Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 20, L 68 A Bilag 20, L 68 B Bilag 20
Offentligt
Social- og Indenrigsudvalget
Vedrørende L68
Mariager 14/1 2020
Lovhjemmel om grundlæggende retsgarantier i sager om adskillelse af børn og forældre
Da regeringen ikke har italesat nogle retsgarantier i sager om adskillelse af børn og forældre, vil vi i
Foreningen Klip
–
Forældre til anbragte børn vise hvordan helt grundlæggende retsgarantier kan indføres i
loven. Nedenfor er Servicelovens §§ 50a, 50b og 50c i sin nuværende ordlyd med det uønskede
gennemstreget. Vi vil gennemgå hvorfor dens ordlyd ikke er tilstrækkelig til at sikre grundlæggende
retsgarantier. Vores forklaringer herpå er skrevet med
grønt,
og vi angiver hvad loven i stedet bør
indeholde med
fed skrift.
Det gør vi fordi vi har oplevet i medierne, at regeringen i sine italesættelser af
retssikkerhed ikke kommer ind på de grundlæggende retsprocessuelle retsgarantier, jf.
Menneskerettighedskonventionens artikel 6 og 8 i samhørighed specifikt i sager om adskillelse af børn og
forældre. Det vil vi hjælpe med at sikre i nedenstående gennemgang.
Servicelovens § 50a
–
Uvildige undersøgelser
§ 50a.
Kommunalbestyrelserne i
Regionen
skal oprette et børnehus
højt kvalificerede faglige
teams
i hver region,
uden politikere
til undersøgelse af et barns eller ungs forhold, når barnet eller den
unge har været udsat for overgreb, ved mistanke herom
overgreb eller ved undersøgelser til brug i
sager i Børnedomstolen.
Undersøger og indstiller skal adskilles, jf. det akkusatoriske princip, som
Foreningen Klip
–
Forældre til anbragte børn har mindet regeringen om er en del af de grundlæggende
retsgarantier, som sikrer retssikkerhed:
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L68/bilag/13/2125588.pdf
Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om børnehusets indretning
regionens
drift, finansiering og opgaver m.v.
Stk. 3.
Undersøgelser efter stk. 1 kan regionen søge statslig refusion på efter satserne for
forebyggende foranstaltninger efter Servicelovens § 52a.
Dette for at sikre barnets tilstrækkelig
relevante undersøgelser.
Den ønskede ændring, der giver uvildige undersøgelser
Servicelovens § 50a
–
Uvildige undersøgelser
§ 50a.
Regionen skal oprette højt kvalificerede faglige teams i hver region, til undersøgelse af et barns
eller ungs forhold, når barnet eller den unge har været udsat for overgreb, ved mistanke om overgreb eller
ved undersøgelser til brug i sager i Børnedomstolen.
Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler regionens drift, finansiering og
opgaver m.v.
Stk. 3.
Undersøgelser efter stk. 1 kan regionen søge statslig refusion på efter satserne for forebyggende
foranstaltninger efter Servicelovens § 52a
Servicelovens § 50b
–
overgreb på børn og omsorgspersoner
§ 50 b.
Når et barn eller en ung har været udsat for overgreb, eller ved mistanke herom, skal
kommunalbestyrelsen til brug for den børnefaglige undersøgelse efter § 50 benytte det børnehus, som
kommunen er tilknyttet, jf. § 50 a
. fagpersoner med speciale i vold mod børn til både barn og
forældres forhold.
De nuværende børnehus har hverken tilstrækkelig indsigt i voldsramte børn eller
familier. Det sænker forældres og børns retssikkerhed, at blive vurderet af nogle uden tilstrækkelig
kendskab til den situation og den belastning familien står i.
Stk. 2. Kvinder og mænds ophold på krisecentre og reaktioner på vold skal ikke kunne
misbruges imod forældrene i Børnedomstolen.
Dette ses desværre i alt for stor udstrækning, at den
besværlige forælder, der søger støtte ved kommunen, bliver adskilt fra sine børn og ingen af dem får
støtte til traumer grundet volden eller adskillelsen.
1