Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 103, L 71 A Bilag 11, L 71 B Bilag 10
Offentligt
2127003_0001.png
Notat
17. december 2019
J.nr. 2018 - 8476
Kontor:
Forretning og Styring 2 [FS2]
Initialer:
MCJ
Orientering om
håndtering af ”0-skattesagerne”
og sa-
gerne om manglende grundværdier
Nedenfor følger en status for arbejdet med sagerne om ejendomme med manglende beta-
ling af ejendomsværdiskat,
”0-skattesagerne”,
og sagerne om manglende grundværdier.
Den 20. november 2019 er der fremsat forslag til lov om ændring af ejendomsvurderings-
loven mv. (L71), som bl.a. udmønter den politiske forståelse
om en ”Løsning
af 0-skattesa-
gerne”
mellem regeringen (S), V, RV, KF, ALT og LA. Vedtagelsen af lovforslaget vil in-
debære, at Skatteforvaltningen som hovedregel skal efteropkræve de berørte ejeres mang-
lende ejendomsværdiskat i op til 3 år med den undtagelse, at der ikke skal ske efterop-
krævning af ejendomsværdiskat i de tilfælde, hvor ejeren kan dokumentere at have gjort
opmærksom på fejlen.
Vurderingsstyrelsen har i forbindelse med den indledende behandling af sagerne konstate-
ret, at omfanget af ejendomme berørt af problemstillingen om manglende betaling af
ejendomsværdiskat (”0-skattesagerne”)
er reduceret fra 1.200 til ca. 1.000. Vurderingssty-
relsen foretager i forbindelse med sagsbehandlingen en vurdering af, om der hos den en-
kelte boligejer foreligger ”burde-viden” i juridisk forstand.
Vurderingsstyrelsen har oplyst, at afviklingen af ejendomsværdiskattesagerne forventes
afsluttet, inden udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger påbegyndes fra andet halvår
2020. Der kan dog opstå tilfælde, hvor enkelte sager skal håndteres senere.
Når Vurderingsstyrelsen har truffet afgørelse om ændring af vurderingerne, vil Skattesty-
relsen på baggrund heraf
– i de tilfælde hvor der foreligger ”burde-viden” hos boligejeren
udsende forslag til ansættelse af ejendomsværdiskatten for den enkelte boligejer. Når
ejeren har haft lejlighed til at komme med bemærkninger, kan Skattestyrelsen træffe afgø-
relse i forhold til ansættelsen af ejendomsværdiskatten.
Foruden ejendomme med for lidt eller ingen betaling af ejendomsværdiskat har Vurde-
ringsstyrelsen tilsvarende arbejdet med afdækningen af omfanget af ejendomme med
manglende grundværdier (manglende betaling af grundskyld). I det oprindelige skøn var
det vurderingen, at op mod 1.000 ejendomme kunne være omfattet af problemstillingen.
Vurderingsstyrelsen har nu afsluttet afdækningen, som viser, at antallet af ejendomme
med manglende grundværdiansættelser er reduceret til ca. 230 ejendomme.
L 71a - 2019-20 - Bilag 11: Orientering om håndtering af 0-skattesagerne og sagerne om manglende grundværdier
2127003_0002.png
Vurderingsstyrelsen er ligeledes i gang med sagsbehandlingen af disse sager, og der er på
nuværende tidspunkt udsendt forslag til afgørelse til ca. 140 ejendomme med manglende
grundværdier. Det er forventningen, at der vil være udsendt forslag til afgørelse i alle sa-
ger inden årets udgang.
Når Vurderingsstyrelsen har truffet afgørelse, orienteres kommunerne om ændringen af
grundværdiansættelsen, og om ændringen har bagudrettet skattemæssig virkning (i de til-
fælde, hvor der
foreligger ”burde-viden” hos boligejeren). For så vidt angår efteropkræv-
ning af manglende betalt grundskyld bemærkes, at det herefter vil være den enkelte kom-
mune, som vil skulle vurdere, om der på baggrund af den nye vurdering er grundlag for at
foretage efteropkrævning af grundskyld hos den enkelte boligejer.
Det forventes, at sagerne er håndteret, inden udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger
påbegyndes fra andet halvår 2020. Det bemærkes desuden, at beskatnings- og forældelses-
reglerne for grundskyld følger et andet regelsæt end det, som gælder for ejendomsværdi-
skat. Forældelse af krav på grundskyld er reguleret i de almindelige regler i forældelseslo-
ven, hvor udgangspunktet er en forældelsesfrist på 3 år.
Side 2 af 2