Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2120289_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 29. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at kommentere på beregningerne i notat fra Baker Tilly af 15. november 2019 fra nyheden Lovforslag om refusionsordning for sandsugere kan koste arbejdspladser, til skatteministeren
2120289_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere på beregningerne i notat fra Baker Tilly af 15. november
2019 fra nyheden »Lovforslag om refusionsordning for sandsugere kan koste arbejdsplad-
ser« af 29. november 2019 på Danske Maritimes hjemmeside. Ministeren bedes oplyse,
hvordan regeringen vil beskytte danske rederier og søfarende mod den negative forskels-
behandling, der beskrives i notatet, f.eks. ved at udvide beregningsgrundlaget til også at
omfatte sociale afgifter og løn m.v., der ikke beskattes i Danmark.
Svar
EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren fastsætter samme rammevilkår
for tildeling af statsstøtte til sandsugerrederier i hele EU og EØS.
I forbindelse med genanmeldelsen af refusionsordningen for sandsugere til EU-Kommis-
sionen har Skatteministeriet med hjælp fra branchen forsøgt at afdække den praktiske an-
vendelse af sandsugerordningerne i hhv. Holland og Belgien. Det kunne umiddelbart
konstateres, at praksis vedrørende »søtransport«, der berettiger til støtte, og andre aktivi-
teter, der ikke berettiger til støtte, ikke er ensartet. Det var dog ikke muligt for Skattemini-
steriet med tilstrækkelig sikkerhed at klarlægge praksis mere konkret. På det foreliggende
grundlag vurderes notatet fra Baker Tilly heller ikke at give et klart billede af konkurren-
ceforhold ved at drive virksomhed med sandsugeraktivitet i hhv. Danmark og Holland.
Udgangspunktet for den danske refusionsordning er, at arbejdsgiver kan modtage en re-
fusion for betalt skat i Danmark. En sådan ordning sikrer ligebehandling af hhv. danske
og udenlandske statsborgere, der er skattepligtige til Danmark. I andre tilfælde hvor søfol-
kene ikke er skattepligtige til Danmark, eller Danmark ikke er tillagt hele eller dele af be-
skatningsretten til deres lønindkomst, vil hverken de almindelige skatteregler eller refusi-
onsordningen for sandsugere finde anvendelse.
Af notatet fra Baker Tilly fremgår, at der i Holland sker refusion uafhængigt af, om perso-
nerne betaler skat i Holland. En indførsel af tilsvarende praksis i Danmark vil indebære,
at der udbetales støtte til ansættelse af arbejdskraft, der ikke betaler skat eller har forbrug i
Danmark. Endvidere vil en sådan tilgang sandsynligvis indebære, at der gives relativt
større støtte til udenlandsk arbejdskraft fra visse lande frem for dansk arbejdskraft, og
derved favoriseres udenlandsk arbejdskraft frem for dansk arbejdskraft. Det er Skattemi-
nisteriets vurdering, at en sådan ordning vil være i strid med retningslinjerne, idet den
støtte, der ydes for søfolk, som ikke er skattepligtige til Danmark, i sagens natur oversti-
ger den danske indkomstskat
og muligvis også eventuel udenlandsk indkomst
der på-
lignes disse søfolk.
Den mest retvisende sammenligning af sandsugerordningerne vurderes at skulle foretages
på baggrund af reglerne for søfolk, der er skattepligtige til registreringslandet. Beregnings-
eksemplet i notatet afspejler alene en forskel i beskatningen af søfolk, der er ikke skatte-
pligtige til registreringslandet. Endvidere vurderes forudsætningerne for beregningsek-
semplet ikke at være korrekte, idet der også i Danmark kan udbetales fuld refusion,
Side 2 af 3
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at kommentere på beregningerne i notat fra Baker Tilly af 15. november 2019 fra nyheden Lovforslag om refusionsordning for sandsugere kan koste arbejdspladser, til skatteministeren
2120289_0003.png
selvom der eventuelt skal gives creditlempelse for udenlandsk skat. Det bemærkes desu-
den, at danske søfolk på sandsugere, der udelukkende udfører arbejde uden for EU og
EØS, vil kunne aflønnes med skattefri nettoløn efter DIS-ordningen, hvor den sparede
skat tilfalder sandsugerrederierne.
Genanmeldelsen af refusionsordningen er sket med udgangspunkt i videreførelse af den
eksisterende ordning, som indebærer en refusion af betalte skatter. Reduktionen i refusi-
onssatsen skal ses i lyset af faldende indkomstskatter i Danmark siden ordningens indfø-
relse, og at refusionssatsen ikke løbende er blevet reguleret.
I Danmark opkræves
i modsætning til mange andre lande
ingen eller meget små soci-
ale bidrag hos lønmodtagere. Størrelsen af de sociale bidrag, som opkræves hos rederi-
erne, er efter Skatteministeriets oplysninger endvidere ikke afhængige af indkomsten.
Derfor omfatter refusionsordningen kun skatter. Det bemærkes, at arbejdsmarkedsbidra-
get, som tidligere har haft karakter af et socialt sikringsbidrag, nu er en skat, og at arbejds-
markedsbidraget er medregnet som en sådan ved fastsættelsen af refusionssatsen.
Det bemærkes endelig, at en refusion af eventuelle sociale bidrag til sandsugerrederier
isoleret set
vil indebære, at støtten til søfolks arbejde på sandsugere vil overstige støtten
for søfolk, som kan omfattes af DIS-ordningen. En sådan ændring vil desuden indebære
en ændring af en eksisterende statsstøtteordning og vil derfor kræve EU-Kommissionens
godkendelse.
Side 3 af 3