20. november 2019
J.nr. 2019 - 9789
Resumé af forslag til lov om ændring af afgift af elektri-
citet og forskellige andre love (Forlængelse af ordning
med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af el-
drevne køretøjer, standardsats for afgift af blyfri benzin
iblandet 9,8 pct. biobrændstoffer og lovtekniske æn-
dringer af elpatronordningen)
Regeringen ønsker at investere i en grønnere fremtid, og et vigtigt skridt på vejen er at
sikre flere elbiler på de danske veje. Med lovforslaget ønsker regeringen at prioritere til-
skyndelsen til at vælge elbiler ved at mindske totalomkostningerne ved at anvende en el-
bil.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at særordningen for erhvervsmæssig opladning af el-
biler mv. til den lave elafgift på 0,4 øre pr. kWh forlænges med to år. Forslaget indebærer,
at den eksisterende ordning dermed gælder til og med den 31. december 2021.
Det foreslås endvidere at indføre standardsatser for energiafgift og CO
2
-afgift af benzin
iblandet 9,8 pct. biobrændstof. Formålet med forslaget er at imødekomme et ønske fra
oliebranchen, som skal gøre det administrativt lettere at afholde energi- og CO
2
-afgift af
benzintypen E10, som branchen forventes at introducere på markedet i 2020 som følge af
skærpede krav til transportsektorens iblanding af biobrændstoffer i VE-direktivet (
Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EF) 2009/28
).
Herudover foreslås en række lovtekniske ændringer af elpatronordningen bl.a. som følge
af, at en tidligere vedtaget udvidelse ordningen til at omfatte rene fjernvarmeværker ikke
kan træde i kraft pga. EU-retlige forhold. Endelig foreslås det at ophæve en række bilag
vedrørende elpatronordningen, som indeholder afgiftssatser for årene 2010-2014, og som
ikke længere har betydning for ordningen.
Lovforslaget skønnes at indebære et mindreprovenu på hhv. 30 mio. kr. i 2020 og 50 mio.
kr. i 2021 efter tilbageløb og adfærd.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.