Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 Bilag 12, L 72 A Bilag 12, L 72 B Bilag 12
Offentligt
2122360_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven
og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen
for sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af
sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe) (L 72)
Til titlen
1)
Efter »havundersøgelsesskibe« indsættes: » m.v.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Ny paragraf
2)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 1291 af 21. november 2018 om indgåelse af dobbeltbeskatningsover-
enskomst og tilhørende protokol mellem Danmark og Armenien foretages føl-
gende ændring:
1.
Bilag 1, artikel 30,
affattes således:
»1. De kontraherende stater skal ad diplomatisk vej give hinanden underret-
ning om, at de forfatningsmæssige betingelser for denne overenskomsts ikrafttræ-
den er opfyldt.
2. Overenskomsten træder i kraft dagen efter modtagelsen af den sidste af de i
stykke 1 omhandlede underretninger, og dens bestemmelser har virkning:
(i)
med hensyn til skatter, der indeholdes ved kilden, på beløb, der skal
betales på eller efter den 1. januar i det første kalenderår, der følger efter det, hvor
overenskomsten træder i kraft, og
(ii)
med hensyn til andre skatter, for indkomstår, der begynder på eller
efter den 1. januar i det første kalenderår, der følger efter det, hvor overenskom-
sten træder i kraft.««
[Indsættelse af manglende tekst i bilag 1 i lov nr. 1291 af 21. november 2018]
Side 2 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0003.png
Nye paragraffer
3)
Efter § 8 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 02
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september
2019, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 1110 af 13. november 2019, foretages
følgendes ændring:
1.
I
§ 109 a
ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til: »sømandsbeskat-
ningslovens §§ 5-8«.
[Udvidet bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til fastsættelse af regler for
DIS-indkomst]
§ 03
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats foretages føl-
gende ændring:
1.
§ 139
affattes således:
Ȥ 139.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvilken ind-
komst der indgår i lønindtægten. Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere
regler om, hvordan lønindtægt, herunder hvorledes lønindkomster, som er omfattet
af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå i beregning af og fradrag i fleks-
løntilskuddet. Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler om, hvordan
indtægter, der dækker flere måneder, skal fordeles. Beskæftigelsesministeren fast-
sætter endvidere regler om, at kommunen ved beregning af og fradrag i fleksløntil-
skuddet skal anvende oplysninger om løn m.v., som fremgår af indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om betingelser for og
beregning af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, herunder regler for fradrag i
og udbetaling af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende. Beskæftigelsesministe-
ren fastsætter endvidere regler for selvstændigt erhvervsdrivendes oplysnings-
pligt.«
[Præcisering af bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til fastsættelse af regler
for DIS-indkomst]
§ 04
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019,
som ændret ved § 6 i lov nr. 339 af 2. april 2019, § 11 i lov nr. 551 af 7. maj 2019
Side 3 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0004.png
og § 1 i lov nr. 1123 af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 29, stk. 3,
og
§ 32 a, stk. 2,
ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk«
til: »sømandsbeskatningslovens §§ 5-8«.
[Udvidet bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til fastsættelse af regler for
DIS-indkomst]
§ 05
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 23. september 2019, som ændret ved § 7 i
lov nr. 339 af 2. april 2019, § 28 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og § 2 i lov nr. 1123
af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 25, stk. 2,
ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til: »sømandsbe-
skatningslovens §§ 5-8«.
[Udvidet bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til fastsættelse af regler for
DIS-indkomst]
§ 06
I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 48 af 16. januar 2019,
foretages følgende ændring:
1.
I § 8, stk. 3, ændres »§ 5 i lov om beskatning af søfolk« til: »sømandsbe-
skatningslovens §§ 5-8«.
[Udvidet bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til fastsættelse af regler for
DIS-indkomst]«
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen til lovforslaget foreslås ændret som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og
3.
Til nr. 2
Side 4 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0005.png
Folketinget har den 15. november 2018 vedtaget forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem Danmark og Ar-
menien (lovforslag nr. L 31, folketingsåret 2018-2019), jf. lov nr. 1291 af 21. no-
vember 2018.
Der var en fejl i lovforslagets bilag 1, artikel 30, da i) og ii) manglede. Det mang-
lende har følgende ordlyd:
»(i)
med hensyn til skatter, der indeholdes ved kilden, på beløb, der skal be-
tales på eller efter den 1. januar i det første kalenderår, der følger efter det, hvor
overenskomsten træder i kraft, og
(ii)
med hensyn til andre skatter, for indkomstår, der begynder på eller efter
den 1. januar i det første kalenderår, der følger efter det, hvor overenskomsten træ-
der i kraft.«
Ved nærværende ændringsforslag foreslås det at rette op på dette ved at nyaffatte
artikel 30, så den manglende tekst kommer med i artikel 30. Dette fører ikke til
materielle ændringer i loven, men tilsikrer, at den mellem Danmark og Armenien
indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst efter dansk ret får virkning på det tids-
punkt, der er aftalt i dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Til nr. 3
Beskæftigelsesministeriet er i forbindelse med ændringen af sømandsbeskatnings-
loven blevet opmærksom på, at det er nødvendigt at udvide hjemlen til omregning
af indkomst omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5 (DIS-indkomst) i en række
love på Beskæftigelsesministeriets område.
Ændringsforslaget forventes ikke at have effekt på antallet af personer, der har
DIS-indkomster, idet det er oplyst, at der stort set kan forventes det samme antal
personer efter forslaget. Blandt personer med DIS-indkomster er der en meget lille
gruppe på 75-100 familier, hvor der inden for kalenderåret både har været sø-
mandsindkomster, sociale pensioner og boligstøtte m.v. Under hensyntagen til, at
der ikke sker væsentlige ændringer i persongruppen med DIS-indkomster, skønnes
de offentlige udgifter på området at være uændrede.
Ændringsforslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser for
det offentlige.
Forslaget er ikke forhandlet med de kommunale parter.
Til § 02
Side 5 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0006.png
Efter den gældende § 109 a i lov om aktiv socialpolitik fastsætter beskæftigelses-
ministeren regler for, hvorledes indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om be-
skatning af søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i den aktuelle indtægt.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes
en DIS-indkomst indgår i den aktuelle indtægt. Der er fastsat regler i den gældende
bekendtgørelse om fremgangsmåden ved opgørelse af arbejdsfortjenesten for løn-
modtagere, der gør tjeneste på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregi-
ster, i forbindelse med beregning af hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, bekendt-
gørelse nr. 1304 af 14. december 2005. Det fremgår heraf, at indtægtsgrundlaget
for beregning af ydelser efter lov om aktiv socialpolitik til personer eller ægtefæl-
ler til personer, der er eller har været beskæftiget om bord i et skib, der er registre-
ret i Dansk Internationalt Skibsregister, opgøres på samme måde som efter be-
kendtgørelse om beregning af dagpengesatsen for lønmodtagere. ATP-bidrag ind-
går dog ikke i indtægtsgrundlaget for ydelser efter lov om aktiv socialpolitik. Løn-
nen bliver således reguleret efter fastsatte skalatrin og omregningsfaktorer på
grundlag af den månedlige indtjening og den tilsikrede skattefrihed.
Formålet er at sikre, at personer, der er eller har været ansat på skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister eller er gift med en person, der er ansat på så-
danne skibe, og som får behov for hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, får bereg-
net hjælpen på samme indkomstmæssige grundlag som andre.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan
være fritaget for dansk indkomstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5.
Er den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende her
efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er erhvervet ved
arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er begrænset skattepligtige, svarer ikke
skat af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp på
baggrund af en DIS-indkomst
f.eks. til et ægtepar, hvor den ene modtager hjælp i
kontanthjælpssystemet, og den anden er ansat på et skib registreret i Dansk Inter-
nationalt Skibsregister. Det kunne ellers ske som følge af, at den ansattes nettoind-
komst blev anvendt ved beregning af kontanthjælp uden hensyntagen til, at der var
tale om en skattefri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at ansatte på
DIS-skibe eller deres ægtefæller skulle have højere ydelser, end de ville have væ-
ret berettiget til, hvis de havde været aflønnet med en bruttoløn, som var undergi-
vet almindelig beskatning.
Side 6 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0007.png
Det er tilsvarende heller ikke meningen, at ledighedsydelse, ressourceforløbs-
ydelse under ressourceforløb eller under jobafklaringsforløb eller revaliderings-
ydelse ydes på et for højt eller nedsat niveau som følge af DIS-indkomst.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-ind-
komst i tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5, foreslås det at udvide
bemyndigelsesbestemmelsen i § 109 a, således at beskæftigelsesministeren fast-
sætter regler for, hvorledes indkomster, som er omfattet sømandsbeskatningslo-
vens §§ 5-8, skal indgå i den aktuelle indtægt.
Forslaget medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen udvides til tilfælde, hvor DIS-
ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 efter §§ 5 a-8 finder tilsvarende anven-
delse.
Til § 03
Efter § 139, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsætter beskæftigel-
sesministeren regler om, hvordan lønindtægt defineres samt om, hvordan lønind-
tægt m.v. indgår i beregningen af og fradrag i fleksløntilskud. Der er i bekendtgø-
relsesform fastsat regler om, at løn, som er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov
om et indkomstregister, som er optjent ombord på skibe registeret i Dansk Interna-
tionalt Skibsregister (DIS) indgår i lønbegrebet, og at lønnen skal omregnes til
bruttoløn efter reglerne i bekendtgørelse for beregning af dagpengesatsen for løn-
modtagere.
Der er ikke med den foreslåede ændring i § 139, stk. 1, 1. og 2. pkt., tale om, at der
sker materielle ændringer. Beskæftigelsesministeriet har i forbindelse med ændrin-
gen i sømandsbeskatningsloven valgt at præcisere bemyndigelsesbestemmelsen,
således at der henvises direkte til sømandsbeskatningsloven. Bemyndigelsen vil
således blive udmøntet i bekendtgørelsesform svarende til den gældende udmønt-
ning i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i fleksløntilskud.
Det foreslås i § 139, stk. 1, 1. pkt., at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilken indkomst der indgår i lønindtægten. Bemyndigelsen tænkes
bl.a. anvendt til at kunne fastsætte regler om en definition af, hvad der vil skulle
betragtes som lønindtægt. Lønindtægt vil blive defineret i bekendtgørelse om be-
regning af og fradrag i fleksløntilskud, som løn, der er A- eller B-indkomst, hvoraf
der skal betales arbejdsmarkedsbidrag m.v., samt at personens og arbejdsgiverens
bidrag til en pensionsordning indgår i beregningen af fleksløntilskuddet. Der vil i
lighed med gældende bestemmelser i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i
fleksløntilskud blive fastsat regler om, at løn, som er indberettet til indkomstregi-
steret, jf. lov om et indkomstregister, som er optjent ombord på skibe registeret i
Side 7 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0008.png
Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), indgår i lønbegrebet.
Der vil endvidere i lighed med gældende ret blive fastsat regler om, hvordan selv-
stændig bibeskæftigelse skal defineres, hvilket vil skulle ske som efter de gæl-
dende regler.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere, jf. forslaget til § 139, stk. 1, 2. pkt.,
regler om, hvordan lønindtægt, herunder hvorledes lønindkomster, som er omfattet
af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal indgå i beregning af og fradrag i fleks-
løntilskuddet. Dette svarer til gældende regler, men det er nu præciseret direkte i
bestemmelsen, at der også vil blive fastsat regler om, hvordan lønindkomst efter
sømandsbeskatningslovens §§ 5-8 vil indgå i beregning af og fradrag i fleksløntil-
skud.
Bemyndigelsen tænkes endvidere anvendt til at kunne fastsætte regler om, at udbe-
taling af fleksløntilskud de første måneder vil skulle ske på baggrund af den for-
ventede lønindtægt, frem til at der fremgår en hel måneds løn i indkomstregisteret,
og at der eventuelt efterfølgende vil skulle foretages en efterregulering. Der er li-
geledes fastsat regler om, at der efterfølgende kan ske regulering af fleksløntil-
skuddet, hvis der er sket ændringer i lønindtægt m.v.
Det bemærkes videre, at bemyndigelsen bl.a. vil blive brugt til at fastsætte nær-
mere regler for fradrag i fleksløntilskuddet, når en person, hvor arbejdsgiveren
ikke betaler løn under sygdom, modtager syge- eller barselsdagpenge. Har perso-
nen mistet retten til sygedagpenge, vil fleksløntilskuddet skulle beregnes på bag-
grund af indberetning til indkomstregistret af udbetalte sygedagpenge i den forud-
gående måned. Samme regler vil blive fastsat i forhold til ressourceforløbsydelse
udbetalt efter kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik. Er der ikke udbetalt sygedag-
penge på grund af for sen anmodning om sygedagpenge, vil beregningen skulle
ske på baggrund af de sygedagpenge, som den pågældende ville have været beret-
tiget til. Der vil også blive fastsat regler om beregning af fleksløntilskuddet, hvis
en person delvist genoptager arbejdet i forbindelse med sygdom.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om beregning af fleksløntilskud under
ferie, herunder om efterregulering i forbindelse med ferie, der vil skulle afholdes,
uden at personen har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere efter forslaget til § 139, stk. 1, 3.
pkt., regler om, hvordan indtægter, der dækker flere måneder, skal fordeles.
Der vil også i bekendtgørelsesform bl.a. blive indsat regler om, at hvis en fleksjob-
ansat aflønnes helt eller delvist på en sådan måde, at der i nogle måneder enten
Side 8 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0009.png
ikke udbetales løn eller kun udbetales delvis løn, og hvor en efterfølgende lønud-
betaling dækker arbejde for flere måneder f.eks. i form af provision eller resultat-
løn, vil lønudbetalingen skulle fordeles ligeligt over de måneder, som lønnen dæk-
ker. Fleksløntilskuddet vil ligeledes skulle beregnes eller genberegnes for de må-
neder, som lønnen dækker.
Hvis en fleksjobansat, der løbende har fået udbetalt fleksløntilskud, får udbetalt re-
sultatløn, der dækker flere måneders arbejde eller arbejde i et helt år, vil der i det
omfang, det er muligt, skulle foretages fradrag for denne lønindkomst i den eller
de følgende måneders fleksløntilskud.
Kommunen vil derfor skulle beregne, dels hvad der skulle have været foretaget
fradrag for i fleksløntilskuddet for de måneder, som resultatlønnen dækker, dels
forskellen mellem det beløb, der er foretaget fradrag for, og det beløb, der skulle
have været foretaget fradrag for i de pågældende måneder. Det beløb, der ikke er
blevet foretaget fradrag for, vil herefter skulle fradrages i den eller de kommende
måneders fleksløntilskud.
Efterreguleringen vil skulle foretages i de månedlige udbetalinger af fremtidige
fleksløntilskud. Hvis efterreguleringen ikke vil kunne foretages fuldt ud i den føl-
gende måneds fleksløntilskud, vil der skulle foretages fradrag i de følgende måne-
ders fleksløntilskud.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere, jf. § 139, stk. 1, 4 pkt., fastsætte regler
om, at kommunen ved beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet skal anvende
oplysninger om løn m.v., som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et ind-
komstregister.
Bemyndigelsen tænkes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at det vil være
lønoplysninger m.v., som vil fremgå af indkomstregisteret, som vil skulle anven-
des ved beregning af fleksløntilskuddet.
Anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen svarer til den gældende udmøntning
af bemyndigelsen, men vil også fremadrettet kunne anvendes til at fastsætte nær-
mere regler vedr. beregning m.v. af fleksløntilskud.
Der henvises til forarbejderne til §§ 123 og 124 samt § 139, stk. 1, i lov nr. 548 af
7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats (L 209, FT 2018-19, 1. samling).
Beskæftigelsesministeren fastsætter, jf. forslaget til § 139, stk. 2, nærmere regler
om betingelser for og beregning af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, her-
Side 9 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0010.png
under regler for fradrag i og udbetaling af tilskud til selvstændigt erhvervsdri-
vende. Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler for selvstændigt er-
hvervsdrivendes oplysningspligt. Det foreslås i § 139, stk. 1, 1. pkt., at beskæfti-
gelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvilken indkomst der indgår i løn-
indtægten, og om beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet, herunder regler om,
hvordan indtægter, der dækker flere måneder, skal fordeles.
Det foreslås således, at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte nærmere reg-
ler om betingelser for og beregning af tilskud, fradrag og udbetaling af tilskud, op-
lysningspligt m.v. til selvstændigt erhvervsdrivende.
Det tænkes, at bemyndigelsen bl.a. vil blive anvendt til at fastsætte nærmere regler
om opgørelsen af årsindtægten for de forskellige virksomhedsformer, svarende til
opgørelse efter de gældende regler.
Årsindtægten vil blive opgjort med udgangspunkt i virksomhedens skattemæssige
overskud/underskud, der vil skulle reguleres, så grundlaget for beregningen vil
blive udtryk for personens hidtidige arbejdsfortjeneste ved drift af selvstændig
virksomhed. Renteindtægter og -udgifter og andre finansielle poster, der vedrører
finansiering af selve driften og forrentning af virksomhedens egenkapital, vil ikke
skulle indgå i beregningsgrundlaget.
Efter forslaget vil arbejdsindkomst kun skulle nedsætte tilskuddet én gang. Er ar-
bejdsindkomsten medregnet i virksomhedens årsindkomst, vil den ikke også skulle
nedsætte tilskuddet som anden arbejdsindkomst.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive anvendt til at fastsætte regler om,
at kommunen vil skulle træffe afgørelse om tilbagebetaling efter forslaget til §
131, selv om den tidligere har truffet afgørelse om tilbagebetaling af tilskud efter §
126 for hele eller dele af den periode, som dommen omhandler, eller for en læn-
gere periode.
Når kommunen har truffet afgørelsen om tilbagebetaling af tilskud til den selv-
stændigt erhvervsdrivende som følge af dommen, vil kommunen skulle sende kopi
af afgørelsen til Udbetaling Danmark.
Anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelsen svarer til den gældende udmøntning
af bemyndigelsen, men vil også fremadrettet kunne anvendes til at fastsætte nær-
mere regler vedr. beregning m.v. af støtte i form af tilskud til selvstændigt er-
hvervsdrivende med nedsat arbejdsevne.
Til § 04
Side 10 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0011.png
Efter den gældende § 29, stk. 3, i lov om social pension fastsætter beskæftigelses-
ministeren regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige
her i landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af søfolk,
(DIS-indkomst) skal indgå i indtægtsgrundlaget for beregningen af folkepension,
dog ikke folkepensionens grundbeløb.
Efter § 32 a, stk. 2, i lov om social pension fastsætter beskæftigelsesministeren
regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet,
og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af søfolk, skal indgå i
indtægtsgrundlaget for beregningen af førtidspension.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes
DIS-indkomst indgår i indtægtsgrundlaget for beregningen af folkepension, dog
ikke folkepensionens grundbeløb, og førtidspension. Der er fastsat regler i den
gældende bekendtgørelse om fremgangsmåden ved opgørelse af indtægtsgrundla-
get for visse sociale ydelser for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister.
Formålet er at sikre, at pensionister, der er eller har været ansat på skibe registreret
i Dansk Internationalt Skibsregister, og som modtager folkepension (dog ikke fol-
kepensionens grundbeløb) eller førtidspension, får beregnet pensionen på samme
indkomstmæssige grundlag som andre. Beregningen anvendes ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for ansøgeren. Beregningen anvendes også ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for ansøgerens ægtefælle eller samlever i det omfang disse per-
soner har været beskæftiget om bord i et skib, der er registreret i Dansk Internatio-
nalt Skibsregister, og deres indtægter indgår i beregningsgrundlaget for pensionen
til pensionisten.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan
være fritaget for dansk indkomstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5.
Er den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende her
efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er erhvervet ved
arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er begrænset skattepligtige, svarer ikke
skat af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere pensionstillæg m.v. til pensionen på baggrund af en DIS-ind-
komst. Det kunne ellers ske som følge af, at den ansattes nettoindkomst blev an-
vendt ved beregning af pension uden hensyntagen til, at der var tale om en skatte-
fri nettoindkomst. Det har ikke været hensigten, at pensionister ansat på skibene
eller deres ægtefæller eller samlevendes indtægt, som ansat på skibene, hvor deres
Side 11 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0012.png
indtægter indgår i beregningsgrundlaget for pensionistens pension, skulle have hø-
jere ydelser, end de ville have været berettiget til, hvis pensionisterne eller deres
ægtefæller eller samlevende havde været aflønnet med en bruttoløn, som var un-
dergivet almindelig beskatning.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 medfører overordnet, at rederier
kan udbetale en skattefri nettoløn til søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe,
som udfører erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 finder under visse betingelser til-
svarende anvendelse ved arbejde om bord på kabellægningsfartøjer, jf. sømands-
beskatningslovens § 5 a, bugser- og bjærgningsfartøjer, jf. sømandsbeskatningslo-
vens § 6, skibe, som sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-med-
lemsstater, jf. sømandsbeskatningslovens § 7, og stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbe-
skatningslovens § 8. Ved nærværende lovforslag foreslås endvidere at indsætte en
ny bestemmelse i § 5 b i sømandsbeskatningsloven, som medfører, at DIS-ordnin-
gen finder tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der er registreret i
andre EU- eller EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-ind-
komst i tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5, foreslås det at udvide
bemyndigelsesbestemmelserne i både § 29, stk. 3 og § 32 a, stk. 2, således at be-
skæftigelsesministeren fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der
ikke er skattepligtige her i landet, og indkomster, som er omfattet af sømandsbe-
skatningslovens §§ 5-8, skal indgå i indtægtsgrundlaget for beregningen af tillæg
til folkepension og førtidspension.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelserne ikke alene omfatter tilfælde
omfattet af § 5, men også øvrige tilfælde hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens
§§ 5 a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Til § 05
Efter den gældende § 25, stk. 2, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. fastsætter beskæftigelsesministeren regler for,
hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet, og ind-
komster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af søfolk, skal indgå i ind-
tægtsgrundlaget for beregning af pension. Beskæftigelsesministeren har udnyttet
hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes en DIS-indkomst indgår i indtægts-
grundlaget for beregningen af førtidspension. Der er fastsat regler i den gældende
bekendtgørelse om fremgangsmåden ved opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse
sociale ydelser for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe registreret i Dansk In-
ternationalt Skibsregister.
Side 12 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0013.png
Formålet er at sikre, at pensionister, der er eller har været ansat på skibe registreret
i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), og som modtager førtidspension, får be-
regnet pensionen på samme indkomstmæssige grundlag som andre. Beregningen
anvendes ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for ansøgeren. Beregningen an-
vendes også ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for ansøgerens ægtefælle eller
samlever i det omfang disse personer har været beskæftiget om bord på et skib, der
er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, og deres indtægter indgår i be-
regningsgrundlaget for pensionen til pensionisten.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan
være fritaget for dansk indkomstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5.
Er den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende her
efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er erhvervet ved
arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er begrænset skattepligtige til Dan-
mark, svarer ikke skat af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere pension på baggrund af en DIS-indkomst. Det kunne ellers
ske som følge af, at den ansattes nettoindkomst blev anvendt ved beregning af pen-
sion uden hensyntagen til, at der var tale om en skattefri nettoindkomst. Det har
ikke været hensigten, at pensionister ansat på DIS-skibe eller deres ægtefæller eller
samlevendes indtægt, hvor deres indtægter indgår i beregningsgrundlaget for pen-
sionistens pension, skulle have højere ydelser, end de ville have været berettiget
til, hvis pensionisterne eller deres ægtefæller eller samlevende havde været afløn-
net med en bruttoløn, som var undergivet almindelig beskatning.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 medfører overordnet, at rederier
kan udbetale en skattefri nettoløn til søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe,
som udfører erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 finder under visse betingelser til-
svarende anvendelse ved arbejde om bord på kabellægningsfartøjer, jf. sømands-
beskatningslovens § 5 a, bugser- og bjærgningsfartøjer, jf. sømandsbeskatningslo-
vens § 6, skibe, som sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-med-
lemsstater, jf. sømandsbeskatningslovens § 7, og stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbe-
skatningslovens § 8. Ved nærværende lovforslag foreslås endvidere at indsætte en
ny bestemmelse i § 5 b i sømandsbeskatningsloven, som medfører, at DIS-ordnin-
gen finder tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der er registreret i
andre EU- eller EØS-medlemsstater.
Side 13 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0014.png
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-ind-
komst i tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5, foreslås det at udvide
bemyndigelsesbestemmelsen i § 25, stk. 2, således at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige
her i landet, og indkomster, som er omfattet af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8,
skal indgå i indtægtsgrundlaget for beregningen af førtidspension.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen ikke alene omfatter tilfælde om-
fattet af § 5, men også øvrige tilfælde hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§
5 a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Til § 06
Efter den gældende § 8, stk. 3, i lov om individuel boligstøtte fastsætter beskæfti-
gelsesministeren regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skatte-
pligtige her i landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af
søfolk, (DIS-indkomst) skal indgå i husstandsindkomsten.
Beskæftigelsesministeren har udnyttet hjemlen til at fastsætte regler for, hvorledes
en DIS-indkomst indgår i indtægtsgrundlaget for beregningen af boligstøtte. Der er
fastsat regler i den gældende bekendtgørelse om fremgangsmåden ved opgørelse af
indtægtsgrundlaget for visse sociale ydelser for lønmodtagere, der gør tjeneste på
skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Formålet er at sikre, at personer eller husstandsmedlemmer, der er eller har været
ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, og som modtager
boligstøtte, får beregnet boligstøtten på samme indkomstmæssige grundlag som
andre.
Personer, der er ansat på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, kan
være fritaget for dansk indkomstbeskatning efter sømandsbeskatningslovens § 5.
Er den pågældende person fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende her
efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, nedsættes vedkommendes skat
med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er erhvervet ved
arbejde om bord på DIS-skib. Personer, der er begrænset skattepligtige, svarer ikke
skat af lønindkomst erhvervet ved arbejde om bord på DIS-skib.
Da den udbetalte løn således ikke er en bruttoløn, sikrer bekendtgørelsen, at der
ikke udbetales højere boligstøtte på baggrund af en DIS-indkomst. Det kunne el-
lers ske som følge af, at den ansattes nettoindkomst blev anvendt ved beregning af
boligstøtte uden hensyntagen til, at der var tale om en skattefri nettoindkomst. Det
Side 14 af 15
L 72 - 2019-20 - Bilag 12: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2122360_0015.png
har ikke været hensigten, at ansatte på DIS-skibe eller deres ægtefæller (eller hus-
standsmedlemmer) skulle have højere ydelser, end de ville have været berettiget
til, hvis de havde været aflønnet med en bruttoløn, som var undergivet almindelig
beskatning.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 medfører overordnet, at rederier
kan udbetale en skattefri nettoløn til søfolk, der arbejder om bord på DIS-skibe,
som udfører erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
DIS-ordningen i sømandsbeskatningslovens § 5 finder under visse betingelser til-
svarende anvendelse ved arbejde om bord på kabellægningsfartøjer, jf. sømands-
beskatningslovens § 5 a, bugser- og bjærgningsfartøjer, jf. sømandsbeskatningslo-
vens § 6, skibe, som sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-med-
lemsstater, jf. sømandsbeskatningslovens § 7, og stenfiskerfartøjer, jf. sømandsbe-
skatningslovens § 8. Ved nærværende lovforslag foreslås endvidere at indsætte en
ny bestemmelse i § 5 b i sømandsbeskatningsloven, som medfører, at DIS-ordnin-
gen finder tilsvarende anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der er registreret i
andre EU- eller EØS-medlemsstater.
For at sikre, at der ikke alene tages hensyn til det skattefri lønniveau for DIS-ind-
komst i tilfælde omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5, foreslås det at udvide
bemyndigelsesbestemmelsen i § 8, stk. 3, således at beskæftigelsesministeren fast-
sætter regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af sømandsbeskatningslovens §§ 5-8, skal
indgå i skal indgå i husstandsindkomsten.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen ikke alene omfatter tilfælde om-
fattet af § 5, men også øvrige tilfælde hvor § 5 efter sømandsbeskatningslovens §§
5 a-8 finder tilsvarende anvendelse.
Side 15 af 15