Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2122556_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 4. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren
2122556_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, så de dele
af lovforslaget, der handler om tilpasning af DIS-ordningen og af tonnageskatteordnin-
gen, og som er foranlediget af krav fra Kommissionen, udskilles til et selvstændigt lov-
forslag?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til deling af lovforslaget, så
de dele, der handler om tilpasning af DIS-ordningen på baggrund af EU-Kommissionens
afgørelse C(2019) 1594 af 22. januar 2019, og de dele, der handler om tilpasning af tonna-
geskatteordningen på baggrund af EU-Kommissionens afgørelse C(2018) 6795 af 12. ok-
tober 2018, udskilles til et selvstændigt lovforslag. Et sådant ændringsforslag er opstillet
nedenfor.
Til ændringsforslag nr. 3 og 4 bemærkes særligt, at forslagene indebærer, at underskudsgi-
vende rederier, der overskrider de foreslåede begrænsninger vedrørende bareboat-udlej-
ning og tilknyttet virksomhed, vil opnå fradrag for underskuddene i den almindeligt be-
skattede indkomst som følge af overskridelsen. Dette vurderes ikke at være i overens-
stemmelse med hensynet bag tonnageskatteordningen, der hviler på en grundlæggende
forudsætning om, at der ikke kan opnås fradrag vedrørende virksomhed, der beskattes
under ordningen.
Jeg kan ikke støtte en sådan deling af lovforslaget. Begge de delte lovforslag skal vedtages,
hvis Danmark ikke skal stå i en situation, hvor enten DIS-ordningen eller refusionsord-
ningen for sandsugere - i sin helhed - ikke er godkendt fra 1. januar 2020. Det er min op-
fattelse, at partierne bør tage samlet stilling til, om Danmark skal efterleve EU's retnings-
linjer for statsstøtte til de maritime erhverv eller ej.
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven og
forskellige andre love. (Tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til
EU-retten på baggrund af krav fra EU-Kommissionen) omfattende § 1, nr. 3-5, 12 og
13, § 2, nr. 1, 2, 7-9, 11, 12 og 15, og §§ 4 og 7-9.«
B.
»Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven og
forskellige andre love. (Tilpasning af refusionsordningen for sandsugere til EU-retten,
justering af værnsregler i tonnageskatteordningen, udvidelse af sømandsfradraget til
søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe m.v.) omfattende § 1, nr. 1, 2 og 6-12,
§ 2, nr. 3-6, 10, 13 og 14, og §§ 3-6 og 9.«
[Forslag om deling af lovforslaget]
Side 2 af 6
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren
2122556_0003.png
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 12
foreslåede indsættelse af
§§ 11 a
og
11 b
udgår paragraffen be-
nævnt § 11 b.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 6, stk. 3,
udgår i
2. pkt.
»positive«.
[Ved overskridelse af begrænsningen vedrørende bareboat-udlejning skal negativ
bruttoindtjening kunne fradrages efter skattelovgivningens almindelige regler]
4)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 10, stk. 3,
udgår i
2. pkt.
»positive«.
[Ved overskridelse af begrænsningen vedrørende tilknyttet virksomhed skal negativ
bruttoindtjening kunne fradrages efter skattelovgivningens almindelige regler]
Til § 4
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 44, litra b,
indsættes som
2. pkt.:
»Uanset 1. pkt. anses skattepligtig indkomst fra arbejdsgivere godkendt efter sø-
mandsbeskatningslovens § 11 a for A-indkomst.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 9
6)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 1, 2 og 13,« til: »§ 1, nr. 13,«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
7)
I
stk. 3
ændres »§ 1, nr. 1-4 og 6-12, og §§ 3-6« til: »§ 1, nr. 3, 4 og 12, og § 4«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
8)
I
stk. 6
ændres »§ 1, nr. 1, 4 og 5« til: »§ 1, nr. 4 og 5«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
Side 3 af 6
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren
2122556_0004.png
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
9)
I den under
nr. 12
foreslåede indsættelse af
§§ 11 a
og
11 b
udgår paragraffen be-
nævnt
§ 11 a
og
»§ 11 b«
ændres til:
»§ 11 a«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 4
10)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 44, litra b,
indsættes som
2. pkt.:
»Uanset 1. pkt. anses skattepligtig indkomst fra arbejdsgivere godkendt efter sø-
mandsbeskatningslovens § 11 a for A-indkomst.««
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 9
11)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 1, 2 og 13, og §§ 7 og 8« til: »§ 1, nr. 1 og 2«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
12)
I
stk. 3
ændres »§ 1, nr. 1-4« til: »§ 1, nr. 1, 2«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
13)
Stk. 4
udgår.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
14)
I
stk. 6,
der bliver stk. 5, udgår », 4 og 5«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
15)
I
stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 1]
Side 4 af 6
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren
2122556_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-retten på baggrund af krav
fra EU-Kommissionen. I forslaget indgår endvidere ændringer, som skal sikre, at imple-
menteringen af EU-Kommissionens krav kan administreres. Det andet lovforslag (B)
vedrører tilpasning af refusionsordningen for sandsugere til EU-retten, som er nødven-
dige for at få ordningen godkendt af EU-Kommissionen på ny, justering af værnsregler i
tonnageskatteordningen og en udvidelse af sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og
havundersøgelsesskibe. I sidstnævnte forslag indgår endvidere en præcisering af henvis-
ningen til DIS-ordningen i en række øvrige skattelove, som ikke relaterer sig til EU-Kom-
missionens afgørelse om godkendelse af DIS-ordningen.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 a vedrører Skatteforvaltningens godkendelse af
arbejdsgivere, der har hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Danmark, og
som ønsker at anvende DIS-ordningen for danske søfolk. Den foreslåede bestemmelse i
lovens § 11 b vedrører Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har hjem-
sted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Danmark, og som ønsker at anvende re-
fusionsordningen for sandsugere. Som følge af forslaget om opdelingen af lovforslaget i
ændringsforslagets nr. 1 foreslås det, at § 11 b udgår i den del af lovforslaget, der vedrører
tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-retten.
Til nr. 3 og 4
De foreslåede bestemmelser i § 6, stk. 3, 2. pkt., og § 10, stk. 3, 2. pkt., indebærer, at der i
tilfælde, hvor et rederi overskrider de i § 6, stk. 3, 1. pkt., og § 10, stk. 3, 1. pkt., foreslåede
begrænsninger vedrørende bareboat-udlejning og tilknyttet virksomhed, skal ske beskat-
ning efter skattelovgivningens almindelige regler af en andel af rederiets positive brutto-
indtjening. Hvis rederiets bruttoindtjening er negativ, skal der omvendt ikke ske beskat-
ning af en andel heraf. Der opnås dermed efter forslaget ikke fradrag i den almindeligt be-
skattede indkomst i tilfælde, hvor et rederi med underskud overskrider de foreslåede be-
grænsninger.
Begrænsningerne vedrørende bareboat-udlejning og tilknyttet virksomhed er foreslået på
baggrund af krav herom i Kommissionens afgørelse af 12. oktober 2018. Kommissionens
afgørelse forholder sig ikke til, hvilke konsekvenser en overskridelse af begrænsningerne
bør have, herunder om der alene skal ske overførsel til beskatning efter de almindelige
regler, hvis rederiets bruttoindtjening er positiv. Det foreslås, at der ved en overskridelse
af begrænsningerne også skal ske overførsel af en andel af bruttoindtjeningen til beskat-
ning efter de almindelige regler i tilfælde, hvor bruttoindtjeningen er negativ.
Til nr. 5
Side 5 af 6
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren
2122556_0006.png
Ved ændringsforslaget foreslås det, at nyaffatte bestemmelsen, således at lønindkomst,
der udbetales af en arbejdsgiver, som er godkendt til at anvende DIS-ordningen, skal an-
ses for at være A-indkomst. Nyaffattelsen medfører alene, at den del af bestemmelsen i
lovforslaget, som vedrører refusionsordningen for sandsugere, udgår.
Til nr. 6-8 og 11-15
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der i ændringsforslag nr. 1 foreslås
at dele lovforslaget.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 a vedrører Skatteforvaltningens godkendelse af
arbejdsgivere, der har hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Danmark, og
som ønsker at anvende DIS-ordningen for danske søfolk. Den foreslåede bestemmelse i
lovens § 11 b vedrører Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har hjem-
sted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Danmark, og som ønsker at anvende re-
fusionsordningen for sandsugere. Som følge af opdelingen af lovforslaget i ændringsfor-
slagets nr. 1, foreslås det, at § 11 a udgår i den del af lovforslaget, der vedrører tilpasning
af refusionsordningen for sandsugere m.v. Som følger heraf ændres § 11 b om refusions-
ordningen til § 11 a.
Til nr. 10
Ved ændringsforslaget foreslås det, at nyaffatte bestemmelsen, således at lønindkomst,
der udbetales af en arbejdsgiver, som er godkendt til at anvende refusionsordningen for
sandsugere, skal anses for at være A-indkomst. Nyaffattelsen medfører alene, at den del af
bestemmelsen i lovforslaget, som vedrører DIS-ordningen, udgår.
Side 6 af 6