Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 Bilag 3, L 75 A Bilag 3, L 75 B Bilag 3
Offentligt
2114390_0001.png
28. november 2019
J.nr. 2019 - 6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, lov om for-
skellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse af
skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti m.v. og opkræv-
ningsloven (Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og tobak).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Centralorganisationen
Søfart
Centralorganisationen Søfart har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
Danmarks Naturfred-
ningsforening (DNF)
DNF hilser den øgede emballage-
afgift på plast- og papirposer samt
engangsservice meget velkommen.
DNF er desuden meget positive
overfor, at afgiften på papirposer
også bliver sat op for at sikre, at
der ikke sker en uholdbar substitu-
tion fra plast til papir, da en forhø-
jet afgift vil være medvirkende til,
at forbruget af disse emballagety-
per reduceres.
DNF havde dog gerne set, at afgif-
ten havde været højere for at give
incitament til at huske egne poser
og mindske brugen af engangsser-
vice.
Regeringen ønsker at fremme den
grønne omstilling ved blandt andet
at understøtte, at der genanvendes
mere plastik og forbruges mindre,
da alt for meget plastik havner i
naturen.
Med dette lovforslag tages et skridt
i retning af at nedbringe mængden
af bæreposer og engangsservice og
i sidste ende affald. Derved bidra-
ges til den grønne omstilling.
Afgiftsforhøjelser er et middel
blandt flere
til at nå målet om
den grønne omstilling. Det er der-
for positivt, at så mange virksom-
heder, bl.a. som en del af de ned-
satte klimapartnerskaber, støtter
op herom.
DNF håber, at provenuet fra afgif-
ten vil blive kanaliseret over i mid-
ler, der kan søges til forskning i
bl.a. bedre genanvendelse og sorte-
ring af plast, og/eller til det natio-
nale Plastcenter. Det bemærkes, at
de midler, der pt. er afsat i den tid-
ligere regerings plasthandlingsplan
(50 mio. kr over 4 år), på ingen
måde rækker til de udfordringer,
der er med plast.
Provenuet fra forhøjelsen af afgif-
terne for bæreposer og engangs-
service skal finansiere offentlig vel-
færd bredt set.
Det er dog vigtigt for regeringen,
at plastikforurening bekæmpes. Af
forståelsespapiret ”En retfærdig
retning for Danmark” fremgår det
Side 2 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
derfor, at en ny plastikhandlings-
plan skal bidrage til at reducere
plastikforbruget.
Danmarks Restauranter
og Cafeer (DRC)
DRC har forståelse for, at regerin-
gen ønsker at nedbringe mæng-
derne af plastik, særligt den type
der kun anvendes én gang. DRC
bakker op omkring en udfasning af
visse materialer og produkttyper
for at fremme bæredygtige løsnin-
ger. DRC er uforstående over for,
hvorfor forslaget ikke skelner
imellem de mest miljøbelastende
materialer og de materialer, der be-
laster mindst, da en generel for-
dobling af afgiften både vil ramme
plastprodukter og engangsservice,
der er fremstillet af f.eks. bambus.
Afgiften på engangsservice har til
formål at nedbringe affaldsmæng-
den generelt på tværs af materialer.
Miljøeffekten af øget anvendelse af
miljøvenligt engangsservice skal
vurderes ud fra miljøkonsekven-
serne i hele produktets livscyklus,
herunder hvordan engangsservice
håndteres, når den bliver til affald.
Med plasthandlingsplanen fra ja-
nuar 2019 blev der afsat midler til
at undersøge området nærmere.
Skatteministeriet vil på baggrund
heraf foretage et serviceeftersyn af,
om emballageafgiften på engangs-
service mv. bør differentieres efter
materialetype.
DRC bemærker, at der er en risiko
for dobbeltregulering af engangs-
service, da der også er fastsat EU-
regulering på området via engangs-
plastdirektivet fra 2018. DRC op-
fordrer til, at der ikke fastsættes
national regulering på området,
men at det i stedet reguleres i EU-
sammenhæng, så reguleringen kan
ramme bredere, og der undgås
dobbeltregulering.
Med EU’s engangsplastdirektiv
forbydes visse, men ikke alle, en-
gangsprodukter af plast, herunder
bestik og tallerkner fra medio
2021.
Derudover er
Danmark med EU’s
engangsplastdirektiv forpligtet til
at igangsætte initiativer, der redu-
cerer affald fra engangsplastpro-
dukter, der ikke forbydes. Forhø-
jelsen af emballageafgiften kan ses
i lyset heraf.
Side 3 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at branchen aner-
kender, at take-away markedet ud-
gør en særlig problematik på grund
af omfanget af engangsemballage,
men at branchen selv har igangsat
initiativer, hvor der investeres
massivt i grøn og bæredygtig om-
stilling. DRC bemærker i den sam-
menhæng, at det sender et forkert
signal, hvis der igennem afgiften
ikke differentieres mellem materia-
ler afhængig af, hvor miljøbela-
stende, de er.
Der henvises til kommentaren
ovenfor vedr. differentiering af af-
giften efter materialetype.
DRC bemærker, at der i lovforsla-
get er lagt op til, at emballageafgif-
ten fordobles per 1. januar 2020,
hvilket er en alt for kort frist, da
afgiftsstigningen kommer til at
overraske rigtig mange forretnings-
drivende, da lovforslaget i medi-
erne har været pakket ind i et
spørgsmål om størrelsen på to-
baksafgiften. Derfor er mange ikke
klar over, at samme lovforslag
også indebærer afgifter på bærepo-
ser af plast, emballageafgift på en-
gangsservice samt et forbud mod
udlevering af gratis bæreposer.
DRC foreslår derfor, at ændringen
skal træde i kraft f.eks. 1. januar
2021, så virksomhederne får mu-
lighed for at reagere og arbejde
henimod miljørigtige løsninger.
Regeringen ønsker at fremme den
grønne omstilling ved blandt andet
at understøtte, at der genanvendes
mere plastik og forbruges mindre,
da alt for meget plastik havner i
naturen. Afgiftsforhøjelser på bæ-
reposer og engangsservice er et
middel
blandt flere
til at nå
disse mål. Derfor har regeringen
også prioriteret, at forslaget skal
have virkning fra 1. januar 2020.
Danmarks Tankesport-
forbund
Danmarks Tankesportforbund har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
Side 4 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Affaldsforening
Dansk Affaldsforening bemærker,
at den korte høringsfrist er proble-
matisk, og foreningens bemærk-
ninger er afgivet med forbehold
for efterfølgende politisk behand-
ling. Dansk Affaldsforening be-
mærker, at de tidligere har arbejdet
for en mere differentieret emballa-
geafgift og henviser til et tidligere
udarbejdet notat vedrørende en
opdatering af afgifterne på en-
gangsservice.
Det medgives, at det ikke er en op-
timal høringsproces. Det har imid-
lertid været nødvendigt at frem-
sætte lovforslaget med meget kort
høringsfrist for at sikre, at forsla-
get kan træde i kraft ved årsskiftet.
Der henvises desuden til kommen-
taren til DRC vedr. differentiering
af afgiften efter materialetype.
Dansk Affaldsforening bakker op
om emballageafgifter på både bæ-
reposer og engangsservice og ser
derudover gerne, at PVC-afgiften
genindføres, da afgifterne kan
fremme forbrugsreduktion og der-
med være med til at minimere af-
faldsmængderne.
I forlængelse heraf undrer Dansk
Affaldsforening sig over, at lov-
forslaget ikke indeholder en gen-
indførsel af afgiften på PVC-folier,
da det fremgår af den politiske for-
ståelse mellem Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, SF og Enhedsli-
sten, at afgiften skal genindføres.
Med dette lovforslag foreslås for-
højelser af emballageafgiften på
bæreposer og engangsservice.
Afgifter på plastik og kemi, herun-
der PVC og ftalater, kan bidrage til
at indfri målet om at reducere
mængden af skadelige stoffer, som
danskerne udsættes for, fordi afgif-
ter kan hjælpe til at sikre, at varens
pris afspejler skadesomkostnin-
gerne for sundhed og miljø.
Regeringen vil derfor afdække mu-
lighederne for at sikre flertal bag
genindførelse af afgiften på PVC,
ftalater og PVC-folier.
Dansk Affaldsforening bemærker,
at det er på tide, at afgiften på en-
gangsservice får et gennemsyn og
evt. opgøres i forhold til styk frem-
for vægt for at undgå en forskels-
behandling af forskellige typer en-
gangsservice.
Regeringen anerkender, at det kan
være en udfordring, at de letteste
materialer favoriseres med en
vægtbaseret afgiftsstruktur. Af-
giftsstrukturen er dog samtidig for-
holdsvis enkel at administrere for
virksomhederne og Skatteforvalt-
ningen.
Side 5 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der henvises desuden til kommen-
taren til DRC vedr. differentiering
af afgiften efter materialetype.
Dansk Affaldsforening bakker op
om afgiftsforhøjelsen på bærepo-
ser, men så også gerne, at denne
afgift differentieres, så der indføres
en lavere afgift på poser af fx gen-
brugs-plast. Det bemærkes, at den
vægtbaserede tilgang giver udfor-
dringer, da poser af genbrugsplast
kan være tungere end poser af fos-
sil plast.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening har
ikke bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri bemærker, at det er
en problematisk kort høringsfrist,
men har derudover ikke kommen-
tarer til lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker over-
ordnet, at det er problematisk med
en høringsfrist på kun fem dage,
der ovenikøbet ligger hen over en
weekend, da det ikke gavner lov-
kvaliteten eller retssikkerheden.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
Dansk Erhverv bemærker, at stør-
stedelen af den plastik, der havner
på de danske strande, kommer fra
udlandet, og at en national afgift
derfor er virkningsløs. Det bemær-
kes endvidere, at afgiften heller
ikke bidrager til at mindske forbru-
get af plastik og understøtter heller
ikke regeringens ønske om at
Plastikforurening er både et natio-
nalt og et globalt problem.
EU’s
engangsplastdirektiv danner
grundlag for den fælleseuropæiske
indsats, som suppleres med forhø-
jelser af de danske afgifter.
Med lovforslaget tages et skridt i
retning af at nedbringe mængden
Side 6 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mindske klimabelastningen fra
brug af plastik igennem den cirku-
lær økonomi og genanvendelse.
Dansk Erhverv vurderer derfor, at
afgiften på ingen måder er grøn og
alene skal betragtes som en afgift,
hvis formål er at inddrive penge til
andre formål.
af bæreposer og engangsservice og
i sidste ende affald og derved bi-
drages til den grønne omstilling.
Dansk Erhverv bemærker, at orga-
nisationen som udgangspunkt ikke
har noget imod en grøn afgift, hvis
intentionen med afgiften er, at er-
hvervslivet opnår incitamenter til
at bruge plastik mere miljøforsvar-
ligt, og hvis afgiften kan håndteres
administrativt enkelt. Det bemær-
kes dog, at forbrugerne ikke vil
komme til at se incitament til æn-
dre vaner på grund af en afgifts-
stigning på 50 øre for en pose, da
stort set alle plastik- og papirbære-
poser i dag koster omkring 3 kr.
Med en fordobling af afgifterne på
bæreposer skønnes det, at dan-
skerne i højere grad vil genbruge
deres poser, og at det samlede for-
brug vil reduceres med ca. 20 pct.
Afgiftsforhøjelsen vil udgøre ca.
50 øre pr. pose, som forventes at
blive overvæltet i forbrugerprisen,
der derved vil stige til 3,5 kr., hvis
posen i udgangspunkt forhandles
til 3 kr.
Dansk Erhverv bemærker, at det
er fuldstændigt uforståeligt, at re-
geringen, der arbejder målrettet for
at nedsætte miljø- og klimabelast-
ningen fra plastikbruget, ikke øn-
sker at fremme genanvendelsen
med plastikafgiften. Det bemær-
kes, at afgiften ikke giver incita-
ment til genanvendelse, når den
også pålægges genanvendt plastik.
Det bemærkes, at Danmark i dag
kun genanvender 35 pct. plast, og
at regeringen med lovforslaget mi-
ster en mulighed for at sikre, at
Danmark bliver i stand til at efter-
leve EU målsætningen om, at 50
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Side 7 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pct. af plastikken skal genanvendes
inden 2025.
Dansk Erhverv bemærker, at Dan-
mark kan blive nødt til at fjerne
plastikafgiften, når EU producent-
ansvar for emballager træder i kraft
ved udgangen af 2024, og at der i
EU-sammenhæng i øvrigt arbejdes
på at indføre en generel plastikaf-
gift i hele EU.
I forbindelse med
at EU’s produ-
centansvar for emballager træder i
kraft ved udgangen af 2024, vil det
være naturligt også at tage emballa-
geafgiften op til overvejelse, så der
sikres en sammenhængende regu-
lering.
Det bemærkes også, at der med
forslaget vil ske en skævvridning af
afgiftsbelastningen for engangsser-
vice af plastik og af andre mere
miljørigtige/bæredygtige materiale
som f.eks. bambus, pap, m.m., da
engangsservice af andre materiale
end plastik ofte er tungere. Da af-
giften alene fordobles, tages der
ikke hensyn til materialet.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Dansk Erhverv bemærker vedrø-
rende afgiften på engangsservice,
at denne bør tage højde for, at
EU´s engangsplastikdirektiv både
indfører forbud imod en række en-
gangsplastikprodukter fra 2021 og
indfører et producentansvar på en
række andre engangsplastikpro-
dukter også med afgifter. Dansk
Erhverv anbefaler på baggrund
heraf, at afgiften bliver delt i to
en sats for plastik og en lavere sats
for andre materialer.
Med EU’s engangsplastdirektiv
forbydes visse engangsprodukter
af plast, herunder bestik og tallerk-
ner fra medio 2021.
Dette gælder dog ikke alle typer af
engangsservice, og det vurderes
derfor, at det fortsat vil være hen-
sigtsmæssigt med en afgift.
Der henvises desuden til kommen-
taren til DRC vedr. differentiering
af afgiften efter materialetype.
Side 8 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker vedrø-
rende lovens ikrafttrædelse, at af-
gifterne skal træde i kraft 1. januar
2020, hvilket betyder en ikrafttræ-
delse uden en overgangsordning.
Det bemærkes i den sammenhæng,
at det betyder, at virksomhederne
ikke får mulighed for at få indar-
bejdet afgiften i deres administra-
tion, og at der bør sikres en over-
gangsordning for ikrafttrædelse på
mindst 6 måneder, så ændringerne
ikke medfører skadelig administra-
tiv forvirring for danske virksom-
heder. Det bemærkes derudover,
at ikrafttrædelsen sker i en periode,
hvor der er flere medarbejdere på
ferie og derved færre ressourcer,
og at kontrakter med leverandører
ofte indgås 1 år frem i tiden.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
Dansk Retursystem
A/S
Dansk Retursystem A/S har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Told- og Skatte-
forbund (DTS)
DTS bemærker, at intentionerne
med ændringerne af tobaksafgiften
er gode, idet de har fokus på folke-
sundheden. DTS frygter dog, at
forhøjelsen af tobaksafgiften vil
betyde, at smuglingen af tobaksva-
rer vil stige, som til en vis grad vil
udhule intentionen med ændrin-
gerne.
DTS støtter dog op om lovforsla-
get, men henstiller til, at udviklin-
gen på området følges med et øget
fokus på og styrkelse af indsatsen
omkring kontrol med indsmugling
Skatteforvaltningens kontrol af
indsmugling samt illegal handel er
tilrettelagt efter en vurdering af ri-
Side 9 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af illegale tobaksvarer. Der henvi-
ses i den sammenhæng til den ud-
vikling i indsmuglingen, som blev
registreret i England, da afgifterne
på tobak blev hævet, hvor der blev
ansat yderligere 200 toldere til be-
kæmpelse af illegal indsmugling.
siko og væsentlighed, hvor det lø-
bende vurderes, om der er behov
for justering af kontrolindsatsen.
Dansk Kasinoforening
Dansk Kasinoforening har ingen
kommentarer til lovforslaget.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK undrer sig over, at fordob-
lingen af afgiften også skal om-
fatte de alternative materialer til
plastik, der typisk er både tungere
og dyrere at indkøbe. Det be-
mærkes, at der med forslaget sky-
des med spredehagl, når alle for-
mer for engangsservice skal mø-
des med en fordoblet afgift, hvil-
ket er beklageligt.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
DSK anbefaler, at provenuet på
ca. 225 mio. kr. ved forhøjelse af
afgiften for bæreposer og en-
gangsservice anvendes til at
sænke andre punktafgifter på
dagligvarer, så det samlet set ikke
bliver dyrere, for en gennemsnit-
lig forbruger, at handle i danske
butikker.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. anvendelse af prove-
nuet fra forhøjelse af afgiften for
bæreposer og engangsservice.
DSK støtter forslaget om forhø-
jelse af tobaksafgiften, hvor der
er fundet en balance med det fo-
religgende forslag, der hæver af-
giften markant, men ikke i tilsva-
rende markant grad skaber
grundlag for voldsom stigende
Side 10 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grænsehandel og/eller illegal han-
del med tobaksprodukter.
DSK vil også vedrørende prove-
nuet fra de øgede tobaksafgifter
anbefale, at dette anvendes til at
sænke andre punktafgifter på
dagligvarer, så det samlet set ikke
bliver dyrere for en gennemsnit-
lig forbruger at handle i danske
butikker.
Regeringen har ikke aktuelt planer
om at nedsætte andre punktafgif-
ter.
Det bemærkes, at der i afsnittet
om de forventede økonomiske
konsekvenser ikke er foretaget en
vurdering af forslagets konse-
kvenser for grænsehandelen.
DSK skal derfor opfordre mini-
steriet til at oplyse dette, når hø-
ringsnotatet udarbejdes eller un-
der lovens behandling.
Det fremgår af de økonomiske be-
mærkninger, at forhøjelserne af af-
gifterne på cigaretter og røgtobak
indebærer, at grænsehandlen for-
ventes at stige. Konkret forventes
grænsehandlen med cigaretter at
stige fra ca. 250 mio. stk. til ca. 580
mio. stk. i 2021, mens grænse-
handlen med røgtobak forventes at
stige fra ca. 200 mio. gram til 240
mio. gram. Der er taget højde for
den skønnede stigning i grænse-
handlen i opgørelsen af de prove-
numæssige konsekvenser. Skatte-
ministeriet har ikke konkrete skøn
for grænsehandlen med de øvrige
tobaksvarer, der på nuværende
tidspunkt antages at være begræn-
set. Afgiftsforhøjelserne vil dog
også medføre en øget tilskyndelse
til grænsehandel med disse pro-
dukter.
DSK bemærker, at den foreslå-
ede grænse for ”hamstring” på 5
pct. i forhold til historisk køb fo-
rekommer som en ganske lav
grænse, da det må formodes, at
mange forbrugere i perioden op
Hensigten med den foreslåede
værnsregel er, at afgiftsforhøjel-
serne skal slå hurtigt igennem hos
forbrugerne, således at den øn-
skede forbrugsreducerende effekt
opnås. En højere grænse end de 5
Side 11 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til ikrafttræden af nye afgifter vil
opbygge et vist lager. DSK for-
udser, at 5 pct. ikke er tilstrække-
ligt til at opfylde forbrugernes
behov, hvilket vil medføre
tomme huller for en lang række
forhandlere. DSK opfordrer
Skatteministeriet til at genover-
veje de foreslåede 5 pct. med
henblik på blot en mindre for-
øgelse til f.eks. 7�½ pct. eller 10
pct.
pct. vil udsætte virkningen af for-
slaget, idet forbrugerne dermed i
længere tid efter afgiftsforhøjelsen
har adgang til cigaretter og tobaks-
varer til lavere priser (og afgifter).
Hamstringsreglen hindrer ikke, at
der kan købes flere stempelmærker
end de 5 pct. over ”normalen”,
men det bliver blot med den hø-
jere afgift.
DSK bemærker vedrørende den
foreslåede annullering af den i
gældende ret fastsatte indeksering
af afgiften på cigarer, cerutter og
cigarillos, at det er alt andet end
hjælpsomt at stille et uventet for-
slag så kort tid før den ellers
planlagte ikrafttræden. Det be-
mærkes, at virksomhederne på
nuværende tidspunkt er i gang
med eller har fuldendt det forbe-
redende arbejde, hvorfor tvivl
om vilkårene er stærkt generende
for erhvervslivet. DSK bemær-
ker, at ændringer i erhvervsrelate-
ret lovgivning ikke bør varsles i
bedre tid,
da ”bøvl og byrder”
hos de berørte virksomheder er
markante i forhold til forslagets
provenu.
Der er tale om en lempelse i for-
hold til gældende regler med hen-
blik på at undgå, at cigarer mv.,
modsat de øvrige tobaksprodukter,
omfattes af to på hinanden efter-
følgende afgiftsforhøjelser med få
måneders mellemrum. Skattemini-
steriet har tidligere gennemført
lempelser af erhvervsrelateret lov-
givning med kort varsel.
Dansk Industri (DI)
DI bemærker vedrørende den fo-
reslåede afgiftsforhøjelse på bære-
poser, at det anerkendes, at afgifter
er med til at nedsætte forbruget af
de afgiftspålagte produkter. DI
bakker også generelt op om initia-
tiver, der fremmer cirkulær øko-
nomi og sikrer, at Danmark når de
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
Side 12 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
genanvendelsesmål, vi har forplig-
tet os til i EU, herunder genanven-
delse af plast og papir fra eksem-
pelvis bæreposer. Imidlertid mener
DI, at en ny organisering af af-
faldssektoren samt en ensretning
af affaldssorteringskriterierne på
tværs af kommuner er vejen frem
med hensyn til reelt at gøre en for-
skel for genanvendelse i Danmark.
DI savner, at der i lovforslaget
sker en sammenligning af afgifts-
frie stofposer samt plast- og papir-
poser i relation til miljøpåvirknin-
gen, da stofposer ifølge Miljøsty-
relsens analyser skal bruges flere
tusinde gange, før de miljømæssigt
kan hamle op med en plastikpose.
DI bemærker på denne baggrund,
at den foreslåede afgiftsforhøjelse
på bæreposer virker meget forha-
stet og primært drevet af prove-
numæssige hensyn. For at mindske
forvridningstabet bør provenuhen-
syn ikke være drivende for afgifts-
strukturen, og DI kan derfor ikke
umiddelbart bakke op om forhø-
jelsen.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
DI bemærker, at tilsvarende be-
tragtninger gør sig gældende i for-
hold til afgiftsforhøjelsen på en-
gangsservice, hvor der synes at
være en åbenlys modstrid mellem
det i indledningen fremhævede
mål om at ville nedbringe brugen
af plastik og så det faktum
ligele-
des anerkendt i lovforslaget
at
engangsservice fremstillet af alter-
nativer til plastik er tungere end
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. kon-
sekvenserne af en vægtbaseret af-
gift.
Desuden henvises til kommenta-
ren til DRC vedr. EU’s engangs-
plastdirektiv.
Side 13 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
plastik og derfor vil blive ramt re-
lativt hårdere af den foreslåede af-
giftsstigning end plastikengangs-
service. DI bemærker, at en stor
del af afgiftens effekt på engangs-
serviceprodukter af plastik vil for-
svinde i 2021, hvor en lang række
af disse produkter vil blive for-
budt, hvilket ikke synes at reflek-
tere lovforslagets beskrevne for-
mål. DI foreslår derfor, at forbud-
det mod plastikengangsservice i
2021 anvendes som anledning til
helt at afskaffe afgiften på en-
gangsservice.
DI bemærker, at lovforslaget fuld-
stændig mangler betragtninger om
de miljømæssige konsekvenser af,
at stort set hele den samlede for-
brugsnedgang af engangsservice
må forventes at blive modsvaret af
en tilsvarende stigning i forbruget
af genbrugeligt service, dvs. ser-
vice, der vaskes op, og at dette pe-
ger i retning af, at forslaget om hø-
jere afgifter på engangsservice
først og fremmest er drevet af pro-
venuhensyn, og at DI derfor ikke
kan støtte den foreslåede forhø-
jelse.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
DI bemærker vedrørende de fore-
slåede afgiftsforhøjelser på tobak,
at organisationen tidligere har fo-
reslået at indføre en årlig indekse-
ring af tobaksafgifterne, hvilket
dels skulle sikre, at værdien ikke
udhules af inflationen og dels
skulle frigøre råderum til en lem-
pelse af andre grænsehandelsdri-
vende afgifter. På denne baggrund
Der henvises til kommentaren til
DSK vedr. Skatteministeriets vur-
dering af grænsehandlen.
Skatteministeriet forventer ikke, at
øget grænsehandel med tobaksva-
rer vil medføre en stigning i græn-
Side 14 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er DI bekymret for, at den foreslå-
ede markante stigning i tobaksaf-
gifterne
med uændrede tobaks-
priser i vores nabolande og uden
afgiftsreduktioner på andre græn-
sehandelsdrivende varer
vil føre
til en uhensigtsmæssig stigning i
grænsehandelen til skade også for
andre produktkategorier end to-
baksvarer.
sehandlen med andre varer. Skatte-
ministeriet følger dog løbende ud-
viklingen i grænsehandlen.
Tilsvarende frygter DI, at den
markante stigning vil give anled-
ning til en øget illegal handel, såle-
des som det er sket med slik og
chokolade. DI bemærker, at denne
illegale handel undergraver tilliden
til skattesystemet og er bidragende
til at skabe et økonomisk grundlag
for kriminelle bander og således
har negative konsekvenser, der
rækker langt ud over det mistede
skatteprovenu.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af indsmugling
samt illegal handel.
DI opfordrer derfor til, at alene
den del af forslaget, som vedrører
stigninger af tobaksafgifterne pr. 1.
april 2020, gennemføres nu. Hvor-
vidt der senere måtte være grund-
lag for en yderligere stigning bør
efterfølgende vurderes på bag-
grund af konsekvenserne af udvik-
lingen i udgiftsniveauet i vore
umiddelbare nabolande.
Regeringen har et ønske om at
gennemføre afgiftsforhøjelserne i
2020 og 2021, så gennemsnitspri-
sen samlet stiger med 10 kr. i 2021,
og tobaksforbruget reduceres med
ca. 10 pct. Regeringen vil holde øje
med udviklingen i grænsehandlen
med tobak.
DI ønsker at benytte lejligheden til
at minde om det samfundsgavnlige
i en grænsehandelspakke, der af-
skaffer og sænker en række af de
forbrugsafgifter, som er med til at
Regeringen har aktuelt ingen pla-
ner om at gennemføre en grænse-
handelspakke med afskaffelse eller
nedsættelse af afgifter på andre
grænsefølsomme varer.
Side 15 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
drive grænsehandelen, og som ge-
nerelt bidrager med et beskedent
provenu, deres negative effekter
taget i betragtning. DI foreslår, at
en sådan grænsehandelspakke fi-
nansieres via en beskæring af den
grønne check, hvilket samlet kan
designes på en måde, så uligheden
ikke stiger
samtidig med at ar-
bejdsudbuddet stiger, og grænse-
handelen falder.
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører (FRI)
FRI har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
FSR
FSR har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
GRAKOM
GRAKOM kan ikke støtte forsla-
get om at fordoble afgiften på pa-
pirposer, da forbrug af papir i ste-
det for plastik reducerer CO
2
-ud-
ledningen, og det derfor er oplagt
at erstatte plastik med papir, hvor
det er praktisk muligt, hvilket en
forskelsbehandling i afgiften kan
bidrage til.
GRAKOM bemærker endvidere,
at papirposer i et livscyklusper-
spektiv entydigt er bedre end pla-
stikposer og henviser til livscyklus-
analyser, hvor det fremgår, at pa-
pirposen i sammenligning med de
øvrige vurderede indkøbsposer.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Greenway Danmark
ApS (GD)
GD bemærker, at virksomheden
udelukkende sælger emballage, der
kan komposteres og ikke forøger
mængden af affald, og som ikke
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Side 16 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indeholder plastik, og at lovforsla-
get er en bombe under det arbejde,
som GD i 12 år har gennemført
for at udskifte plastikemballage
med CO
2
-neutrale alternativer.
Dette skyldes, at forslaget medfø-
rer kraftige afgiftsstigninger for
disse produkter.
Som eksempel nævnes palme-
bladstallerkener, som har en væ-
sentlig højere vægt end plastik og
som med forslaget vil blive pålagt
en afgiftsstigning fra 0,8 kr. pr. stk.
til 1,60 kr. pr stk. GD bemærker,
at forslaget vil gøre salg af disse
produkter umuligt.
GD foreslår endvidere, at produk-
ter, der er certificerede komposter-
bare, bevarer den nugældende af-
giftssats, da sådanne produkter er
helt fri for oliebaseret plastik og
således ikke udgør en miljøbelast-
ning, da de er helt kemikaliefri og
CO
2
-neutralt produceret. GD be-
mærker, at den nugældende vægt-
baserede emballageafgift har med-
ført en afgiftsfordel til engangsser-
vice af plastik, da naturprodukter
er tungere, og afgiften opgøres pr.
vægt.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
GD bemærker endvidere, at det er
en stor gene for erhvervet, at afgif-
ten opgøres efter vægt, da virk-
somhederne til enhver tid skal
kunne bevise et produkts vægt.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. kon-
sekvenserne af en vægtbaseret af-
gift.
Side 17 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes endvidere, at lov-
forslaget ikke tager højde for, at
det kun er visse grupper af en-
gangsservice, der i dag betaler af-
gift. Som eksempel nævnes, at en
China box ikke er afgiftsbelagt.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
GD bemærker, at en bevarelse af
afgiften, som den er i dag blot med
forhøjede satser, vil bremse en ud-
vikling imod CO
2
-reducerende
miljøvenligt engangsservice, da en
forhøjelse af de gældende satser vil
medføre en relativ fordel for pro-
dukter af plast.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
HORESTA
HORESTA er modstander af den
foreslåede forhøjelse afgifterne på
blandt andet bæreposer og en-
gangsservice.
HORESTA finder det kritisabelt
med så kort en høringsfrist på et
lovforslag, som har stor indflydelse
på turist- og fødevareerhvervet
både økonomisk og i forhold til
produkt og fødevaresikkerhed.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
HORESTA finder det endvidere
stærkt kritisabelt, at ændringerne i
emballageafgiften allerede træder i
kraft om lidt over en måned, den
1. januar 2020, da det ikke giver
virksomhederne mulighed for at
forberede sig eller budgettere med
de ekstra omkostninger, som for-
slaget medfører.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse.
Side 18 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
HORESTA støtter regeringens
ambition om at nedbringe plastpo-
ser og engangsservice til gavn for
miljøet, men det er HORESTAs
opfattelse, at en fordobling af af-
gifter på netop plastposer og en-
gangsservice rammer skævt og er
med til at ødelægge en proces, som
erhvervet allerede er i gang med.
Det bemærkes i den sammenhæng,
at HORESTA konkret er ved at
etablere et partnerskab, som skal
minimere plastik i hele kæden fra
jord til bord.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
HORESTA bemærker endvidere,
at timingen er forkert i forhold til
det vedtagne EU direktiv om en-
gangsemballage, hvor Miljø- og
Fødevareministeriet har fremlagt
en plan for implementering af di-
rektivet, hvor det er klart, at der
stadig er en masse udfordringer i
forhold til direktivet. Det bemær-
kes yderligere, at Miljø- og Føde-
vareministeriet har igangsat en un-
dersøgelse af det samlede forbrug
af afgiftsbelagt engangsservice i
Danmark, som endnu ikke er fær-
digt, og at lovforslaget tager luften
ud af dette arbejde, hvor hensigten
netop er at gøre det rigtigt og or-
dentligt.
Desuden henvises til kommenta-
ren til DRC vedr. EU’s engangs-
plastdirektiv.
Der henvises desuden til kommen-
taren til DRC vedr. differentiering
af afgiften efter materialetype.
HORESTA bemærker, at en gene-
rel afgiftsforhøjelse på al engangs-
service hæver omkostningerne for
virksomhederne og ikke belønner
de virksomheder, der allerede har
valgt den grønne vej eller skaber
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
Side 19 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
incitament til, at flere virksomhe-
der vælger at investere i nye
grønne løsninger.
Det bemærkes, at der i dag betales
afgifter på emballage og engangs-
service uanset materiale, og at en
generel afgiftsstigning på al en-
gangsservice således er en ekstra
skat på fastfoodbranchen, der er
afhængig af engangsservice, for at
kunne sælge og levere mad til dan-
skerne og udenlandske turister. Er-
hvervet har længe haft fokus på at
nedbringe omfanget af engangsser-
vice og emballage, da det er sund
fornuft også af økonomiske årsa-
ger. Derfor vil det i HORESTAs
optik være begrænset, hvilken ef-
fekt en generel afgift vil få på re-
duktion af engangsservice i bran-
chen.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
HORESTA bemærker, at mange
virksomheder har investeret i bæ-
redygtige alternativer, der har et
langt mindre CO2-aftryk, og som
er nedbrydelige, hvis gæster efter-
lader det i naturen. Det bemærkes,
at differentierede afgiftssatser kan
være medvirkende til at fremme
grønne løsninger i branchen og i
det hele taget en miljøvenlig og
bæredygtig udvikling i fastfood- og
udespiseerhvervet. Det bemærkes,
at regeringens forslag også rammer
den økologiske og bæredygtige
kaffe solgt i en bionedbrydelig
kop.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Side 20 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
HORESTA bemærker, at lov-
forslag kan komme til at ramme
miljøvenlig engangsservice dobbelt
hårdt, da miljøvenlig engangsser-
vice og emballage er tungere end
plastikemballage. Det bemærkes, at
en vægtbaseret emballageafgift til-
godeser plastikprodukter frem for
de mere miljøvenlige produkter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. kon-
sekvenserne af en vægtbaseret af-
gift.
HORESTA bemærker, at lov-
forslaget har store økonomiske
konsekvenser for branchens virk-
somheder, og at en enkelt virk-
somhed har beregnet konsekven-
sen til en merudgift på over 10
mio. kroner.
HORESTA vurderer bl.a. på bag-
grund af Miljø- og Fødevaremini-
steriets ”Analyse af nationale
plast-
strømme i landbrug, hotel- og re-
staurationsbranchen og bygge- og
anlægsbranchen”, at forslaget vil
medføre en samlet stigning i afgif-
ter fra 12,5 mio. til 24,5 mio. kro-
ner for erhvervet. Det bemærkes,
at dette er stærkt kritisabelt og et
foruroligende højt niveau i en
branche, hvor marginalerne har en
stor betydning. Det bemærkes, at
der derfor bør gennemføres en
meget mere gennemgående analyse
af de økonomiske konsekvenser
for erhverv, der er afhængige af
særlig engangsservice.
Forslaget forventes at medføre en
reduktion i efterspørgslen efter
bæreposer og engangsservice og
dermed også i omsætningen hos
de omfattede virksomheder.
Forslaget skønnes desuden at
medføre negative konsekvenser
for erhvervslivet svarende til den
umiddelbare provenuvirkning. Af-
giftsforhøjelsen forventes dog
overvæltet fuldt ud på forbrugerne
i form af højere priser.
HORESTA bemærker afslutnings-
vis, at forslaget i sin nuværende
udformning er en ekstraskat på en
branche, der ikke har mange andre
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
Side 21 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
muligheder end at servere sine
produkter i engangsprodukter og
at det tilmed er en ekstraskat, der
rammer de virksomheder, der har
taget et miljømæssigt ansvar, ekstra
hårdt.
JTI Denmark A/S
(JTI)
JTI bemærker, at den foreslåede
værnsregel, der maksimalt tillader
virksomhederne at købe 5 pct.
flere stempelmærker end normalt,
er et velkendt værn imod ham-
string, som tidligere har virket ef-
ter hensigten. Det bemærkes, at
der ved tidligere afgiftsstigninger
har været tale om 20 pct. i mod-
sætning til de nu foreslåede 5 pct.
JTI bemærker, at grænsen på 5 pct.
kan være problematisk for virk-
somheder med en lille, men vok-
sende markedsandel, da de kan
blive tvunget til at købe stempel-
mærker til ny pris allerede i over-
gangsperioden. For at stille alle
virksomheder lige, anbefaler JTI,
at grænsen hæves til 15 pct. i ste-
det for de foreslåede 5 pct.
En værnsregel i pct. af køb af
stempelmærker i en sammenligne-
lig periode sikrer, at alle virksom-
heder stilles lige i deres muligheder
for at levere den efterspurgte
mængde cigaretter til forbrugere,
der allerede efterspørger deres
produkt. Det er ikke muligt at dif-
ferentiere værnsreglen ud fra aktu-
elle markedsandele, eller hvorvidt
disse er stigende eller faldende.
Det er dog klart, at en virksomhed
med en relativt stor markedsandel
vil kunne købe stempelmærker til
flere stk. cigaretter inden for
værnsreglen end en virksomhed
med en mindre markedsandel. Det
gælder, uanset om værnsreglen
fastsættes til 0 pct., 5 pct. eller 15
pct.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til DSK vedr. hensigten bag
den foreslåede værnsregel.
JTI bemærker, at den foreslåede
afgiftsforhøjelse på to gange fem
kroner til en gennemsnitspris per
20 stk. cigaretpakke på 50 kroner
svarer til en prisstigning på ca. 25
pct.. Det bemærkes, at der er tale
om en ualmindeligt høj afgiftsstig-
ning. Det bemærkes, at skatter og
afgifter allerede udgør omkring 80
Regeringen ønsker at gennemføre
markante afgiftsforhøjelser på ci-
garetter og tobak, der vil have en
mærkbar effekt på forbruget. Den
forventede prisstigning på ca. 25
pct. skønnes at medføre, at forbru-
get falder med 10 pct.
Side 22 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pct. af prisen på en pakke cigaret-
ter, og at en afgiftsstigning som
den foreslåede vil have en række
negative konsekvenser, især for
mindre dansk detailhandel.
JTI bemærker, at danske cigaretter
efter forslaget vil være dyrere end
cigaretter i Tyskland og Sverige.
Afgiftsstigningen vil gøre det mere
attraktivt at hente cigaretter i Sve-
rige, og JTI forventer derfor, at ci-
garetter, der ikke er betalt dansk
afgift af, vil komme til at udgøre
en større del af det danske forbrug
af cigaretter. Tilsvarende vurderes,
det, at grænsehandlen med cigaret-
ter i Tyskland vil stige. Det bemær-
kes, at den største effekt af den fo-
reslåede afgiftsstigning vil kunne
ses på omsætningen i detailhand-
len, mens effekten målt på antallet
af rygere vil være meget lille.
Der henvises til kommentaren til
DSK vedr. Skatteministeriets vur-
dering af grænsehandlen.
JTI bemærker afslutningsvist, at en
mindre årlig afgiftsstigning vil bi-
drage til at fastholde et højt dansk
prisniveau på cigaretter og samti-
dig forhindre, at det bliver attrak-
tivt for danske rygere at købe de-
res cigaretter i udlandet.
Regeringen ønsker at gennemføre
markante afgiftsforhøjelser på ci-
garetter og tobak, der vil have en
mærkbar effekt på forbruget.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har bemærkninger angående
lovforslagets § 6, stk. 13, stk. 14,
stk. 24, og stk. 25, hvorefter virk-
somheder, der pr. den 1. oktober
2019 registreres efter tobaksaf-
giftsloven eller for første gang la-
der cigarer, cerutter eller cigarillos
I værnsreglen i lovforslagets § 6
begrænses virksomhederne i deres
mulighed for køb af stempelmær-
ker, henholdsvis deres mulighed
for at lade varer overgå til forbrug,
til ’gammel’ afgift i forhold til en
referenceperiode. Referenceperio-
den ligger inden det tidspunkt,
hvorfra virksomhederne begrænses
Side 23 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overgå til forbrug, undtages fra en
række bestemmelser.
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen skal bemærke, at i det omfang
der måtte træde nye virksomheder
ind på markedet, kan de nævnte
undtagelsesbestemmelser bevirke,
at eksempelvis nyregistrerede får
en konkurrencefordel. Dette skyl-
des, at de virksomheder der, jf. de
foreslåede bestemmelser, ikke vil
være begrænset i deres køb af
stempelmærker, henholdsvis hvor
mange varer de lader overgå til
forbrug, i perioden indtil de fore-
slåede afgiftsforhøjelser træder i
kraft, stilles bedre end virksomhe-
der, der var på markedet før den 1.
oktober 2019.
af værnsreglen. Virksomhederne er
således begrænset på baggrund af,
hvor mange stempelmærker de
købte, henholdsvis hvor mange
varer de lod overgå til forbrug, i
referenceperioden med et tillæg på
5 pct. Det er ikke muligt at be-
grænse nyregistrerede virksomhe-
der på baggrund af en referencepe-
riode, som ligger inden det tids-
punkt, hvor virksomheden er regi-
streret. Grundet den korte tid mel-
lem første og anden forhøjelse vil
en referenceperiode for nyregistre-
rede virksomheder skulle ligge i
den samme periode, som ønskes
begrænset med værnsreglen, og det
giver derfor ikke mening at fast-
sætte en begrænsning for disse.
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke herudover bemærk-
ninger til lovforslaget om forhø-
jelse af afgifterne på bæreposer,
engangsservice og tobak.
Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse bemærker,
at tobak hvert år er årsag til, at ca.
13.000 danskere dør for tidligt, og
at rygning er årsag til lungekræft
og 15 andre kræftformer. Det be-
mærkes endvidere, at der i de se-
nere år er sket en stigning i ande-
len af børn og unge, der ryger.
Kræftens Bekæmpelse ser derfor
positivt på, at regeringen ønsker at
styrke indsatsen mod særligt børn
og unges rygning ved at forhøje af-
Side 24 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
giften på tobak, da der er solid do-
kumentation for, at prisen på to-
bak er det mest effektive virkemid-
del til at undgå, at børn og unge
begynder at ryge.
Kræftens Bekæmpelse påpeger, at
de foreslåede prisstigninger på ca.
to gange 5 kr. for en pakke cigaret-
ter langt fra er tilstrækkelige til at
beskytte børn og unge mod at be-
gynde at ryge. Hvis prisforhøjel-
serne skal have målbar effekt, skal
det ske i form af markante, lø-
bende prisstigninger. Kræftens Be-
kæmpelse mener, at første skridt
bør være at hæve prisen til 60 kr.
for en pakke cigaretter. Derefter
skal prisen stige til 90 kr. inden for
få år.
Afgiftsforhøjelsen skal ses som en
del af regeringens handleplan for
et røgfrit liv for børn og unge, som
indeholder en lang række konkrete
tiltag, herunder forhøjelse af to-
baksafgifterne. Den forventede
prisstigning på ca. 25 pct. skønnes
at medføre, at forbruget af cigaret-
ter og tobak falder med ca. 10 pct.
Kræftens Bekæmpelse bemærker,
at det er positivt, at de foreslåede
prisstigninger indebærer en for-
holdsmæssig stigning på samtlige
tobaksprodukter. Kræftens Be-
kæmpelse opfordrer til, at prisstig-
ningerne også omfatter e-cigaretter
og andre produkter med nikotin,
der ikke er godkendt som læge-
midler.
Afgiften på tobaksvarer baseres på
varens indhold af tobak. E-cigaret-
ter, der ikke indeholder tobak, er
ikke omfattet af afgift. Afgifterne
på tobak er harmoniseret i EU, og
rammerne for beskatning reguleres
i EU’s tobaksbeskatningsdirektiv
(2011/64/EU). Det fremgår af
Europa-Kommissionens hjemme-
side, at spørgsmålet, om hvorvidt
der er behov for en harmoniseret
afgift på e-cigaretter, vil blive
genovervejet i forbindelse med
den næste evaluering og rapport
om direktivet, som forventes klar i
2019.
Det bemærkes, at det er afgørende,
at der samtidig afsættes midler til
Midler til gratis rygestopmedicin er
ikke en del af forslaget. Herudover
Side 25 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gratis rygestopmedicin til de grup-
per, som har sværest ved at blive
røgfri, da effekten af de højere to-
bakspriser på den måde kan øges.
har regeringen fremlagt en ambi-
tiøs handleplan med konkrete til-
tag til at sikre røgfri liv for børn og
unge.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Ledernes Hovedorganisation har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
Lægeforeningen
Lægeforeningen bemærker, at det
ikke er muligt for dem at afgive
høringssvar med så kort frist og
ønsker en forklaring af baggrun-
den for den korte høringsperiode.
Samtidig beder Lægeforeningen
om at komme på høringslisten
vedrørende kommende lovforslag,
der vedrører tobaksafgiftsloven.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
Nærbutikkernes Lands-
forening (NLF)
NLF støtter målsætningen om, at
færre unge mennesker begynder at
ryge og dermed også forslag som
hårdere sanktioner ved manglende
overholdelse af salgsaldersreglerne,
men kan ikke støtte den i lov-
forslaget foreslåede afgiftsforhø-
jelse på tobak. Det bemærkes, at
afgiftsforhøjelserne vil medføre
øget grænsehandel og øget illegal
handel, hvilket vil være til store
skade for organisationens medlem-
mer.
Regeringen ønsker en mærkbar af-
giftsforhøjelse på cigaretter og to-
bak, så prisen på en pakke cigaret-
ter stiger med 10 kr. svarende til
en prisstigning på ca. 25 pct. Af-
giftsforhøjelsen forventes at redu-
cere det samlede forbrug af ciga-
retter, selv når der tages højde for,
at grænsehandlen med cigaretter
og tobak må forventes at stige.
Der henvises desuden til kommen-
tar til DTS vedr. kontrol af illegal
handel.
NLF bemærker, at når afgiftsni-
veauet skal fastlægges, er det vig-
tigt at have vores nabolande for
øje. I Tyskland og Sverige koster
en pakke cigaretter ca. 42-43 kr. og
ca. 45 kr. Hæves prisen på cigaret-
ter til 50 kr., så vil der være et
Der henvises til kommentar til DI
vedr. tidspunktet for forhøjelserne.
Side 26 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
større incitament til at grænse-
handle tobaksvarer sammen med
de øvrige varer, som danskerne i
forvejen grænsehandler i stor stil.
Dansk Erhverv har netop offent-
liggjort en analyse, der viser, at 45
procent af alle danske husstande
grænsehandler mindst en gang om
året, hvilket betyder store tabte
indtægter, bl.a. for de små butik-
ker.
Det bemærkes, at tobaksvarer ud-
gør op mod 50-60 pct. af den sam-
lede omsætning for små forhand-
lere som f.eks. kiosker, nærbutik-
ker og tankstationer. NFL bemær-
ker, at en markant afgifts- og pris-
forhøjelse til 50 kr. for en pakke
cigaretter vil kunne mærkes på de
små forhandleres økonomi og vil
medføre butikslukninger.
Et fald i forbruget af tobaksvarer
på ca. 10 pct. og en stigning i
grænsehandlen må forventeligt
medføre et fald i omsætningen
med tobaksvarer hos forhandlere
mv. Det er dog ikke muligt at
undgå, såfremt der ønskes en mar-
kant effekt på tobaksforbruget.
Regeringen vil holde øje med ud-
viklingen i grænsehandlen med to-
bak.
Det bemærkes endvidere, at af-
giftsforhøjelserne på tobaksvarer
med al sandsynlighed også vil
medføre et voksende illegalt to-
baksmarked, da organiserede kri-
minelle vil have større tilskyndelse
til at sælge f.eks. illegale kopiciga-
retter. Det bemærkes, at Skattemi-
nisteriet selv har kortlagt, at i
Norge, hvor prisen på en pakke ci-
garetter ligger på ca. 90-95 kr., er
ca. 44 procent af tobaksmarkedet
grænsehandlet eller illegalt.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
Side 27 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
NLF bemærker, at ca. 15 pct. af
det australske marked, hvor en
pakke cigaretter med 25 stk. koster
ca. 200 kr., består af illegal handel,
og at Danmark til sammenligning
vurderes at have et illegalt marked
på ca. 1,8 pct.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
NLF bemærker, at foreningens
medlemmer ikke kan konkurrere
med organiserede kriminelle, der
sælger tobaksvarer til det halve af
markedsprisen og at det er i alles
interesse, at der undgås et vok-
sende illegalt tobaksmarked i Dan-
mark
ikke kun i butikkernes inte-
resse, men også i tobaksbrugernes
interesse, da de vil få større adgang
til ukontrollerede tobaksvarer, der
er endnu farligere end dem, der
sælges på reguleret vis i dag.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
NLF kan på denne baggrund ikke
støtte de foreslåede afgiftsforhøjel-
ser på tobak.
Philip Morris ApS
(PM)
PM støtter ambitionen om et røg-
frit Danmark i 2030, og i den sam-
menhæng har PM også forståelse
for regeringens ønske om at
skærpe værnsreglerne med henblik
på at sikre en hurtigere implemen-
tering og effekt af den planlagt af-
giftsstigning.
PM bemærker, at det af lovforsla-
gets §
6, stk. 5, fremgår, at ”Hvis
en virksomhed registreret efter to-
baksafgiftsloven fra og med den
Side 28 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
20. november 2019 til og med den
31. marts 2020 køber stempelmær-
ker til mere end 5 pct. flere styk ci-
garetter eller 5 pct. flere kilogram
røgtobak, end virksomheden nor-
malt ville gøre i en periode på 133
dage, anses det overskydende køb
for foretaget den 1. april 2020 og
vil blive efterreguleret i henhold til
de i § 2, nr. 2-4, fastsatte afgiftssat-
ser”.
PM bemærker, at dette adskiller sig
fra afgiftsstigningen fra d. 1. april
2012, hvor producenter havde mu-
lighed for at købe 20 pct. flere
stempelmærker end deres gennem-
snitlige forbrug i den fastsatte refe-
renceramme for bestemmelse af
gennemsnitligt forbrug. Da man i
2012 gav producenterne mulighed
for at indkøbe 20 pct. flere stem-
pelmærker til cigaretter, gav man
samtidig producenterne en over-
gangsperiode, hvor man havde
mulighed for at tilpasse produktio-
nen til at indbefatte de nye stem-
pelmærker.
PM bemærker, at den fremlagte
værnsregel på 5 pct. og evt. fast-
holdelse af procedure om først at
stille stempelmærkerne til rådighed
den 26. marts 2020, vil betyde, at
Philip Morris ApS først vil kunne
levere produkter beskattet efter
den nye afgiftssats cirka den 1. juni
2020, fordi stempelmærkerne skal
indgå i produktionen cirka 2 må-
neder før salg. PM er bekymret
for, at dette vil betyde, at markedet
kan blive tømt for produkter med
Side 29 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den gamle afgiftssats, før produk-
terne med den nye afgiftssats er
klar. Ydermere er det PMs vurde-
ring, at dette kan føre til øget
grænsehandel, og i værste fald re-
sultere i øget illegal handel, med et
stort provenutab for staten som
konsekvens.
PM bemærker, at de skal bruge
stempelmærkerne senest to måne-
der, før produkterne skal stå på
hylden i de danske butikker, for at
sikre en stabil levering af tobaks-
produkter til det danske marked.
For at sikre, at den foreslåede af-
giftsstigning hurtigt kan træde i
kraft på det danske marked, vil det
derfor kræve, at bestillingsblanket-
ter for bestilling af stempelmærker
med de nye afgiftssatser bliver til-
gængelige senest den 1. februar
2020.
Skattestyrelsen vurderer, at bestil-
lingsblanketter for bestilling af
stempelmærker med de nye afgifts-
satser vil være tilgængelige senest
den 1. februar 2020 under forud-
sætning af, at lovforslaget er vedta-
get inden udgangen af december
2019.
Plastindustrien
Plastindustrien bemærker, at hø-
ringsperiodens varighed er meget
kritisabel, da det er yderst vanske-
ligt at formulere et gennemarbej-
det høringssvar med input og kon-
sekvensanalyser fra berørte virk-
somheder, som eksempelvis pro-
ducerer bæreposer eller engangs-
service med så kort en høringsfrist.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
Plastindustrien bakker op om lov-
forslagets ambition om at fore-
bygge affald i naturen og fremme
af den grønne omstilling.
Side 30 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det kritiseres dog, at plastposer
skal pålægges en afgiftsfordobling,
mens den mindre bæredygtige
bomuldspose går fri. Det bemær-
kes, at studier har vist, at plast
ud fra en livscyklusbetragtning -
ofte er den miljø- og klimamæssige
bedste materialeløsning
dette gør
sig også gældende i forhold til bru-
gen af bæreposer i en dansk kon-
tekst.
Der henvises til kommentaren til
DRC vedr. differentiering af afgif-
ten efter materialetype.
Plastindustrien mener endvidere,
at det er et drastisk skridt at foreslå
en afgiftsfordobling på bæreposer,
når der allerede er søsat en række
fornuftige initiativer, som har til
formål at foretage en markant re-
duktion af poseforbruget. Som ek-
sempel nævnes, at detailbranchen i
form af Dansk Erhverv, COOP og
andre butikskæder har indgået en
aftale om at halvere poseforbruget
frem mod 2023 i forbindelse med
plasthandlingsplanen i februar
2019, som alle Folketingets partier
stod bag. Det bemærkes derud-
over, at det også er besluttet, at de
helt tynde plastposer skal udfases,
og at det skal være forbudt for bu-
tikkerne at udlevere gratis bærepo-
ser.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. tiltag, der kan fremme
den grønne omstilling.
Plastindustrien forholder sig også
kritiske overfor lovforslagets på-
stand om, at en fordobling af afgif-
ten på bæreposer og engangsser-
vice alene vil have en væsentlig po-
sitiv indflydelse på mængden af af-
fald, der bliver genanvendt, da
dette kun vil være tilfældet, såfremt
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. effekten af
forhøjelsen.
Der henvises desuden til kommen-
taren til DNF vedr. anvendelse af
Side 31 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgiftsindtægterne bliver målrettet
en ekstraordinær indsats
f.eks.
via en uafhængig plastfond - som
støtter konkrete projekter med fo-
kus på øget genanvendelse.
provenuet fra forhøjelse af afgiften
for bæreposer og engangsservice.
Plastindustrien bemærker, at det er
et gennemgående argument i lov-
forslaget, at man ønsker at redu-
cere mængden af plast, som ender
i naturen, og at det i den forbin-
delse er vigtigt at huske på, at
plastposer sjældent ender i den
danske natur.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. plastikforu-
rening.
Plastindustrien har svært ved at se,
hvordan en afgiftsstigning alene vil
medføre en øget genanvendelse af
plast. Det foreslås derfor, at af-
giftsindtægterne fra forhøjelsen
bruges på at fremme den cirkulære
økonomi. Plastindustrien foreslår,
at der etableres en uafhængig plast-
fond, der har til formål at under-
støtte den grønne omstilling. Fon-
den skal uddele midler til både
forskning, pilotprojekter og mere
langvarige indsatser, der eksempel-
vis er drevet af virksomheder,
ngo’er, borgergrupper og
myndig-
heder.
Der henvises til kommentaren til
DNF vedr. anvendelse af prove-
nuet fra forhøjelse af afgiften for
bæreposer og engangsservice.
Plastindustrien bemærker, at der i
øjeblikket bliver brugt rigtig mange
ressourcer på at forberede den
danske implementering af det
kommende producentansvar for
alle former for emballage, og at det
derfor er betænkeligt, at lovforsla-
get og dets afgiftsstigninger er helt
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv
vedr. EU’s produ-
centansvar.
Side 32 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afkoblet fra det kommende produ-
centansvar, der nævnes i lov-
forslagsteksten.
Det bemærkes også, at det frem-
står unødvendigt at fordoble afgif-
ten på engangsservice netop nu,
når disse produkter alligevel skal
være udfaset i løbet af år 2021, jf.
EU’s engangsplastdirektiv.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv, hvor det fremgår,
at det ikke er alle typer af engangs-
service, der omfattes af forbuddet.
Plastindustrien bemærker, at det
med den korte høringsfrist ikke
har været muligt at tilføje hørings-
svaret et afsnit vedrørende de po-
tentielle erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, hvilket desværre også
kun er overfladisk berørt i lov-
forslaget og kun med et primært
fokus på detailleddet. Plastindu-
strien opfordrer derfor til, at dette
aspekt bliver belyst ordentligt af
ministeriet inden den videre politi-
ske proces fortsætter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Affaldsforening vedr. hø-
ringsfristen.
Der henvises endvidere til kom-
mentaren til HORESTA vedr. for-
slagets erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Skattefaglig Forening
(SRF)
SRF har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien bemærker, at det
er overraskende, at der med lov-
forslaget ikke indføres en afgift på
e-cigaretter.
Der henvises til kommentar til
Kræftens Bekæmpelse vedr. indfø-
relse af en afgift på e-cigaretter.
Det bemærkes, at det fremgår af
det såkaldte ”stilleskrue” notat fra
Skatteministeriet, at den foreslåede
afgiftsforhøjelse ikke er den pro-
Den foreslåede forhøjelse er hø-
jere end den, der ud fra Skattemi-
nisteriets analyse optimerer de
samfundsøkonomiske konsekven-
ser, og lavere end den forhøjelse,
Side 33 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
venu- og samfundsøkonomisk op-
timale. I så fald ville afgiftsstignin-
gen have været væsentligt lavere.
som ifølge analysen optimerer pro-
venuet. En afgiftsforhøjelse sva-
rende til en prisstigning på 10 kr.,
svarende til den, som regeringen
har foreslået, vurderes dog ifølge
analysen ikke at forringe sam-
fundsøkonomien sammenlignet
med i dag.
Tobaksindustrien må derfor forstå
stigningen, som udtryk for et øn-
ske om at ville forfølge andre ikke-
provenumæssige formål som ad-
færdsregulering. Herunder et for-
søg på adfærdsregulering af den
gruppe af befolkningen, som er
under 18 år, som der i henhold til
gældende lov, allerede i dag, ikke
må sælges tobaksvarer til.
Regeringen har et ønske om en
markant forhøjelse af tobaksafgif-
terne. Det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, at regeringen
ønsker at forbedre folkesundhe-
den. Med lovforslaget tages kon-
krete skridt i retning af at mindske
antallet af rygere, herunder særligt
at holde børn og unge fra at be-
gynde med at ryge.
Tobaksindustrien bemærker, at
skiftende regeringer har været op-
mærksomme på, at pris-/afgiftsni-
veauet i lande som Tyskland og
Sverige i høj grad definerer ram-
merne for danske afgifter/priser
på tobaksvarer. Danmark er som
et velfungerende marked karakteri-
seret ved, at andelen af forbruget,
som ikke er afgiftsberigtiget i Dan-
mark, er begrænset, og mængden
af illegal tobak er blandt de laveste
i hele EU. Hertil kommer, at myn-
dighederne i øvrigt har kontrol
med og overblik over, hvilke to-
baksprodukter, som bliver mar-
kedsført og konsumeret.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
Side 34 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Tobaksindustrien vurderer, at især
anden bølge af den foreslåede hi-
storisk høje stigning (fastsat til
1.1.2021), hvor der ikke er udsigt
til tilsvarende store forhøjelser i
Tyskland og Sverige, med helt
overvejende sandsynlighed vil føre
til et beklageligt brud med det hid-
til velfungerende marked, som det
ovenfor er beskrevet.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
Det bemærkes, at høje afgifter og
dermed priser ikke automatisk har
en stor forbrugsdæmpende funk-
tion, ligesom det bemærkes, at den
ikke nødvendigvis er vedvarende.
Der henvises til kommentar til JTI
vedr. skønnet af den forventede
prisstignings effekt på forbruget.
Tobaksindustrien bemærker, at of-
ficielle norske tal viser, at andelen
af børn og unge mellem 16 og 24
år der ryger, ikke har ændret sig de
seneste 3 år (2016-2018), selv om
der i denne periode som supple-
ment til de høje afgifter/priser er
indført neutrale tobakspakninger.
Derimod er det Tobaksindustriens
vurdering, at det store fald især i
daglig rygning, som har fundet
sted i Norge, i vidt omfang kan til-
skrives den lovlige markedstilste-
deværelse af et tobaksalternativ til
rygning
–nemlig
den røgfri tobak
herunder snus og tyggetobak.
Afslutningsvis opfordrer Tobaks-
industrien til en ændring af lov-
forslaget, således at kun ændringen
pr. 1.4.2020 umiddelbart gennem-
føres, medens yderligere forhøjel-
ser først overvejes, når en nærmere
Der henvises til kommentar til DI
vedr. en udsættelse af forhøjelsen i
2021.
Side 35 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0036.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
analyse af konsekvenserne for det
hidtil velfungerende marked af en i
sig selv usædvanlig høj afgiftsfor-
højelse på over 10 pct. i 2020 er
gennemført.
Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne bemærker,
at forslaget indeholder en markant
forhøjelse af afgifterne på tobak og
én af de mest signifikante afgifts-
forhøjelser på tobak i nyere tid.
Det bemærkes, at afgiftsstigningen
vil have en række negative konse-
kvenser for både producenter,
virksomheder og forbrugerne.
Der henvises til kommentar til
NLF vedr. konsekvenserne for
små forhandlere mv.
Tobaksproducenterne bemærker,
at en prisstigning til samlet 50 kr.
for en pakke cigaretter med 20
styks vil betyde, at den danske gen-
nemsnitspris for en pakke cigaret-
ter vil blive væsentligt højere i for-
hold til gennemsnitspriserne for
selvsamme hos vores nabolande,
Tyskland og Sverige, hvor gen-
nemsnitsprisen er henholdsvis ca.
41-42 kr. og ca. 45 kr.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. tidspunktet for forhøjel-
serne.
Det bemærkes, at afgiftsstigningen
vil resultere i, at cigaretter bliver
endnu en grænsehandelsvare, og at
det ikke kun vil ramme producen-
terne, men også de mindre for-
handlere og købmænd, der i forve-
jen er konkurrenceudsatte grundet
grænsehandlen.
Der henvises til kommentaren til
NLF vedr. konsekvenserne for
små forhandlere mv.
Side 36 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0037.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Tobaksproducenterne bemærker,
at cigaretter i dag udgør en mindre
del af den samlede danske grænse-
handel og at det skyldes en hen-
sigtsmæssig afgiftspolitik, der har
taget højde for svensk og tysk af-
gifts- og prisniveau. Tobaksprodu-
centerne anbefaler, at regeringen
fortsat tager højde for disse ni-
veauer.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. tidspunktet for forhøjel-
serne.
Det bemærkes, at det er kendeteg-
nende for lande med høje afgifter
på nydelsesmidler, at de kæmper
med både grænsehandel og illegal
handel. Det bemærkes, at organise-
rede kriminelle f.eks. afsætter kopi-
cigaretter til langt under markeds-
prisen til forbrugere i høj-afgifts-
lande som f.eks. Norge, Storbri-
tannien og Australien. Som eksem-
pel nævnes det, at I Norge, hvor
prisen på en pakke cigaretter er ca.
95 kr. for 20 styks, udgøres ca. 44
pct.
af tobaksmarkedet af ”uregi-
streret forbrug”, hvilket betyder, at
næsen hver anden cigaret i Norge
er grænsehandlet eller illegal. Det
nævnes også, at den illegale handel
i Storbritannien og Australien ud-
gør henholdsvis ca. 17 procent og
ca. 15 pct.
Til sammenligning bemærkes det,
at det illegale marked i Danmark
udgør ca. 1,8 pct.
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
Tobaksproducenterne vurderer, at
en markant højere pris og afgift
med al sandsynlighed vil resultere i
Der henvises til kommentaren til
DTS vedr. kontrol af illegal han-
del.
Side 37 af 38
L 75 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114390_0038.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en tiltagende illegal handel. To-
baksproducenterne mener, at en
øget afgift nødvendiggør en væ-
sentligt øget indsats og straf for
handel med illegale tobaksvarer, da
branchen oplever, at organiserede
kriminelle finder flere og flere veje
til at nå tobaksbrugere, bl.a. via so-
ciale medier og øvrige digitale ka-
naler. Skabes der tilmed incitament
for at afsætte tobaksvarer til dan-
ske tobaksbrugere ved en markant
afgiftsforhøjelse, vil problemerne
med illegal handel vokse til skade
for både producenterne, forhand-
lere, statskassen samt forbrugerne.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 38 af 38