Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 Bilag 13, L 72 A Bilag 13, L 72 B Bilag 13
Offentligt
2123144_0001.png
Til lovforslag nr.
L 72
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den [12. december 2019]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven og
forskellige andre love
(Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af
sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1-16, herunder om deling af lovforslaget. Skattemi‐
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 17, 19 og 21, og En‐
hedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 18 og 20.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningslo‐
ven, tonnageskatteloven og forskellige andre love (Tilpas‐
ning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-
retten på baggrund af krav fra EU-Kommissionen) omfat‐
tende § 1, nr. 3-5, 12 og 13, § 2, nr. 1, 2, 7-9, 11, 12 og 15,
og §§ 4 og 7-9.«
B.
»Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven,
tonnageskatteloven og forskellige andre love (Tilpasning af
refusionsordningen for sandsugere til EU-retten, justering af
værnsregler i tonnageskatteordningen, udvidelse af sø‐
mandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgel‐
sesskibe m.v.) omfattende § 1, nr. 1, 2 og 6-12, § 2, nr. 3-6,
10, 13 og 14, og §§ 3-6 og 9.«
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Den under
nr. 12
foreslåede
§ 11 b
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
DokumentId
Journalnummer
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0002.png
2
Til § 2
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 6, stk. 3,
udgår i
2. pkt.
»positive«.
[Ved overskridelse af begrænsningen vedrørende bareboat-
udlejning skal negativ bruttoindtjening kunne fradrages efter
skattelovgivningens almindelige regler]
4)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 10, stk. 3,
udgår i
2. pkt.
»positive«.
[Ved overskridelse af begrænsningen vedrørende tilknyttet
virksomhed skal negativ bruttoindtjening kunne fradrages
efter skattelovgivningens almindelige regler]
Til § 4
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 44, litra b,
indsættes som
2. pkt.:
»Uanset 1. pkt. anses skattepligtig indkomst fra arbejds‐
givere godkendt efter sømandsbeskatningslovens § 11 a for
A-indkomst.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 9
6)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 1, 2 og 13,« til: »§ 1,
nr. 13,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
I
stk. 3
ændres »§ 1, nr. 1-4 og 6-12, og §§ 3-6« til: »§
1, nr. 3, 4 og 12, og § 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
8)
I
stk. 6
ændres »§ 1, nr. 1, 4 og 5« til: »§ 1, nr. 4 og 5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
9)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. gælder dog ikke ved virksomhed med stenfisker‐
fartøjer, herunder sandsugere, som er omfattet af § 10.««
[Begrebet begrænset fart udgår i relation til refusionsordnin‐
gen for sandsugere]
10)
Den under
nr. 12
foreslåede
§ 11 a
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 4
11)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 44, litra b,
indsættes som
2. pkt.:
»Uanset 1. pkt. anses skattepligtig indkomst fra arbejds‐
givere godkendt efter sømandsbeskatningslovens § 11 a for
A-indkomst.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 9
12)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 1, 2 og 13, og §§ 7 og
8« til: »§ 1, nr. 1 og 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
13)
I
stk. 3
ændres »§ 1, nr. 1-4« til: »§ 1, nr. 1, 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
14)
Stk. 4
udgår.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
15)
I
stk. 6,
der bliver stk. 5, udgår », 4 og 5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
16)
I
stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til titlen
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
17)
Efter »havundersøgelsesskibe« indsættes: » m.v.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 19 og 21]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
18)
I
undertitlen
ændres »og udvidelse« til: », udvidelse«,
og efter »havundersøgelsesskibe« indsættes: »og ophævelse
af regler om løn- og arbejdsforhold i DIS-ordningen«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 20]
Nye paragraffer
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
19)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
I lov nr. 1291 af 21. november 2018 om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol
mellem Danmark og Armenien foretages følgende ændring:
1.
Bilag 1, artikel 30,
affattes således:
»1.
De kontraherende stater skal ad diplomatisk vej give
hinanden underretning om, at de forfatningsmæssige
betingelser for denne overenskomsts ikrafttræden er
opfyldt.
2.
Overenskomsten træder i kraft dagen efter modtagel‐
sen af den sidste af de i stykke 1 omhandlede under‐
retninger, og dens bestemmelser har virkning:
(i)
med hensyn til skatter, der indeholdes ved kilden, på
beløb, der skal betales på eller efter den 1. januar i
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0003.png
3
det første kalenderår, der følger efter det, hvor over‐
enskomsten træder i kraft, og
(ii)
med hensyn til andre skatter, for indkomstår, der be‐
gynder på eller efter den 1. januar i det første kalen‐
derår, der følger efter det, hvor overenskomsten træ‐
der i kraft.««
[Indsættelse af manglende tekst i bilag 1 i lov nr. 1291 af 21.
november 2018]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
20)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
I lov om Dansk Internationalt Skibsregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 68 af 17. oktober 2014, som ændret
ved lov nr. 1534 af 18. december 2018, foretages følgende
ændring:
1.
§ 10
udgår.«
[Bestemmelser om løn- og arbejdsforhold udgår af DIS-lo‐
ven]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
21)
Efter § 8 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 03
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981
af 23. september 2019, som ændret senest ved § 5 i lov nr.
1110 af 13. november 2019, foretages følgendes ændring:
1.
I
§ 109 a
ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til:
»sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
§ 04
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats foretages følgende ændring:
1.
§ 139
affattes således:
Ȥ 139.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere reg‐
ler om, hvilken indkomst der indgår i lønindtægten. Beskæf‐
tigelsesministeren fastsætter endvidere regler om, hvordan
lønindtægt, herunder hvorledes lønindkomster, som er om‐
fattet af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå i be‐
regning af og fradrag i fleksløntilskuddet. Beskæftigelsesmi‐
nisteren fastsætter endvidere regler om, hvordan indtægter,
der dækker flere måneder, skal fordeles. Beskæftigelsesmi‐
nisteren fastsætter endvidere regler om, at kommunen ved
beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet skal anvende
oplysninger om løn m.v., som fremgår af indkomstregiste‐
ret, jf. lov om et indkomstregister.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere reg‐
ler om betingelser for og beregning af tilskud til selvstæn‐
digt erhvervsdrivende, herunder regler for fradrag i og udbe‐
taling af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende. Beskæfti‐
gelsesministeren fastsætter endvidere regler for selvstændigt
erhvervsdrivendes oplysningspligt.«
§ 05
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af
23. september 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 339 af 2.
april 2019, § 11 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 1 i lov nr.
1123 af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 29, stk. 3,
og
§ 32 a, stk. 2,
ændres »§ 5 i lov om be‐
skatning af søfolk« til: »sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
§ 06
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 982
af 23. september 2019, som ændret ved § 7 i lov nr. 339 af
2. april 2019, § 28 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 2 i lov
nr. 1123 af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 25, stk. 2,
ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk«
til: »sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
§ 07
I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr.
48 af 16. januar 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 8, stk. 3,
ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk«
til: »sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.«
[Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til fastsættelse
af regler for DIS-indkomst]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører tilpasning af DIS-ordningen
og tonnageskatteordningen til EU-retten på baggrund af
krav fra EU-Kommissionen. I forslaget indgår endvidere
ændringer, som skal sikre, at implementeringen af EU-Kom‐
missionens krav kan administreres. Det andet lovforslag (B)
vedrører tilpasning af refusionsordningen for sandsugere til
EU-retten, som er nødvendige for at få ordningen godkendt
af EU-Kommissionen på ny, justering af værnsregler i ton‐
nageskatteordningen og en udvidelse af sømandsfradraget til
søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe. I sidst‐
nævnte forslag indgår endvidere en præcisering af henvis‐
ningen til DIS-ordningen i en række øvrige skattelove, som
ikke relaterer sig til EU-Kommissionens afgørelse om god‐
kendelse af DIS-ordningen.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 a vedrører
Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har
hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Dan‐
mark, og som ønsker at anvende DIS-ordningen for danske
søfolk. Den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 b vedrører
Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0004.png
4
hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Dan‐
mark, og som ønsker at anvende refusionsordningen for
sandsugere. Som følge af forslaget om opdelingen af lovfor‐
slaget i ændringsforslagets nr. 1 foreslås det, at § 11 b udgår
i den del af lovforslaget, der vedrører tilpasning af DIS-ord‐
ningen og tonnageskatteordningen til EU-retten.
Til nr. 3 og 4
De foreslåede bestemmelser i § 6, stk. 3, 2. pkt., og § 10,
stk. 3, 2. pkt., indebærer, at der i tilfælde, hvor et rederi
overskrider de i § 6, stk. 3, 1. pkt., og § 10, stk. 3, 1. pkt.,
foreslåede begrænsninger vedrørende bareboat-udlejning og
tilknyttet virksomhed, skal ske beskatning efter skattelov‐
givningens almindelige regler af en andel af rederiets positi‐
ve bruttoindtjening. Hvis rederiets bruttoindtjening er nega‐
tiv, skal der omvendt ikke ske beskatning af en andel heraf.
Der opnås dermed efter forslaget ikke fradrag i den alminde‐
ligt beskattede indkomst i tilfælde, hvor et rederi med under‐
skud overskrider de foreslåede begrænsninger.
Begrænsningerne vedrørende bareboat-udlejning og til‐
knyttet virksomhed er foreslået på baggrund af krav herom i
Kommissionens afgørelse af 12. oktober 2018. Kommissio‐
nens afgørelse forholder sig ikke til, hvilke konsekvenser en
overskridelse af begrænsningerne bør have, herunder om der
alene skal ske overførsel til beskatning efter de almindelige
regler, hvis rederiets bruttoindtjening er positiv. Det fore‐
slås, at der ved en overskridelse af begrænsningerne også
skal ske overførsel af en andel af bruttoindtjeningen til be‐
skatning efter de almindelige regler i tilfælde, hvor brutto‐
indtjeningen er negativ.
Til nr. 5
Ved ændringsforslaget foreslås det, at nyaffatte bestem‐
melsen, således at lønindkomst, der udbetales af en arbejds‐
giver, som er godkendt til at anvende DIS-ordningen, skal
anses for at være A-indkomst. Nyaffattelsen medfører alene,
at den del af bestemmelsen i lovforslaget, som vedrører re‐
fusionsordningen for sandsugere, udgår.
Til nr. 6-8 og 12-16
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der
i ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 9
Efter refusionsordningen for sandsugere i sømandsbe‐
skatningslovens § 10 foretages en opdeling af et sandsug‐
ningsfartøjs samlede aktiviteter i henholdsvis søtransport,
der berettiger til støtte efter ordningen, og andre aktiviteter,
der ikke er berettiger til støtte. De sidstnævnte aktiviteter er
defineret som »begrænset fart«.
Ved »begrænset fart« forstås i relation til refusionsord‐
ningen for sandsugere: aktiviteter med fartøjer, der væsent‐
ligst sejler på danske indsøer, indre vandveje og fjorde, an‐
vendelse af fartøjer i stationær virksomhed, herunder havne‐
fart og lign., aktiviteter med fartøjer uden egne fremdriv‐
ningsmidler og andre aktiviteter, når forholdene er sådan, at
den pågældende person har mulighed for regelmæssigt at
overnatte på sin sædvanlige bopæl.
Det foreslås, at »begrænset fart« ikke skal gælde ved
virksomhed med stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere,
som er omfattet af refusionsordningen for sandsugere i sø‐
mandsbeskatningslovens § 10.
Det vil efter forslaget betyde, at der ved opgørelsen af et
fartøjs »søtransport«, der berettiger til støtte efter ordningen,
ikke længere vil skulle ses bort fra aktiviteter, som udføres
inden for området for »begrænset fart«. Herved vil aktivite‐
ter, der f.eks. udføres i havne, skulle berettige til støtte efter
ordningen, i det omfang de samlede søtransportaktiviteter
udgør minimum 50 pct. af fartøjets samlede driftstid.
Til nr. 10
Den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 a vedrører
Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har
hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Dan‐
mark, og som ønsker at anvende DIS-ordningen for danske
søfolk. Den foreslåede bestemmelse i lovens § 11 b vedrører
Skatteforvaltningens godkendelse af arbejdsgivere, der har
hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat end Dan‐
mark, og som ønsker at anvende refusionsordningen for
sandsugere. Som følge af opdelingen af lovforslaget i æn‐
dringsforslagets nr. 1, foreslås det, at § 11 a udgår i den del
af lovforslaget, der vedrører tilpasning af refusionsordnin‐
gen for sandsugere m.v.
Til nr. 11
Ved ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte bestem‐
melsen, således at lønindkomst, der udbetales af en arbejds‐
giver, som er godkendt til at anvende refusionsordningen for
sandsugere, skal anses for at være A-indkomst. Nyaffattel‐
sen medfører alene, at den del af bestemmelsen i lovforsla‐
get, som vedrører DIS-ordningen, udgår.
Til nr. 12-16
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn‐
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 17
Titlen til lovforslaget foreslås ændret som konsekvens af
ændringsforslag nr. 19 og 20.
Til nr. 18
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 20.
Til nr. 19
Folketinget har den 15. november 2018 vedtaget forslag
til lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og
tilhørende protokol mellem Danmark og Armenien (lovfor‐
slag nr. L 31, folketingsåret 2018-2019), jf. lov nr. 1291 af
21. november 2018.
Der var en fejl i lovforslagets bilag 1, artikel 30, da i) og
ii) manglede. Det manglende har følgende ordlyd:
»(i) med hensyn til skatter, der indeholdes ved kilden, på
beløb, der skal betales på eller efter den 1. januar i det første
kalenderår, der følger efter det, hvor overenskomsten træder
i kraft, og
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0005.png
5
(ii) med hensyn til andre skatter, for indkomstår, der be‐
gynder på eller efter den 1. januar i det første kalenderår, der
følger efter det, hvor overenskomsten træder i kraft.«
Ved nærværende ændringsforslag foreslås det at rette op
på dette ved at nyaffatte artikel 30, så den manglende tekst
kommer med i artikel 30. Dette fører ikke til materielle æn‐
dringer i loven, men tilsikrer, at den mellem Danmark og
Armenien indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst efter
dansk ret får virkning på det tidspunkt, der er aftalt i dob‐
beltbeskatningsoverenskomsten.
Til nr. 20
Statsstøtteordningerne til rederierhvervet – gennem netto‐
lønsordningen/skattefritagelsen og DIS-lovens § 10 – giver
ikke længere mening.
Nettolønsordningen er af EU-Kommissionen erklæret
ulovlig og kan ikke længere forbeholdes Dansk Internatio‐
nalt Skibsregister (DIS). For at fastholde nettolønnen fore‐
slås ordningen derfor udbredt til samtlige skibsregistre i EU-
og EØS-landene. Dermed befinder Danmark sig pludselig i
den groteske situation, at Danmark i princippet yder stats‐
støtte til rederierhvervet i samtlige EU- og EØS-lande.
DIS-ordningerne (DIS-loven, nettolønsordningen) blev
begrundet med, at de skulle sikre de danske rederier de bed‐
ste rammevilkår i den knivskarpe internationale konkurrence
fra rederier med skibe under bekvemmelighedsflag. Ordnin‐
gerne skulle sikre et fortsat stærkt dansk rederierhverv i
vækst og dermed danske arbejdspladser ombord på danske
skibe under DIS.
Men samtidig vedtoges DIS-lovens § 10, der havde til
formål uden forbehold at åbne for udenlandsk beskæftigelse
og tilsvarende modvirke dansk beskæftigelse. Den bestem‐
melse har indebåret, at der i dag er få eller ingen menige sø‐
folk tilbage på dækket og i maskinen i skibe under DIS, og
at antallet af officerer er i frit fald. Dette lovskabte tab af ar‐
bejdspladser til søs kan på ingen måde retfærdiggøres med
henvisning til afledt beskæftigelse i andre erhverv, fordi
statsstøtten til søfart dermed mister sit primære formål. Og
især ikke fordi den afledte beskæftigelse alligevel havde væ‐
ret til stede, idet danske rederier trods DIS ejer eller admini‐
strerer flere skibe under udenlandsk flag end under dansk
flag.
Nu foreslås det med lovforslaget at bruge danske skatte‐
kroner på at yde støtte til andre (europæiske) landes rederier
– herunder til rederier med skibe i de åbne FoC-registre på
Malta og Cypern. Netop sådanne rederier, som de danske re‐
derier skulle kunne konkurrere med via bl.a. nettolønsord‐
ningen/skattefritagelsen.
Tilbage af de DIS-ordninger, der skulle sikre det danske
rederierhverv i konkurrencen på de syv verdenshave, bliver i
virkeligheden kun § 10 i DIS-loven.
Med § 10, stk. 2 og 3, i DIS-loven har Danmark siden lo‐
vens tilblivelse i 1988 gjort sig skyldig i konventionsbrud,
idet FN-organisationen ILO’s konventioner nr. 87 og 98 om
retten til fri organisering og retten til at forhandle løn- og ar‐
bejdsforhold er overtrådt. Danmark gør sig med DIS-lovens
§ 10, stk. 2 og 3, skyldig i overtrædelse af de mest grund‐
læggende arbejdstagerrettigheder.
Dette forhold er da også påtalt i en stribe rapporter og op‐
fordringer fra ILO til skiftende danske regeringer gennem
årene. Lige lidt har det hjulpet. Afrapporteringen fra skiften‐
de danske regeringer har ikke rettet op på forholdene. På
trods af, at afrapporteringerne har indeholdt skarpe, prote‐
sterende indlæg fra LO og FH på vegne af de søfarendes or‐
ganisationer i Danmark.
Enhedslisten har derfor foreslået at ændre lovforslaget, så
det også kommer til at indeholde en ændring af DIS-loven.
Enhedslisten foreslår således, at § 10 i DIS-loven udgår.
Til nr. 21
Beskæftigelsesministeriet er i forbindelse med ændringen
af sømandsbeskatningsloven blevet opmærksom på, at det er
nødvendigt at udvide hjemlen til omregning af indkomst
omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5 (DIS-indkomst) i
en række love på Beskæftigelsesministeriets område.
Ændringsforslaget forventes ikke at have effekt på antal‐
let af personer, der har DIS-indkomster, idet det er oplyst, at
der stort set kan forventes det samme antal personer efter
forslaget. Blandt personer med DIS-indkomster er der en
meget lille gruppe på 75-100 familier, hvor der inden for ka‐
lenderåret både har været sømandsindkomster, sociale pen‐
sioner og boligstøtte m.v. Under hensyntagen til, at der ikke
sker væsentlige ændringer i persongruppen med DIS-ind‐
komster, skønnes de offentlige udgifter på området at være
uændrede.
Ændringsforslaget forventes ikke at have væsentlige øko‐
nomiske konsekvenser for det offentlige.
Forslaget er ikke forhandlet med de kommunale parter.
Til § 03
Efter den gældende § 109 a i lov om aktiv socialpolitik
fastsætter beskæftigelsesministeren regler for, hvorledes
indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af
søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i den aktuelle indtægt.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet hjemlen til at fast‐
sætte regler for, hvorledes en DIS-indkomst indgår i den ak‐
tuelle indtægt. Der er fastsat regler i den gældende bekendt‐
gørelse om fremgangsmåden ved opgørelse af arbejdsfortje‐
nesten for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe registreret
i Dansk Internationalt Skibsregister, i forbindelse med be‐
regning af hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, bekendtgø‐
relse nr. 1304 af 14. december 2005. Det fremgår heraf, at
indtægtsgrundlaget for beregning af ydelser efter lov om ak‐
tiv socialpolitik til personer eller ægtefæller til personer, der
er eller har været beskæftiget om bord i et skib, der er regi‐
streret i Dansk Internationalt Skibsregister, opgøres på
samme måde som efter bekendtgørelse om beregning af
dagpengesatsen for lønmodtagere. ATP-bidrag indgår dog
ikke i indtægtsgrundlaget for ydelser efter lov om aktiv so‐
cialpolitik. Lønnen bliver således reguleret efter fastsatte
skalatrin og omregningsfaktorer på grundlag af den måned‐
lige indtjening og den tilsikrede skattefrihed.
Formålet er at sikre, at personer, der er eller har været an‐
sat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister
eller er gift med en person, der er ansat på sådanne skibe, og
som får behov for hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, får
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0006.png
6
beregnet hjælpen på samme indkomstmæssige grundlag som
andre.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Inter‐
nationalt Skibsregister, kan være fritaget for dansk ind‐
komstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5. Er
den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel dobbeltbeskatnings‐
overenskomst, nedsættes vedkommendes skat med det be‐
løb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er
begrænset skattepligtige, svarer ikke skat af lønindkomst er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer
bekendtgørelsen, at der ikke udbetales højere integrations‐
ydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp på baggrund af
en DIS-indkomst – f.eks. til et ægtepar, hvor den ene modta‐
ger hjælp i kontanthjælpssystemet, og den anden er ansat på
et skib registreret i Dansk Internationalt Skibsregister. Det
kunne ellers ske som følge af, at den ansattes nettoindkomst
blev anvendt ved beregning af kontanthjælp uden hensynta‐
gen til, at der var tale om en skattefri nettoindkomst. Det har
ikke været hensigten, at ansatte på DIS-skibe eller deres æg‐
tefæller skulle have højere ydelser, end de ville have været
berettiget til, hvis de havde været aflønnet med en bruttoløn,
som var undergivet almindelig beskatning.
Det er tilsvarende heller ikke meningen, at ledigheds‐
ydelse, ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
under jobafklaringsforløb eller revalideringsydelse ydes på
et for højt eller nedsat niveau som følge af DIS-indkomst.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri
lønniveau for DIS-indkomst i tilfælde omfattet af sømands‐
beskatningslovens § 5, foreslås det at udvide bemyndigel‐
sesbestemmelsen i § 109 a, således at beskæftigelsesministe‐
ren fastsætter regler for, hvorledes indkomster, som er om‐
fattet sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå i den ak‐
tuelle indtægt.
Forslaget medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen udvi‐
des til tilfælde, hvor DIS-ordningen i sømandsbeskatnings‐
lovens § 5 efter §§ 5 a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Til § 04
Efter § 139, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesind‐
sats fastsætter beskæftigelsesministeren regler om, hvordan
lønindtægt defineres samt om, hvordan lønindtægt m.v. ind‐
går i beregningen af og fradrag i fleksløntilskud. Der er i be‐
kendtgørelsesform fastsat regler om, at løn, som er indberet‐
tet til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, som
er optjent ombord på skibe registeret i Dansk Internationalt
Skibsregister (DIS) indgår i lønbegrebet, og at lønnen skal
omregnes til bruttoløn efter reglerne i bekendtgørelse for be‐
regning af dagpengesatsen for lønmodtagere.
Der er ikke med den foreslåede ændring i § 139, stk. 1, 1.
og 2. pkt., tale om, at der sker materielle ændringer. Beskæf‐
tigelsesministeriet har i forbindelse med ændringen i sø‐
mandsbeskatningsloven valgt at præcisere bemyndigelsesbe‐
stemmelsen, således at der henvises direkte til sømandsbe‐
skatningsloven. Bemyndigelsen vil således blive udmøntet i
bekendtgørelsesform svarende til den gældende udmøntning
i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntil‐
skud.
Det foreslås i § 139, stk. 1, 1. pkt., at beskæftigelsesmini‐
steren fastsætter nærmere regler om, hvilken indkomst der
indgår i lønindtægten. Bemyndigelsen tænkes bl.a. anvendt
til at kunne fastsætte regler om en definition af, hvad der vil
skulle betragtes som lønindtægt. Lønindtægt vil blive defi‐
neret i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i flek‐
sløntilskud, som løn, der er A- eller B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag m.v., samt at personens
og arbejdsgiverens bidrag til en pensionsordning indgår i be‐
regningen af fleksløntilskuddet. Der vil i lighed med gæl‐
dende bestemmelser i bekendtgørelse om beregning af og
fradrag i fleksløntilskud blive fastsat regler om, at løn, som
er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomst‐
register, som er optjent ombord på skibe registeret i Dansk
Internationalt Skibsregister (DIS), indgår i lønbegrebet.
Der vil endvidere i lighed med gældende ret blive fastsat
regler om, hvordan selvstændig bibeskæftigelse skal define‐
res, hvilket vil skulle ske som efter de gældende regler.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere, jf. forsla‐
get til § 139, stk. 1, 2. pkt., regler om, hvordan lønindtægt,
herunder hvorledes lønindkomster, som er omfattet af sø‐
mandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå i beregning af
og fradrag i fleksløntilskuddet. Dette svarer til gældende
regler, men det er nu præciseret direkte i bestemmelsen, at
der også vil blive fastsat regler om, hvordan lønindkomst ef‐
ter sømandsbeskatningslovens §§ 5-8 vil indgå i beregning
af og fradrag i fleksløntilskud.
Bemyndigelsen tænkes endvidere anvendt til at kunne
fastsætte regler om, at udbetaling af fleksløntilskud de første
måneder vil skulle ske på baggrund af den forventede løn‐
indtægt, frem til at der fremgår en hel måneds løn i ind‐
komstregisteret, og at der eventuelt efterfølgende vil skulle
foretages en efterregulering. Der er ligeledes fastsat regler
om, at der efterfølgende kan ske regulering af fleksløntil‐
skuddet, hvis der er sket ændringer i lønindtægt m.v.
Det bemærkes videre, at bemyndigelsen bl.a. vil blive
brugt til at fastsætte nærmere regler for fradrag i fleksløntil‐
skuddet, når en person, hvor arbejdsgiveren ikke betaler løn
under sygdom, modtager syge- eller barselsdagpenge. Har
personen mistet retten til sygedagpenge, vil fleksløntilskud‐
det skulle beregnes på baggrund af indberetning til ind‐
komstregistret af udbetalte sygedagpenge i den forudgående
måned. Samme regler vil blive fastsat i forhold til ressource‐
forløbsydelse udbetalt efter kapitel 6 b i lov om aktiv social‐
politik. Er der ikke udbetalt sygedagpenge på grund af for
sen anmodning om sygedagpenge, vil beregningen skulle
ske på baggrund af de sygedagpenge, som den pågældende
ville have været berettiget til. Der vil også blive fastsat reg‐
ler om beregning af fleksløntilskuddet, hvis en person del‐
vist genoptager arbejdet i forbindelse med sygdom.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om beregning
af fleksløntilskud under ferie, herunder om efterregulering i
forbindelse med ferie, der vil skulle afholdes, uden at perso‐
nen har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse.
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0007.png
7
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere efter for‐
slaget til § 139, stk. 1, 3. pkt., regler om, hvordan indtægter,
der dækker flere måneder, skal fordeles.
Der vil også i bekendtgørelsesform bl.a. blive indsat reg‐
ler om, at hvis en fleksjobansat aflønnes helt eller delvist på
en sådan måde, at der i nogle måneder enten ikke udbetales
løn eller kun udbetales delvis løn, og hvor en efterfølgende
lønudbetaling dækker arbejde for flere måneder f.eks. i form
af provision eller resultatløn, vil lønudbetalingen skulle for‐
deles ligeligt over de måneder, som lønnen dækker. Flek‐
sløntilskuddet vil ligeledes skulle beregnes eller genbereg‐
nes for de måneder, som lønnen dækker.
Hvis en fleksjobansat, der løbende har fået udbetalt flek‐
sløntilskud, får udbetalt resultatløn, der dækker flere måne‐
ders arbejde eller arbejde i et helt år, vil der i det omfang,
det er muligt, skulle foretages fradrag for denne lønind‐
komst i den eller de følgende måneders fleksløntilskud.
Kommunen vil derfor skulle beregne, dels hvad der skul‐
le have været foretaget fradrag for i fleksløntilskuddet for de
måneder, som resultatlønnen dækker, dels forskellen mellem
det beløb, der er foretaget fradrag for, og det beløb, der skul‐
le have været foretaget fradrag for i de pågældende måne‐
der. Det beløb, der ikke er blevet foretaget fradrag for, vil
herefter skulle fradrages i den eller de kommende måneders
fleksløntilskud.
Efterreguleringen vil skulle foretages i de månedlige ud‐
betalinger af fremtidige fleksløntilskud. Hvis efterregulerin‐
gen ikke vil kunne foretages fuldt ud i den følgende måneds
fleksløntilskud, vil der skulle foretages fradrag i de følgende
måneders fleksløntilskud.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere, jf. § 139, stk. 1,
4 pkt., fastsætte regler om, at kommunen ved beregning af
og fradrag i fleksløntilskuddet skal anvende oplysninger om
løn m.v., som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
Bemyndigelsen tænkes endvidere anvendt til at fastsætte
regler om, at det vil være lønoplysninger m.v., som vil frem‐
gå af indkomstregisteret, som vil skulle anvendes ved bereg‐
ning af fleksløntilskuddet.
Anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen svarer til
den gældende udmøntning af bemyndigelsen, men vil også
fremadrettet kunne anvendes til at fastsætte nærmere regler
vedr. beregning m.v. af fleksløntilskud.
Der henvises til forarbejderne til §§ 123 og 124 samt §
139, stk. 1, i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæf‐
tigelsesindsats (L 209, FT 2018-19, 1. samling).
Beskæftigelsesministeren fastsætter, jf. forslaget til §
139, stk. 2, nærmere regler om betingelser for og beregning
af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, herunder regler
for fradrag i og udbetaling af tilskud til selvstændigt er‐
hvervsdrivende. Beskæftigelsesministeren fastsætter endvi‐
dere regler for selvstændigt erhvervsdrivendes oplysnings‐
pligt. Det foreslås i § 139, stk. 1, 1. pkt., at beskæftigelses‐
ministeren fastsætter nærmere regler om, hvilken indkomst
der indgår i lønindtægten, og om beregning af og fradrag i
fleksløntilskuddet, herunder regler om, hvordan indtægter,
der dækker flere måneder, skal fordeles.
Det foreslås således, at beskæftigelsesministeren vil kun‐
ne fastsætte nærmere regler om betingelser for og beregning
af tilskud, fradrag og udbetaling af tilskud, oplysningspligt
m.v. til selvstændigt erhvervsdrivende.
Det tænkes, at bemyndigelsen bl.a. vil blive anvendt til at
fastsætte nærmere regler om opgørelsen af årsindtægten for
de forskellige virksomhedsformer, svarende til opgørelse ef‐
ter de gældende regler.
Årsindtægten vil blive opgjort med udgangspunkt i virk‐
somhedens skattemæssige overskud/underskud, der vil skul‐
le reguleres, så grundlaget for beregningen vil blive udtryk
for personens hidtidige arbejdsfortjeneste ved drift af selv‐
stændig virksomhed. Renteindtægter og -udgifter og andre
finansielle poster, der vedrører finansiering af selve driften
og forrentning af virksomhedens egenkapital, vil ikke skulle
indgå i beregningsgrundlaget.
Efter forslaget vil arbejdsindkomst kun skulle nedsætte
tilskuddet én gang. Er arbejdsindkomsten medregnet i virk‐
somhedens årsindkomst, vil den ikke også skulle nedsætte
tilskuddet som anden arbejdsindkomst.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive anvendt
til at fastsætte regler om, at kommunen vil skulle træffe af‐
gørelse om tilbagebetaling efter forslaget til § 131, selv om
den tidligere har truffet afgørelse om tilbagebetaling af til‐
skud efter § 126 for hele eller dele af den periode, som dom‐
men omhandler, eller for en længere periode.
Når kommunen har truffet afgørelsen om tilbagebetaling
af tilskud til den selvstændigt erhvervsdrivende som følge af
dommen, vil kommunen skulle sende kopi af afgørelsen til
Udbetaling Danmark.
Anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen svarer til
den gældende udmøntning af bemyndigelsen, men vil også
fremadrettet kunne anvendes til at fastsætte nærmere regler
vedr. beregning m.v. af støtte i form af tilskud til selvstæn‐
digt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne.
Til § 05
Efter den gældende § 29, stk. 3, i lov om social pension
fastsætter beskæftigelsesministeren regler for, hvorledes
indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i lan‐
det, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskat‐
ning af søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i indtægtsgrundla‐
get for beregningen af folkepension, dog ikke folkepensio‐
nens grundbeløb.
Efter § 32 a, stk. 2, i lov om social pension fastsætter be‐
skæftigelsesministeren regler for, hvorledes indkomster efter
stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet, og indkomster,
som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af søfolk, skal
indgå i indtægtsgrundlaget for beregningen af førtidspen‐
sion.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet hjemlen til at fast‐
sætte regler for, hvorledes DIS-indkomst indgår i indtægts‐
grundlaget for beregningen af folkepension, dog ikke folke‐
pensionens grundbeløb, og førtidspension. Der er fastsat
regler i den gældende bekendtgørelse om fremgangsmåden
ved opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse sociale ydel‐
ser for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister.
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0008.png
8
Formålet er at sikre, at pensionister, der er eller har været
ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregi‐
ster, og som modtager folkepension (dog ikke folkepensio‐
nens grundbeløb) eller førtidspension, får beregnet pensio‐
nen på samme indkomstmæssige grundlag som andre. Be‐
regningen anvendes ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget
for ansøgeren. Beregningen anvendes også ved opgørelsen
af indtægtsgrundlaget for ansøgerens ægtefælle eller samle‐
ver i det omfang disse personer har været beskæftiget om
bord i et skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibs‐
register, og deres indtægter indgår i beregningsgrundlaget
for pensionen til pensionisten.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Inter‐
nationalt Skibsregister, kan være fritaget for dansk ind‐
komstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5. Er
den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel dobbeltbeskatnings‐
overenskomst, nedsættes vedkommendes skat med det be‐
løb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er
begrænset skattepligtige, svarer ikke skat af lønindkomst er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer
bekendtgørelsen, at der ikke udbetales højere pensionstillæg
m.v. til pensionen på baggrund af en DIS-indkomst. Det
kunne ellers ske som følge af, at den ansattes nettoindkomst
blev anvendt ved beregning af pension uden hensyntagen til,
at der var tale om en skattefri nettoindkomst. Det har ikke
været hensigten, at pensionister ansat på skibene eller deres
ægtefæller eller samlevendes indtægt, som ansat på skibene,
hvor deres indtægter indgår i beregningsgrundlaget for pen‐
sionistens pension, skulle have højere ydelser, end de ville
have været berettiget til, hvis pensionisterne eller deres æg‐
tefæller eller samlevende havde været aflønnet med en brut‐
toløn, som var undergivet almindelig beskatning.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 medfører
overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn til
søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe, som udfører er‐
hvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 finder
under visse betingelser tilsvarende anvendelse ved arbejde
om bord på kabellægningsfartøjer, jf. sømandsbeskatnings‐
lovens § 5 a, bugser- og bjærgningsfartøjer, jf. sømandsbe‐
skatningslovens § 6, skibe, som sejler i regelmæssig passa‐
gersejlads mellem havne i EU-medlemsstater, jf. sømands‐
beskatningslovens § 7, og stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbe‐
skatningslovens § 8. Ved nærværende lovforslag foreslås
endvidere at indsætte en ny bestemmelse i § 5 b i sømands‐
beskatningsloven, som medfører, at DIS-ordningen finder
tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der er
registreret i andre EU- eller EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri
lønniveau for DIS-indkomst i tilfælde omfattet af sømands‐
beskatningslovens § 5, foreslås det at udvide bemyndigel‐
sesbestemmelserne i både § 29, stk. 3 og § 32 a, stk. 2, såle‐
des at beskæftigelsesministeren fastsætter regler for, hvorle‐
des indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af sømandsbeskat‐
ningslovens §§ 5-8, skal indgå i indtægtsgrundlaget for be‐
regningen af tillæg til folkepension og førtidspension.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelserne ikke
alene omfatter tilfælde omfattet af § 5, men også øvrige til‐
fælde hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§ 5 a-8 fin‐
der tilsvarende anvendelse.
Til § 06
Efter den gældende § 25, stk. 2, i lov om højeste, mel‐
lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v. fastsætter beskæftigelsesministeren regler for, hvorle‐
des indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om be‐
skatning af søfolk, skal indgå i indtægtsgrundlaget for be‐
regning af pension. Beskæftigelsesministeren har udnyttet
hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes en DIS-ind‐
komst indgår i indtægtsgrundlaget for beregningen af før‐
tidspension. Der er fastsat regler i den gældende bekendtgø‐
relse om fremgangsmåden ved opgørelse af indtægtsgrund‐
laget for visse sociale ydelser for lønmodtagere, der gør tje‐
neste på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregi‐
ster.
Formålet er at sikre, at pensionister, der er eller har været
ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregi‐
ster (DIS), og som modtager førtidspension, får beregnet
pensionen på samme indkomstmæssige grundlag som andre.
Beregningen anvendes ved opgørelsen af indtægtsgrundla‐
get for ansøgeren. Beregningen anvendes også ved opgørel‐
sen af indtægtsgrundlaget for ansøgerens ægtefælle eller
samlever i det omfang disse personer har været beskæftiget
om bord på et skib, der er registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister, og deres indtægter indgår i beregningsgrund‐
laget for pensionen til pensionisten.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Inter‐
nationalt Skibsregister, kan være fritaget for dansk ind‐
komstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5. Er
den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel dobbeltbeskatnings‐
overenskomst, nedsættes vedkommendes skat med det be‐
løb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er
begrænset skattepligtige til Danmark, svarer ikke skat af
lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer
bekendtgørelsen, at der ikke udbetales højere pension på
baggrund af en DIS-indkomst. Det kunne ellers ske som føl‐
ge af, at den ansattes nettoindkomst blev anvendt ved bereg‐
ning af pension uden hensyntagen til, at der var tale om en
skattefri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at
pensionister ansat på DIS-skibe eller deres ægtefæller eller
samlevendes indtægt, hvor deres indtægter indgår i bereg‐
ningsgrundlaget for pensionistens pension, skulle have høje‐
re ydelser, end de ville have været berettiget til, hvis pensio‐
nisterne eller deres ægtefæller eller samlevende havde været
aflønnet med en bruttoløn, som var undergivet almindelig
beskatning.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 medfører
overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn til
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0009.png
9
søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe, som udfører er‐
hvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 finder
under visse betingelser tilsvarende anvendelse ved arbejde
om bord på kabellægningsfartøjer, jf. sømandsbeskatnings‐
lovens § 5 a, bugser- og bjærgningsfartøjer, jf. sømandsbe‐
skatningslovens § 6, skibe, som sejler i regelmæssig passa‐
gersejlads mellem havne i EU-medlemsstater, jf. sømands‐
beskatningslovens § 7, og stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbe‐
skatningslovens § 8. Ved nærværende lovforslag foreslås
endvidere at indsætte en ny bestemmelse i § 5 b i sømands‐
beskatningsloven, som medfører, at DIS-ordningen finder
tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der er
registreret i andre EU- eller EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri
lønniveau for DIS-indkomst i tilfælde omfattet af sømands‐
beskatningslovens § 5, foreslås det at udvide bemyndigel‐
sesbestemmelsen i § 25, stk. 2, således at beskæftigelsesmi‐
nisteren fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk.
1, der ikke er skattepligtige her i landet, og indkomster, som
er omfattet af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå
i indtægtsgrundlaget for beregningen af førtidspension.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen ikke
alene omfatter tilfælde omfattet af § 5, men også øvrige til‐
fælde hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§ 5 a-8 fin‐
der tilsvarende anvendelse.
Til § 07
Efter den gældende § 8, stk. 3, i lov om individuel bolig‐
støtte fastsætter beskæftigelsesministeren regler for, hvorle‐
des indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om be‐
skatning af søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i husstands‐
indkomsten.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet hjemlen til at fast‐
sætte regler for, hvorledes en DIS-indkomst indgår i ind‐
tægtsgrundlaget for beregningen af boligstøtte. Der er fastsat
regler i den gældende bekendtgørelse om fremgangsmåden
ved opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse sociale ydel‐
ser for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister.
Formålet er at sikre, at personer eller husstandsmedlem‐
mer, der er eller har været ansat på skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, og som modtager boligstøtte,
får beregnet boligstøtten på samme indkomstmæssige
grundlag som andre.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Inter‐
nationalt Skibsregister, kan være fritaget for dansk ind‐
komstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5. Er
den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og
hjemmehørende her efter en eventuel dobbeltbeskatnings‐
overenskomst, nedsættes vedkommendes skat med det be‐
løb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er
begrænset skattepligtige, svarer ikke skat af lønindkomst er‐
hvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer
bekendtgørelsen, at der ikke udbetales højere boligstøtte på
baggrund af en DIS-indkomst. Det kunne ellers ske som føl‐
ge af, at den ansattes nettoindkomst blev anvendt ved bereg‐
ning af boligstøtte uden hensyntagen til, at der var tale om
en skattefri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at
ansatte på DIS-skibe eller deres ægtefæller (eller husstands‐
medlemmer) skulle have højere ydelser, end de ville have
været berettiget til, hvis de havde været aflønnet med en
bruttoløn, som var undergivet almindelig beskatning.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 medfører
overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn til
søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe, som udfører er‐
hvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 finder
under visse betingelser tilsvarende anvendelse ved arbejde
om bord på kabellægningsfartøjer, jf. sømandsbeskatnings‐
lovens § 5 a, bugser- og bjærgningsfartøjer, jf. sømandsbe‐
skatningslovens § 6, skibe, som sejler i regelmæssig passa‐
gersejlads mellem havne i EU-medlemsstater, jf. sømands‐
beskatningslovens § 7, og stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbe‐
skatningslovens § 8. Ved nærværende lovforslag foreslås
endvidere at indsætte en ny bestemmelse i § 5 b i sømands‐
beskatningsloven, som medfører, at DIS-ordningen finder
tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der er
registreret i andre EU- eller EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri
lønniveau for DIS-indkomst i tilfælde omfattet af sømands‐
beskatningslovens § 5, foreslås det at udvide bemyndigel‐
sesbestemmelsen i § 8, stk. 3, således at beskæftigelsesmini‐
steren fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk.
1, der ikke er skattepligtige her i landet, og indkomster, som
er omfattet af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå
i skal indgå i husstandsindkomsten.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen ikke
alene omfatter tilfælde omfattet af § 5, men også øvrige til‐
fælde hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§ 5 a-8 fin‐
der tilsvarende anvendelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2019 og var
til 1. behandling den 28. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 9. juli 2019
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 10, folke‐
tingsåret 2018-19, 2. samling. Den 20. november 2019 send‐
te skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud‐
valget.
L 72 - 2019-20 - Bilag 13: 1. udkast til betænkning
2123144_0010.png
10
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 37 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1