Tak for ordet. Lovforslaget, vi behandler her i dag, har jo til formål at rette op på en lovfejl tilbage fra 2012. Ifølge lov om social service, § 42, skal en kommunalbestyrelse yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til forældre, der forsørger et barn med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller lidelse. Den økonomiske håndsrækning giver et sikkerhedsnet under familien i en svær situation.
På baggrund af aftalen om udmøntningen af satspuljen i 2012, der er indgået den 18. november 2011 mellem den daværende regering og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, blev ydelsesloftet i § 42 i serviceloven ændret med virkning fra 1. juli 2012. Men samtidig med denne ændring burde der have været foretaget en nødvendig konsekvensændring i den tilhørende reguleringsbestemmelse i lovens § 182.
Ifølge den politiske aftale skulle reguleringen have været foretaget første gang den 1. januar 2013. Ydelsesloftet har siden den 1. juli 2012 været fastsat og efterfølgende reguleret i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012. Den manglende konsekvensberegning af loven har dog medført, at ydelsesloftet siden lovændringen i 2012 har været fastsat for lavt i forhold til servicelovens ordlyd. Det er den lovfejl, som vi med lovforslaget i dag vil bringe i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012. Det betyder jo konkret, at beløbet for ydelsesloftet fremskrevet til 2020-niveau på 31.946 kr. indskrives i § 42 i serviceloven, og samtidig med det sikrer vi den løbende opregulering, ved at lovens § 182 ændres, således at ydelsen reguleres første gang den 1. januar 2021.
I Socialdemokratiet er vi glade for, at fejlen nu rettes, og vi er trygge ved, at Social- og Indenrigsministeriet påtager sig at udsende en orienteringsskrivelse til kommunerne, så de kan leve op til deres forpligtelse til at genoptage relevante sager. Socialdemokratiet støtter forslaget.