Skatteudvalget 2019-20
L 73
Offentligt
2121443_0001.png
10. december 2019
J.nr. 2019 - 5596
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til lov om ændring af lov om ændring af ligningsloven og for-
skellige andre love (Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og internet m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. december 2019.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 73 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om henvendelsen af 5/12-19 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk om fastholdelse af den nuværende beskatning af fri telefon og internet m.v., til skatteministeren
2121443_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. december 2019 fra Foreningen Rejsear-
bejdere. dk, jf. L 73 - bilag 8.
Svar
Foreningen Rejsearbejdere.dk finder, at fastholdelse af beskatningen af fri telefon og in-
ternet m.v. ikke er i tråd med den tidligere regerings finanslovsaftale for 2018.
Foreningen anfører endvidere, at fastholdelse af beskatningen rammer socialt skævt med
modsat fortegn og rammer rejsearbejdere og andre, der arbejder i udlandet med arbejds-
kontrakter. Det bemærkes i tillæg hertil, at aftaler kan være indgået på baggrund af reg-
lerne om skattefritagelse fra finanslovsaftalen for 2018, der skulle gælde fra og med 2020.
Foreningen anfører endelig, at bundgrænsen for lønmodtagerudgifter, jf. ligningslovens §
9, er høj, hvorfor det er dyrt at bruge egen telefon i arbejdsgiverens tjeneste.
Kommentar
Den nuværende regering og aftaleparterne (Radikale Venstre, Enhedslisten, Socialistisk
Folkeparti og Alternativet) bag finansloven for 2020 ønsker at fastholde den nuværende
beskatning af fri telefon og internet m.v.
Ved at fastholde beskatningen af disse personalegoder droppes en skæv skattelettelse. I
stedet bruges pengene til bedre velfærd, fx ved at styrke unges uddannelser, forstærke
hjælpen til psykisk sårbare og syge og genskabe tilliden til skattevæsenet. Samtidig skabes
rammerne for en ambitiøs grøn omstilling af Danmark, der giver dansk erhvervsliv mulig-
heder for at skabe mere vækst og fremgang, og som sikrer, at Danmark tager et stærkere
internationalt ansvar for den fælles kamp mod de voldsomme klimaforandringer.
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og internet m.v. vil gælde for alle, der har pri-
vat rådighed over arbejdsgiverbetalt telefon og internet m.v. - både for personer, der ar-
bejder i udlandet og er skattepligtige til Danmark, og personer, der arbejder i Danmark.
Der gøres heller ikke forskel på, om en arbejdsaftale er indgået før eller efter den 1. januar
2020, hvor skattefritagelsen ellers ville være trådt i kraft.
Den skattepligtige værdi er 2.900 kr. i 2020. Der skal ikke tillægges arbejdsmarkedsbidrag
til den skattepligtige værdi, som anført af foreningen. Der skal derimod betales arbejds-
markedsbidrag som en del af beskatningen af det skattepligtige beløb. Beløbet nedsættes
under visse betingelser med 25 pct., hvis ægtefællen også beskattes af fri telefon.
For så vidt angår reglen om fradrag for lønmodtageres mv. arbejdsrelaterede udgifter ef-
ter ligningslovens § 9, så ændres der ikke på denne regel med nærværende lovforslag.
Lønmodtagerudgifter kan efter ligningslovens § 9 som hovedregel kun fradrages med det
beløb, hvormed udgifterne sammenlagt overstiger 6.300 kr. (2020). Bundgrænsen gælder
samlet for alle lønmodtagerens arbejdsrelaterede udgifter, herunder fx arbejdsrelaterede
telefonudgifter, bortset fra en række særlige fradrag, der er særskilt reguleret. Det bemær-
kes, at en lønmodtager vil kunne få dækket dokumenterede arbejdsrelaterede udgifter,
herunder telefonudgifter, skattefrit af arbejdsgiveren som udlæg efter regning.
Side 2 af 2