Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 23, L 68 A Bilag 23, L 68 B Bilag 23
Offentligt
Hermed følger ændringsforslag til L 68 forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for
udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager), stillet af social- og
indenrigsministeren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------
Ændringsforslag til 2. behandlingen af L 68 forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og
stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager), stillet af
social- og indenrigsministeren.
Til § 2
1)
I
stk. 1
ændres »1. januar« til: »1. marts«, og efter »2020« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
[Udskudt ikrafttræden]
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
§ 1, nr. 3-7, træder i kraft den 1. juli 2020.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
[Udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
3)
I
stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr. 1«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
4)
I
stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, 1. pkt., ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr. 2«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
5)
I
stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr. 3-6«, og efter »ikrafttræden«
indsættes: », jf. stk. 2«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
6)
I
stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr. 9«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
L 68a - 2019-20 - Bilag 23: Ændringsforslag, fra social- og indenrigsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2020. Lovforslaget var
imidlertid ikke færdigbehandlet og vedtaget af Folketinget til ikrafttræden den 1. januar 2020. Der er derfor
behov for at ændre det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det at ændre tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden fra den 1. januar
2020 til den 1. marts 2020, jf. dog nedenfor under nr. 2. Ændringsforslaget vil medføre, at lovforslagets § 1,
nr. 1, 2 og 8-12, vil træde i kraft den 1. marts 2020. Dette vil også omfatte de overgangsbestemmelser, der
knytter sig til § 1, nr. 1, 2, 9 og 12 (lovforslagets § 2, stk. 2, 3, 5 og 6, der som følge af ændringsforslag nr. 2
vil blive § 2, stk. 3, 4, 6 og 7).
Der er af social- og indenrigsministeren stillet yderligere et ændringsforslag (konsekvensrettelse), hvor det
foreslås at indsætte et nyt nummer efter § 1, nr. 12, i lovforslaget. Såfremt det pågældende
ændringsforslag vedtages, vil det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt efter nr. 1 også omfatte denne
bestemmelse.
Undtaget fra det ikrafttrædelsestidspunkt, der foreslås med nr. 1, er de dele af lovforslaget, som vedrører
ændringer af § 64 i lov om social service (herefter serviceloven) om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til
hjemmet (lovforslagets § 1, nr. 3-7), da flere af disse ændringer også har betydning for erhvervslivet og
derfor først skal træde i kraft den 1. juli 2020, jf. nedenfor under nr. 2.
Ændringsforslaget skal sikre, at de dele af lovforslaget, som ikke vedrører ændringer af § 64 i serviceloven
om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til hjemmet, hurtigt kan træde i kraft. Dette skal ses i lyset af, at
det i satspuljeaftalen for 2019, som lovforslaget udmønter, var forudsat, at lovændringerne skulle træde i
kraft den 1. januar 2020.
Til nr. 2
De dele af lovforslaget, der vedrører gennemførelse af afgørelser om ændret anbringelsessted ude n
samtykke (lovforslagets § 1, nr. 3-6), har betydning for erhvervslivet og er derfor omfattet af
retningslinjerne om fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet regulering. Bestemmelserne har bl.a.
betydning for private opholdssteder. Dette medfører, at disse bestemmelser tidligst kan træde i kraft den 1.
juli 2020.
Lovforslagets § 1, nr. 7, har ikke betydning for erhvervslivet, men skal af lovtekniske grunde og af hensyn til
implementeringen og administrationen af bestemmelsen træde i kraft samtidig med de øvrige foreslåede
ændringer af servicelovens § 64.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det derfor at indsætte et nyt stk. 2 efter lovforslagets § 2, stk. 1, som
skal fastsætte, at lovforslagets § 1, nr. 3-7, skal træde i kraft den 1. juli 2020. Forslaget vil medføre, at de
ændringer af § 64 i serviceloven om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til hjemmet, som følger af
lovforslagets § 1, nr. 3-7, først vil træde i kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., der som følge af ændringsforslag nr. 2 vil blive § 2, stk. 3, 1. pkt.,
foreslås det, at loven ikke skal finde anvendelse på psykologiske undersøgelser af
forældremyndighedsindehaveren, der før lovens ikrafttræden er iværksat som led i en børnefaglig
L 68a - 2019-20 - Bilag 23: Ændringsforslag, fra social- og indenrigsministeren
undersøgelse efter § 50 i serviceloven. For sådanne undersøgelser foreslås det, at de hidtil gældende regler
vil finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt., der vil blive § 2, stk. 3, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 1 og 2 foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at
lovens § 1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der behov for en præcisering af den foreslåede
overgangsbestemmelse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken bestemmelse i lovforslaget
overgangsbestemmelsen vedrører, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises til.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det derfor at præcisere ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., der
vil blive § 2, stk. 3, 1. pkt., så det vil fremgå, at lovens § 1, nr. 1, ikke vil finde anvendelse på psykologiske
undersøgelser af forældremyndighedsindehaveren, der før lovens ikrafttræden er iværksat som led i en
børnefaglig undersøgelse efter § 50 i serviceloven.
Ved ’love s ikrafttræde ’ skal her forstås de . arts
2020, som foreslået i ændringsforslag nr. 1.
Der er alene tale om en præcisering som følge af ændringsforslagets nr. 1 og 2. Der er således ikke tilsigtet
nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt., der som følge af ændringsforslag nr. 2 vil blive § 2, stk. 4, 1. pkt.,
foreslås det, at loven ikke skal finde anvendelse på indstillinger om anbringelse uden for hjemmet efter §
58, jf. § 59, i serviceloven, som er forelagt til afgørelse i børn og unge-udvalget før lovens ikrafttræden. For
sådanne indstillinger skal de hidtil gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 3, 2. pkt., der
vil blive § 2, stk. 4, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 1 og 2 foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at
lovens § 1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der behov for en præcisering af den foreslåede
overgangsbestemmelse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken bestemmelse i lovforslaget
overgangsbestemmelsen vedrører, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvise s til.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det derfor at præcisere ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt., der
vil blive § 2, stk. 4, 1. pkt., så det vil fremgå, at lovens § 1, nr. 2, ikke vil finde anvendelse på indstillinger om
anbringelse uden for hjemmet efter § 58, jf. § 59, i serviceloven, som er forelagt til afgørelse i børn og
unge-udvalget før lovens ikrafttræden. For sådanne indstillinger vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 3, 2. pkt., der vil blive § 2, stk. 4, 2. pkt.
Ved ’love s ikrafttræde ’ skal
her forstås den 1. marts 2020, som foreslået i ændringsforslag nr. 1.
Der er alene tale om en præcisering som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2. Der er således ikke tilsigtet
nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2, stk. 4, 1. pkt., der som følge af ændringsforslag nr. 2 vil blive § 2, stk. 5, 1. pkt.,
foreslås det, at loven ikke skal finde anvendelse ved fuldbyrdelse af afgørelser, som er truffet før lovens
ikrafttræden. For fuldbyrdelse af sådanne afgørelser vil de hidtil gældende regler finde anvendelse. jf.
lovforslagets § 2, stk. 4, 2. pkt., der vil blive § 2, stk. 5, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 1 og 2 foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at
lovens § 1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der behov for en præcisering af den foreslåede
overgangsbestemmelse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken bestemmelse i lovforslaget
overgangsbestemmelsen vedrører, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises til.
L 68a - 2019-20 - Bilag 23: Ændringsforslag, fra social- og indenrigsministeren
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det derfor at præcisere ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 4, 1. pkt., der
vil blive § 2, stk. 5, 1. pkt., så det vil fremgå, at lovens § 1, nr. 3-6, ikke vil finde anvendelse ved fuldbyrdelse
af afgørelser, som er truffet før lovens ikrafttræden, jf. det foreslåede nye stk. 2.
For fuldbyrdelse af sådanne afgørelser vil de hidtil gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2,
stk. 4, 2. pkt., der vil blive § 2, stk. 5, 2. pkt.
Ved ’love s ikrafttræde ’ skal her forstås de
. juli
, so foreslået i æ dri gsforslag r. .
Der er alene tale om en præcisering som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2. Der er således ikke tilsigtet
nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 2, stk. 5, 1. pkt., der som følge af ændringsforslag nr. 2 vil blive § 2, stk. 6, 1. pkt.,
foreslås det, at loven ikke skal finde anvendelse på begæringer efter § 68, stk. 6-10, i serviceloven, der er
indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne begæringer vil de hidtil gældende regler finde anvendelse, jf.
lovforslagets § 2, stk. 5, 2. pkt., der vil blive § 2, stk. 6, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 1 og 2 foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at
lovens § 1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der behov for en præcisering af den foreslåede
overgangsbestemmelse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken bestemmelse i lovforslaget
overgangsbestemmelsen vedrører, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises til.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det derfor at præcisere ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 5, 1. pkt., der
vil blive § 2, stk. 6, 1. pkt., så det vil fremgå, at lovens § 1, nr. 9, ikke vil finde anvendelse på begæringer
efter § 68, stk. 6-10, i serviceloven, der er indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne begæringer vil de
hidtil gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 5, 2. pkt., der vil blive § 2, stk. 6, 2. pkt.
Ved ’love s ikrafttræde ’ skal her forstås de . arts
, so foreslået i æ dri gsforslag r. .
Der er alene tale om en præcisering som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2. Der er således ikke tilsigtet
nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre merudgifter for staten på 0,6 mio. kr. i 2020. Forslaget skønnes ikke at
medføre ændringer i de økonomiske konsekvenser for kommunerne. De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne.