Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 Bilag 4, L 75 A Bilag 4, L 75 B Bilag 4
Offentligt
2118610_0001.png
5. december 2019
J.nr. 2019-6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 75 - Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftslo-
ven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti
m.v. og opkrævningsloven (Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og tobak).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, lov
om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på uden-
landske konti m.v. og opkrævningsloven (Forhøjelse af afgiften på bæreposer,
engangsservice og tobak). (L 75)
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 2 b, nr. 1,
ændres »20 kr.« til: »30 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 2 b, nr. 2,
ændres »44 kr.« til: »66 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 2 c, stk. 2,
ændres »38,40 kr.« til:
»57,60 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Til § 2
4)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 1,
ændres »138,00 øre«
til: »173,79 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 2,
ændres »938,50 kr.« til:
»1.300,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
6)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 3,
ændres »988,50 kr.« til:
»1.350,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Side 2 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0003.png
7)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 1-3,
ændres »157,75 øre«
til: »193,54 øre«, »1.138,50 kr.« ændres til: »1.500,90 kr.« og »1.188,50 kr.« æn-
dres til: »1.550,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
8)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 7, stk. 1,
ændres »69,3 øre« til:
»101,01 øre«, og »157,6 øre« ændres til: »202,90 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
9)
I den under
nr. 8
foreslåede ændring af
§ 7, stk. 1,
ændres »86,8 øre« til:
»118,51 øre«, og »182,6 øre« ændres til: »227,90 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Til § 3
10)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1,
ændres »87 kr. og 77 øre«
til: »113 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
11)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 2,
ændres »319 kr. og 05 øre«
til: »410 kr. og 76 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
12)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 13
ændres i
stk. 1
»101 kr. og 70 øre«
til: »126 kr. og 93 øre«, og i
stk. 2
ændres »369 kr. og 66 øre« til: »461 kr. og 37
øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Til § 6
13)
I
stk. 3
ændres »2021« til: »2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
14)
I
stk. 4, 2. pkt.,
ændres »2021« til: »2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Side 3 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0004.png
15)
I
stk. 16
og
17
ændres »31. december 2020« til: »31. december 2021«, »275«
ændres til: »640« og »1. januar 2021« ændres til: »1. januar 2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
16)
I
stk. 18, 1. pkt., stk. 19, 1. pkt., stk. 20, 1. pkt., stk. 21, 1. pkt., stk. 22, 1. pkt.,
og stk. 23, 1. pkt.,
ændres »275« til: »640«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 15]
17)
Efter stk. 23 indsættes som nye stykker:
»Stk. 01.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2019 til og med den 31. marts
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020.
Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 02.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2020 til og med den 31. marts
2020, for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug,
tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksom-
heden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, ud-
gangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 03.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange
styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempel-
mærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk
cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempel-
mærker pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020.
Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 04.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020,
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages
der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt
i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har
ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. sep-
tember 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 05.
For virksomheder, der pr. den 1. juli 2020 til og med den 30. september
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor
Side 4 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0005.png
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. decem-
ber 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 06.
For virksomheder, der pr. den 1. juli 2020 til og med den 30. september
2020, for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug,
tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksom-
heden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, ud-
gangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 07.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2020 til og med den 31. decem-
ber 2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts
2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 08.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2020 til og med den 31. decem-
ber 2020, for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til for-
brug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos
virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17,
udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og
med den 30. april 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 09.
For virksomheder, der pr. den 1. januar 2021 til og med den 31. marts
2021 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor
mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021.
Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 010.
For virksomheder, der pr. den 1. januar 2021 til og med den 31. marts
2021, for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug,
tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksom-
heden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, ud-
gangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
Side 5 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0006.png
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 011.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange
styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempel-
mærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk
cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempel-
mærker pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021.
Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 012.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021,
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages
der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt
i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har
ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. sep-
tember 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 15]
18)
I
stk. 24
og
25,
ændres »1. oktober 2019« til: »30. juni 2021«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 17]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet har den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven
for 2020, hvor det er aftalt at tredoble afgiften på bæreposer og engangsservice i
forhold til det gældende niveau. Forhøjelsen vil nedbringe mængden af affald
mængden af affald og derved omfanget af plastik i Danmark.
Samlet skønnes forslaget at reducere mængden af affald med ca. 6.000 ton. Det vil
understøtte den grønne omstilling.
I lovforslagets § 1, nr. 2-4, foreslås det, at emballageafgiften på bæreposer og en-
gangsservice fordobles, så emballageafgiften på bæreposer af papir og plast vil ud-
gøre henholdsvis 20 kr. pr. kg og 44 kr. pr. kg, mens afgiften på engangsservice vil
udgøre 38,40 kr. pr. kg.
Side 6 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0007.png
Aftaleparterne ønsker at forhøje afgiften på bæreposer og engangsservice yderli-
gere i forhold til den i lovforslaget foreslåede forhøjelse.
Det foreslås derfor at ændre lovforslaget, så afgiften på bæreposer af papir og plast
vil udgøre henholdsvis 30 kr. pr. kg og 66 kr. pr. kg, mens afgiften på engangsser-
vice vil udgøre 57,60 kr. pr. kg.
Provenumæssige konsekvenser
Tredoblingen af emballageafgiften på bæreposer og på engangsservice skønnes
samlet set at indbringe et varigt umiddelbart merprovenu på ca. 445 mio. kr., jf. ta-
bel 1. Finansårsvirkningen i 2020 skønnes at udgøre 305 mio. kr.
Tabel 1. Tredobling af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice
Va- Finansår
rigt
2020
445
305
440
-
205
-
Mio. kr. (2020-niveau)
2020 2021 2022 2023 2024 2025
Umiddelbar virkning
665 615 600 590 580 570
Virkning efter tilbageløb
655 605 595 585 575 565
Virkning efter tilbageløb og 295 275 275 260 260 260
adfærd
Sammenlignet med lovforslaget skønnes ændringsforslaget at medføre et merpro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 90 mio. kr. i 2020 faldende til 80 mio. kr. i
2025 og 65 mio. kr. varigt.
Med ændringsforslaget skønnes en typisk bærepose inkl. moms at blive ca. 1 kr.
dyrere, mens prisen på engangsservice skønnes at stige med ca. 30 pct. Den afledte
effekt på forbruget forventes derved at være større som følge af ændringsforslaget.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om tredobling af emballageafgiften på bæreposer vil tilskynde forbru-
gerne til at genbruge poser og skønnes at nedbringe forbruget af bæreposer med
knap 40 pct. I 2020 svarer det til en reduktion af mængden af plastaffald på ca.
2.600 t samt en reduktion af mængden af papiraffald på ca. 800 t.
Tilsvarende skønnes forslaget om tredobling af emballageafgiften på engangsser-
vice at nedbringe forbruget af engangsservice med ca. 30 pct., svarende til en re-
duktion af affaldsmængden på 2.600 t årligt. Forslaget skønnes samlet at reducere
affaldsmængderne med ca. 6.000 t i 2020.
Til nr. 4-7
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet har den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven
for 2020 med en række initiativer, herunder en styrkelse af indsatsen mod rygning.
Side 7 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0008.png
Afgiftsforhøjelserne skal være med til at styrke indsatsen over for særligt børns og
unges rygning. Højere priser er ifølge forskningen det mest effektive tiltag til at
begrænse rygning blandt børn og unge.
I lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås det, at afgiften på cigaretter, groftskåret røgto-
bak og fintskåret røgtobak forhøjes pr. 1. april 2020. Det foreslås, at afgiften kom-
mer til at udgøre 138,00 øre pr. styk for cigaretter, 938,50 kr. pr. kilogram for
groftskåret røgtobak og 988,50 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
Aftaleparterne ønsker at forhøje afgiften på cigaretter yderligere i forhold til den i
lovforslaget foreslåede forhøjelse, så afgiften kommer til at stige med 14 kr. inkl.
moms for en pakke med 20 styk cigaretter den 1. april 2020. Dermed kommer en
pakke cigaretter til at koste ca. 55 kr.
Det foreslås derfor at forhøje afgifterne yderligere pr. 1. april 2020, således at af-
giften kommer til at udgøre 173,79 øre pr. styk for cigaretter, 1.300,90 kr. pr. kilo-
gram for groftskåret røgtobak og 1.350,90 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
Med ændringsforslaget foreslås en gennemsnitlig prisstigning på 14 kr. inkl. moms
pr. 20 styk cigaretter og en tilsvarende gennemsnitlig prisstigning på 14 kr. inkl.
moms pr. 20 g fintskåret røgtobak svarende til 20 styk hjemmerullede cigaretter,
dvs. den samme gennemsnitlige prisstigning, som foreslås for 20 styk cigaretter.
Prisstigningen på groftskåret røgtobak sikrer, at prisforskellen mellem fint- og
groftskåret røgtobak fastholdes.
I lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det at forhøje afgifterne for cigaretter, groftskåret
røgtobak og fintskåret røgtobak for anden gang pr. 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker at den anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne skal træde
i kraft den 1. januar 2022. Aftaleparterne ønsker at fastholde den anden afgiftsstig-
nings størrelse, således at den fortsat bliver 5 kr. inkl. moms for en pakke med 20
styk cigaretter.
Det foreslås på den baggrund, at afgifterne forhøjes pr. 1. januar 2022, således, at
de kommer til at udgøre 193,54 øre pr. styk for cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilo-
gram for groftskåret røgtobak og 1.550,90 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
Dermed kommer en pakke cigaretter til at koste ca. 60 kr.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget for så vidt angår afgifts-
forhøjelserne på cigaretter og fint- og groftskåret røgtobak i april 2020 og igen i ja-
nuar 2022 fremgår i tabel 2 nedenfor.
Side 8 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0009.png
Tabel 2. Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak svarende til ca. 14 kr.
prisstigning pr. 20 styk 1. april 2020 og 5 kr. prisstigning igen 1. januar 2022.
Va- Finansår
2020 2021 2022 2023 2024 2025 rigt
2020
2.425 3.125 4.100 3.975 3.850 3.725 3.725
375
2.375 3.075 4.050 3.925 3.800 3.675 3.675
-
500
650
475
475
450
450
450
-
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og
adfærd
Sammenlignet med lovforslaget skønnes ændringsforslaget at medføre et merpro-
venu efter tilbageløb og adfærd på omkring 125 mio. kr. i 2020, 25 mio. kr. i 2021
og et mindreprovenu på omkring 100 mio. kr. årligt herefter.
Finansårseffekten i 2020 som følge af ændringsforslaget skønnes at udgøre knap
375 mio. kr., hvilket er ca. 75 mio. kr. mere end i lovforslaget.
De afledte adfærdseffekter som følge af ændringsforslaget forventes at være større
end i lovforslaget. Således forventes grænsehandlen med cigaretter at stige fra 250
mio. stk. til ca. 940 mio. stk., mens grænsehandlen med røgtobak forventes at stige
fra 200 mio. gram til ca. 275 mio. gram. Det er henholdsvis ca. 360 mio. stk. og
ca. 35 mio. gram mere end som følge af lovforslaget.
Den afledte effekt på forbruget forventes ligeledes at være større som følge af æn-
dringsforslaget. Forbruget af cigaretter og røgtobak forventes således at falde med
knap 20 pct. efter den fulde afgiftsforhøjelse i 2022 mod knap 10 pct. ved den
fulde afgiftsforhøjelse i 2021 i lovforslaget.
Værnsreglerne i ændringsforslaget har ligesom i lovforslaget til hensigt at undgå
uhensigtsmæssig lageropbygning af cigaretter og tobak til gammel afgift op til af-
giftsforhøjelserne i april 2020 og januar 2022.
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget vedrørende tobaksafgiftsforhøjelserne vurderes at medføre ad-
ministrative omkostninger for Skatteforvaltningen på ca. 11,5 mio. kr. i 2020, ca.
11 mio. kr. i 2021 og ca. 10 mio. kr. årligt i 2022 og frem til sagsbehandling og
kontrol.
Til nr. 8-12
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet har den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven
for 2020 med en række initiativer, herunder en styrkelse af indsatsen mod rygning.
Afgiftsforhøjelserne skal være med til at styrke indsatsen over for særligt børns og
Side 9 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0010.png
unges rygning. Højere priser er ifølge forskningen det mest effektive tiltag til at
begrænse rygning blandt børn og unge.
I lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at styk- og minimumsafgiften forhøjes på ci-
garer, cerutter og cigarillos pr. 1. april 2020.
Aftaleparterne ønsker, at afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos kommer til at
stige yderligere i forhold til den i lovforslaget foreslåede forhøjelse. Aftale par-
terne ønsker, at forhøjelsen kommer til at svare til forhøjelserne for cigaretter og
røgtobak, således at den forhøjes til ca. 14 kr. pr. 1. april 2020 for at undgå uhen-
sigtsmæssige prisforskelle i prisen på cigaretter og cigarillosprodukter, som min-
der om cigaretter.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos
pr. 1. april 2020, således at de kommer til at udgøre 101,01 øre pr. styk i stykafgift
og 202,90 øre pr. styk i minimumsafgift. Ændringsforslaget har til formål at for-
høje stykafgiften og minimumsafgiften på cigarer, cerutter og cigarillos. Afgiften
for disse tobaksvarer forhøjes således samtidig med forhøjelsen af afgifterne for
cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag nr. 4-6.
I lovforslagets § 2, nr. 8, foreslås det, at styk- og minimumsafgiften på cigarer, ce-
rutter og cigarillos forhøjes pr. 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker at den anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne træder i
kraft den 1. januar 2022. Aftaleparterne ønsker at fastholde den anden afgiftsstig-
nings størrelse, således at den fortsat er 5 kr. En cigar kommer efter den samlede
prisstigning til at koste knapt 1 kr. mere fra og med 1. januar 2022.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos
pr. 1. januar 2022, således at de kommer til at udgøre 118,51 øre pr. styk i stykaf-
gift og 227,90 øre i minimumsafgift. Ændringsforslaget har til formål at forhøje
stykafgiften og minimumsafgiften på cigarer, cerutter og cigarillos. Afgiften for
disse tobaksvarer vil således blive forhøjet samtidig med forhøjelsen af afgifterne
for cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag nr. 7.
I lovforslagets § 3, nr. 1 og 2, foreslås det at forhøje afgiften på kardusskrå og snus
til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., til 87,
77 kr. pr. kilogram og på anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter
lov om tobaksvarer m.v., til 319,5 kr. pr. kilogram fra og med den 1. april 2020.
Aftaleparterne ønsker, at afgiften på kardusskrå og snus til nasalt brug samt anden
røgfri tobak forhøjes yderligere i forhold til den i lovforslaget foreslåede forhø-
jelse. Aftaleparterne ønsker, at forhøjelsen svarer til ca. 14 kr. pr. 1. april 2020, for
at undgå uhensigtsmæssige prisforskelle i prisen på cigaretter og røgfri tobakspro-
dukter. Dermed sikres det, at der ikke sker utilsigtet substitution til disse produk-
ter.
Side 10 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0011.png
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgiften på kardusskrå og snus til nasalt
brug samt afgiften på røgfri tobak pr. 1. april 2020, således at den kommer til at
udgøre 113 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug og 410,76 kr. pr.
kilogram for røgfri tobak. Ændringsforslaget har til formål at forhøje afgiften på
røgfri tobak. Afgiften for disse tobaksvarer forhøjes samtidig med forhøjelsen af
afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag nr. 4-6.
I lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås det at nyaffatte § 13 i lov om forskellige for-
brugsafgifter med det formål at forhøje afgiften på kardusskrå, snus til nasalt brug
samt anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer
m.v., fra og med den 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker at den anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne træder i
kraft den 1. januar 2022. Aftaleparterne ønsker at fastholde den anden afgiftsstig-
nings størrelse, således at den fortsat vil være 5 kr.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgifterne på kardusskrå og snus til nasalt
brug samt afgiften på røgfri tobak pr. 1. januar 2022, således at de kommer til at
udgøre 126,93 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug og 461,37 kr.
pr. kilogram for anden røgfri tobak. Ændringsforslaget har til formål at forhøje af-
giften på røgfri tobak Afgiften for disse tobaksvarer vil således blive forhøjet sam-
tidig med forhøjelsen af afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag
nr. 7.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget for så vidt angår afgifts-
forhøjelserne på cigarer, cerutter og cigarillos m.v., samt afgifterne på skrå, snus
og anden røgfri tobak i april 2020 og igen i januar 2022 fremgår i tabel 3 nedenfor.
Tabel 3. Forhøjelse af afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos m.v. samt afgif-
terne på skrå, snus og anden røgfri tobak svarende til ca. 14 kr. prisstigning pr. 1.
april 2020 og 5 kr. prisstigning igen 1. januar 2022.
Va-
rigt
30
30
5
Finansår
2020
3
Mio. kr. (2020-niveau)
2020 2021 2022 2023 2024 2025
Umiddelbar virkning
20
25
35
35
35 30
Virkning efter tilbageløb
20
25
35
35
35 30
Virkning efter tilbageløb og
adfærd
5
5
5
5
5
5
De afledte adfærdseffekter, som følge af ændringsforslaget, forventes at være
større end i lovforslaget, hvilket medfører at til trods for et større umiddelbart mer-
Side 11 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0012.png
provenu i ændringsforslaget sammenlignet med lovforslaget, skønnes ændringsfor-
slaget således skønnes at medføre et nogenlunde tilsvarende merprovenu opgjort
efter tilbageløb og adfærd som lovforslaget.
Finansårseffekten i 2020 som følge af ændringsforslaget skønnes at udgøre ca. 3
mio. kr., svarende til ca. 1 mio. kr. mere end i lovforslaget.
Skatteministeriet har ikke konkrete skøn for grænsehandlen med cigarer, cerutter
og cigarillos m.v. eller for grænsehandlen med skrå, snus eller røgfri tobak, der
dog på nuværende tidspunkt formodes at være begrænset. De yderligere afgiftsfor-
højelser i ændringsforslaget sammenlignet med lovforslaget skønnes dog at med-
føre en større tilskyndelse til grænsehandel med disse produkter.
Værnsreglerne i ændringsforslaget har ligesom i lovforslaget til hensigt at undgå
uhensigtsmæssig lageropbygning af cigarer, cerutter og cigarillos m.v. til gammel
afgift op til afgiftsforhøjelserne i april 2020 og januar 2022.
Til nr. 13
I lovforslagets § 6, stk. 3, foreslås det, at lovens § 2, nr. 5 og 8, og § 3, nr. 3, træ-
der i kraft den 1. januar 2021. De nævnte bestemmelser angår den anden forhøjelse
af tobaksafgifterne.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker aftaleparterne, at den anden
afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 13, at »2021« ændres til »2022«.
Ændringsforslaget har til formål at den anden forhøjelse af tobaksafgifterne.
Til nr. 14
I lovforslagets § 6, stk. 4, 2. pkt., foreslås det, at lovens § 2, nr. 5 og 8, alene har
virkning for varer, som fra og med den 1. januar 2021 udleveres til forbrug fra re-
gistrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker aftaleparterne at udskyde den
anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne, så den først træder i kraft den 1. januar
2022.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 14, at »2021« ændres til »2022«.
Ændringsforslaget har til formål at udskyde den anden forhøjelse af tobaksafgif-
terne.
Til nr. 15
I lovforslagets § 6, stk. 16 og 17, foreslås det, at der indsættes en værnsregel i for-
bindelse med den i lovforslaget foreslåede afgiftsforhøjelse den 1. januar 2021.
Side 12 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0013.png
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker aftaleparterne at udskyde den
anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne, så den først træder i kraft den 1. januar
2022.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 15 at ændre »31. december 2020« til »31.
december 2021«, »275« til »640« og »1. januar 2021« til »1. januar 2022« i lov-
forslagets § 6, stk. 16 og 17.
Det foreslås således at forlænge den foreslåede værnsregel, der regulerer virksom-
hedernes køb af stempelmærker til gammel afgift, henholdsvis deres adgang til at
lade cigarer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug til gammel afgift.
Til nr. 16
I lovforslagets § 6, stk. 18-23, præciseres den referenceperiode, som anvendes til
beregningen af virksomhedernes begrænsning, ligesom der fastsættes en reference-
periode for nyregistrerede virksomheder, som registreres efter referenceperiodens
start, og virksomheder, som for første gang lader cigarer, cerutter og cigarillos
overgå til forbrug efter referenceperiodens start.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker aftaleparterne at udskyde den
anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne, så den først træder i kraft den 1. januar
2022.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 15 at forlænge værnsreglens virkningspe-
riode.
På den baggrund foreslås det i ændringsforslag nr. 16 at ændre »275« til »640« i
lovforslagets § 6, stk. 18-23. Det betyder, at virkningsperioden forlænges fra 275
dage til 640 dage.
Det foreslåede er således en konsekvens af ændringsforslag nr. 14.
Til nr. 17
I ændringsforslag nr. 15 foreslås værnsreglens virkningsperiode forlænget. Det be-
tyder, at perioden foreslås forlænget fra den 31. december 2020 til den 31. decem-
ber 2021.
Efter lovforslagets § 6, stk. 24, er virksomheder registreret efter den 1. oktober
2019 ikke begrænset i deres køb af stempelmærker efter værnsreglen i lovforsla-
gets § 6, stk. 16.
Efter lovforslagets § 6, stk. 25, er virksomheder, som først er begyndt at lade ciga-
rer, cerutter og cigarillos, fra og med den 1. oktober 2019 ikke begrænset i deres
adgang til at lade cigarer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug efter værnsreglen
i lovforslagets § 6, stk. 17.
Side 13 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0014.png
Da den foreslåede begrænsningsperiode foreslås forlænget, foreslås det at indsætte
stk. 01-012 efter lovforslagets § 6, stk. 23. De nuværende stk. 24-26 bliver herefter
stk. 36-38.
Det foreslås i stk.
01,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. oktober 2019 til og med
den 31. marts 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 lægges til grund for den videre be-
regning i stk. 18.
Det foreslås i
stk. 02,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 31. marts 2020 er begyndt at lade
cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås
det, at perioden fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 lægges
til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i
stk. 03,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. oktober 2019 til og med
den 31. marts 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 lægges til grund for den videre be-
regning i stk. 18.
Det foreslås i stk.
04,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 er begyndt at lade ciga-
rer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås det,
at perioden fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020 lægges
til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i
stk. 05,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. juli 2020 til og med den
30. september 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020 lægges til grund for den vi-
dere beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk.
06,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020 er begyndt at lade
cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås
det, at perioden fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020
lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i
stk. 07,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. oktober 2020 til og med
den 31. december 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 lægges til grund for den vi-
dere beregning i stk. 18.
Side 14 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0015.png
Det foreslås i stk.
08,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020 er begyndt at
lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder fo-
reslås det, at perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i
stk. 09,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først
blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 31. marts 2021. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 lægges til grund for den videre be-
regning i stk. 18.
Det foreslås i stk.
010,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed
først fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 er begyndt at
lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder fo-
reslås det, at perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i
stk. 011,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed
først blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med
den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk.
012,
at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed
først fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 er begyndt at lade
cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås
det, at perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021
lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
De foreslåede stykker skal sikre, at nye virksomheder ikke får en konkurrence-
mæssig fordel ved ikke at være begrænset i deres mulighed for at købe stempel-
mærker eller i deres mulighed for at lade varer overgå til forbrug i perioden fra og
med den 1. oktober 2019, når de eksisterende virksomheder vil være begrænset af
værnsreglen.
Til nr. 18
I ændringsforslag nr. 17 foreslås det, at nye virksomheder begrænses i perioden op
til den anden afgiftsforhøjelse.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 18, at der i lovforslagets
§ 6, stk. 24
og
25,
som bliver
stk. 36
og
37,
foretages den ændring, at: »1. oktober 2019« ændres
til »30. juni 2021«.
Side 15 af 16
L 75 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2118610_0016.png
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 17, hvor virksomheder,
der registreres frem til den 30. juni 2021, foreslås at blive begrænset, ligesom virk-
somheder ligeledes foreslås at blive begrænset, hvis de for første gang lader ciga-
rer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug i perioden op til den 30. juni 2021.
Side 16 af 16