boet, modregnes den i 2. pkt. anførte
procentsats af aktivets værdi i skatteværdien af ta‐
bet ved opgørelsen af boets skattepligtige ind‐
komst. Procentsatsen udgør 2 pct. i boer vedrøren‐
1.
I
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Boafgiften beta‐
les« til: »I boer vedrørende personer, der er afgået
ved døden i 2016, 2017, 2018 eller 2019, betales
boafgiften«.
2.
I
§ 1 a, stk. 4, 1. pkt.,
ændres
»2018,«
til
»2018
og«, og
»og
5 pct. i boer vedrørende personer, der
er afgået ved døden i 2020 eller senere« udgår.
3.
I
§ 1 b, stk. 4, 2. pkt.,
ændres
»2018,«
til:
»2018
og«, og
»og
10 pct. i boer vedrørende personer,
der er afgået ved døden i 2020 eller senere« udgår.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0012.png
12
de personer, der er afgået ved døden i 2016 eller
2017, 8 pct. i boer vedrørende personer, der er af‐
gået ved døden i 2018, 9 pct. i boer vedrørende
personer, der er afgået ved døden i 2019 og 10 pct.
i boer vedrørende personer, der er afgået ved dø‐
den i 2020 eller senere.
§ 23 a.
Gaveafgiften betales med den i stk. 4 anførte
sats af værdien af aktier og virksomheder, der op‐
fylder betingelserne for at kunne overdrages med
succession, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34,
stk. 1, 5 og 6, eller kildeskattelovens § 33 C, stk.
1. Hvis gavegiver ikke har afkom, finder 1. pkt.
tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder,
som tilfalder gavegivers søskende og disses børn
og børnebørn.
Stk. 2-3.
- - -
Stk. 4.
Gaveafgiften efter stk. 1 udgør 13 pct. for
gaver ydet i 2016 og 2017, 7 pct. for gaver ydet i
2018, 6 pct. for gaver ydet i 2019 og 5 pct. for ga‐
ver ydet i 2020 eller senere.
§ 23 b.
- - -
Stk. 4.
Har overdragelsen af et aktiv ved gave
omfattet af § 23 a, stk. 1, medført et skattemæssigt
tab, der kan udnyttes af overdrageren i det ind‐
komstår, hvori overdragelsen finder sted, modreg‐
nes den i 2. pkt. anførte procentsats af gavens vær‐
di i skatteværdien af tabet ved opgørelsen af over‐
dragerens skattepligtige indkomst. Procentsatsen,
jf. 1. pkt., udgør 2 pct. for gaver ydet i 2016 eller
2017, 8 pct. for gaver ydet i 2018, 9 pct. for gaver
ydet i 2019 og 10 pct. for gaver ydet i 2020 eller
senere.
§ 36.
Told- og skatteforvaltningen kan give henstand
med betaling af bo- og tillægsboafgift og gaveaf‐
gift eller tillade afdragsvis betaling af afgiften
vedrørende fast ejendom uden tidsbegrænsning og
i indtil 15 år for en selvstændig erhvervsvirksom‐
hed og hovedaktionæraktier og -anparter, når det
skønnes rimeligt af hensyn til kapitalforholdene i
virksomheden og dennes fortsatte beståen. Der
kan stilles krav om betryggende sikkerhed for af‐
4.
I
§ 23 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»Gaveafgiften
betales« til:
»For
gaver ydet i 2016, 2017, 2018 el‐
ler 2019 betales gaveafgiften«.
5.
I
§ 23 a, stk. 4,
ændres
»2018,«
til:
»2018
og«,
og
»og
5 pct. for gaver ydet i 2020 eller senere«
udgår.
6.
I
§ 23 b, stk. 4, 2. pkt.,
ændres
»2018,«
til:
»2018
og«, og
»og
10 pct. for gaver ydet i 2020
eller senere« udgår.
7.
§ 36
stk. 1 og 2, affattes således:
»En
arving, legatar eller gavemodtager, der som
arv eller gave modtager aktier eller en erhvervs‐
virksomhed, der opfylder betingelserne i aktie‐
avancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, jf. stk.
5, 2. og 3. pkt. eller kildeskattelovens § 33 C, stk.
1, kan vælge at afdrage den bo- og tillægsboafgift
oggaveafgift, der hviler på de nævnte aktiver over
en periode på op til 30 år med lige store årlige af‐
drag regnet fra det tidspunkt, hvor afgiften forfaldt
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0013.png
13
gifterne. Henstandsbeløbet forrentes med en rente‐
sats på 1 pct. p.a. over Nationalbankens diskonto,
dog mindst med 3 pct. p.a.
Stk. 2.
Den arving, legatar eller gavemodtager,
der som arv eller gave modtager skov, kan kræve,
at der gives henstand m.v. efter stk. 1 for de på
skoven hvilende boafgifter eller gaveafgift.
Stk. 3-6.
- - -
til betaling. Henstandsbeløbet forrentes med en
rentesats svarende til standardrenten i selska‐
bsskattelovens § 11 B, stk. 2, og renten forfalder
til betaling samtidig med det årlige afdrag. Valg af
afdragsordning for betaling af boafgifter skal med‐
deles skifteretten med indsendelse af boopgørel‐
sen, jf. lov om skifte af dødsboer, og valg af af‐
dragsordning for betaling af gaveafgift skal med‐
deles told- og skatteforvaltningen samtidig med
indsendelse af gaveanmeldelsen, jf. § 26.
Stk. 2.
Har en arving, legatar eller gavemodtager
hjemsted i et land, der ikke er omfattet af overens‐
komst af 7. december 1989 mellem de nordiske
lande om bistand i skattesager, Rådets direktiv
2010/24/EU af 16. marts 2010 eller OECD og
Europarådets konvention om administrativ bistand
i skattesager, er anvendelsen af stk. 1 betinget af,
at der over for told- og skatteforvaltningen stilles
betryggende sikkerhed for betaling af afgiften.
Sikkerheden skal stå i passende forhold til afgifts‐
beløbet og kan stilles i form af aktier, obligationer,
der er optaget til handel på et reguleret marked,
bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed.
Har arvingen, legataren eller gavemodtageren
hjemsted i et land, der er omfattet af overenskom‐
sten, direktivet eller konventionen nævnt i 1. pkt.,
og flytter denne efterfølgende til et land, der ikke
er omfattet af nævnte overenskomst, direktiv eller
konvention, forfalder afgiften til betaling, med‐
mindre der stilles betryggende sikkerhed, jf. 2.
pkt. Har personen hjemsted i et land, der ikke er
omfattet af overenskomsten, direktivet eller kon‐
ventionen nævnt i 1. pkt., og flytter personen ef‐
terfølgende til et land, der er omfattet af nævnte
overenskomst, direktiv eller konvention, frigives
den stillede sikkerhed efter anmodning.
§2
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 678 af 31. maj 2018, som ændret ved § 23 i lov
nr. 1555 af 19. december 2017, § 7 i lov nr. 278 af
17. april 2018, § 12 i lov nr. 1130 af 11. septem‐
ber 2018 og § 6 i lov nr. 1726 af 27. december
2018, foretages følgende ændring:
§ 5.
1.
§ 5, stk. 1, nr. 11,
ophæves.
L 76 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109301_0014.png
14
Skatteankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelse vedrørende fysiske
personer og dødsboer om:
1-10) - - -
11) Boafgiftslovens § 12 a, der ikke vedrører
værdiansættelse efter boafgiftslovens § 12.
Stk. 2.
- - -