Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 7 Bilag 3
Offentligt
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket
behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.)
Gadejuristen takker for muligheden for at afgive høringssvar og medgiver fuldt ud, at det bestemt er
hensigtsmæssigt at præcisere servicelovens § 101. En bestemmelse, der siden sin ikrafttræden i 2003 er
blevet fortolket meget forskelligt i først amterne, siden i kommunerne, ligeså i klageinstanserne.
Indledningsvis skal vi gøre opmærksom på, at det i bemærkningerne til lovforslaget flere steder fremgår, at
so ial eha dli g af stof is rug er e ”so ialpædagogisk eller
terapeutisk
fu deret i dsats”. Dette
”terapeutisk” erstatter således det hidtidigt a ve dte ”ps kologisk”, til ed ude videre forklari g. Dette
fi der vi ek re de, særligt ift. de faglige svækkelse dette i de ærer. At være ”terapeut” er ikke e
beskyttet titel og med tanke på, at det over årene ikke nødvendigvis har været faglige kompetencer der har
kendetegnet den sociale behandlingsindsats og bestemmelsen siden 2003 således har rummet
” eha dli g” leveret af alt fra S ie tolog til å dedrætsterapeuter sa t eks’ere ude a dre ko pete er,
e d at a selv e ga g har været stofafhæ gig, å so
i i u ”ps kologisk” fastholdes. I det hele
taget bør de faglige krav skærpes. Vi taler her i mange tilfælde om ekstremt udsatte mennesker, der kan
have et hav af psykiske/psykiatriske udfordringer udover den så komplekse tilstand rusmiddelafhængighed
og den tilstrækkelige faglighed i behandlingsindsatsen bør af alle anses som helt afgørende og på den
baggrund tilstræbes.
Gadejuristen, der yder retshjælp og anden støtte til de mest udsatte stofbrugere på gadeplan, oplever
generelt en meget stor forskel på, hvad kommunerne definerer som værende social behandling. Alt for
mange modtager reelt ingenting i kategorien, udover evt. ad hoc, når alt brænder på. Som bidrag til at sikre
et vist fagligt niveau, vil vi henstille til, at den sociale behandling fortsat defineres som en
”so ialpædagogisk eller e ps kologisk fu deret i dsats”, ger e suppleret ed diverse so ialfaglig i dsats,
og samtidig præciserer nødvendigheden af at begge indsatser er til stede og derfor kan leveres.
Gadejuristen er bekendt med kommuner, hvor det anføres, at der ikke forefindes tilbud om
psykologsamtaler som del af behandlingsindsatsen og hvor den enkelte stofbruger ved behov for
psykologsamtaler henvises til egen læge med henblik på at få en henvisning til psykolog, hvilket oftest
indebærer en egenbetaling man blot ikke er i stand til at afholde. Det er muligt, at ministeriet er bekendt
med samme, men det bør ikke føre til en sådan generel faglig forringelse og da slet ikke uden nærmere
redegørelse herfor.
Behandlingsplaner
I Gadejuristen ser vi en tiltrængt forbedring jf. forslaget ift. det skærpede fokus på udarbejdelse af
behandlingsplaner ved behandlingens start, samt løbende vurdering og justering af behandlingsplanen
efter konkret behov til sikring af kontinuerlig sammenhæng mellem problem, behov og den behandling
mv., der iværksættes og løbende ydes.
Gadejuristen har i den konkrete retshjælp gennem årene set, at behandlingsplaner er fraværende i alt for
mange sagsforløb, ligesom vi har set, at hvis der overhovedet foreligger en behandlingsplan, kan den være
mangelfuld, uopdateret og alt for ofte slet ikke brugbar som redskab ift. behandlingsindsatsen. Ofte er
L 7 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 1/11-19 fra Gadejuristen vedr. den sociale/psykosociale stofbehandling
behandlingsplanen end ikke udarbejdet eller justeret efter de behov, som den enkelte stofbruger har
efterspurgt hjælp til.
14 dages fristen
Fristen på 14 dage for iværksættelse af den konkrete behandlingsindsats, bør også omfatte den der
allerede er indskrevet i ambulant behandling og som følge af ændret oplevet behandlingsbehov søger
eksempelvis dag- eller døgnbehandling. Alternativet er det absurde, at man skal lade sig helt udskrive for
at aktivere 14 dages fristen, mens vi igen og igen ser, at ansøgning om fx døgnbehandling som allerede
indskrevet i ambulant behandling, også selv om der hverken foreligger behandlingsplan eller reelt ydes
(nævneværdig) ambulant social behandling, kan tage både måneder og år, før der træffes afgørelse.
Frit valg
behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det der er visiteret til
Gadejuristen støtter ligeledes fortsættelsen af nugældende stk. 4 og stofbrugerens mulighed for at vælge at
blive behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det der er
visiteret til. Gadejuristen oplever imidlertid
et klart ehov for e præ iseri g af, hvad ”tilsvare de karakter”
betyder.
Eksempelvis er Gadejuristen bekendt med en sag, hvor der blev givet afslag på benyttelse af det frie valg af
andet behandlingstilbud med den begrundelse, at dette andet tilbud indeholdt muligheden for
psykologsamtaler. Der var her tale om ambulante behandlingstilbud, begge godkendt til behandling efter
servicelovens § 101, som det fremgår af Tilbudsportalen. Ankestyrelsen hjemviste sagen til fornyet
behandling, men under klagesagens (lange) sagsbehandlingstid, var stofbrugeren blevet udskrevet fra det
kommunale behandlingssted, da pågældende ikke var mødt op til behandling der, et behandlingssted som
pågældende i øvrigt kendte indgående fra tidligere behandling, som vedkommende ikke profiterede af.
Et andet eksempel handler om døgnbehandling, hvor der blev givet afslag på at benytte det frie valg, da
kommunen vurderede, at det behandlingssted stofbrugeren pegede på ikke var af tilsvarende karakter, da
det behandlingstilbud kommunen pegede på kørte gruppebehandling på en måde, som ingen andre
behandlingstilbud i Danmark gør. Afgørelsen blev påklaget og borgeren fik medhold, men så sent, at
vedkommende havde oplevet sig nødsaget til at tage imod det døgnbehandlingstilbud kommunen havde
peget på, da hans forhold indebar, at han ikke kunne afvente klagesagens behandling.
Eksemplerne på kommunernes regulære modarbejdelse af stofbrugernes anvendelse af det frie valg er
mange og dette har været problematisk håndteret hos visiterende myndighed fra 2003. Det kunne nok
være hensigtsmæssigt at få dette fænomen afdækket nærmere. Man får i hvert fald fra tid til anden indtryk
af en egentlig de-facto umyndiggørelse.
De e este
elses ”frie valg” ør u i videst
valg i sundhedslovens § 142.
ulige udstræk i g ri ges på
omgangshøjde med det frie
L 7 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 1/11-19 fra Gadejuristen vedr. den sociale/psykosociale stofbehandling
2098306_0003.png
Gavekort
Gadejuristen støtter forslagets hjemmel til at anvende gavekort som et element i den sociale behandling.
Det virker og det vidste vi allerede fra diverse forskning også før metodeprogrammet (2012) blev indledt.
Nu ved vi så, at det også virker i Danmark.
Henset til den foreliggende evidens mener vi til gengæld ikke, at det bør være overladt til kommunerne
hver især selv at afgøre, om man overhovedet vil benytte sig af muligheden for at anvende gavekort i
behandlingen, hvem hhv. hvilke grupper det skal gælde for mv. Dette vil i øvrigt heller ikke understøtte den
større ensartethed udkastet til lovforslaget ellers angiver at have til formål.
Fastholdes denne del uanset, må man specifikt redegøre for i bemærkningerne, hvilken betydning det har
ift. rækkevidde af det såkaldt ”frie valg”. Ka de visiterede til f a ula t so ial eha dli g i e
kommune, der ikke har tilvalgt brug af gavekort via det frie valg vælge et behandlingstilbud af i øvrigt
tilsvarende karakter i en anden kommune eller hos en privat aktør, men hvor gavekortet er et supplerende
element?
ASI
Lovforslagets tilgang til ASI værdsætter vi. Det har været et helt uhyrligt omfattende instrument, der har
været yderst lemfældigt anvendt og som i rigeligt mange tilfælde har været gennemført også ift.
behandlingssøgende svært abstinente mennesker og er her blevet oplevet af behandlingssøgende som
deciderede overgreb.
Med venlig hilsen
Nanna
Gadejuristen
Nanna W. Gotfredsen, leder, cand. jur.
Værnedamsvej 7A, 1.
DK-1819 Frederiksberg C
Tlf. 33 31 00 75
Fax 33 31 00 78
Mobil 26 79 19 69
[email protected]
www.gadejuristen.dk
L 7 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 1/11-19 fra Gadejuristen vedr. den sociale/psykosociale stofbehandling