Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 , L 68 A , L 68 B
Offentligt
2122916_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9054
Doknr.
178979
Dato
18-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (L 68) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 23:
”Vil
ministeren redegøre for, om en klage over en afgørelse om ændret anbringelses-
sted har opsættende virkning, og vil ministeren oplyse, hvordan en klages eventuelle
opsættende virkning skal ses i sammenhæng med forslaget om, at kommunen kan
fuldbyrde afgørelser om ændret anbringelsessted uden samtykke, jf. den foreslåede § 1,
nr. 4?”
Svar:
En afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke, der er truffet af børn og
unge-udvalget efter servicelovens § 69, stk. 3, kan indbringes for Ankestyrelsen af for-
ældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 12 år, jf. servicelovens § 168.
Indbringelse af sagen for Ankestyrelsen hindrer ikke iværksættelse af de besluttede
foranstaltninger m.v. Dog kan direktøren for Ankestyrelsen under ganske særlige om-
stændigheder bestemme, at en afgørelse ikke må iværksættes, før Ankestyrelsen har
truffet afgørelse i sagen, jf. servicelovens § 168, stk. 5.
Det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om valg af konkret anbringelses-
sted efter servicelovens § 68 b, stk. 1. Denne afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen af
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 12 år, jf. servicelovens § 166
og 167.
En sådan klage har som udgangspunkt opsættende virkning, jf. § 72, stk. 2, 1. pkt. i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven). Da
en faktisk flytning af et barn eller en ung fra et anbringelsessted til et andet forudsæt-
ter både en afgørelse om ændret anbringelsessted og en afgørelse om valg af anbrin-
gelsessted, kan barnet eller den unge altså som hovedregel ikke flyttes til et nyt an-
bringelsessted, før end Ankestyrelsen har behandlet klagen over valg af anbringelses-
sted.
Hvis særlige forhold gør det påkrævet, kan kommunalbestyrelsen dog samtidig med
afgørelse om valg af anbringelsessted eller ændret anbringelsessted træffe afgørelse
om at iværksætte afgørelsen straks. Afgørelsen om at en afgørelse iværksættes straks,
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 72, stk. 2, 2. og 3. pkt.
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke,
der træffes efter § 24, stk. 1, jf. § 14, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, kan
L 68a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm., om en klage over en afgørelse om ændret anbringelsessted har opsættende virkning, til social- og indenrigsministeren
2122916_0002.png
indbringes for Ankestyrelsen af forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er
fyldt 12 år, jf. § 55, stk. 2 og 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Indbringelse af sagen for Ankestyrelsen har ikke opsættende virkning. Dog kan Anke-
styrelsens direktør under ganske særlige omstændigheder bestemme, at en afgørelse
efter §§ 12-14 lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet ikke må iværksættes, før
Ankestyrelsen har truffet afgørelse i sagen, jf. § 55, stk. 5.
Afgørelse om valg af konkret anbringelsessted træffes af kommunalbestyrelsen efter §
19, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Kommunalbestyrelsens afgø-
relse kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i retssikkerhedsloven,
jf. § 57 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. En sådan klage har ikke opsæt-
tende virkning efter reglerne i retssikkerhedsloven.
Det fremgår dog af lovforarbejderne til retssikkerhedslovens § 72, at en myndighed
kan tillægge klager over egne afgørelser opsættende virkning, jf. pkt. 289 i vejledning
om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Ankestyrelsen kan desuden som klageinstans efter den almindelige forvaltningsretlige
retsgrundsætning om opsættende virkning tage stilling til, om en klage skal have op-
sættende virkning.
Det vil altså afhænge af forskellige forhold, herunder hvilke regelsæt sagen behandles
efter og de konkrete omstændigheder i en given sag, hvorvidt en afgørelse kan iværk-
sættes, inden en klage er færdigbehandlet.
I de tilfælde, hvor en klage har eller er tillagt opsættende virkning, eller hvor direktø-
ren for Ankestyrelsen har besluttet, at en afgørelse ikke kan iværksættes før, Ankesty-
relsen har behandlet klagen, vil barnet eller den unge ikke kunne flyttes fra et anbrin-
gelsessted til et andet, før Ankestyrelsen har behandlet den pågældende klage. Eventu-
el tvangsmæssig fuldbyrdelse efter de regler, der foreslås indført med lovforslaget, vil
således først kunne ske derefter.
Det skal understreges, at det med lovforslaget tydeliggøres i serviceloven, at fuldbyr-
delse af tvangsmæssige afgørelser skal ske så skånsomt, som omstændighederne tilla-
der og med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste. Kommunen skal afsøge
mulighederne for at opnå forældremyndighedsindehaverens, barnets eller den unges
og eventuelt andre familiemedlemmers eller netværkets frivillige medvirken til afgø-
relsens fuldbyrdelse, medmindre hensynet til barnets eller den unges behov i afgøren-
de grad taler imod.
Uanset om der vil være om tale om opsættende virkning eller ej, vil hovedreglen og det
altovervejende udgangspunkt være, at en afgørelse om ændret anbringelsessted uden
samtykke alene bør gennemføres i dialog med barnet eller den unge, forældrene og
anbringelsesstedet og med deres frivillige medvirken til afgørelsens gennemførelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2