Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 71 Bilag 7, L 71 A Bilag 7, L 71 B Bilag 7
Offentligt
2123160_0001.png
Høringssvar vedr. supplerende høring om lovforslag
om ændring af ejendomsvurderingsloven m.fl.
KL takker for modtagelsen af de supplerende forslag til lov om ændring af
ejendomsvurdering mm.
KL vil indledningsvist nævne, at vi finder det yderst uheldigt, at de supple-
rende ændringsforslag sendes i høring den 16. november 2019 med hø-
ringsfrist den efterfølgende torsdag - den 21. november 2019. I henhold til
god forvaltningsskik bør der gives en rimelig høringsfrist, også selv om den
supplerende høring kun omfatter et relativt beskedent antal ændringer.
KL har bemærkninger til det supplerende lovforslag til ejendomsvurderings-
loven samt en række øvrige bemærkninger til loven set
i forlængelse af KL’s
høringssvar af 31. oktober 2019.
Det supplerende lovforslag til Ejendomsvurderingsloven
Regler om ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurdering og indførelse
af samtidighed for ejendomsværdiskat og grundskyld
KL hilser det velkomment, at man med lovforslaget har fokus på samtidighed
for ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift og forenkling af admi-
nistrationen af reglerne. KL er dog uforstående over for den del af forslaget,
som omhandler reglerne i forbindelse med ekstraordinær genoptagelse, hvor
ejer er i ond tro. I denne situation vil ejendomsværdiskat kunne genopkræ-
ves indtil 10 år tilbage, alt imens grundskyld og dækningsafgift som hovedre-
gel kan opkræves 3 år tilbage. Dette grundet regulering i to regelsæt hhv.
skatteforvaltningsloven (ejendomsværdiskat) og forældelsesloven (grund-
skyld og dækningsafgift). Det fremstår svært forståeligt for de berørte bolig-
ejere. KL foreslår derfor en ensretning af reglerne for genopkrævning af
ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift.
Øvrige bemærkninger til vurderingsloven
§10 og mulighed for opkrævning af rottegebyr på ejendomme
Som følge af Skatteministeriets udsættelse af boligaftalen, herunder udsky-
delse af idriftsættelse af de nye it-systemer til håndtering af ejendomsvurde-
ringsvurderingerne, har KL fået oplyst, at der også vil være tale om en ud-
skydelse af statens overtagelse af ejendomsskatteopkrævningen fra kom-
munerne.
Dette indebærer, at kommunerne som udgangspunkt fortsat skal opkræve
ejendomsskatter og -bidrag i nuværende egne systemer indtil 2024. Som
følge heraf finder KL det stærkt hensigtsmæssigt, at ikrafttrædelsen af lo-
vens § 10 udsættes således, at der er parallelitet mellem § 10 og udsættel-
sen af idriftsættelse af de nye it-systemer. Ønsket om parallelitet skal ses i
lyset af, at § 10 i vurderingsloven som noget nyt undtager bl.a. landejen-
domme for vurdering, hvilket betyder, at der fremover ikke kan opkræves rot-
tegebyr for disse ejendomme.
Dato: 3. december 2019
Sags ID: SAG-2019-05846
Dok. ID: 2848653
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3464
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 71 - 2019-20 - Bilag 7: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2123160_0002.png
Dato: 3. december 2019
En alternativ løsning
kunne være, at KL’s forslag om at udskyde ikrafttrædel-
sen af vurderingslovens §10 rent praktisk omsættes i rottebekendtgørelsen,
således at der i bekendtgørelsen sikres formuleringer, som indebærer vide-
reførelse af rottegebyr for de ejendomme, der i dag er pålagt rottegebyr.
Deklarationsprocessen
KL forventer, at ministeriet nu har indhentet nogle erfaringer fra den gen-
nemførte test af deklarationsprocessen. I forlængelse af KL’s tidligere hø-
ringssvar ser KL derfor frem til, at den videre dialog om nye kommunale op-
gaver samt drøftelse af økonomiske konsekvenser kan påbegyndes. KL for-
venter, at ministeriet i nærmeste fremtid indkalder til møde herom.
Basisår og byggemodning
KL gjorde i det tidligere høringssvar opmærksom på, at der pågår en dialog
mellem KL og diverse styrelser under Skatteministeriet vedr.
forskellige nye databehov til brug for vurderingen, og at denne dialog kan
medføre behov for ændringer i vurderingsloven.
Dette arbejde skrider planmæssigt frem, og der er derfor aktuelt behov for at
gennemføre justeringer i loven. Behovet knytter sig aktuelt til to forhold,
nemlig ”byggemodning” og ”basisår”.
Flere steder indgår
”byggemodning”
i lovens formuleringer. Dette er nu i dia-
logen mellem KL og styrelserne blevet nærmere konkretiseret til, at dette
alene vedrører
”godkendelse af et vejprojekt”. Der
bør derfor ske den nød-
vendige justering af lovteksten på dette punkt.
I relation til
”basisår” står der i lovens
§ 42, stk. 4, at
”kommunen
oplyser
told- og skatteforvaltningen om basisåret. Basisår som nævnt i stk. 3 fast-
sættes dog af told- og skatteforvaltningen”.
KL stiller sig stærkt tvivlende over for, om den første halvdel af paragraffen
er korrekt, og om basisår kan betegnes som en kommunal oplysning. Oplys-
ningen findes i et it-system, der er ejet af KMD. KL vil derfor gerne adressere
et behov for at få korrigeret loven på dette punkt, da det vil være stærkt uhel-
digt med en ukorrekt lovgivning.
Med venlig hilsen
Berit Mathiesen
Chefkonsulent
Lone Johannsen
Chefkonsulent
Tine Kilian Garbers
Specialkonsulent
Michael Møller
Specialkonsulent
Sags ID: SAG-2019-05846
Dok. ID: 2848653
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3464
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2