Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 18, L 68 A Bilag 18, L 68 B Bilag 18
Offentligt
2134849_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Vedrørende L68
Mariager 14/1 2020
Lovhjemmel på de forebyggende foranstaltninger
Nedenfor er Servicelovens § 52a i sin nuværende ordlyd med det uønskede gennemstreget. Vi vil
gennemgå hvorfor dens ordlyd ikke er tidssvarende, indholdet, det juridiske og begreber som ikke bør
være længere. Vores forklaringer herpå er
skrevet med grønt,
og vi angiver hvad loven i stedet bør
indeholde med
fed skrift.
Det gør vi fordi vi har oplevet i medierne, at regeringen i sine udmeldinger ikke
varetager barnets ret til et familieliv, jf. Menneskerettighedskonventionens artikel 8, men taler om barnet
som en plante der kan rives op med rødder og omplantes i jord med mere gødning fra Servicelovens §
176, og så forventes barnet at blomstre. Men barnet har ikke vist sig at blomstre af at blive revet op ved
sine rødder, og blomsten visner da også ved at flytte blomsten op, i stedet for at gøde den familie barnet
er født ind i. Bestemmelsen omhandler også indsatser overfor børn med handicaps, hvorfor
Handicapkonventionens artikel 30, stk. 2 om barnets ret til udvikling af sit potentiale bliver taget med af
os. Vi vil hjælpe med at vise hvordan lovhjemlen og refusionen kan sikre barnet at blive ved sin familie i
nedenstående.
Servicelovens § 52a
Børns trivsel og familiestøttende tiltag
§ 52a.
Kommunalbestyrelsen
skal
her bør fremgå en garanti til at sikre barnets ret til at værne om
barnets familieliv, som Danmark har inkorporeret at ville efterleve, jf. Menneskerettighedskonventionens
artikel 8
træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, når det må
anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige
for så kan børn ikke
adskilles fra deres forældre, der er udsat for de udhulede ydelser fra Aktivloven
behov for støtte, jf. dog
stk. 2. Der kan
skal
ydes økonomisk støtte til:
1) Udgifter i forbindelse med foranstaltninger efter § 52, stk. 3, eller efter §§ 13 og 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller hvis støtten erstatter en ellers mere indgribende og
omfattende foranstaltning efter § 52, stk. 3, eller efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
2) Udgifter, der bevirker, at en anbringelse
adskillelse mellem barn og forældre
uden for hjemmet
kan undgås,
det er ikke hjemmet, men relationen, der er det vigtige at værne om her
eller at en
genforening af barn og forældre
hjemgivelse kan
det har Menneskerettighedsdomstolen i
Strassburg gjort rede for, at staten er forpligtet til, jf. Lobben vs. Norge, afgørelse af 9/10 2019
fremskyndes.
Herunder vejledning i forældrerollen, praktisk støtte og andre nødvendige
hjælpeforanstaltninger til en almindelig hverdag på trods af handicap.
Barnets ret til sine
forældre understøtter dette.
3) Udgifter, der kan bidrage til en stabil kontakt mellem forældre og barn under barnets anbringelse
uden for hjemmet.
Dette vil sikre barnet ro, stabilitet og kontinuitet trods adskillelsen mellem barn og
forældre.
Stk. 2.
Støtte efter stk. 1, nr. 1, kan kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det.
Stk. 3. Kommunerne kan få statslig refusion for stk. 1, for at give kommunerne et økonomisk
incitament til at understøtte familier, på trods af behov for støtte til at være en harmonisk
familie. Satserne for statslig refusion til de forebyggende foranstaltninger udgør 50 procent
for årlige beløb på 100.000-400.000 kr. Satsen for forebyggende foranstaltninger udgør 75
procent for årlige beløb på 400.000-800.000 kr. Satsen for forebyggende foranstaltninger
udgør 100 procent for årlige beløb på mere end 800.000 kr.
Den større refusion på forebyggende
foranstaltninger svarer til, at kommuner kan få refusion på ALLE udgifter til familien ved adskillelse mellem
barn og forældre i dag, jf. Servicelovens § 176. Ved større refusion til hjemmeboende børn end børn der er
adskilt fra deres familie, gives et incitament til at understøtte relationen mellem barn og forældre, adskilt
eller ej.
1
L 68b - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 14/1-20 fra Foreningen Klip
Et bud på at sikre børn og forældre at forblive sammen
Servicelovens § 52a. Børns trivsel og støttende tiltag
§ 52a.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et
barns eller en ungs behov for støtte, jf. dog stk. 2. Der skal ydes økonomisk støtte til:
1) Udgifter i forbindelse med foranstaltninger efter § 52, stk. 3, eller efter §§ 13 og 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller hvis støtten erstatter en ellers mere indgribende og
omfattende foranstaltning efter § 52, stk. 3, eller efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
2) Udgifter, der bevirker, at adskillelse mellem barn og forældre eller at en genforening af barn og
forældre fremskyndes. Herunder vejledning i forældrerollen, praktisk støtte og andre nødvendige
hjælpeforanstaltninger til en almindelig hverdag på trods af handicap. 3) Udgifter, der kan bidrage til en
stabil kontakt mellem forældre og barn under barnets anbringelse uden for hjemmet.
Stk. 2.
Støtte efter stk. 1, nr. 1, kan kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det.
Stk. 3. Kommunerne kan få statslig refusion for stk. 1, for at give kommunerne et økonomisk incitament til
at understøtte familier, på trods af behov for støtte til at være en harmonisk familie. Satserne for statslig
refusion til de forebyggende foranstaltninger udgør 50 procent for årlige beløb på 100.000-400.000 kr.
Satsen for forebyggende foranstaltninger udgør 75 procent for årlige beløb på 400.000-800.000 kr. Satsen
for forebyggende foranstaltninger udgør 100 procent for årlige beløb på mere end 800.000 kr.
Sammenfattende
Det vil give os forældre og vores børn en retssikkerhed, at de udhulede ydelser i Aktivloven mv. ikke kan
misbruges til at adskille forældre og barn. I dag er hver 10. langtidsledige adskilt fra sit barn. Ved
tilstrækkelig refusion på disse familiestøttende tiltag kan retten til et familieliv effektivt respekteres, som
Danmark har inkorporeret i dansk lov at være forpligtet til via Menneskerettighedskonventionens artikel 8.
fattigdom hindrer derved ikke børns ret til at være ved deres familie og have mad i køleskabet.
Danmark har ratificeret Handicapkonventionen og skal derved efterleve dens indhold i
lovgivningsprocessen, da Folketinget er en myndighed, der er forpligtet til at overholde
Handicapkonventionen i Folketingets arbejde.
68 procent
af børn adskilt fra deres forældre har
’adfærdsvanskeligheder’,
hvilket vi som forening synes lugter langt væk af børn med handicaps, jf. også
den nuværende lovgivnings ord om
’behandlingsbehov’.
Børn med handicaps har krydsende
diskrimineringsaspekter i sager om adskillelse af forældre og barn, da børn med manglende udvikling
grundet handicap er særligt udsat, hvorfor en beskyttelse i form af statslig refusion i denne bestemmelse
er særlig vigtig. Kommunen afholder jo stadig udgifter til mange øvrige udgifter til børn med handicaps
kommunalt, selvom denne bestemmelse vil få større statslig refusion. Derfor er refusionen større hertil end
til Servicelovens § 176, hvoraf sidstnævnte refunderer ALLE samlede udgifter til en familie ved adskillelse
af barn og forældre.
Vi kan godt se at regeringens udspil, hvor det kun er de forebyggende foranstaltninger, som bliver
refunderet af staten ikke vil konkurrerer med det større økonomiske incitament til at adskille børn fra deres
familier med disse støttebehov, når refusionen først starter ved 840.000 kr. og er så lav. Adskillelser af
børn og forældre koster langt mere end familiestøttende tiltag, hvorfor den statslige refusion bør starte ved
et meget mindre beløb, hvilket vi har givet et bud på i ovenstående. Vi ser frem til en lovændring, der
effektivt beskytter retten til at være en familie, jf. Menneskerettighedskonventionens artikel 8.
Venlig hilsen
Kristina Kiettelmann Jensen
bestyrelsesmedlem i Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn
Vejrmøllegården 20
9550 Mariager
Tlf: 60677647
2