Til:
Folketingets social- og indenrigsudvalg
4. november 2019
Vedrørende L7
(Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.).
Dansk Erhverv og Selveje Danmark henvender sig i forbindelse med behandlingen af lovforslaget
om styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v. (L7 Forslag til Lov om æn-
dring af lov om social service og ligningsloven). Langt størstedelen af døgnbehandlingstilbud er
drevet af ikke-offentlige leverandører, hvoraf et stort antal medlemmer af hhv. Dansk Erhverv og
Selveje Danmark.
Borgernes motivation er afgørende for behandlingen
Som flere af ordførerne gav udtryk for i forbindelse med førstebehandlingen af lovforslaget, så er
borgerens motivation for at deltage i behandlingen afgørende for et succesfuldt udbytte. I den for-
bindelse er det relevant at se på, hvad der styrker borgerens motivationen. Det fremgår af den
tværministerielle rapport
Undersøgelse af mulighederne for at forkorte behandlingsgarantien
for personer med et stofmisbrug
(2018),
”at det frie valg har stor
betydning, men at der er nogle
barrierer for, at det frie valgs potentiale
udnyttes fuldt ud.”
Borgerne kender ikke deres rettigheder
Den fremgår videre af samme rapport, at brugerne ikke kender deres rettigheder om frit valg,
fordi kommunerne ikke informerer dem om det. Det er en problematik, som vi kender fra andre
områder, hvor borgeren har en høj grad af frit valg. Uden kendskab til sine rettigheder, er det na-
turligvis svært at benytte sig af dem. Da det er kommunerne, der møder brugerne, når de søger
hjælp, bør det også være kommunerne, der som en del af sin sagsbehandling skal oplyse borgere
om deres rettigheder.
Forpligt kommunerne på at informere om rettigheder
Selveje Danmark og Dansk Erhverv foreslår på den baggrund, at kommunernes informationsfor-
pligtelse om det frie valg og om alternative behandlingstilbud til de offentlige tilbud skrives ind i
loven. Det foreslås at præcisere det nuværende lovforslag, så det fremgår,
at ”kommunen
skal
in-
formere borgeren om behandlingsmuligheder, der kan udgøre alternativer til den behandling,
som kommunen tilbyder.” Og
ikke
blot ”kan informere”,
som det fremgår af nuværende forslag.
Selveje Danmark og Dansk Erhverv foreslår videre, at det præciseres, hvad indholdet af begrebet
”af tilsvarende karakter”
dækker over i stk. 5, så der efter lovbehandlingen ikke opstår tvivl lokalt.
Selveje Danmark og Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Kåre Skarsholm
Rasmus Larsen Lindblom
1