Skatteudvalget 2019-20
L 73 Bilag 1
Offentligt
2109291_0001.png
Lovforslag nr.
L 73
Folketinget 2019-20
Fremsat den 20. november 2019 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love
(Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og internet m.v.)
§1
I lov nr. 396 af 2. maj 2018 om ændring af ligningsloven
og forskellige andre love (Permanent boligjobordning,
ophævelse af beskatningen af fri telefon og internet,
afskaffelse af udligningsskatten og forhøjelse af
beløbsgrænser for børneopsparing) foretages følgende
ændring:
1.
§ 1, nr. 1
og
6-8,
og
§§ 2
og
3
ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kir‐
keskat for indkomståret 2020 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg‐
nede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne
lovs § 1.
Stk. 3.
Den beregnede korrektion af den kommunale slut‐
skat og kirkeskat efter stk. 2 fastsættes af social- og inden‐
rigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2020, der foreligger pr. 1. maj 2022.
AN014109
Skattemin., j.nr. 2019-5596
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter den gældende lovgivning vil der fra og med ind‐
komståret 2020 ikke længere ske beskatning af fri telefon og
internet (datakommunikationsforbindelse), som en arbejds‐
giver stiller til privat rådighed for en medarbejder. Regerin‐
gen ønsker at videreføre beskatningen af fri telefon og inter‐
net uændret.
Regeringen vil investere i fællesskabet og sætter velfær‐
den og klimaet først. Skal de udfordringer, som Danmark
står over for, løses, kræver det vilje til prioriteringer. Derfor
ønsker regeringen at fastholde den nuværende beskatning af
fri telefon og internet.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Med udmøntningen af Aftale om finansloven for 2018,
som blev indgået mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti blev der indført skattefrihed for arbejdsgiverbe‐
talt fri telefon og internet (datakommunikationsforbindelse)
fra og med indkomståret 2020. Skattefriheden blev bl.a. be‐
grundet med, at brugen af især mobiltelefoner udvikler sig
hele tiden, og at det i dag er nærliggende at bruge den
samme telefon til både arbejdsrelateret og privat brug, hvil‐
ket i mange tilfælde ikke vil påvirke arbejdsgiverens udgift.
Imidlertid er ophævelsen af beskatningen af fri telefon og
internet en skattelettelse, som rammer skævt. Derfor vil re‐
geringen fastholde beskatningen. Herved fastholdes også det
skatteretlige udgangspunkt om, at aflønning beskattes ens,
uanset om aflønningen sker kontant eller på anden vis, f.eks.
i form af fri telefon.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Fri telefon
En arbejdstager, der helt eller delvist vederlagsfrit får stil‐
let telefon til rådighed for privat benyttelse af sin arbejdsgi‐
ver (fri telefon), beskattes af et beløb på 2.800 kr. (2019-ni‐
veau). Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Fri
telefon er arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst.
For samlevende ægtefæller reduceres det skattepligtige
beløb på 2.800 kr. med 25 pct. for begge ægtefæller, når æg‐
tefællerne beskattes af sammenlagt minimum 3.700 kr.
(2019-niveau). Det betyder, at hver ægtefælle får reduceret
den skattepligtige værdi med 700 kr. og dermed hver beskat‐
tes af 2.100 kr. (2019-niveau), hvis begge ægtefæller er
skattepligtige af fri telefon, herunder datakommunikations‐
forbindelse, hele indkomståret.
Ved fri telefon forstås fastnet- og mobiltelefoner. Begre‐
bet telefon omfatter også små håndholdte computere, hvis
hovedfunktion er telefoni og eventuelt kalender- og tidsregi‐
streringsfunktion, såsom PDA’er (Personal Digital Assi‐
stant), smartphones og lign. Fri telefon omfatter både de til‐
fælde, hvor telefonen er oprettet i arbejdsgiverens navn, og
hvor arbejdsgiveren fuldstændigt eller op til et bestemt be‐
løb betaler eller refunderer den skattepligtiges telefonudgif‐
ter eller en procentdel af udgifterne.
Telefon dækker både oprettelses-, abonnements- og for‐
brugsudgifter ved telefonen samt sædvanlige telefonservice‐
ydelser f.eks. telefonsvarerfunktion, »vis-nummer funktion«
og andre sædvanlige ydelser, der er en del abonnementet,
men derimod ikke for eksempel indsamlingsbidrag eller an‐
dre private udgifter, der opkræves over telefonregningen.
Herudover er selve telefonapparatet omfattet, hvad enten det
drejer sig om en fastnettelefon eller en mobiltelefon, der er
stillet til rådighed for en arbejdstager til privat benyttelse.
Beskatning af fri telefon forudsætter, at arbejdstageren har
privat rådighed over en helt eller delvist arbejdsgiverbetalt
telefon. Det er således ikke afgørende, om arbejdstageren
faktisk benytter den fri telefon privat.
Der er grænser for omfanget af telefoner, som den enkelte
arbejdstager kan få stillet til rådighed for egen privat benyt‐
telse. Dette gælder uanset, om der er én eller flere arbejdsgi‐
vere, der vil stille telefon til rådighed for privat benyttelse.
Det må afgøres konkret, om der er en reel arbejdsmæssig
begrundelse for, at en arbejdstager eksempelvis får stillet to
telefoner til rådighed for privat benyttelse. Det kan være, at
der rådes over flere boliger, at den ene telefon har en be‐
grænset anvendelsesmulighed osv. Hvis der ikke er en reel
arbejdsmæssig begrundelse for, at der stilles mere end én te‐
lefon til rådighed, beskattes telefonudgifterne vedrørende
sådanne yderligere telefoner efter reglerne i ligningslovens §
16, stk. 1 og 2.
Arbejdstagerens rådighed dækker, at øvrige personer i ar‐
bejdstagerens husstand også har mulighed for at anvende te‐
lefonen, men ikke at arbejdsgiveren m.v. direkte stiller tele‐
fonen til rådighed for privat benyttelse for andre end ar‐
bejdstageren selv, f.eks. arbejdstagerens ægtefælle, børn og
venner m.fl.
Tilskud til telefon, hvorefter arbejdsgiveren m.v. til dæk‐
ning af telefonudgifter yder et fast månedligt beløb, uanset
om arbejdstageren afholder udgifter eller ej, medregnes fuldt
ud ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reg‐
lerne i ligningslovens § 16, stk. 1 og 2. Indkomsten er ar‐
bejdsmarkedsbidragspligtig.
Fri telefon omfatter heller ikke de situationer, hvor ar‐
bejdsgiveren dækker arbejdstagerens udgifter som udlæg ef‐
ter regning, det vil sige, hvis arbejdsgiveren kun betaler for
samtaler, der for hver enkelt samtale kan dokumenteres som
erhvervsmæssig ved bilag fra telefonselskabet. Arbejdsgive‐
rens betaling er i sådanne tilfælde ikke skattepligtig for ar‐
bejdstageren.
Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes ligesom arbejds‐
tagere af fri telefon. I forhold til en medarbejdende ægtefæl‐
le er det afgørende, om den telefon, der indgår i den selv‐
stændigt erhvervsdrivendes erhvervsvirksomhed, er til di‐
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0003.png
3
rekte rådighed for den medarbejdende ægtefælles private be‐
nyttelse. Er dette tilfældet, beskattes den medarbejdende æg‐
tefælle ligesom sin selvstændigt erhvervsdrivende ægtefælle
af et beløb på 2.800 kr. årligt (2019-niveau).
2.1.2. Fri datakommunikationsforbindelse
Arbejdsgiverbetalt datakommunikationsforbindelse - ek‐
sempelvis en internetforbindelse - beskattes ikke, hvis ar‐
bejdstageren via forbindelsen har adgang til arbejdsgiverens
netværk. Det er en forudsætning, at arbejdstageren har ad‐
gang til stort set de samme funktioner eller dokumenter som
på arbejdspladsen. Hvis der ikke er adgang til arbejdsgive‐
rens netværk, beskattes arbejdstageren som af fri telefon, jf.
afsnit 2.1.1 ovenfor.
Ved en fri datakommunikationsforbindelse forstås adgang
til og brug af internet, der af en arbejdsgiver m.v. er stillet til
rådighed for en arbejdstager til privat benyttelse - eksempel‐
vis en ISDN-forbindelse, en ADSL-forbindelse eller andre
bredbåndsforbindelser. Det er således ikke afgørende, hvil‐
ken teknisk løsning der er valgt. Datakommunikationsfor‐
bindelse omfatter også mobile bredbåndsforbindelser. End‐
videre er engangsudgiften til etablering af datakommunikati‐
onsforbindelsen omfattet. Abonnementsudgifterne til data‐
kommunikationsadgangen dækker også sædvanlige ydelser,
som er en del af abonnementet, hvis ydelserne er en integre‐
ret del af abonnementet, som ikke kan udskilles og er sæd‐
vanlige.
Skattefriheden for en datakommunikationsforbindelse om‐
fatter ikke de tilfælde, hvor en mobiltelefon eller en fastnet‐
telefon har en datakommunikationsforbindelse, som giver
adgang til arbejdsgiverens netværk. Er der tale om, at en ar‐
bejdstager har fået en fastnet- eller en mobiltelefon til rådig‐
hed, behandles telefonen og den dertil knyttede datakommu‐
nikationen skattemæssigt som en telefon, jf. afsnit 2.1.1
ovenfor.
Hvis arbejdsgiveren m.v. yder et fast månedligt beløb til
dækning af udgiften til datakommunikationsforbindelse,
uanset om arbejdstageren afholder udgiften eller ej, betrag‐
tes det som et tilskud, som skal beskattes efter reglerne i lig‐
ningslovens § 16, stk. 1 og 2.
Arbejdsgiverens hele eller delvise refusion af arbejdstage‐
rens dokumenterede udgifter til datakommunikationsforbin‐
delse beskattes derimod ikke, hvis arbejdstageren har den
nævnte adgang til arbejdsgiverens netværk.
Hvis en arbejdstager med arbejdsgiverbetalt datakommu‐
nikationsforbindelse ikke har adgang til arbejdsgiverens net‐
værk, beskattes forbindelsen som nævnt ovenfor som af fri
telefon, dvs. af et beløb på 2.800 kr. årligt (2019-niveau).
Hvis arbejdstageren har både fri telefon og fri datakommu‐
nikationsforbindelse, beskattes der kun af i alt 2.800 kr. I
begge tilfælde vil den skattepligtige værdi under visse betin‐
gelser blive nedsat, hvis arbejdstageren er gift og samleven‐
de med en ægtefælle, der også beskattes af fri telefon eller
datakommunikationsforbindelse uden adgang til arbejdsgi‐
verens netværk, jf. afsnittet ovenfor om beskatning af fri te‐
lefon.
Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes ligesom arbejds‐
tagere af fri datakommunikationsforbindelse, hvis der ikke
er adgang til virksomhedens netværk. Hvis den selvstændigt
erhvervsdrivende via datakommunikationsforbindelsen og
en computer har adgang til virksomhedens netværk, beskat‐
tes datakommunikationsforbindelsen ikke, uanset om data‐
kommunikationsforbindelsen er til rådighed for privat an‐
vendelse. Det samme gælder engangsudgiften til etablering.
I forhold til en medarbejdende ægtefælle er det afgørende,
om datakommunikationsforbindelsen, der indgår i den selv‐
stændigt erhvervsdrivendes erhvervsvirksomhed, er til di‐
rekte rådighed for den medarbejdende ægtefælles private be‐
nyttelse. Er dette tilfældet, beskattes den medarbejdende æg‐
tefælle ligesom sin selvstændigt erhvervsdrivende ægtefælle
af et beløb på 2.800 kr. årligt (2019-niveau).
2.1.3. Ophævelse af beskatningen
Fra og med indkomståret 2020 ophæves beskatningen af
fri telefon og datakommunikationsforbindelse. Det betyder,
at en arbejdstager m.v., der helt eller delvist vederlagsfrit får
stillet en telefon og/eller en datakommunikationsforbindelse
til rådighed for privat benyttelse af sin arbejdsgiver, ikke
skal beskattes af denne rådighed i det omfang, rådigheden
ville have været skattepligtig efter reglerne om beskatning af
fri telefon og /eller datakommunikationsforbindelse. Ophæ‐
velsen gælder tilsvarende for selvstændigt erhvervsdrivende
og deres medarbejdende ægtefæller.
2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at fastholde beskatningen af fri telefon og data‐
kommunikationsforbindelse. Det betyder, at arbejdsgiverbe‐
talt fri telefon og datakommunikationsforbindelse fortsat vil
være skattepligtige personalegoder efter indkomståret 2019.
Ligeledes vil fri telefon og fri datakommunikationsforbin‐
delse uden adgang til virksomhedens netværk fortsat være
skattepligtigt for selvstændigt erhvervsdrivende og deres
medarbejdende ægtefæller. Det skattepligtige beløb vil efter
regulering efter personskattelovens § 20 udgøre 2.900 kr. i
2020.
Det foreslås kun at fastholde beskatningen, og det foreslås
således ikke at ændre på, i hvilket omfang fri telefon og da‐
takommunikationsforbindelse omfattes af beskatningen. Fri
telefon og datakommunikationsforbindelse vil derfor fortsat
skulle forstås på samme vis som efter gældende ret, jf. afsnit
2.1.1 og 2.1.2 ovenfor.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Forslaget om at fastholde beskatningen af fri telefon m.v.
skønnes at vedrøre godt �½ mio. personer, der efter gældende
regler ville blive skattefritaget for fri telefon fra og med
2020.
Da skattefritagelsen ikke har haft virkning, forudsættes de
provenumæssige konsekvenser ved fastholdelsen at modsva‐
re de provenumæssige konsekvenser som skønnet ved indfø‐
relsen af skattefritagelsen omregnet til 2020-niveau.
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0004.png
4
Således skønnes fastholdelsen at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 620 mio. kr. årligt fra og med 2020. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på ca. 570 mio.
kr. i 2020 stigende til ca. 800 mio. kr. i 2027. Den varige
virkning skønnes til et mindreprovenu på ca. 790 mio. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd.
Finansårsvirkningen i 2020 skønnes til ca. 620 mio. kr.,
svarende til den umiddelbare virkning.
Tabel 1. Fastholdelse af beskatningen af fri telefon m.v.
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2020
620
470
570
280
2021
620
470
600
280
Forslaget skønnes at medføre et merprovenu for kommu‐
nerne på ca. 280 mio. kr. årligt.
Skattefritagelsen af fri telefon m.v. udgør en skatteudgift,
der med forslaget bortfalder.
2022
620
470
630
280
2023
620
470
670
280
2024
620
470
700
280
2025
620
470
740
280
Varigt
620
470
790
-
Finansår
2020
620
-
-
-
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon m.v. indebærer
ikke implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lov‐
givning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommuni‐
kationsforbindelse medfører begrænsede administrative byr‐
der for arbejdsgiverne, som skal indberette og indeholde A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af den fri telefon
og/eller datakommunikationsforbindelse, og som skal føre
kontrol med, om der er privat rådighed over en arbejdstele‐
fon. Den samlede byrde skønnes at være på under 4 mio. kr.
årligt.
Lovforslaget vurderes at overholde de opstillede principper
for agil erhvervsrettet regulering. Der er tale om videreførel‐
se af gældende regler, som erhvervslivet allerede admini‐
strerer efter.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 20. novem‐
ber 2019 sendt i høring med frist til den 25. november 2019
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Business Denmark, Børsmæglerforeningen,
CEPOS, Cevea, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Akti‐
onærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk Journa‐
listforbund, Dansk Metal, Dansk Told- og Skatteforbund,
Danske Advokater, Danske Regioner, DI, DTL, Erhvervs‐
styrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark, Fi‐
nansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fi‐
nanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, FTF, HK-Kommunal,
HK-Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen, IT-branchen,
Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Land‐
brug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorga‐
nisation, LO, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, RockwoolFon‐
den, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF
Skattefaglig Forening.
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0005.png
5
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Forslaget skønnes at medføre et merpro‐
venu på 570 mio. kr. i 2020 stigende til
800 mio. kr. i 2027 efter tilbageløb og ad‐
færd. Den varige virkning skønnes til 790
mio. kr. årligt
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Begrænsede administrative byrder på
under 4 mio. kr. årligt.
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐ Ingen
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end mini‐
mumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende ret er ulønnede bestyrelsesmedlemmer og
frivillige, ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i
en forenings skattefri virksomhed samt frivilligt, ulønnet
personel i hjemmeværnet, der er omfattet af ligningslovens
§ 7 M, ikke omfattet af beskatning af fri telefon, datakom‐
munikationsforbindelse og fri computer med tilbehør i lig‐
ningslovens § 16, stk. 12 og 13. Hvis sådanne personer får
stillet et eller flere af de nævnte goder til rådighed, anses de
fortsat for ulønnede og bliver ikke beskattet af privat rådig‐
hed herover. Det er en forudsætning, at de pågældende go‐
der stilles til rådighed med henblik på foreningens skattefri
virksomhed eller hjemmeværnets virksomhed.
Som følge af § 1 i lov nr. 396 af 2. maj 2018 udgår fra og
med den 1. januar 2020 telefon og datakommunikationsfor‐
bindelse af ordlyden i ligningslovens § 7 M, som en konse‐
kvens af ophævelsen af beskatningen af fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit 2.1.3.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lov nr.
396 af 2. maj 2018 videreføres den del af § 7 M, der vedrø‐
rer fri computer med tilbehør omfattet af ligningslovens §
16, stk. 13, uændret.
Endelig fremgår det også af bemærkningerne til § 1, nr. 1,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, at den del af § 7 M, der fastsæt‐
ter, at der ikke kan udbetales skattefri godtgørelse efter § 7
M, stk. 1 og 2, for udgifter, som modtageren afholder til te‐
lefon, datakommunikationsforbindelse eller computer med
tilbehør, hvis modtageren har fået stillet fri telefon, data‐
kommunikationsforbindelse og fri computer med tilbehør
omfattet af ligningslovens § 16, stk. 12 og 13, til rådighed,
videreføres uændret.
Det foreslås i lovforslaget for det første at ophæve
§ 1, nr.
1,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved den konsekvensæn‐
dring vedrørende ophævelse af fri telefon mv., der vedrører
ulønnede bestyrelsesmedlemmer og frivillige, ulønnede
medhjælpere, der yder bistand som led i en forenings skatte‐
fri virksomhed samt frivilligt, ulønnet personel i hjemme‐
værnet, der er omfattet af ligningslovens § 7 M, ophæves.
Ophævelsen er en konsekvens af, at det foreslås at fastholde
beskatningen af fri telefon, jf. afsnit 2.2. Med ophævelsen af
§ 1, nr. 1, vil skattefriheden af fri telefon og datakommuni‐
kationsforbindelse for personer omfattet af ligningslovens §
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0006.png
6
7 M blive videreført i denne bestemmelse, hvori det også
fortsat vil være fastsat, at disse personer anses for at være
ulønnede, selv om de modtager fri telefon eller datakommu‐
nikationsforbindelse. Der ændres ikke på § 7 M i øvrigt, her‐
under at det fortsat vil være en forudsætning for skattefri‐
hed, at de pågældende goder stilles til rådighed med henblik
på foreningens skattefri virksomhed eller hjemmeværnets
virksomhed.
Efter gældende regler er fri telefon, herunder datakommu‐
nikationsforbindelse, undtaget fra bagatelgrænserne for hen‐
holdsvis mindre og arbejdsrelaterede personalegoder, jf. lig‐
ningslovens § 16, stk. 3, nr. 3.
Som følge af § 1, nr. 6, i lov nr. 396 af 2. maj 2018 udgår
fra og med den 1. januar 2020 fri telefon, herunder datakom‐
munikationsforbindelse, der beskattes efter ligningslovens §
16, stk. 12, af ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 3. Denne æn‐
dring er en konsekvens af ophævelsen af beskatningen af fri
telefon, der træder i kraft den 1. januar 2020, jf. afsnit 2.1.3.
Det foreslås i lovforslaget for det andet at ophæve § 1,
nr.
6,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved konsekvensændrin‐
gen vedrørende bagatelgrænserne for henholdsvis mindre og
arbejdsrelaterede personalegoder i ligningslovens § 16, stk.
3, nr. 3, ophæves. Ophævelsen er en konsekvens af, at det
foreslås at tilbagerulle ophævelsen af beskatningen af fri te‐
lefon, jf. afsnit 2.2. Med ophævelsen vil de gældende regler
om, at fri telefon, herunder datakommunikationsforbindelse,
er undtaget fra bagatelgrænserne for henholdsvis mindre og
arbejdsrelaterede personalegoder, jf. ligningslovens § 16,
stk. 3, nr. 3, blive videreført.
Efter ligningslovens § 16, stk. 12, beskattes en arbejdsta‐
ger, der helt eller delvist vederlagsfrit får stillet telefon til
rådighed for privat benyttelse af sin arbejdsgiver (fri tele‐
fon), af et beløb på 2.800 kr. årligt (2019-niveau). Beløbet
reguleres efter personskattelovens § 20.
Hvis en arbejdstager kun har privat rådighed over fri tele‐
fon en del af året, bliver arbejdstageren kun beskattet af et
forholdsmæssigt beløb svarende til det antal måneder,
vedkommende har privat rådighed over godet.
For samlevende ægtefæller reduceres det skattepligtige
beløb på 2.800 kr. (2019-niveau) med 25 pct. for begge æg‐
tefæller, når ægtefællerne beskattes af sammenlagt mini‐
mum 3.700 kr. (2019-niveau). Det betyder, at hver ægtefæl‐
le får reduceret den skattepligtige værdi med 700 kr. (2019-
niveau) og dermed hver beskattes af 2.100 kr. (2019-niveau)
årligt, hvis begge ægtefæller er skattepligtige af fri telefon,
herunder datakommunikationsforbindelse, hele indkomst‐
året. Der gælder dog visse betingelser for at opnå reduktio‐
nen.
Arbejdsgiverbetalt datakommunikationsforbindelse - ek‐
sempelvis en internetforbindelse - beskattes ikke, hvis ar‐
bejdstageren via forbindelsen har adgang til arbejdsgiverens
netværk. Det er en forudsætning, at arbejdstageren har ad‐
gang til stort set de samme funktioner eller dokumenter som
på arbejdspladsen. Hvis der ikke er adgang til arbejdsgive‐
rens netværk, beskattes arbejdstageren som af fri telefon.
Hvis arbejdstageren har både fri telefon og fri datakommu‐
nikationsforbindelse, beskattes der kun af i alt 2.800 kr.
(2019-niveau).
Selvstændigt erhvervsdrivende beskattes ligesom arbejds‐
tagere af fri telefon og fri datakommunikationsforbindelse
uden adgang til virksomhedens netværk, jf. ligningslovens §
16, stk. 14, 1. pkt. Hvis den selvstændigt erhvervsdrivende
via datakommunikationsforbindelsen og en computer har
adgang til virksomhedens netværk, beskattes datakommuni‐
kationsforbindelsen ikke, uanset om datakommunikations‐
forbindelsen er til rådighed for privat anvendelse, jf. lig‐
ningslovens § 16, stk. 14, 2. pkt. Det samme gælder en‐
gangsudgiften til etablering.
Som følge af § 1, nr. 7, i lov nr. 396 af 2. maj 2018 ophæ‐
ves beskatningen af en arbejdsgiverbetalt fri telefon, herun‐
der fri datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit 2.1.3. Op‐
hævelsen vil gælde tilsvarende for selvstændigt erhvervsdri‐
vende og deres medarbejdende ægtefæller.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1
for det tredje, at ophæve §
1,
nr. 7,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved beskatningen
af fri telefon og datakommunikationsforbindelse fastholdes.
Det betyder, at arbejdsgiverbetalt fri telefon og datakommu‐
nikationsforbindelse fortsat vil være skattepligtige persona‐
legoder efter indkomståret 2019. Tilsvarende regler vil gæl‐
de for selvstændigt erhvervsdrivende og deres medarbejden‐
de ægtefæller. Det foreslås kun at fastholde beskatningen,
og det foreslås således ikke at ændre på, i hvilket omfang fri
telefon og datakommunikationsforbindelse omfattes af be‐
skatningen. Fri telefon og datakommunikationsforbindelse
vil derfor fortsat skulle forstås på samme vis som efter gæl‐
dende ret. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 og 2.2.
Efter ligningslovens § 16, stk. 14, 2. pkt., beskattes selv‐
stændigt erhvervsdrivende som nævnt ovenfor ikke af fri da‐
takommunikationsforbindelse, hvis der via datakommunika‐
tionsforbindelsen og en computer er adgang til virksomhe‐
dens netværk. Det gælder, uanset om datakommunikations‐
forbindelsen er til rådighed for privat anvendelse. Det
samme gælder engangsudgiften til etablering. Som følge af
§ 1, nr. 8, i lov nr. 396 af 2. maj 2018 ophæves denne regel
som en konsekvens af, at beskatningen af fri telefon, herun‐
der datakommunikationsforbindelse, ophæves, jf. afsnit
2.1.3.
Det foreslås i lovforslaget for det fjerde at ophæve § 1,
nr.
8,
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved den konsekvensæn‐
dring, der vedrører fri datakommunikationsforbindelse for
selvstændigt erhvervsdrivende, ophæves. Det betyder, at
selvstændigt erhvervsdrivende fortsat ikke vil skulle beskat‐
tes af fri datakommunikationsforbindelse, hvis der via data‐
kommunikationsforbindelsen og en computer er adgang til
virksomhedens netværk. Det gælder, uanset om datakommu‐
nikationsforbindelsen er til rådighed for privat anvendelse.
Det samme gælder engangsudgiften til etablering. Ophævel‐
sen er en konsekvens af, at det foreslås at fastholde beskat‐
ningen af fri telefon og datakommunikationsforbindelse, jf.
afsnit 2.2.
Efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, ind‐
går bl.a. lønmodtageres vederlag i form af naturalier i
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0007.png
7
grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag. Af arbejdsmarkedsbi‐
dragslovens § 2, stk. 2, nr. 3, fremgår det, at fri telefon, her‐
under fri datakommunikationsforbindelse, jf. ligningslovens
§ 16, stk. 3, nr. 3, og stk. 12, anses for at være et sådant ar‐
bejdsmarkedsbidragspligtigt naturalie.
Som følge af § 2 i lov nr. 396 af 2. maj 2018 udgår fra og
med den 1. januar 2020 fri telefon, herunder datakommuni‐
kationsforbindelse, fra oplistningen af de naturalier, som
indgår i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag, som en kon‐
sekvens af, at beskatningen af fri telefon, herunder datakom‐
munikationsforbindelse, ophæves, jf. afsnit 2.1.3.
Det foreslås i lovforslaget for det femte at ophæve
§ 2
i
lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved den konsekvensændring,
der vedrører, at fri telefon, herunder datakommunikations‐
forbindelse, udgår fra oplistningen af de naturalier, som ind‐
går i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag, ophæves. Herved
bibeholdes fri telefon, herunder datakommunikationsforbin‐
delse, i oplistningen af de naturalier, som indgår i grundla‐
get for arbejdsmarkedsbidrag. Ophævelsen er en konsekvens
af, at det foreslås at fastholde beskatningen af fri telefon, jf.
afsnit 2.2.
Efter kildeskattelovens § 49 A, stk. 2, nr. 10, skal der in‐
deholdes arbejdsmarkedsbidrag af værdien af fri telefon,
herunder datakommunikationsforbindelse, jf. ligningslovens
§ 16, stk. 3, 3. pkt., og § 12.
Efter § 49 A, stk. 2, nr. 12, skal der indeholdes arbejds‐
markedsbidrag af værdien af arbejdsgiverbetalte sundheds‐
behandlinger m.v. og den arbejdsgiverbetalte præmie for
forsikringer, der dækker de pågældende behandlinger m.v.,
jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, nr. 8, medmin‐
dre de nævnte goder er omfattet § 49 A, stk. 3, nr. 1.
Efter § 49 B, stk. 1, skal arbejdsgivere, hvervgivere m.fl.,
der udbetaler arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst som
nævnt i § 49 A, stk. 1, og stk. 2, nr. 1-10 og 12, opgøre bi‐
dragsgrundlaget og beregne bidragets størrelse ved enhver
udbetaling.
Efter § 49 C skal arbejdsgivere, hvervgivere m.fl., der fo‐
retager udbetaling, opgøre bidragsgrundlaget for arbejds‐
markedsbidrag og beregne bidragets størrelse for personer,
som modtager fratrædelsesgodtgørelser, efterbetalinger, ef‐
terløns- og pensionslignende ydelser, når disse har sammen‐
hæng med et tidligere tjenesteforhold, lønnet tillidshverv el‐
ler erhvervsforhold her i landet, jf. § 49 A, stk. 2, nr. 11.
Som følge af § 3 i lov nr. 396 af 2. maj 2018 foretages fra
og med den 1. januar 2020 en række ændringer i kildeskatte‐
loven som konsekvens af ophævelsen af beskatningen af fri
telefon og datakommunikationsforbindelse, jf. afsnit 2.1.3.
For det første ophæves bestemmelsen om indeholdelse af ar‐
bejdsmarkedsbidrag af fri telefon i kildeskattelovens § 49 A,
stk. 2, nr. 12. For det andet ændres henvisningen i kildeskat‐
telovens § 49 B, stk. 1, fra nr. 1-10 og 12 i kildeskattelovens
§ 49 A, stk. 2, til nr. 1-9 og 11 og i kildeskattelovens § 49 C
fra nr. 11 i kildeskattelovens § 49 A, stk. 2, til nr. 10 som en
konsekvens af den førnævnte ophævelse af nr. 12. For det
tredje ændres henvisningen i kildeskattelovens § 49 A stk. 2,
nr. 12, fra nr. 8 til nr. 7, som en konsekvens af, at nr. 4-8 i
arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, bliver nr. 3-7.
Det foreslås endeligt med nærværende lovforslag for det
sjette at ophæve
§ 3
i lov nr. 396 af 2. maj 2018, hvorved de
ovennævnte konsekvensændringer i kildeskatteloven, der
skyldes ophævelse af beskatningen af fri telefon, herunder
datakommunikationsforbindelse, ophæves. Ophævelsen af
konsekvensændringerne er en konsekvens af, at det foreslås
at fastholde beskatningen af fri telefon, jf. afsnit 2.1.3.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2020. Hermed sikres det, at de gældende regler kan videre‐
føres uden afbrydelse.
Det foreslås i
stk. 2,
at ved opgørelsen af den kommunale
slutskat og kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i lov
om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat
for den beregnede virkning af de ændringer i udskrivnings‐
grundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der føl‐
ger af fastholdelsen af beskatningen af fri telefon, jf. lovfor‐
slagets § 1.
Herved foreslås det at neutralisere de økonomiske virknin‐
ger for den personlige indkomstskat for kommunerne og fol‐
kekirken for indkomståret 2020 af fastholdelsen af beskat‐
ningen af fri telefon for så vidt angår de kommuner, der for
2020 har valgt at budgettere med deres eget skøn over ud‐
skrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i aktstykke
162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget den 24. september
2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet over udskriv‐
ningsgrundlaget i 2020 hviler på en forudsætning om i øv‐
rigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efter‐
følgende ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neu‐
traliseres virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Endvidere foreslås det i
stk. 3,
at den beregnede korrek‐
tion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 2 fast‐
sættes af social- og indenrigsministeren på grundlag af de
oplysninger vedrørende indkomståret 2020, der foreligger
pr. 1. maj 2022.
Herved foreslås det, at efterreguleringen af indkomstskat‐
ten for de selvbudgetterende kommuner for 2020 efter stk.
2, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2022. Efterregule‐
ringen afregnes i 2023.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi
den lov, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne eller Grønland.
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0008.png
8
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende lov
Lovforslaget
§1
I lov nr. 396 af 2. maj 2018 om ændring af lig‐
ningsloven og forskellige andre love (Permanent
boligjobordning, ophævelse af beskatningen af fri
telefon og internet, afskaffelse af udligningsskat‐
ten og forhøjelse af beløbsgrænser for børneop‐
sparing) foretages følgende ændring:
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af
1. september 2016, som ændret senest ved § 6 i
lov nr. 278 af 17. april 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 7 M, stk. 3, 1.
og
2. pkt.,
udgår »telefon, da‐
takommunikationsforbindelse eller«, og i 1. pkt.
ændres »de pågældende goder« til: »det pågælden‐
de gode«.
2-5. - - -
6.
I
§ 16, stk. 3, nr. 3,
udgår »telefon, herunder fri
datakommunikationsforbindelse, og fri« og »12
og«.
7.
§ 16, stk. 12,
affattes således:
»Stk. 12. Værdien af en fri telefon, herunder fri
datakommunikationsforbindelse, der er stillet til
rådighed af en eller flere arbejdsgivere m.v. som
nævnt i stk. 1 for den skattepligtiges private be‐
nyttelse, beskattes ikke.«
8.
§ 16, stk. 14, 2. pkt.,
ophæves.
9. - - -
§2
I arbejdsmarkedsbidragsloven, lov nr. 471 af 12.
juni 2009, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 1382
1.
§ 1, nr. 1
og
6-8,
og
§§ 2
og
3
ophæves.
L 73 - 2019-20 - Bilag 1: Lovforslag sendt i høring
2109291_0009.png
9
af 28. december 2011 og senest ved § 35 i lov nr.
58 af 30. januar 2018, foretages følgende ændring:
1.
§ 2, stk. 2, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4-8 bliver herefter nr. 3-7.
§3
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117
af 29. januar 2016, som ændret senest ved § 36 i
lov nr. 58 af 30. januar 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 49 A, stk. 2, nr. 10,
ophæves.
Nr. 11 og 12 bliver herefter nr. 10 og 11.
2.
I
§ 49 A, stk. 2, nr. 12,
der bliver nr. 11, ændres
»nr. 8« til: »nr. 7«.
3.
I
§ 49 B, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »nr. 1-10 og 12«
til: »nr. 1-9 og 11«.
4.
I
§ 49 C
ændres »nr. 11« til: »nr. 10«.