Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 71 , L 71 A , L 71 B
Offentligt
2120277_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2018 - 8557
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, ejendoms-
avancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og
skatteforvaltningsloven. (Fastsættelse af grund- og ejendomsværdier, afgrænsning af afledt
virkning af klage- og retssager, afledt skattemæssig virkning ved ekstraordinær genopta-
gelse af ejendomsvurderinger, samtidighed for ejendomsværdiskat og grundskyld samt an-
dre tilpasninger på vurderingsområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 3. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 71b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om bagatelgrænse på 5 pct. for, hvornår en vurdering skal ændres som følge af nye oplysninger fra ejeren m.v., til skatteministeren
2120277_0002.png
Spørgsmål
Der foreslås en bagatelgrænse på 5 pct. for, hvornår en vurdering skal ændres som følge
af nye oplysninger fra ejeren. Efter forslaget vil der således ikke skulle gives manuelle til-
læg og nedslag for særlige faktiske forhold, som Skatteforvaltningen konstaterer, eller som
ejeren påberåber sig, hvis forholdene samlet set vil påvirke henholdsvis den modelbereg-
nede ejendomsværdiansættelse eller grundværdiansættelse med mindre end 5 pct. Vil ind-
berettede oplysninger fra borgerne blive gemt fra år til år, hvis de falder under bagatel-
grænsen, således at de, hvis der efterfølgende tilføjes nye oplysninger fra borgerne, indgår
i vurderingen af, hvorvidt de samlede oplysninger under et påvirker vurderingen med
mere end bagatelgrænsen på 5 pct.? Og vil denne ændring have betydning for værdifast-
sættelsen af en almindelig bolig, der er beboet af ejeren?
Svar
Forslaget om indførelsen af en bagatelgrænse skal ses i sammenhæng med, at der i resulta-
tet af modelberegningen enten direkte eller indirekte vil være taget højde for de fleste for-
hold ved ejendommen, og at ændringer, der samlet set påvirker ejendomsværdiansættel-
sen eller grundværdiansættelsen med mindre end 5 pct., forventeligt vil ligge inden for
den usikkerhed, der altid vil være forbundet med vurderingen.
Det foreslås derfor, at ejendomsspecifikke eller handelsbetingede forhold, der ikke er ta-
get højde for i vurderingsmodellerne, alene vil skulle reguleres ved tillæg eller nedslag,
hvis der er tale om forhold af en vis betydning for ejendomsvurderingen, idet mindre til-
læg og nedslag ikke nødvendigvis vil give en mere retvisende vurdering.
Hver enkelt ejendomsvurdering er at anse som en selvstændig ansættelse, der som ud-
gangspunkt skal behandles af vurderingsmyndigheden uafhængigt af tidligere indhentet
data. Vurderingsmyndigheden er således ikke forpligtet til at undersøge, om der i forbin-
delse med tidligere vurderinger af samme ejendom er fremkommet oplysninger, der kan
være relevante for fremtidige vurderinger af ejendommen. Forslaget om at indføre en ba-
gatelgrænse ændrer ikke på dette.
Reglerne er bl.a. begrundet i, at der for hver vurdering indhentes nye data til modelbereg-
ningen. De faktiske forhold ved ejendommen kan desuden have ændret sig siden sidste
vurdering. Dette gælder f.eks. ejendommens stand og lokale støjforhold. Ejendommens
ejer vil dog ved deklarationen få indsigt i, hvilke forhold vurderingsmyndigheden påtæn-
ker at tage højde for i forbindelse med vurderingen af ejendommen. Ejendomsejeren vil
dermed kunne påberåbe sig eventuelle forhold vedrørende ejendommen på ny. Påberåber
ejeren sig flere forhold, er det den samlede effekt af disse forhold, der er afgørende for
bagatelgrænsen.
Side 2 af 2