Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2120311_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 4. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om at gøre op med betragtningen af aktiviteten begrænset fart, så sejlads på indsøer, indre vandveje og fjorde fremover vil anses som søtransport, der derved kan indrømmes refusion, til skatteministeren
2120311_0002.png
Spørgsmål
I det tilfælde at Skatteministeriets analyse dokumenterer, at »begrænset fart« udgør en na-
tional særregel, vil ministeren da forpligte sig til at gøre op med betragtningen af aktivite-
ten »begrænset fart«, så sejlads på indsøer, indre vandveje og fjorde fremover vil anses
som søtransport, der derved kan indrømmes refusion?
Svar
Refusionsordningen for sandsugere udgør statsstøtte til sandsugerrederierne i henhold til
EUF-Traktaten.
Ordningen er derfor udformet inden for EU’s retningslinjer for stats-
støtte til søtransportsektoren og kan kun opretholdes, i det omfang den er godkendt af
EU-Kommissionen.
I tilfælde af at det viser sig, at andre medlemsstaters sandsugerordninger er mere favo-
rable end den danske, vil jeg naturligvis overveje mulighederne for at justere den danske
ordning.
Hertil bemærkes, at Skatteministeriet ikke nødvendigvis har mulighed for at afdække, i
hvilket omfang reglerne for andre medlemsstaters sandsugerordninger er godkendt af
EU-Kommissionen. Det er derfor heller ikke givet, at EU-Kommissionen vil godkende
eventuelle ønskede ændringer, selv om de måtte svare til andre medlemsstaters regler.
Jeg kan som skatteminister ikke give tilsagn om at ændre reglerne, når det er uafklaret, i
hvilket omfang ændringer af »begrænset fart« kan foretages i overensstemmelse med EU-
retten. Jeg kan selvsagt ikke forpligte regeringen til at ændre reglerne på en måde, som
kan vise sig at stride mod EU-retten og dermed Danmarks internationale forpligtigelser.
Der henvises i øvrigt til svarene på spørgsmål 2, 10 og 11 til L 72.
Side 2 af 2