Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 7 Bilag 8
Offentligt
2110614_0001.png
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 21. november 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven
(Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 2 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det af‐
gørende, at der stilles faglige krav til den sociale behand‐
lingsindsats, fordi det handler om meget udsatte mennesker
med komplekse problemer. DF havde derfor gerne set, at or‐
det psykologisk blev tilføjet, som det tidligere har været, og
som Gadejuristen har foreslået, men dette har ministeren ik‐
ke ønsket.
DF hæfter sig dog ved, at ministeren har oplyst, at den
gældende vejledning til serviceloven i forbindelse med lov‐
forslagets vedtagelse vil blive opdateret med en tydeliggø‐
relse af, at social stofmisbrugsbehandling foruden en social‐
pædagogisk indsats kan bestå af terapeutisk behandling, her‐
under psykologbehandling, alt efter den enkelte borgers
konkrete behov. Det vil således blive tydeliggjort i vejled‐
ningen, at der kan indgå psykologbehandling i indsatsen.
Der henvises til ministerens svar på spørgsmål 10.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter, at
der skal være en mere sammenhængende, koordineret og
helhedsorienteret indsats til udsatte mennesker med et stof‐
misbrug.
SF mener, at kvaliteten af udredningen af borgerens pro‐
blemer og behov og den sociale behandling, som tilbydes på
misbrugscentrene, skal være mere ensartet. For at opnå den‐
ne ensartethed mener SF at det er nødvendigt, at det specifi‐
ceres og udfoldes i f.eks. vejledningen til serviceloven, som
ministeren i svaret på spørgsmål 10 oplyser skal opdateres,
hvilke kompetencer som kræves for at foretage en ordentlig
helhedsorienteret afdækning af borgerens problemer og be‐
hov på misbrugscentrene, herunder at den pågældende sags‐
behandler har en specialiseret faglig viden om psykiske li‐
delser og kognitive vanskeligheder og kendskab til omstæn‐
digheden omkring et stofmisbrug. I forlængelse heraf mener
SF, at det også bør skrives ind i vejledningen, hvad der nær‐
mere forstås med en socialpædagogisk indsats, så det bliver
tydeligt, at en pædagogisk og social behandling ikke er det
samme som en terapeutisk behandling.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er af‐
gørende, at kommunerne bliver forpligtet til at informere
borgeren om behandlingsmuligheder, der kan udgøre alter‐
nativer til den behandling, som kommunen tilbyder borge‐
ren.
Som reglerne er i dag, kan kommunerne selv vælge, om
de vil give borgeren disse informationer.
Begrundelsen er, at der siden 2010 ifølge analysen »Af‐
vikling af intensiv døgnbehandling«, udarbejdet af Rådet for
Socialt Udsatte i april 2019, er sket et markant fald i antallet
af visitationer til døgnbehandling for stofmisbrugere. Det
markante fald betyder, at borgere – og særlig borgere med
komplekse misbrugsproblematikker – risikerer ikke at få til‐
AX023857
L 7 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 21/11-19
2110614_0002.png
2
strækkelig behandling. Ankestyrelsens rapport »Den sociale
stofmisbrugsbehandling – Visitation til og indhold i behand‐
lingen« fra 2019 dokumenterer, at kommunerne f.eks. stiller
krav om, at alle relevante ambulante tilbud i kommunens
skal være afprøvet, før kommunen vil visitere borgere til et
døgnbehandlingstilbud, på trods af at kommunerne er for‐
pligtet til at tilbyde borgere døgnbehandling, hvis det vurde‐
res at være det rette tilbud til den pågældende borger. EL
mener derfor, at der er brug for at tydeliggøre kommunernes
forpligtelse til at informere borgere om de forskellige mulig‐
heder for behandling for dermed at sikre, at borgere visiteres
til det tilbud, det passer bedst til deres behov.
EL konstaterer herudover, at det nu er slået fast, at be‐
handlingsgarantien indebærer, at kommunerne har pligt til at
igangsætte social behandling – og ikke bare visitere borge‐
ren – inden for 14 dage fra det tidspunkt, hvor en borger
henvender sig med ønske om at få behandling for et stofmis‐
brug. Det betyder, at borgeren med behandlingsgarantien så‐
ledes har mulighed for at påbegynde sin behandling inden
for den fastsatte frist på 14 dage. Der henvises til ministe‐
rens svar på spørgsmål 3.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
I indledningen ændres »ved § 18 i lov nr. 551 af 7. maj
2019« til: »ved § 1 i lov nr. 1124 af 19. november 2019, og
som ændres ved det af Folketinget den 21. november 2019
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om social pen‐
sion, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al‐
mindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.)«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 18]
2)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst
»33«
til:
»34«,
og
det foreslåede nye nummer betegnes nr. 34.
[Lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 18, der indsætter et nyt nr. 33 i ligningslovens § 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås som følge af vedtagelsen den 21. november
2019 af lovforslag nr. L 18, forslag til lov om ændring af lov
om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet al‐
mindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv
socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven
(Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene
m.v.), at ændre indledningen til § 2, der indsætter et nyt nr.
33 i ligningslovens § 7.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring uden materi‐
elt indhold.
Til nr. 2
Med vedtagelsen den 21. november 2019 af lovforslag
nr. L 18, forslag til lov om ændring af lov om social pen‐
sion, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al‐
mindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), ind‐
sættes et nyt nr. 33 i ligningslovens § 7.
Det foreslås som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L
18 at ændre den foreslåede § 7, nr. 33, til § 7, nr. 34. Æn‐
dringen er nødvendig for at sikre en fortløbende nummere‐
ring i ligningslovens § 7.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring uden materi‐
elt indhold.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2019 og var til
1. behandling den 25. oktober 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
20. september 2019 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 70, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 2.
oktober 2019 sendte social- og indenrigsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
L 7 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 21/11-19
2110614_0003.png
3
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Mira Issa Bloch (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V)
Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
43
16
16
14
13
12
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1