Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 74 Bilag 3, L 74 A Bilag 3, L 74 B Bilag 3
Offentligt
2113975_0001.png
27. november 2019
J.nr. 2019 - 9789
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love
(Forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne kø-
retøjer, standardsats for afgift af blyfri benzin iblandet 9,8 pct. biobrændstoffer og lovtek-
niske ændringer af elpatronordningen).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 74b - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2113975_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Elbil Alliance
(DEA)
DEA støtter forlængelsen af ord-
ningen med lav afgift på el til er-
hvervsmæssige opladning af el-
drevne køretøjer, men bemærker,
at det ville være at foretrække med
en løsning, hvor fritagelsen fra el-
afgift fortsatte, indtil der kan fin-
des en permanent løsning, hvor el
til elbiler ikke beskattes hårdere
end benzin og diesel.
Den foreslåede forlængelse vil des-
uden betyde, at lastbiler fritages fra
elafgift indtil udgangen af 2021 på
samme vilkår som eldrevne per-
sonbiler. DEA bemærker i den
sammenhæng, at en 2-årig frita-
gelse fra elafgift ikke er tilstrække-
lig til at gøre elektriske lastbiler
økonomisk attraktive for vogn-
mændene, da lastbiler sammenlig-
nes på de samlede driftsomkost-
ninger i 8-10 år.
Med lovforslaget forlænges sær-
ordningen med 2 år til udgangen af
2021.
Forlængelsen skal sikre, at afgifts-
niveauet ikke forhøjes, inden
Kommissionen for grøn omstilling
af personbiler er færdig med sit ar-
bejde.
Når Kommissionen er færdig med
sit arbejde, kan det på baggrund af
Kommissionens anbefalinger vur-
deres, hvordan de samlede afgifter
på eldrevne køretøjer skal udfor-
mes fremadrettet. Det gælder også
afgiften på el til opladning. Elafgif-
ten skal ses i sammenhæng med
beskatningen af eldrevne køretøjer
i øvrigt.
DEA bemærker, at elbusser i prin-
cippet er fritaget fra elafgift indtil
2023, men at fritagelsen endnu
ikke er trådt i kraft, da der ikke fo-
religger en EU-godkendelse af fri-
tagelsen. DEA bemærker, at den
foreslåede forlængelse giver tid til,
Det er korrekt, at den foreslåede
2-årige forlængelse af ordningen
også omfatter elbusser, og at ind-
førelsen af den aftalte særordning
for elbusser derfor vil kunne ud-
skydes til 2022.
Skatteministeriet vil fortsætte dia-
logen med Europa-Kommissionen
med henblik på, at der kan opnås
Side 2 af 7
L 74b - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2113975_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at EU-godkendelsen af den speci-
fikke fritagelse for elafgift for bus-
ser kan indhentes.
tilladelse til den aftalte forlængelse
af ordningen for elbusser til og
med 2023. Det er forventningen,
at en sådan tilladelse vil kunne op-
nås.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget, men bekla-
ger den meget korte høringsfrist,
som reelt forhindrer, at der er mu-
lighed for en bred høring af Dansk
Erhvervs medlemsvirksomheder,
hvilket både går ud over lovkvali-
teten og retssikkerheden.
Det medgives, at det ikke er en op-
timal høringsproces. Det har imid-
lertid været nødvendigt at frem-
sætte lovforslaget med meget kort
høringsfrist for at sikre, at de fore-
slåede lempelser kan træde i kraft
ved årsskiftet.
Dansk Industri (DI)
DI kvitterer for intentionen om at
sikre en konkurrencedygtig total-
økonomi for elbiler, herunder på
afgiftssiden, hvor der med forsla-
get sikres en fortsat reduktion af
de løbende omkostninger.
DI bemærker, at det er vigtigt, at
det bliver billigere at købe og eje
elbiler, og at det er vigtigt, at rege-
ringen prioriterer at skabe sikker-
hed for, at den nugældende delvise
registreringsafgiftsfritagelse for el-
biler forlænges efter 2020, indtil
der er kommet en permanent løs-
ning baseret på anbefalingerne fra
den nedsatte kommission. Det be-
mærkes, at det af hensyn til for-
handlernes indkøb er vigtigt, at
denne forlængelse allerede meldes
ud nu.
Kommission for grøn omstilling af
personbiler skal i 2020 komme
med forslag til en samlet omlæg-
ning af bilafgifterne til fremme af
grønne biler og fastholdelse af sta-
tens provenu på længere sigt.
Regeringen ser frem til anbefalin-
gerne fra Kommission for grøn
omstilling af personbiler og vil in-
den udløbet af 2020 finde en løs-
ning, så indretningen af bilbeskat-
ningen også derefter øger tilskyn-
delsen til at vælge elbiler.
DI bemærker for så vidt angår det
afsatte 2020-provenu til forlæn-
En fremrykning af den gradvise
indfasning af lavere elafgift, som
blev aftalt med Energiaftale fra
Side 3 af 7
L 74b - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2113975_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gelse af særordningen for oplad-
ning af elbiler, at dette i stedet kan
anvendes til at fremrykke en smule
af den gradvise indfasning af la-
vere elafgift, som blev aftalt med
Energiaftalen, og at dette også vil
fremme udbredelsen af elbiler.
2018, skønnes at indebære et
større mindreprovenu, end der er
afsat ifm. regeringens forslag til fi-
nanslov for 2020. Desuden vil det
indebære, at forligskredsen bag
Energiaftalen er enig heri.
Danske Regioner
Danske Regioner støtter op om
forslaget om forlængelse af ord-
ningen med lav afgift på el til er-
hvervsmæssig opladning af el-
drevne køretøjer.
Danske Regioner ser endvidere
frem til, at elbusser afgiftsmæssigt
bliver sidestillet med el-tog, og at
lav afgift på el til elbusser bliver
permanent.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Elbil Alliance, hvor det
fremgår, at Skatteministeriet vil
fortsætte dialogen med Europa-
Kommissionen med henblik på, at
der kan opnås tilladelse til den af-
talte forlængelse af ordningen for
elbusser.
Drivkraft Danmark
Drivkraft Danmark kan støtte den
foreslåede ændring af mineralolie-
afgiftsloven og kuldioxidafgiftslo-
ven, der indfører en afgiftssats på
E10.
FDM
FDM er tilfredse med, at lovforsla-
get sikrer, at den nuværende ord-
ning med lav afgift på el til er-
hvervsmæssig opladning af el-
drevne køretøjer ikke ophører ved
årsskiftet, da det er helt afgørende
for den grønne omstilling på trans-
portområdet, at prisen for at lade
sin el- eller pluginhybrid op ikke
fordyres.
Side 4 af 7
L 74b - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2113975_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FDM foreslår, at ordningen æn-
dres, så den omfatter privat oplad-
ning, hvor der ikke laves en aftale
med et opladningsselskab. Ordnin-
gen kan fx følge samme principper
som ordningen for reduceret elaf-
gift for opvarmning med elvarme
under forudsætning af, at der in-
stalleres en intelligent hjemmeop-
lader, da dette sikrer den optimale
udnyttelse af elnettet til gavn for
både samfundet og den enkelte
forbruger.
Ordningen for reduceret elafgift
for opvarmning med elvarme er en
skematisk fordelingsregel, hvor
boliger, der er registreret som
elopvarmede i BBR-registret, kan
modtage elektricitet til en nedsat
afgiftssats for den del af forbruget,
der overstiger 4.000 kWh årligt.
Denne grænse er fastsat ud fra det
gennemsnitlige forbrug af elektrici-
tet til andre formål end opvarm-
ning. Der er tale om en helt særlig
ordning, hvor elektriciteten leveres
til en nedsat sats.
En lignende lempelsesmodel for
privat opladning af elbiler vil inde-
bære en række administrative kon-
sekvenser, da der vil skulle opret-
tes et register over forbrugere, der
er berettiget til processats til op-
ladning, som formentlig vil kræve
et større udviklingsarbejde.
Bemærkningen vil dog indgå i de
videre overvejelser på området.
FRI
FRI har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
FSR
FSR har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 5 af 7
L 74b - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2113975_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lederne
Lederne har ikke bemærkninger til
lovforslaget.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Trafikselskaberne i
Danmark
Trafikselskaberne støtter op om
forlængelsen af den særlige ord-
ning med lav afgift på el ved op-
ladning af eldrevne køretøjer, da
ordningen også omfatter elbusser.
Det bemærkes, at der opereres
med lange kontrakter i den kollek-
tive trafik, og Trafikselskaberne
opfordrer derfor Folketinget og
Skatteministeriet til at arbejde for,
at der sikres langsigtede og stabile
rammebetingelser for at fremme
en grøn kollektiv trafik.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Elbil Alliance, hvor det
fremgår, at forslaget om at for-
længe særordningen med 2 år til
udgangen af 2021 sikrer, at afgifts-
niveauet ikke forhøjes, inden
Kommissionen for grøn omstilling
af personbiler er færdig med sit ar-
bejde.
Trafikselskaberne opfordrer Skat-
teministeriet til at arbejde for en
EU-godkendelse til i en 4-årig pe-
riode at sidestille elafgiften til el-
busser med elafgiften til eltog.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Elbil Alliance, hvor det
fremgår, at Skatteministeriet vil
fortsætte dialogen med Europa-
Kommissionen med henblik på, at
der kan opnås tilladelse til den af-
talte forlængelse for elbusser.
Trafikselskaberne opfordrer endvi-
dere til, at Skatteministeriet arbej-
der for, at elbusser tilføjes til ener-
gibeskatningsdirektivet, så der kan
opnås en varig ligestilling af tog og
busser, når det kommer til elafgif-
ter. Trafikselskaberne opfordrer
endvidere til, at EU-Kommissio-
nen undersøger mulighederne for
Europa-Kommissionen har for ny-
ligt offentliggjort en evaluering af
energibeskatningsdirektivet med
henblik på at arbejde for en revi-
sion af direktivet. Skatteministeriet
deltager aktivt i dette arbejde og vil
tage bemærkningen med i det vi-
dere arbejde.
Side 6 af 7
L 74b - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2113975_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at tilpasse direktivet, så elbusser til-
føjes.
Ældresagen
Ældresagen har ikke bemærknin-
ger til forslaget.
Side 7 af 7