Til lovforslag nr.
L 71
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 13. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om
kommunal ejendomsskat og skatteforvaltningsloven
(Fastsættelse af grund- og ejendomsværdier, afgrænsning af afledt virkning af klage- og retssager, afledt skattemæssig virkning
ved ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderinger, samtidighed for ejendomsværdiskat og grundskyld samt andre
tilpasninger på vurderingsområdet m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1 og 25, herunder om deling af lovforslaget. Skatte‐
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-24.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Udvalget
indstiller lovforslag A til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
EL) indstiller lovforslag B til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og EL) indstiller lovforslag
B til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det til lovforslag B stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det er vigtigt for DF, at der er en god retssikkerhed forbun‐
det med ejendomsvurderingerne, som danner grundlag for
beskatningen. I den forbindelse er det vigtigt, at hvis en bo‐
ligejer klager og får ret i, at vurderingen er sat for højt, og
det samtidig opfylder kravene for at få vurderingen sat ned,
så er det afgørende, at klagen også har virkning på sammen‐
lignelige grundværdier i området, så det sikres, at sammen‐
lignelige grunde beskattes ens.
Med lovforslaget afskaffes grundværdiområderne, som
tidligere skulle sikre dette, og DF har derfor i udvalgsbe‐
handlingen stillet spørgsmål om, hvordan det sikres, at ejen‐
domme, der vil blive berørt af en afgørelse på en klage, un‐
derlægges revisionsbestemmelserne.
Med svaret på spørgsmål 4 og 7 er det ikke klart, hvordan
vurderingsstyrelsen konkret vil løfte den opgave fremadret‐
tet. Der står bl.a. i svarene, at der skal udarbejdes interne
retningslinjer i vurderingsstyrelsen, som skal sikre en kor‐
rekt udsøgning og håndtering af de andre ejendomme, som
kan blive påvirket af resultatet af en klage.
DF opfordrer derfor skatteministeren til at oversende de
interne retningslinjer til Skatteudvalget, når disse er udarbej‐
det, så det kan vurderes politisk, om der er den fornødne sik‐
kerhed for, at de afledte virkninger af en klage slår igennem
på andre sammenlignelige vurderinger.
Enhedslisten
Enhedslisten bakker op om den række af tilpasninger og
lovjusteringer, der skal danne grundlag for det nye ejen‐
domsvurderingssystem. EL stemmer dog imod lovforslaget,
idet EL ikke mener, at den foreslåede ordning til håndtering
af de såkaldte 0-skattesager er rimelig og retfærdig, fordi
den er alt for lempelig over for borgere, der burde have
DokumentId
Journalnummer