Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 , L 68 A , L 68 B
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9054
Doknr.
174296
Dato
18-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 29. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (L 68) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 8:
”Anerkender ministeren, at der er fejl i rigtig mange anbringelsessager, og at
forslaget
om, at en kommunen kan afvise at behandle forældres anmodning om hjemgivelse af
deres barn, set i lyset af de mange fejl indebærer en alvorlig svækkelse af forældrenes
retssikkerhed, som i værste fald kan betyde, at et barn forbliver anbragt, selvom det
skulle være hjemgivet?”
Svar:
I satspuljeaftalen fra sidste år var der i aftalekredsen, som også omfattede Dansk Fol-
keparti, enighed om at give kommunerne adgang til at afvise at behandle anmodninger
fra forældremyndighedsindehaveren om hjemgivelse af et barn eller en ung, som er
anbragt uden for hjemmet uden samtykke inden for den fastsatte genbehandlingsfrist,
når der ikke er sket væsentlige ændringer af forholdene. Lovforslaget er en udmønt-
ning heraf.
Er der sket væsentlige ændringer af forholdene hos forældremyndighedsindehaveren,
barnet eller den unge, vil anmodningen fra forældremyndighedsindehaveren om
hjemgivelse skulle realitetsbehandles. Det er i lovforslagets bemærkninger beskrevet,
hvad der forstås ved væsentlige ændringer, og der er oplistet en række eksempler.
Forslaget skal sikre større ro omkring barnets eller den unges situation og i højere
grad skåne børnene eller de unge mod grundløse og opslidende genbehandlinger af
anbringelsessager. For det kan være en stor og unødig belastning af barnet eller den
unge. Det skal ses i lyset af, at der typisk vil være tale om meget udsatte børn og unge,
som ofte har oplevet stor omskiftelighed, ustabile eller brudte relationer m.v., og som
kan have særligt behov for stabilitet, tryghed og kontinuitet.
Retssikkerheden for forældremyndighedsindehaveren skal selvfølgelig også sikres, og
derfor lægges der i lovforslaget op til, at forældremyndighedsindehaveren vil kunne
indbringe kommunens afvisning af at behandle sagen for Ankestyrelsen efter reglerne
i servicelovens § 166, stk. 1.
Det er samtidig meget vigtigt at understrege, at de sager, der vil være tale om, er an-
bringelsessager, som allerede har været behandlet i børn og unge-udvalget og ofte også
i Ankestyrelsen og ved retten
–
i nogen tilfælde flere gange.
I sager om anbringelse uden samtykke, jf. servicelovens § 58, er der en række skærpe-
de indholdsmæssige og processuelle krav, der bl.a. skal sikre, at sagerne er tilstrække-