Lovforslag, j.nr. 2019-4014
Lov om ændring af sømandsbeskatningsloven,
tonnageskatteloven og forskellige andre love
1
Baggrund
Lovforslaget vil, hvis det vedtages, lede til
omvendt diskrimination
af danske søfolk. De negative
virkninger vil blive afbødt ved, at danske sandsugerrederier, der i dag bruger dansk flag og danske
sandsugere, omflager skibene til f.eks. hollandsk flag, og ansætter udenlandske søfolk. De negative
følgevirkninger er godtgjort ved:
(a)
lovbemærkningerne pkt. 3.2, hvor det hedder, at lovforslaget skønnes at medføre en årlig
øget skattebetaling på 20 mio. kr.; og
vedlagte notat af 15. november 2019 fra revisionsfirmaet Baker Tilly, hvoraf
skattebesparelsen for en
”almindelig sømand på et sandsugningsfartøj”
under henholdsvis
hollandske regler og de nye regler i Danmark (efter lovforslaget) er beregnet. Besparelsen i
Holland er EUR 1.132,04 pr. måned og i Danmark EUR 202,13 pr. måned. Med andre ord
spares der ca. EUR 1.000,00 pr. måned pr. sømand ved, at et dansk sandsugerrederi
omflager til hollandsk flag og i stedet anvender udenlandske søfolk.
(b)
2
Ændringsforslag
Folketingets partier opfordres til at afbøde denne omvendte diskrimination og kæmpe for at
beholde danske arbejdspladser og danske rederier. Følgende ændringer bør gennemføres:
(a)
Lovforslagets § 1, nr. 12, læst sammen med definitionen af søtransportaktiviteter i § 13 i
sømandsbeskatningsbekendtgørelsen medfører, at et dansk fartøj ikke kan underlægges
refusionsordningen, når det udfører såkaldt
”begrænset fart”.
Denne begrænsning er en ren
dansk opfindelse og findes ikke i andre EU-lande, herunder Belgien og Holland.
Henvisningen til
”begrænset fart”
medfører en væsentlig indskrænkning i
refusionsordningens anvendelse. Et danskflaget rederi med danske søfolk vil ikke kunne
modtage refusion, når denne begrænsede fart sker ved anvendelsen af rederiets skibe ikke
kun i Danmark men i hele Europa. De økonomiske følger er katastrofale for rederiet og
søfolkene. Lønomkostningen bliver så høj, at rederiets konkurrencedygtighed er væk.
Begrænsningen kan undgås ved, at det i forbindelse med lovforslagets
vedtagelse bestemmes, at henvisningen til
”begrænset fart”
i
sømandsbeskatningslovens § 13, stk. 2, ophæves.
Lovforslagets § 1, nr. 15, indebærer en nedsættelse af den nuværende (skatte-)refusionssats
fra 40 pct. til 35 pct. I Holland gælder i dag en refusionssats på 40 pct., jf. Baker Tillys notat.
Det foreslås, at det i forbindelse med lovforslagets vedtagelse bestemmes, at den fremtidige
(b)