Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 71 Bilag 3, L 71 A Bilag 3, L 71 B Bilag 3
Offentligt
2114195_0001.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0002.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2019-065958
Den 21. november 2019
Vedr.: Høringssvar vedr. supplerende høring
Lovforslag om ændring af
ejendomsvurderingsloven
mv.
(Fastsættelse
af
grund-
og
ejendomsværdier, afgrænsning af afledt virkning af klage- og retssager,
afledt skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af
ejendomsvurderinger,
samtidighed
for
ejendomsværdiskat
og
grundskyld samt andre tilpasninger på vurderingsområdet m.v.) (j.nr.
2018-8557)
Skatteministeriet har lørdag den 16. oktober 2019 sendt udkast til forslag til lov om
ændring af ejendomsvurderingsloven m.v. (Fastsættelse af grund- og
ejendomsværdier, afgrænsning af afledt virkning af klage- og retssager, afledt
skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderinger,
samtidighed for ejendomsværdiskat og grundskyld samt andre tilpasninger på
vurderingsområdet m.v.) i høring.
Udkastet har været behandlet i Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer
som Danske Advokaters skattefagudvalg, og giver Danske Advokater anledning til
følgende bemærkninger:
Danske Advokater skal indledningsvis bemærke, at den fastsatte høringsfrist på 3
hverdage er meget kort. Lovudkastet er tiltænkt at skulle indarbejdes i det udkast til
forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven mv., som Skatteministeriet
for nylig har haft i offentlig høring, og i forhold til hvilket der
som bemærket i
Danske Advokaters høringssvar af d. 31. oktober 2019
også var fastsat en meget
kort høringsfrist. Det er stærkt beklageligt og selvsagt ikke befordrende for at sikre
kvalitet i lovgivningen, at Skatteministeriet på dette væsentlige område af stor
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
betydning for mange skatteydere, ikke levner høringsparterne en rimelig frist til at
fremkomme med bemærkninger.
Danske Advokaters bemærkninger nedenfor er inddelt i nogle generelle
bemærkninger om ejendomsvurderingsloven, herunder forhold som ikke er
adresseret hverken i ejendomsvurderingsloven fra 2017, i ovennævnte tidligere
udsendte lovudkastet eller i det nu foreliggende supplerende lovudkast.
Generelle bemærkning til lovudkastet
Danske Advokater bemærker, at det er positivt, at der foreslås en løsning på
problematikken omkring ejendomsværdiskat i 0-skattesagerne. Der udestår
imidlertid fortsat den problemstilling, der omhandler de skatteydere, som ikke har
betalt grundskyld i en længere periode. Denne problemstilling, som vedrører den
kommunalt fastsatte grundskyld, synes lovudkastet ikke at forholde sig til.
Det et Danske Advokaters opfattelse, at Skatteministeriet i lovudkastet bør adressere
alle kendte problemstillinger, således at det undgås, at hver enkelt problemstilling
løses med en separat tilføjelse/undtagelse til lovteksten. Allerede på nuværende
tidspunkt er lovteksten i både ejendomsvurderingsloven og reglerne i
skatteforvaltningsloven om genoptagelse blevet unødigt kompliceret
senest
eksemplificeres blandt andet ved reglerne om afledt skattemæssig virkning af
ekstraordinær genoptagelse, hvor det blandt andet fremgår:
”reglerne for den afledte skattemæssig virkning af ekstraordinær
genoptagelse af ejendomsvurderinger ændres, så der kommer til at gælde
ét sæt regler for forhold vedrørende den afledte skattemæssige virkning af
ekstraordinær genoptagelse af vurderinger foretaget i det eksisterende
ejendomsvurderingssystem og et andet regelsæt for forhold vedrørende den
afledte skattemæssige virkning af ekstraordinær genoptagelse af
ejendomsvurderinger
i det nye ejendomsvurderingssystem.”
Danske Advokater bemærker, at nedenstående generelle problemstillinger
vedrørende virkningstidspunkt ikke adresseres i det fremsendte lovudkast, hvori
ekstraordinær genoptagelse
”tillægges skattemæssig virkning
for vurderinger eller
dele af vurderinger foretaget efter det tidspunkt, hvor genoptagelsen eller
foretagelsen finder sted”:
Spørgsmålet om, hvornår det skattemæssige virkningstidspunkt indtræder, har været
et tema i perioden fra 2011/2012, hvor alle vurderinger som udgangspunkt har været
”videreførte vurderinger”.
Eksempelvis vil en vurdering, ekstraordinært genoptaget,
d. 1. februar 2017, have skattemæssig virkning fra vurderingen 1. oktober 2017, når
denne vurdering er en såkaldt ”videreført vurdering”.
Det er Danske Advokaters
opfattelse, at reglerne bør indrettes således, at alle, der kan dokumentere, at de har
betalt for meget i ejendomsskat, skal have mulighed for at få dette ændret til den
korrekte skattebetaling. Dette gælder uanset fejlens karakter, og uanset om fejlen i
vurderingerne er sket flere år tilbage. For meget gamle vurderinger, som vil kunne
medføre meget store tilbagebetalingsbeløb, bør reguleringen heraf ske via
forældelsesreglerne, således at kommunerne ikke risikerer meget store
tilbagebetalingskrav.
2/4
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
På grund af den meget lange sagsbehandlingstid hos både Vurderingsstyrelsen og i
klageinstanserne kan en anmodning om ekstraordinær genoptagelse været indleveret
mange år før, der kommer en afgørelse. Det er særdeles uhensigtsmæssig, at den
lange sagsbehandlingstid kommer skatteyderen til skade. Som Danske Advokater har
bemærket i ovennævnte tidligere fremsendte høringssvar, bør det skattemæssige
virkningstidspunkt være vurderingen efter det tidspunkt, hvor anmodningen om
genoptagelse er indsendt (og altså ikke tidspunktet, hvor genoptagelsen finder sted).
En anden generel problemstilling omkring ekstraordinær genoptagelse angår
muligheden for påklage af de forkerte vurderinger i den periode, hvor
vurderingssystemet har været suspenderet (dvs. de videreførte vurderinger). Denne
problemstilling er tidligere blevet påpeget af Danske Advokater i ovennævnte
høringssvar. I ejendomsvurderingsloven fra 2017 er der mulighed for at påklage de
vurderinger, som i perioden blot er blevet videreførte, men efter at der er foretaget
ekstraordinær genoptagelse, står vurderingen beløbsmæssig korrekt. Skatteyderen er
dog forpligtet til at betale ejendomsskat af en højere vurdering. Skatteyderen
risikerer således at blive dårligere stillet, hvis vedkommende gør opmærksom på en
forkert vurdering, end hvis skatteyderen blot havde fortiet oplysningerne og ventet
med at påklage vurderingen, hvor vedkommende så ville opnå tilbagebetaling af for
meget betalt ejendomsskat.
I det udsendte lovudkast er det anført følgende:
”Ændringen vil betyde, at adgangen til at efteropkræve ejendomsværdiskat
og grundskyld bliver indsnævret, og at reglerne på dette punkt i højere
grad vil komme til at svare til de regler, der gælder på skatteområdet for
ekstraordinær genoptagelse af en ansættelse af indkomst- og
ejendomsværdiskat, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.”
Danske Advokater bemærker, at det er positivt, at reglerne på dette område nu bliver
samstemmende. Danske Advokater skal imidlertid også bemærke, at
anvendelsesområdet for skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, i praksis ses at
have fået et videre anvendelsesområde, end hvad lovteksten og forarbejderne hertil
synes at give grundlag for. Der er således i praksis eksempler på, at skatteyderen, ud
fra hvad der synes at være en meget vidtgående vurdering baseret på en meget streng
ansvarsnorm, er blevet anset for på forsætligt eller groft uagtsomt vis at have
bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller
ufuldstændigt
grundlag.
Det
er
Danske
Advokaters
opfattelse,
at
retssikkerhedsmæssige hensyn, herunder hensynet til forudberegnelighed, tilsiger, at
Skatteministeriet i lovbemærkningerne eksplicit angiver en række illustrative
eksempler på, hvornår en handling eller undladelse vurderes som forsætlig eller groft
uagtsom.
Vedrørende lovudkastets anden del om samtidighed for ejendomsværdiskat og
grundskyld er det Danske Advokaters vurdering, at dette vil skabe et bedre overblik
fremadrettet og gøre reglerne nemmere at forstå.
Med venlig hilsen
3/4
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Jeanie Sølager Bigler
Retschef
[email protected]
4/4
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0006.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0007.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0008.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt til:
[email protected], [email protected],
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
19. november 2019
J.nr. 2019-11-0310
Dok.nr. 152789
Sagsbehandler
Sara Thorning Hansen
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og
skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af grund- og
ejendomsværdier, afgrænsning af afledt virkning af klage- og
retssager og andre tilpasninger på vurderingsområdet m.v.)
Skatteministeriet anmodede ved brev af 11. oktober 2019 om Datatilsynets eventuelle be-
mærkninger til ovennævnte udkast.
Ved brev af 28. oktober 2019 oplyste Datatilsynet, at tilsynet ikke umiddelbart havde bemærk-
ninger til udkastet.
Ved brev af 16. november 2019 har Skatteministeriet på ny anmodet om Datatilsynets even-
tuelle bemærkninger til udkastet, idet der heri er indsat yderligere bestemmelser.
Ændringerne i udkastet giver umiddelbart ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger, idet
det dog fortsat forudsættes, at enhver eventuel behandling af personoplysninger foranlediget
af udkastet sker under iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyt-
telsesloven.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Sara Hansen
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0009.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0010.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0011.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0012.png
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0013.png
Anders Gleerup
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
FMN-RLM Mouritzen, Rona Lehmann <[email protected]>
19. november 2019 15:59
JP-Lovgivning og Økonomi; Martin Vangsøe Olsen; Christoffer Marquardt Pahle;
Sebastian Breth Arnberg; Anders Gleerup
Forsvarsministeriets besvarelse af supplerende høring vedr. ændring af
ejendomsvurderingsloven, ejendomsavancebeskatningsloven mm [RELEASABLE TO
INTERNET TRANSMISSION]
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Til Skatteministeriet
Forsvarsministeriet har ingen bemærkninger til supplerende høring vedr. lovforslag om ændring af
ejendomsvurderingsloven, ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven mm.
Under henvisning til j.nr. 2018-8557
Med venlig hilsen
Rona L. Mouritzen
Forsvarsministeriet
Juridisk Kontor / Legal Departement
Holmens Kanal 9, DK-1060 København K / Copenhagen K
Telefon/Telephone: + 45 72 81 00 57
Fax/Fascimile:
+ 45 72 81 03 00
E-mail:
[email protected]
www.fmn.dk
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Vi goer opmaerksom paa, at denne e-mail kan indeholde information, der kun er beregnet for modtageren. Hvis du
ved en fejltagelse har modtaget e-mailen, maa du ikke anvende indholdet i nogen sammenhaeng og vi beder dig
venligst informere afsender om fejlen ved at bruge besvar-funktionen. Samtidig beder vi dig slette alle kopier af e-
mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den. Selvom e-mailen og enhvert vedhaeftet fil efter vores
overbevisning er fri for virus og andre fejl, som kan paavirke computeren eller it-systemet, hvori den modtages og
laeses, aabnes den paa modtagerens eget ansvar. Vi paatager os ikke noget ansvar for tab eller skade, som er
opstaaet i forbindelse med at modtage eller aabne e-mailen. Hvis du har problemer med at aabne vedhaeftede filer,
kan du finde information paa dette link http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake,
please inform the sender of the mistake by sending a reply, and then delete the message from your system without
making, distributing or retaining any copies of it. Although we believe that the message and any attachments are free
from viruses and other errors that might affect the computer or IT system where it is received and read, the recipient
opens the message at his or her own risk. We assume no responsibility for any loss or damage arising from the
receipt or use of this message. If you are having trouble opening attached files, you can get further information via this
link http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
1
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0014.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
22. november 2019
Su pple r e n de h ør in g ove r for sla g t il æ n dr in g a f
e j e n dom svu r de r in gslove n m v.
Skatteministeriet har den 16. november 2019 fremsendt ovennævnte forslag til
ændring af ejendomsvurderingsloven mv. til FSR – danske revisorer med
anmodning om bemærkninger.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
FSR – danske revisorer har læst udkastet, og vi har for nærværende ingen
bemærkninger til det.
Med venlig hilsen
Louise Egede Olesen
Skattekonsulent
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0015.png
Dato
Side
21. november 2019
1 af 1
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected],
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høring af udkast til L 71 - Supplerende høring - Lovforslag om ændring af
ejendomsvurderingsloven, ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven,
lov om kommunal ejendomsskat og skatteforvaltningsloven
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til L 71 -
Supplerende høring - Lovforslag om ændring af ejendomsvurderingsloven,
ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og
skatteforvaltningslove, som er sendt i høring den 18. november 2019.
Vi vedlægger alene tekniske bemærkninger fra vores rådgivningscenter, SEGES.
Med venlig hilsen
Maria Eun Elkjær
Chefkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
D +45 3339 4678
M +45 2939 2503
E [email protected]
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0016.png
Skatteministeriet
Departementet
Fremsendes pr. e-mail til:
[email protected], [email protected]; [email protected], [email protected]
og
[email protected]
Jeres sagsnr.: 2018 - 8557
Skatteankestyrelsen
Ved Vesterport 6, 6. sal
1612 København V
www.skatteankestyrelsen.dk
Telefon
Vores sagsnr.
33760909
19-0100492
22. november 2019
Høringssvar – Supplerende høring over lovforslag om ændring af ejen-
domsvurderingsloven, ejendomsavancebeskatningsloven, ejendoms-
værdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og skatteforvalt-
ningsloven (Fastsættelse af grund- og ejendomsværdier, afgrænsning
af afledt virkning af klage- og retssager, afledt skattemæssig virkning
ved ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderinger, samtidighed
for ejendomsværdiskat og grundskyld samt tilpasninger på vurderings-
området m.v.)
Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen har den 16. november 2019 fra Skatteministe-
riets departement modtaget i supplerende høring yderligere to elementer til udkast til
lovforslag om ændring af ejendomsvurderingsloven m.v.
Efter aftale med ledende retsformand Susanne Dahl, Landsskatteretten, skal Skattesty-
relsen på vegne af retten og på egne vegne bemærke, at det i lyset af den korte frist des-
værre ikke har været muligt at foretage en egentlig og udtømmende gennemgang af ud-
kastet vedrørende de to supplerende elementer, men udkastet giver dog ikke umiddel-
bart anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Henrik Klitz
Cvr-nr. 10 24 28 94
www.skatteankestyrelsen.dk
1/1
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0017.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
21. november 2019
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Supplerende høring
forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingslo-
ven, ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og skat-
teforvaltningsloven. Ministeriets j.nr. 2018
8557. Nye elementer i lovforsla-
get.
SEGES takker for at have modtaget lovforslaget i høring.
Vi skal endnu en gang bemærke, at høringsfristen er alt for kort.
I § 5 foreslås følgende ændringer af skatteforvaltningslovens § 33, stk. 7:
§ 33, stk. 7, affattes således:
”Stk.
7. Genoptagelse eller foretagelse af en vurdering eller en del af en vurdering
efter den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret ved § 1 i lov nr. 1635 af
26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og § 1 i lov nr. 61 af 16.
januar 2017, eller efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 og 88, jf. stk. 3, tillægges
skattemæssig virkning for vurderinger eller dele af vurderinger foretaget efter det
tidspunkt, hvor genoptagelsen eller foretagelsen finder sted, medmindre genopta-
gelsen eller foretagelsen er til ugunst for ejeren, og ejeren vidste eller burde have
vidst, at vurderingen eller en del af vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grund-
lag, eller at vurderingen eller en del af vurderingen manglede. I så fald tillægges
vurderingen eller delen af vurderingen skattemæssig virkning fra tidspunktet for
den vurdering eller del af en vurdering, der er blevet genoptaget eller foretaget. En
ansættelse eller ændring af en ansættelse af ejendomsværdiskat, der er afledt af
en ændret eller foretaget vurdering eller af en del af en vurdering, jf. 2. pkt., kan
alene ske inden for frister svarende til fristerne i § 26, stk. 1, 1.-4. pkt., medmindre
ansættelsen eller ændringen af ansættelsen er til gunst for ejeren. I de tilfælde
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0018.png
hvor en ejer kan dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at denne
senest den 31. december 2018 har rettet henvendelse til told- og skatteforvaltnin-
gen og gjort opmærksom på den fejlagtige eller manglende vurdering eller del af
en vurdering, eller har gjort opmærksom på, at der ikke er foretaget ansættelse af
ejendomsværdiskat eller, at ejendomsværdiskatten er ansat for lavt, kan der ikke
ske afledt ansættelse eller ændring af en ansættelse af ejendomsværdiskat for ind-
komståret 2018 og tidligere år, medmindre ansættelsen eller ændringen af ansæt-
telsen er til gunst for ejeren.”
Det ønskes oplyst, hvilke situationer der tænkes på, når der i lovforslaget anføres:
”og ejeren vidste eller
burde have vidst,
at vurderingen eller en del af vurderingen er foretaget
på et fejlagtigt grundlag,
eller at vurderingen eller en del af vurderingen manglede.”
Efter SEGES´ opfattelse bærer Vurderingsstyrelsen
og ikke den enkelte ejer af en fast ejendom
ansvaret for, at en ejendomsvurdering er foretaget på et ikke-fejlagtigt grundlag, og dermed er
en korrekt ejendomsvurdering.
Om en ejendomsvurdering er foretaget på et fejlagtigt grundlag eller på et ikke-fejlagtigt grundlag
er ikke umiddelbart til at bedømme for en ”almindelig” ejer af en ejendom. Det kræver bl.a. indgå-
ende kendskab til, hvad der er et fejlagtigt grundlag og hvad der ikke er.
Det forekommer ikke rimeligt, at det for en ”almindelig” ejer af en ejendom skal afprøves, om ved-
kommende ”burde have vidst, at vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grundlag.”
Den foreslåede regel er derudover en ikke-objektiv regel. Ejere, der har særligt kendskab til vur-
deringsreglerne, får dermed en anden (og dårligere) retsstilling end f.eks. en ejer, der ikke har
nøje kendskab til vurderingsreglerne. Set ud fra et retssikkerhedssynspunkt er det betænkeligt,
hvis der ikke er ens regler for ejere af fast ejendom i Danmark, specielt når det skal bedømmes,
hvad en ejendomsejer ”burde have vidst” for mange år siden.
I § 5 foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stykke 8:
I
§ 33
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
”Stk.
8.
Genoptagelse eller foretagelse af en vurdering eller en del af en vurdering
efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6, jf. stk. 3, tillægges skattemæssig virk-
ning for vurderinger eller dele af vurderinger foretaget efter det tidspunkt, hvor gen-
optagelsen eller foretagelse af vurderingen eller en del af en vurdering finder sted,
medmindre genoptagelsen eller foretagelsen er til ugunst for ejeren, og ejeren eller
nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at vurderingen
eller delen af vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grundlag, eller at vurderingen
eller en del af vurderingen manglede eller ikke er blevet ændret. I så fald tillægges
vurderingen eller delen af vurderingen skattemæssig virkning for den pågældende
ejer fra tidspunktet for den vurdering eller del af en vurdering, der er blevet genop-
taget eller foretaget. I de tilfælde, hvor genoptagelse eller foretagelse af en vurde-
ring eller en del af en vurdering, jf. 2. pkt., ikke er varslet af told- og skatteforvalt-
ningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til
2/3
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0019.png
kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i stk. 2, jf. stk. 1,
kan en heraf afledt ansættelse eller ændring af en ansættelse af ejendomsværdi-
skat alene ske inden for frister svarende til fristerne i § 26, stk. 1, 1.-4 pkt. I de til-
fælde hvor genoptagelsen eller foretagelsen af en vurdering eller en del af en vur-
dering, jf. 2. pkt., finder sted efter 3 måneder efter varslingen, kan en heraf afledt
ansættelse eller ændring af en ansættelse af ejendomsværdiskat alene ske inden
for frister svarende til fristerne i § 26, stk. 1, 1.-4. pkt., medmindre fristen for gen-
optagelsen eller foretagelsen af vurderingen eller del af vurderingen er forlænget
som følge af en imødekommelse af en anmodning herom fra ejeren, og afgørelsen
træffes inden for denne forlængede frist.”
Det ønskes oplyst, hvilke situationer der tænkes på, når der i lovforslaget anføres:
”og ejeren eller
nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt
har bevirket,
at vurderin-
gen eller delen af vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grundlag, eller at vurderingen eller en
del af vurderingen manglede eller ikke er blevet ændret.”
Det ønskes ligeledes
oplyst, om begrebet ”har bevirket” forudsætter en aktiv handling fra ejerens
side.
Med ejendomsvurderingsloven blev der indført en deklarationsprocedure. Kan en ejers undla-
delse af at reagere på meddelte oplysninger medføre, at ejeren anses for at have bevirket, at vur-
deringen anses for foretaget på et fejlagtigt grundlag?
Ønskes ovenstående uddybet, er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Venlig hilsen
Søren Hjorth
Chefkonsulent
Jura & Skat
D
M
E
+45 8740 5220
+45 3092 1758
[email protected]
3/3
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0020.png
Anders Gleerup
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jesper Kiholm Andersen
20. november 2019 15:57
JP-Lovgivning og Økonomi; Christoffer Marquardt Pahle; Sebastian Breth Arnberg;
Anders Gleerup
Høringssvar til supplerende høring – Lovforslag om ændring af
ejendomsvurderingsloven, ejendomsavancebeskatningsloven,
ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og
skatteforvaltningsloven
Til Skatteministeriet
Høringssvar til supplerende høring – Lovforslag om ændring af ejendomsvurderingsloven,
ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og
skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af grund- og ejendomsværdier, afgrænsning af afledt virkning af klage-
og retssager, afledt skattemæssig virkning ved ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderinger,
samtidighed for ejendomsværdiskat og grundskyld samt andre tilpasninger på vurderingsområdet m.v.), j.nr.
2018-8557
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
1
L 71a - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2114195_0021.png
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected], [email protected], [email protected] og [email protected]
20. november 2019 • CB
Høringssvar vedrørende supplerende høring om lovforslag til ændring af
ejendomsvurderingsloven mv.
Ældre Sagen har ikke bemærkninger til de foreslåede regler om efterbetaling ved
manglende vurdering, og vi er enige i, at anvendelsen af samme vurdering som grundlag for
ejendomsværdiskat og grundskyld er en forenkling.
Mht. provenubemærkningerne går Ældre Sagen ud fra, at oplysningen om, at
provenuvirkningen forventes at være neutral, alene refererer til konsekvenserne af de
ændringer af ejendomsvurderingsloven mv., der foreslås i lovforslaget, og ikke
konsekvenserne af udskydelsen af de nye regler for ejendomsbeskatning til 2024.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050