Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 69 Bilag 1
Offentligt
2111253_0001.png
Enhed
Socialjura og
International
Sagsbehandler
Brian Gresell
Nørgaard
Sagsnr.
2019 - 6068
Doknr.
168586
Dato
25-11-2019
Kommenteret høringsoversigt over L 69, forslag til lov om
ændring af lov om social service (Ændring af
reguleringsbestemmelse vedrørende ydelsesloftet for tabt
arbejdsfortjeneste)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring i perioden 1. november 2019 til 21.
november 2019 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk
Socialrådgiverforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Institut for menneskerettigheder, KL og
Sjældne Diagnoser.
2. Modtagne høringssvar
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Institut for Menneskerettigheder og KL.
3. Bemærkninger til lovforslaget
Advokatrådet
finder det positivt, at ydelsesloftet nu bringes i overensstemmelse med
satspuljeaftalen for 2012. Rådet savner dog oplysninger i lovforslaget om, hvor mange
personer der siden 2012 har fået udbetalt for lidt i tabt arbejdsfortjeneste, og om,
hvilke beløb det drejer sig om. Rådet opfordrer til, at disse oplysninger indarbejdes i
lovforslaget, således at der kan tages stilling til, om de pågældende bør kompenseres
for fejlen. Alternativt bør det overvejes at give loven tilbagevirkende kraft.
Ankestyrelsen
anbefaler, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af bemærkninger
til lovforslaget, hvilken forældelsesfrist der gælder, så det ikke er op til den enkelte
kommune at vurdere.
Institut for Menneskerettigheder
har ingen bemærkninger.
KL
bifalder, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Social-og
Indenrigsministeriet i samarbejde med KL vil tilrettelægge en proces, der kan
imødekomme eventuelle krav på en bagudrettet efterbetaling til borgere, der i
perioden 2012-2019 har modtaget for lav en ydelse, herunder også i relation til
spørgsmålet om identifikation af relevante sager. KL foreslår, at Social- og
Indenrigsministeriet i samarbejde med KL får tydeliggjort yderligere, hvilke krav der
L 69 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2111253_0002.png
vil gælde for kommunernes arbejde med at opspore borgerne og sørge for
efterbetaling, så kommunernes tilrettelæggelse af opsporingen og efterbetalingen
sikrer, at de berørte borgere får den ydelse, de har ret til. KL tager forbehold for de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget, herunder for den meropgave, som
opsporing og efterbetaling vil medføre.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet noterer sig, at nogle høringsparter har kommentarer
til, at der
i det omfang borgere har været omfattet af ydelsesloftet, og kommunerne i
den forbindelse har anvendt de satser, som fremgår af ministeriets årlige
satsvejledninger i perioden 1. juli 2012 til 2019
kan være borgere, der har fået
udbetalt en lavere ydelse end den, de efter den gældende ordlyd af § 42, stk. 3, og §
182, stk. 3, i lov om social service (herefter serviceloven) har krav på.
Det fremgår at bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, at Social- og
Indenrigsministeriet i samarbejde med KL vil tilrettelægge en proces, der kan
imødekomme disse borgeres eventuelle krav på en bagudrettet efterbetaling, herunder
også i relation til spørgsmålet om identifikation af relevante sager.
Borgernes eventuelle krav på efterbetaling vil blive håndteret i overensstemmelse med
de gældende forældelsesregler, herunder den almindelige 3-årige forældelsesfrist efter
§ 3, stk. 1, i forældelsesloven. Efter forældelseslovens § 2, stk. 1, regnes
forældelsesfrister fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve
at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Det følger af
forældelseslovens § 3, stk. 2, at hvis fordringshaveren var ubekendt med fordringen,
regnes den 3-årige forældelsesfrist først fra den dag, da fordringshaveren fik eller
burde have fået kendskab hertil. Det fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 4, at
forældelse indtræder senest 10 år efter begyndelsestidspunktet i henhold til lovens § 2.
Social- og Indenrigsministeriet har til hensigt at udsende en orienteringsskrivelse til
kommunerne, som vil indeholde nærmere vejledning om kommunernes pligt til at
genoptage relevante sager. Skrivelsen vil blive udarbejdet i samarbejde med KL.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at de foreslåede ændringer af
serviceloven ikke har økonomiske konsekvenser for det offentlige. Dette skyldes, at
lovforslaget isoleret set alene vil medføre, at ordlyden af serviceloven fremadrettet
bringes i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012. Det er anført i
bemærkningerne til lovslagets § 1, nr. 2, at eventuelle økonomiske konsekvenser for
stat og kommuner som følge af, at der eventuelt vil skulle genoptages sager for
borgere, der kan være berørt af det forkert regulerede ydelsesloft, vil blive særskilt
håndteret.
2