Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 , L 68 A , L 68 B
Offentligt
2122414_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9054
Doknr.
174296
Dato
09-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (L 68) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 9:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. december 2019 fra Foreningen Klip,
jf. L 68 -
bilag 5.”
Svar:
Spørgsmålet henviser til et bilag, som er en henvendelse fra Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn, der er sendt til Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg.
Bilaget vedrører en række af de forhold, som lovforslaget omhandler, og som i vidt
omfang er beskrevet i lovforslagets bemærkninger og/eller i det høringsnotat, der blev
oversendt til udvalget i forbindelse med lovforslagets fremsættelse. Herudover
indeholder bilaget en række forhold, der ligger uden for rammerne af, hvad dette
lovforslag regulerer.
Jeg vil derfor ikke her kommentere på detaljerne i de enkelte dele i bilaget. Jeg
henviser i stedet til lovforslaget og mine samtidig svar på L 68
spørgsmål nr. 1 og 3-
8.
Men jeg vil meget gerne understrege, at jeg grundlæggende mener, at det er vigtigt, at
vi som samfund i højere grad understøtter ro og stabilitet omkring anbragte børn og
unge, sådan som vi med lovforslaget bl.a. lægger op til, og i øvrigt styrker rammerne
omkring børnene og de unge.
Samtidig har jeg selvfølgelig stor forståelse for, hvor indgribende det må opleves for
forældre at få fjernet deres børn fra hjemmet uden samtykke. Derfor er der også
fastsat en række skærpede retssikkerhedsmæssige krav til behandling af afgørelser om
anbringelse uden samtykke efter servicelovens regler, herunder krav til, hvad
kommunens indstilling til børn og unge-udvalget skal indeholde, gratis
advokatbistand, klageadgang til Ankestyrelsen og byretten og krav om løbende
genbehandling efter fristerne i serviceloven. Det skal der selvfølgelig fortsat være af
hensyn til barnet eller den unge og forældre.
Og så vil jeg samtidig gerne understrege, at det jo af hensyn til barnet eller den unge og
familien er et grundprincip i serviceloven, at særlig støtte til børn og unge skal
iværksættes tidligt og helhedsorienteret, så problemerne så vidt muligt afhjælpes i
hjemmet i det nære miljø.
L 68a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministerens kommentar til fortrolig henvendelse af 8/12-2019, til social- og indenrigsministeren
2122414_0002.png
Støtten skal bygge på barnets eller den unges egne ressourcer, og barnets eller den
unges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i overensstemmelse med
barnets eller den unges alder og modenhed. Barnets eller den unges vanskeligheder
skal så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med familiens medvirken. Hvis
dette ikke er muligt, skal foranstaltningens baggrund, formål og indhold tydeliggøres
for forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge.
Endelig er det vigtigt for mig at slå fast, at L 68 jo bestemt ikke løser alle de
udfordringer, der er på området, selvom jeg mener, det en fornuftig start. Derfor vil
regeringen også se på de udfordringer, der er på området. Men det ligger uden for
rammerne af dette lovforslag og den satspuljeaftale, som forslaget udmønter.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2