Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 , L 68 A , L 68 B
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9054
Doknr.
174296
Dato
09-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 29. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 (L 68) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan og hvem, der vil skulle vurdere, hvornår det vil være
til barnets eller den unges bedste at blive tvangsmæssigt fjernet fra et anbringelsessted
med politiets hjælp set i lyset af, at indgrebet i sig selv vil være meget traumatiserende
for barnet eller den unge?”
Svar:
Den ny hjemmel til tvangsfuldbyrdelse vil gælde afgørelser om ændret
anbringelsessted uden samtykke, som er truffet af kommunens børn og unge-udvalg
efter servicelovens § 69, stk. 3, eller af Ungdomskriminalitetsnævnet efter reglerne i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Efter den foreslåede ordning vil kommunalbestyrelsen have ansvaret for, at sådanne
afgørelser fuldbyrdes. Det vil være kommunen, der - så vidt muligt i samarbejde med
barnet eller den unge, forældremyndighedsindehaveren og anbringelsesstedet - sørger
for at effektuere afgørelsen. I helt særlige tilfælde vil det kunne ske med bistand fra
politiet.
Fuldbyrdelse vil skulle ske i overensstemmelse med reglerne i §§ 2-8 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
herunder bl.a. proportionalitetsprincippet.
Fuldbyrdelsen vil endvidere skulle ske i overensstemmelse med det ny stk. 6, der
foreslås indsat i servicelovens§ 64, som skal tydeliggøre, at fuldbyrdelse af
tvangsmæssige afgørelser skal ske så skånsomt, som omstændighederne tillader, og
med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste. Kommunen skal afsøge
mulighederne for at opnå forældremyndighedsindehaverens, barnets eller den unges
og eventuelt andre familiemedlemmers eller netværkets frivillige medvirken til
afgørelsens fuldbyrdelse, medmindre hensynet til barnets eller den unges bedste i
afgørende grad taler imod.
I lovbemærkningerne er dette uddybende beskrevet, herunder de afvejninger og
hensyn kommunen skal foretage ved iværksættelsen af afgørelsen. Dette vil blive
indarbejdet i vejledningen til kommunerne med henblik på at understøtte deres
praksis.