Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 10, L 68 A Bilag 10, L 68 B Bilag 10
Offentligt
Social- og Indenrigsudvalget
Mariager 11/12 2019
Retssikkerhed for forældre til anbragte børn
I lovforslaget L68 omtales retssikkerhed for forældre til anbragte børn. Overskriften fik Foreningen
Klip
–
Forældre til anbragte børn til at tænke på at sikre forældermyndighedsudøvelse under
anbringelsen. Det viste sig imidlertid ikke at omhandle dette, men være en erkendelse af, at der sker
fejl i de fleste anbringelsessager og der derved er anbragt børn, der aldrig burde have været anbragt.
Dette udgør også et brud på børnenes retssikkerhed, jf. Grundlovens § 71, Børnekonventionens
artikel 9 og Menneskerettighedskonventionens artikel 6 og 8, da børn også er rettighedssubjekter og
derved også har krav på retsgarantier og et familieliv samt privatliv, for ikke at blive vilkårligt
frihedsberøvet og uberettiget frarøvet deres familie og uden en prøvelse med retsprocessuelle
retsgarantier indover til at sikre børnenes ret til deres familier. Disse menneskerettigheder skal
forestille at blive varetaget i Servicelovens § 58, hvorefter:
”
§ 58. Er der en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig
skade på grund af
1) utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge,
2) overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for,
3) misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barnet eller
den unge eller
4) andre adfærds eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge,
kan børn og unge-udvalget uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der er
fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3,
nr. 7. Der kan kun træffes en afgørelse efter 1. pkt., når der er begrundet formodning om, at
pro le er e ikke ka løses u der ar ets eller de u ges fortsatte ophold i hje
et.”
Servicelovens
§ har alt for vide ra
er, idet e ”å e ar risiko for” udgør
en formodning hos et
Børn- og Ungeudvalg. At Ankestyrelsen og Byretten skal efterprøve en formodning hos et udvalg, er
fuldkommen hul i hovedet at kalde retssikkerhed for familier indstillet til tvangsadskillelse fra deres
kære. Det er yderst krænkende, at der ikke er krav om beviser for mistrivsel eller skade, men at der
kan sidde socialrådgivere og indstille familier til adskillelse, som de ofte aldrig har mødt forinden. At
der sker tvangsfjernelser af børn i trivsel med begrundelsen, at det er åbenbart for et Børn- og
Ungeudvalg, er carte blanche til at tvangsfjerne børn vilkårligt og en alt for stor magt at pålægge en
administrativ myndighed, der tvangsfjerner børn på baggrund af formodninger!
Vi er alt for mange familier, der har fået tvangsfjernet vores børn på resolut absurde grundlag, der på
ingen måder berettiger det invasive indgreb en tvangsfjernelse er for et barn og dets forældre.
Åbenlyse midlertidige vanskeligheder i familier, misbruger Børn- og Ungeudvalg til at skille familier ad
en hel barndom igennem. Prøvelser i Ankestyrelse eller Byretter er illusoriske, da alt bunder i hvad
Børn- og Ungeudvalg har formodet om en familie!
Fostre i mødres maver bliver indstillet til tvangsfjernelse og tvangsadoption, hvor spædbarnet bliver
taget ud af dets mors arme lige efter fødslen, på formodninger om hvordan denne mor vil klare
opgaven. Det er ikke barnets tarv. Udeblivende forebyggende foranstaltninger pågår og børn
1